Zwemmen kind 15 mnd

26-10-2011 22:44 178 berichten
Ik heb een dochter van 15 maanden die sinds 8 maanden alleen nog maar bij haar moeder woont. Ik zorg 1 weekend in de 2 weken voor haar.

Vandaag stelde ik voor dat ik binnenkort eens met haar zou gaan zwemmen, maar mijn ex is daar mordicus tegen; het zwembad zou te druk voor haar zijn, slecht voor haar huid, ze zou te snel afkoelen.

Nu ga ik regelmatig met mijn zoon zwemmen en zie veel mensen met nog veel jongere kinderen in het zwembad en die kinderen lijken het allemaal prachtig te vinden.

Volgens mij kan het best, maar mijn ex is mordicus tegen; 'ze wacht liever nog wat langer'. Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:geitje44 schreef op 27 oktober 2011 @ 00:39:

[...]

Wanneer ik niet al jaren gelukkig getrouwd zou zijn geweest zou je misschien een punt kunnen hebben.

Goodbye, you're the weakest link.Ah, dat zou het een en ander kunnen verklaren. Je praat over dingen waar je geen benul van hebt.
quote:batwom schreef op 27 oktober 2011 @ 00:41:

[...]

Ah, dat zou het een en ander kunnen verklaren. Je praat over dingen waar je geen benul van hebt.Ow, is dat het? Dank voor de uitleg.
Ik vind in dit geval niet dat hij naar de pijpen van zijn ex moet dansen.

Kom op, hij wil alleen een half uurtje zwemmen met zijn dochter en wordt daarom door een aantal flink aangevallen.

Zijn ex moet leren loslaten en erop vertrouwen dat ook hij het beste voorheeft met zijn kind.
Juist omdat zijn ex dat vertrouwen niet heeft zijn ze gescheiden.
quote:isabon schreef op 27 oktober 2011 @ 01:10:

Juist omdat zijn ex dat vertrouwen niet heeft zijn ze gescheiden.Hoe weet jij dat toch allemaal zo goed??
Dat maakt niet dat ze gelijk heeft.
quote:helene31 schreef op 27 oktober 2011 @ 01:01:

Ik vind in dit geval niet dat hij naar de pijpen van zijn ex moet dansen.

Kom op, hij wil alleen een half uurtje zwemmen met zijn dochter en wordt daarom door een aantal flink aangevallen.

Zijn ex moet leren loslaten en erop vertrouwen dat ook hij het beste voorheeft met zijn kind.Helemaal eens. Jammer dat (sommige) vrouwen willen dat vader ook alle zorg op zich neemt, maar als het er op aan komt, denken dat ze het allemaal beter weten. En denken dat ze meer rechten hebben.
Zo jammer ja, batwom.

Ik zie het ook bij stellen die niet gescheiden zijn. Vader kan niets goed doen, moeder weet het allemaal beter.

In dat soort gevallen vind ik dat moeder een probleem heeft. Daar moet ze aan werken.
Beste Amand,

Boven alles is dit een super vervelende situatie waar ik je heel veel sterkte mee wens. Het moet ontzettend zwaar zijn.

De tip die in mij naar boven komt is investeer in de toekomst. Daarmee bedoel ik niet dat jij je ex alleen maar naar haar pijpen hoeft dansen maar dat je keuzes maakt waar jij zelf in toekomst de meeste wist uit haalt.

Misschien betekent dat wel dat je soms een keer moet slikken maar probeer op zo'n moment naar het grote plaatje te kijken, lose a battle to win the war.

Heel veel succes met alles en ik hoop dat je in elk geval een heel leuk weekend met je dochter gaat hebben.

Fame, 2 uur geleden

quote:

Lizzl schreef op 26 oktober 2011 @ 22:53:

Mijn neefje heeft ook leren zwemmen toen hij een maand of 10 was.

Welk diploma heeft hij toen gehaald? Reddend zwemmen? Leren zwemmen met 10 maanden lijkt me onmogelijk!

Lijkt jou...... Pfffff, doe niet zo moeilijk. Je snapt heus wel wat de insteek is. Maar ok, voor de duidelijkheid:

Mijn neefje ging voor het eerst naar een zwembad toen hij zo'n 10 (tien) maanden oud was. Samen met zijn moeder (mijn zus) en nog meer moeders (niet mijn zussen) met ukkies (kleine kinderen tot een jaar of 3) spartelde hij in het chloorwater.

En reken maar dat zo'n jong kind heel snel zwemt! Het sputtert even, maar het trappen en spartelen gaat al heel snel volledig autonatisch. De moeder (of vader) blijft er natuurlijk wel bij.

Ik geef toe dat het geen vlinderslag, reddend of synchroon zwemmen was.

geitje44, 3 uur geleden

quote:

Lizzl schreef op 26 oktober 2011 @ 22:53:

[...]

Mijn neefje heeft ook leren zwemmen toen hij een maand of 10 was. GIng prima - geen astma, geen longproblemen. Zwemt als een vis.

En jouw opa is 94 jaar geworden terwijl hij 3 pakjes op een dag wegpafte?

Dat jouw neefje in orde is wil niet zeggen dat elke week zwemmen voor die kleintjes zo gezond is.

Holy fuck! Wat een gezeik.

Maar goed, ik was toch al bezig, dus ik ga gewoon nog even door. Mijn opa is levend verbrand op een boot en is bij lange na geen 94 geworden. En nee, de brand kwam niet door een peuk.

Wat is nu de bedoeling dan? Dat ik zeg dat TO een eikel is? Dat babyzwemmen LEVENSGEVAARLIJK is? Dat TO eerst een medische check moet laten uitvoeren op zijn kind? Of dat je gewoon gelijk hebt?

Prima. Je hebt helemaal gelijk.
Problemen bij gezamenlijk ouderlijk gezag

Er is een bijzondere regeling in de wet opgenomen voor een geschil dat tussen beide ouders ontstaat over het gezamenlijke ouderlijk gezag.

Als beide ouders belast zijn met het ouderlijk gezag houdt dit onder andere in dat belangrijke beslissingen over het kind gezamenlijk genomen moeten worden. Maar wat nu als je daar samen niet uitkomt? Denk bijvoorbeeld aan de schoolkeuze van een kind waarover u en uw ex-partner principieel een andere mening hebben.

Als u er in onderling overleg niet uitkomt kunt u ervoor kiezen om gezamenlijk een mediator in te schakelen om onder zijn of haar professionele leiding toch te proberen tot een oplossing te komen. Lukt dit niet of wilt u dit beiden niet, dan kunt u de rechtbank verzoeken om een beslissing te nemen.

De rechtbank zal een dergelijk verzoek in principe binnen zes weken in behandeling moeten nemen. Uiteraard zal de rechter proberen om u op het geschilpunt alsnog tot elkaar te brengen. Mogelijk stelt de rechter voor om een mediator te benoemen, voor zover er nog geen mediation heeft plaatsgevonden. Biedt dit allemaal geen oplossing, dan zal de rechter de knoop zelf doorhakken.

Wijzigen van gezamenlijk ouderlijk gezag

Als in de praktijk blijkt dat het gezamenlijke gezag steeds weer op problemen stuit en een negatieve invloed op uw kind heeft, dan kunt u de rechter ook verzoeken om het gezamenlijk ouderlijk gezag te beëindigen en u als enige ouder met het ouderlijk gezag te belasten.

De rechter zal een dergelijk verzoek kritisch beoordelen en nagaan of er sprake is van gewijzigde omstandigheden die zo ernstig zijn dat in het belang van het kind het gezag gewijzigd moet worden.

Volgens de wettelijke regeling zal een rechter een dergelijk verzoek alleen honoreren:

‘als voortzetting van het gezamenlijke gezag een onaanvaardbaar risico inhoudt dat het kind klem of verloren raakt tussen de ouders en niet te verwachten is dat hierin binnen afzienbare tijd verbetering zal optreden.'

In de praktijk kan het dan bijvoorbeeld om een van de volgende situaties gaan:

•Een van de ouders is drugsverslaafd, weigert hulp in te schakelen en is geestelijk labiel.

•Een van beide ouders verblijft langdurig in het buitenland in verre oorden waardoor communicatie soms wekenlang niet mogelijk is.

•De communicatie tussen beide ouders is zo slecht dat dit een negatieve invloed heeft op de ontwikkeling van het kind en het kind ernstig klem lijkt te komen tussen beide ouders.

•Een van beide ouders kan of wil geen invulling geven aan het ouderlijk gezag.

Wat als beide ouders het eenhoofdige gezag willen hebben?

Als beide ouders de rechter verzoeken om het eenhoofdige gezag, dan zal de rechter nagaan aan wie het gezag in het belang van het kind het beste gegeven kan worden. Daarbij zal de rechter kijken naar de opvoedingskwaliteiten van beide ouders, maar ook naar zaken als de woonsituatie, de verhouding tot het kind en de mogelijkheden tot verzorging en opvoeding.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.geschilonline. ... ask=view&id=57&Itemid=108
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat een onzin! Ik ging met mijn kinds al naar t zwembad vanaf dat ze 2 maanden waren. wat een overbezorgde moeder!
Pick your fights. Vind je dit onderwerp echt zo belangrijk dat je de strijd er over wilt aangaan? Dan moet je dat doen. Of denk je bij jezelf: ach, ik richt mijn energie liever op andere dingen die er zijn of die nog gaan komen en laat dit voor nu even rusten? Ik weet niet of je veel conflicten hebt met je ex en waar die eventuele conflicten over gaan. Als dit het enige is dan zou ik eens op zoek gaan naar zwembaden in de buurt waar bijvoorbeeld een speciaal extra warm kinderbad is of waar ze geen chloor maar zouten in het water doen. En dan een mooie folder ophalen en zeggen dat je daar een keer met je dochtertje heen zou willen. Zonder je zoontje, zodat je alle aandacht voor de kleine hebt en haar meteen kan afdrogen en aankleden als het toch te koud blijkt te zijn. Misschien kan je zelfs een keer met je ex gaan of misschien wil zij graag de eerste keer zwemmen zelf doen. Ik snap dat dat voor jou ook net zo leuk is hoor, de eerste keer naar het zwembad met je kindje. Maar misschien vindt ze het moeilijk om dat los te laten en wil ze er zelf bij zijn? Wellicht kunnen jullie samen gaan?

Heb je meer of grotere conflicten? Bijvoorbeeld over verjaardagen of over de spreiding/verdeling van de weekenden of over de vakanties of feestdagen? Dan zou ik dit even laten rusten.

De moeder heeft niet altijd gelijk maar je moet afwegen wat je écht belangrijk vind en wat je eigenlijk ook wel even kan laten gaan. Dat kan niemand voor jou bepalen, dat zal jij zelf moeten doen.
Jullie zijn gescheiden wegens verschil in opvatting over de opvoeding. Toen jullie dochter maximaal 6 maanden oud was.

Je zegt dat er helemaal niets anders speelde dan dat. Bij een baby al oneens over opvoeding? Hooguit over de verzorging dan.

En als je je net zo rigide hebt opgesteld tegen een pas bevallen moeder die nog als een tijger op haar jong zit kan ik me voorstellen dat ze je als bedreiging is gaan zien en bang is dat je je dochter niet goed zult verzorgen.

Die tijgermodus ebt vanzelf weg als je het niet voedt. Maar gezien het tijdsbeloop heb je je ex niet eens laten ontzwangeren, en kan er maar weinig tijd zijn gestoken in het met elkaar eens proberen te worden daarna.

Daarom denk ik dat je ex je als bedreiging is gaan zien. En eenmaal in die strijd kom je er als vader van een baby altijd slechter uit. Als kinderen iets ouder zijn worden afspraken meestal herzien. Voor babies gelden andere omgangsnormen vaak.
quote:amand1969 schreef op 27 oktober 2011 @ 00:14:

[...]

Je suggereert dat ik niet kan communiceren en dat als ik dat wel geleerd heb 'het allemaal wel goed komt'. Dat is me iets te kort door de bocht.

Praktijk is dat de moeders machtspolitiek inzetten op het moment dat hun argumenten geen hout (meer) snijden.Ik suggereer dat je niet kunt communiceren met je ex en dat jullie dat moeten leren. En 'dan komt het wel goed' is natuurlijk kort door de bocht, maar dat zeg ik ook helemaal niet.

Wat je ook wil doen; je kind gewoon meenemen naar dat zwembad, er nog even mee wachten...Je zult toch nog heel wat jaren moeten communiceren met je ex, ik adviseer je daarin te investeren. Communiceren met je ex staat niet gelijk aan 'ik moet doen wat zij zegt'.

Oh, en die praktijk ken ik maar als te goed.
quote:isabon schreef op 27 oktober 2011 @ 08:31:

Daarom denk ik dat je ex je als bedreiging is gaan zien. En eenmaal in die strijd kom je er als vader van een baby altijd slechter uit. Als kinderen iets ouder zijn worden afspraken meestal herzien. Voor babies gelden andere omgangsnormen vaak.Of het wordt alleen maar erger. Het is echt niet erg dat hij nu al grenzen gaat stellen.
Wat een meelevende en opbouwende bijdrages Anelize, mooi.
Isabon, even beetje off topic, is het echt zo dat jij zowel vaders en moeders hebt behartigd en dat bij de vaders dan meer shit naar boven komt? Waar moet ik dan aan denken? Mijn ervaring hierin is dat ik mijn ouders om een minderjarig kind heb zien knokken En dat ze beide geen schoonheidsprijs verdiende. Ik vond het vooral verdrietig dat ze totale blikvernauwing hadden naar de ander toe en enkel en alleen zichzelf maar als de benadeelde partij konden zien. Enfin, hun mediator werd in no time gillend gek van ze.
.
anoniem_110776 wijzigde dit bericht op 27-10-2011 09:47
Reden: Laat maar, sop kool enzo
% gewijzigd
quote:isabon schreef op 27 oktober 2011 @ 08:31:

Jullie zijn gescheiden wegens verschil in opvatting over de opvoeding. Toen jullie dochter maximaal 6 maanden oud was.

Je zegt dat er helemaal niets anders speelde dan dat. Bij een baby al oneens over opvoeding? Hooguit over de verzorging dan.

En als je je net zo rigide hebt opgesteld tegen een pas bevallen moeder die nog als een tijger op haar jong zit kan ik me voorstellen dat ze je als bedreiging is gaan zien en bang is dat je je dochter niet goed zult verzorgen.

Die tijgermodus ebt vanzelf weg als je het niet voedt. Maar gezien het tijdsbeloop heb je je ex niet eens laten ontzwangeren, en kan er maar weinig tijd zijn gestoken in het met elkaar eens proberen te worden daarna.

Daarom denk ik dat je ex je als bedreiging is gaan zien. En eenmaal in die strijd kom je er als vader van een baby altijd slechter uit. Als kinderen iets ouder zijn worden afspraken meestal herzien. Voor babies gelden andere omgangsnormen vaak.

Nee, het is niet zo dat de verzorging van de baby het enige was dat er speelde. De reden dat ik niet meer verder wilde is dat alles in het hele huishouden moest wijken voor de baby. Echt alles. Het moest muisstil zijn in huis. De bewegingsvrijheid van mijn zoon werd afgeknepen. Anderen mochten de baby niet vasthouden. Bij elk geluidje van de baby werd het meteen uit bed gehaald.

Voor mij was het de 2e, voor haar het 1e kind. Dan sta je er toch wel verschillend in.
on topic: het lijkt mij heel vervelend voor amand. Mijn man vind het geweldig om met onze dochter te gaan zwemmen (11 maanden) en doet dit al een tijdje op zijn papadag. Tijdens een speciaal zwemhalfuurtje in een speciaal warm chloorvrij bad. Ook onze dochter vind het prachtig. Dit is zeg maar echt hun ding. En dat vind ik dan weer heel leuk omdat ik vroeger ook altijd met mijn vader ging zwemmen. Maar dat terzijde.

Is het echt zo dat je precies met je ex bespreekt wat je allemaal met haar gaat doen? En als ze wat ouder wordt, moet je dan ook iedere stap overleggen? Het gevoel van de moeder is heel belangrijk, en als er bijzondere redenen zijn waarom ze pertinent tegen is dan moet je daar respect voor hebben.

Maar ik zou ook mijn eigen plan trekken, als ik jou was.

succes!
Nu heeft een discussie op zo'n forum de neiging om te escaleren, dus ik wil even nuanceren: mijn ex verbied het me niet om met mijn dochter te gaan zwemmen. Wat ze zegt is dat het slecht voor mijn dochter is om naar het zwembad te gaan.

De reden dat ik daar zo'n moeite mee heb, is dat diezelfde redenering 'het is slecht voor haar' door mijn ex gebruikt werd als motivatie om mij na de scheiding 6 maanden lang mijn eigen dochter niet mee naar huis te laten nemen.

Ze gebruikte dezelfde redenering ook om extra tijd (vakantie) voor mijn dochter en ik samen af te houden.
quote:Turkooiss schreef op 27 oktober 2011 @ 09:08:

[...]

Of het wordt alleen maar erger.Dat is nou precies waar ik bang voor ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven