Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
bedankt baukje.

Ik had al zo'n vermoeden dat het niet echt gebruikelijk is.

Veel succes vanavond!
mijn naam is laura, een hele lieve meid, als je in m'n ogen kijkt, weet je niet welke kant je op moet kijken..
Laura maar je ziet het steeds meer hoor dat ook tijdens evenementen lopers met muziek op lopen. Dus gewoon doen waar je jezelf prettig bij voelt. Alleen wel als tip , probeer ook eens gewoon trainingen zonder muziek en geniet van de geluiden die de natuur te bieden heeft. Moet je natuurlijk niet midden in de stad lopen.
Ik loop altijd met muziek op. Lekker een beetje mee-playbacken, daar hou ik mezelf rustig mee. Het is een soort hypnose voor mij

Ik ben net geweest, moest eigenlijk 20-10 lopen, maar ik dacht na die 20 minuten "laat ik gewoon eens lekker doorlopen zonder pauze". En toen liep ik gewoon de volle 30 minuten uit! 4,7 km gelopen, dus ik kan verder met mijn training richting de 10k!
Ik ben ook begonnen. Conditie is bedroevend slecht. Kantoorbaan en met auto naar werk. Met fiets helaas niet mogelijk. Vorige week les 1 gedaan en trok ik niet. Vandaag opnieuw geprobeerd maar 2 min lopen is teveel :(

Denk dat ik eerst maar meer probeer met wandelen, want vind wel lekker zo buiten zijn.
Doe je het wel langzaam genoeg? Het gaat er echt om dat je opbouwt, dus het mag echt op een slakkengangetje Toen ik 2 jaar geleden begon met hardlopen dacht ik dat ik Usain Bolt was en daardoor trok ik de eerste lessen ook niet. Gewoon nog een stukje langzamer lopen of anders inderdaad eerst lekker veel wandelen.
Laura, ik heb altijd muziek bij me bij een wedstrijd. Heb niet altijd mijn oortjes in, maar vind het fijn om de mogelijkheid te hebben om me even af te sluiten. Ik zie veel mensen met muziek tijdens wedstrijden.

jasminn, goed dat je begonnen bent! Als je geen conditie hebt, is het inderdaad opbouwen vanaf nul. Het goede nieuws is dat je snel vooruitgang zult merken. Wat rozehanddoek zegt is ook iets om op te letten: ga vooral niet te snel. Je moet nog een gesprekje met korte zinnen kunnen voeren bij wijze van spreken.

rozehanddoek wat goed van je 30 minuten!
This is an unacceptable timeline
Rozehanddoek wat goed die 30min. Zie je wel dat je het gewoon kunt, je moet er gewoon zelf in geloven. Hardlopen is vaak veel meer een mentaal dan een fysiek spelletje. Mits goed opgebouwd natuurlijk.

Jasminn gaat vast goed komen hoor. Gewoon een tempo aanhouden zodat je die minuten wel vol kunt houden. En bedenk dat het allereerste begin echt het moeilijkste is. Op een gegeven moment zal het echt gemakkelijker gaan.

zelf net terug van de baantraining. 8x800m. Ik vond de richttijden van de trainer wel erg ambitieus dus wat rustiger aan begonnen. Vond de trainer ook een prima plan. De eerste in 3min28, daarna een paar in 3min25 en toen heb ik de laatste vier op de richttijd (3min20=4min10/km) kunnen lopen. Geeft dan toch meer voldoening dan de eerste vier op richttijden of zelfs sneller te lopen om dan vervolgens verval te krijgen.
@Laura: Ik loop meestal wel met muziek op, ook bij een wedstrijd. Ik vind het gewoon lekkerder lopen, zeker op lange afstanden. Ik heb wel altijd maar 1 oortje in, zodat ik het verkeer om me heen gewoon kan horen, en ook gewoon kan praten met andere lopers (als ik met iemand samen loop dan heb ik uiteraard geen muziek op). Als ik in de duinen loop dan doe ik mijn oortje vaak uit, de natuur maakt dan wel genoeg geluid :-)

@Rozehanddoek: Wat goed van je, gewoon 30 minuten gelopen! Super!

@Baukje: Ongelooflijk wat een kilometers jij maakt! Ik moest wel lachen hoor, dat je "zowaar" moe was na al dat rennen en wandelen.

@Jasminn: Als je 2 minuten nog niet trekt, dan probeer je toch gewoon 1 minuut? Of anders zelfs 30 seconden? En dan rustig wandelen tussendoor. Het zal heus wel beter gaan als je rustig opbouwt, gewoon stapje voor stapje.

@Anke: Die natuurmarathon klinkt geweldig! En ach ja, langzaamste duo maar volop genoten, daar gaat het toch om!

Ik heb vandaag mijn eerste training op de atletiekvereniging gehad. Was erg leuk! Ook wel goed om intervaltraining te doen, en ik vond het ook heel gezellig. Dus ik heb me opgegeven voor de training, vanaf nu elke donderdag intervaltraining, ben benieuwd of ik sneller word!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Jasminn! Het komt echt goed, even doorzetten en idd heel rustig beginnen. Ik begon ook met 1 min wandelen en dan 1 min rennen. Dat was op 14 april. Vandaag heb ik 6 km in 40 minuten gelopen. Ik ben best trots. Nog 5 weken en dan wil ik 6,4 km binnen 40 minuten kunnen lopen. Moet lukken, denk ik!!

En wat betreft muziek, ik zie wel. Het motiveerde mij enorm om een stapje harder te lopen! Vind ik erg prettig!

En wat die natuur betreft, vandaag kon ik na 4 km nog rustig tegen een lammetje zeggen dat hij/zij er erg schattig uitzag! Dat betekend dus 1. Dat ik nog een gesprekje kan blijven voeren en 2. Dat ik ook met muziek zeker van de natuur geniet! Haha!! (Het beestje keek zo enorm schattig, zo van 'ben ik niet schattig?')
mijn naam is laura, een hele lieve meid, als je in m'n ogen kijkt, weet je niet welke kant je op moet kijken..
Gioia je gaat vast resultaat zien gericht interval training.

Laura jij hebt wel supersnel opgebouwd. Ik dacht dat ik destijds al een snelle opbouw had. Hoewel ik niet begonnen ben met minuten blokjes maar gewoon iedere keer een bochtje, een paar bomen etc verder ben gegaan. Zat na 2 1/2 maand toen aan de 10km (binnen de 50min) maar over de eerste 5km heb ik langer gedaan dan van 5 naar 10km. Dus ik schat zo in dat ik over de eerste 5km een 1 1/2 maand heb gedaan. Maar kan het boekje waar ik het destijds in bijhield niet terugvinden.

Mijn oudste zoon is na een blessure ook weer begonnen met lopen. Hij had vanmorgen zijn eerste pijnloze 5km er weer opzitten.

Eind juni krijg ik te horen of ik al dan niet ben geselecteerd door de sponsor voor een marathon in oktober. In dat geval mag ik iemand meenemen. Voor mijn tweede oudste zoon dan een reden om dan ook voor een marathon te gaan trainen om dan mee te kunnen. Hij is nog maar 19 maar het moet voor hem geen probleem zijn want ondanks dat hij traint voor middenlange afstanden wist hij afgelopen jaar toch niet echt gericht getraind voor die afstand een 1hr25 weg te zetten op een onverharde (en met toch nogal wat hoogte metertjes) halve marathon.

Maar in het geval we gaan gaat hij vanaf begin juli wel gericht naar die afstand toe trainen. zal er dus als haas niets aan hebben behalve dan dat hij er bij de start gelijk als een haas vandoor zal gaan.

Maar ik loop weer voor op de feiten, eerst maar eens zien of ik eind juni nog lekker aan het lopen ben.
Ja ik was al langzamer gaan lopen Het is geen wedstrijd, maar ik schrok er een beetje van hoe slecht mn conditie dan is. Ik wil niet hardlopen om af te vallen, maar om even lekker buiten te zijn na al dat binnenzitten op kantoor. Ook wat fitter worden.

Eigenlijk is evy op dit moment net iets te heftig, omdat ze begint met 2 minuten. Is er misschien iets soortgelijks wat wel opbouwt vanaf 1 minuut?
Geen idee jasminn maar niets weerhoud je om natuurlijk voordat je met evy begint eerst voor je zelf een aantal keer steeds 1 minuut te lopen. En pas als dat je goed afgaat met evy te starten.

En je zal verbaast zijn hoor hoe snel je loopconditie aanvankelijk verbeterd.
Jasminn, dat is echt waar! Na een paar weken denk je "hey, die ene minuut gaat veel gemakkelijker dan eerst!"

Baukje, jij hebt dus gewoon altijd al heel hard gelopen. 10k in 50 minuten. Wow..

Ik ben net weer geweest. Toch maar weer 30 minuten gedaan en weer 4,8 km gelopen. Ik wil nu maandag voor 35 minuten gaan en dan daarnaast intervallen gaan lopen. Dan zou ik over een week of 6 op 10k moeten zitten.
Lekker bezig rozehanddoek. Je zal merken dat het stuk van 5 naar 10 km veel gemakkelijker is dan de stap van nul naar 5 km.

Mijn basistempo heeft inderdaad altijd al redelijk hoog gelegen. In de opbouw liep ik afstanden die ik voor het eerst liep al net zo snel als mijn man die toen al meer dan 30 jaar liep. Sindsdien is hij wel veel fanatieker gaan trainen, maar jammer voor hem heb ik grotere sprongen gemaakt dus kan hij mij nog steeds niet kloppen. Hoewel we op de 5 en 10km dicht bij elkaar zitten. Op langere afstanden wordt het verschil weer groter.

Vanmorgen een tempo duurloop gedaan met iedere 10min nog een extra versnelling. stond een stevig windje. Daarna gelijk door naar de club om te jureren bij een meerkamp. Het hoogspringen, kogelstoten en verspringen van de tweedejaars a pupillen gedaan. Dochter is zelf ook a pupil maar gaf vandaag voorkeur voor de paarden en is al de hele dag op de manege.

Over twee weken op een senioren meerkamp jureren. Weet niet of er dan wel kinderen van mij meedoen. Ik ben bij de atletiek vereniging gegaan en gaan hardlopen omdat alle kinderen op de atletiek vereniging zaten. Maar inmiddels ben ik fanatieker dan de rest bij elkaar geloof ik.

Het lopen nog wel maar de meerkamp heeft bij de kinderen wel afgedaan.
Ik hoop het, Baukje. Was vandaag helemaal niet zo lekker, dus achteraf ben ik nog best tevreden met mijn afstand.

Haha, heeft je man je er eigenlijk een beetje mee "besmet"? Hij zal er wel van balen, mijn vriend zou het echt niet tof vinden als ik hem zou verslaan in zijn sport. (Al ben ik daar ook best goed in.) Ik vind het echt enorm knap zoals je loopt en hoe toegewijd je bent. En leuk dat je je kinderen ook enthousiast heb kunnen maken. Jonge meisjes hebben allemaal een paardenfase, denk ik. Maar dat trekt vanzelf weg
Rozehanddoek zelf ben ik nooit helemaal over mijn paardenfase heen gekomen. En ik heb de kinderen niet besmet met het sporten maar zij hebben mijn aangestoken. Ik ben gaan hardlopen omdat de kinderen allemaal liepen en ik iedere week langs de baan/het parcours stond.

Heel erg maar ik vond het vroeger maar een onzinnige bezigheid dat hardlopen van mijn man. Dus als hij dan in de zomermaanden terug kwam al klagend dat het zo warm was , was ik altijd diegene die zei van maar wie gaat er nu ook hardlopen met dit weer. Dat wrijft mijn man er nu nog regelmatig in.

de omgeving is vaak meer bezig met onze onderlinge strijd dan wijzelf. Laatst liep ik een halve marathon als training voor de marathon terwijl mijn man diezelfde halve marathon als wedstrijd liep. Ik ben rustig van start gegaan en mocht pas na 15km voluit gaan. Man was gelijk op het uiterste van zijn kunnen van start gegaan en liep dus voor me.

Kreeg voortdurend vanuit het publiek aanwijzingen hoeveel minuten mijn man voor liep en in ene later fase hoeveel honderd meter. Maar voor mij was dat totaal onbelangrijk omdat ik echt als training liep. Toen ik echter in de laatste km mijn man in de picture keek ben ik heel sneaky naar hem toegelopen en pas op het moment dat ik wist dat ik mijn eindsprint in kon zetten erop en erover gegaan. Met zo'n snelheidsverschil dat ik zeker wist dat hij niet in de verleiding zou komen aan te haken. Kon het toch niet laten en dat vond hij toen toch een minder leuke actie van mij.
Leuk, weer wat nieuwe schrijvers. Welkom!

Mijn vriend verslaan, dat zal hier niet gaan gebeuren. Dan zou ik een hele goede dame zijn .

Paardrijden heb ik vroeger ook gedaan. Toen 1 keer een rare val gemaakt (stijgbeugelriem brak tijdens een sprong) en vlak daarna nog een keer bijna onder een (groot) paard gekomen, toen paard ineens struikelde. Toen had ik het wel weer gezien. Ik vond vooral die stijgbeugelriem zo stom, dat een manege zijn materiaal zo slecht op orde heeft (het was al de tweede keer dat het me overkwam, de eerste keer zonder gevolgen). Daarna lekker gaan hardlopen, leek me veiliger (waarbij vervolgens een clubmaatje een jaar later tijdens het hardlopen werd aangereden en haar been in puin had liggen....).

Hier nog steeds geen echt sportieve activiteiten. Idioot eigenlijk. Ook nog steeds geen uitslagen van het ziekenhuis, ik was er 4 weken geleden (nou ja, in ieder geval goed nieuws, anders hadden ze al wel gebeld). Morgen een wedstrijd voor het grootste deel van het gezin, ik ga mee voor de coaching, de materiaalverzorging e.d. en moet natuurlijk jongste zoon een paar uur zoet houden. Ik hoop op mooi weer!
Wat een narigheid, Anky! Vind je het niet moeilijk om te moeten coachen terwijl je zelf ook zo graag wilt lopen?

Paardrijden is 1 van de gevaarlijkste sporten. Ik heb het zelf ook gedaan en ben er ook niet zonder kleerscheuren afgekomen. Ik loop ook liever hard :-D En met name in de natuur, zover mogelijk bij de auto's vandaan

Baukje, ik vind het leuk Je bent lekker competitief en dat mag gewoon. Als je man er niet tegen kan, had hij harder moeten lopen :-D haha
Rozehanddoek dat was precies wat mijn trainer ook zei.

Anky wat vervelend dat de uitslagen zo lang op zich laten wachten. Niet weten waar je aan toe bent is extra vervelend. Veel succes voor man en kinderen voor zover ze het er al niet op hebben zitten. Hier is het in ieder geval ideaal weer. Zowel om te lopen als om te supporteren.

Ben net terug van mijn duurloopje met tempoblokken. Dit keer niet alleen lange blokken van dl 2 maar ook gevolgd door kortere blokjes van dl3. Langzaam lijkt de conditie toch op te bouwen. Niet dat het allemaal zo gemakkelijk gaat maar ik kan al wel steeds meer en sneller aan. Vandaag in ieder geval weer 21 km gelopen dus weer weekend omvang van ruim 38km. Nu natuurlijk nog even aanzien hoe mijn lichaam dit verteerd.
Ik ben alweer thuis. Nu even rust voordat de eerste kinderen hier komen spelen. Het was inderdaad geweldig weer, zo was toekijken (of liever gezegd heel veel achter een net-tweejarige aanrennen ) geen straf. Kinderen allemaal prima gepresteerd, jongste had wel een beetje pech, kwam huilend over de finish omdat haar voet zo'n pijn deed, bleek ze een soort cacaodop in haar schoen te hebben, met een hele scherpe punt, ik kon me voorstellen dat dat pijn deed. Vriend moest ook nog aan de bak, maar dat duurde zo lang dat ik met de kinderen maar vast naar huis ben gegaan. De ouderen hadden zich nog wel vermaakt, maar jongste had het niet gered denk ik.

Baukje, toch al weer een hele mooie belasting die je aan kan. Ik hoop dat je zo door kan gaan.
Goed om te lezen dat je weer lekker traint Baukje.

Anky, wat vervelend dat het zo lang duurt voor je meer weet.

Ik wilde vandaag lekker lopen. Maar helaas voelde ik gisteren tijdens een wandelingetje ineens of er iemand keihard een bal tegen mijn kuit trapte. Dat was niet zo, maar ik had ineens pijn in mijn kuit. Gelukkig kan ik met steunkousen wel aardig gewoon wandelen. Maar hardlopen zit er even niet in. het klinkt namelijk als een kleine zweepslag
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Hellow all,

Vergeten te komen vermelden dat ik dus mijn pr vorige week niet verbroken heb. Hij stond op 49.36 en ik liep 49.53.

Ik denk toch een te snelle start, want kreeg bij de 5km een goede steek in mijn zij waar ik normaal nooit last van heb. 1 km even wat langzamer aangedaan en de pijn zakte weg en toen kon ik mezelf weer herpakken. Van de 123 vrouwen vrouw nummer 20 geworden dus viel me niks tegen. Nu gewoon lekker blijven hardlopen tot er weer een mooie run komt.
La-lady, ik vind het nog erg snel hoor! Ik doe het je niet na.

Ben gisteren geweest, na het werk. De hele 35 minuten uitgelopen, 5,6 km op de teller. Dus erg blij mee. Ik loop op een tempo van 6.15/km en dat gaat me eigenlijk eerst wel hard genoeg Moet waarschijnlijk wel met wat interval gaan beginnen nu, maar eerst een weekje op vakantie! (Loopschoenen gaan mee!)
quote:rozehanddoek schreef op 12 mei 2015 @ 09:39:

La-lady, ik vind het nog erg snel hoor! Ik doe het je niet na.

Ben gisteren geweest, na het werk. De hele 35 minuten uitgelopen, 5,6 km op de teller. Dus erg blij mee. Ik loop op een tempo van 6.15/km en dat gaat me eigenlijk eerst wel hard genoeg Moet waarschijnlijk wel met wat interval gaan beginnen nu, maar eerst een weekje op vakantie! (Loopschoenen gaan mee!)Goed gedaan. Ik zou zelf nog even wachten met intervallen. Je lichaam (vooral pezen) moet weer wennen aan de belasting en dat gaat beter met een rustig tempo.
lekker bezig rozehanddoek.

En jij ook la-lady, goede tijd!

Verelend sun.lover, lees net dat een zweepslag tussen de 2 en 8 weken nodig heeft om te herstellen. Hopelijk valt dat mee, je kon immers wel doorlopen.

Vorige week lekker getraind, o.a. een 5 km op een tempo van 11,5 km/uur en een rustige duurloop van 10 km. Die 5 was samen met mijn vriend, die heeft een wat hoger basistempo dan ik en dat werkt dus best goed.

Vandaag stond interval op de planning, dat ging dan weer prut. Was heel moe en na 2 kilometer dacht ik eigenlijk dat er niets fijner zou zijn dan gewoon lekker gaan liggen. 5 km gedaan, waarvan de eerste kilometer rustig inlopen, dan een kilometer snel, kilometer langzaam, kilometer snel, en een laatste kilometer uitlopen met aan het einde nog een laatste versnelling.
This is an unacceptable timeline

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven