Lijf & Lijn alle pijlers

moe van mijn gewicht

06-05-2015 20:46 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ja, voor de zooooveeeelste keer ga ik afvallen. Alleen na drie weken verslapt het. Een aantal dingen geprobeerd ; niet snoepen, geen koolhydraten, calorieën tellen, en een aantal diëten. Na drie a vier weken houd ik er steeds mee op. Ik ben 184 cm en weeg 91 kilo.. Ik wil graag 75 kilo wegen, maar dan moet er abrupt een keer wat gebeuren. Ik probeer 15 a 20 kilometer per week hard te lopen. Verder ben ik echt een zoutekauw en in het weekend, met name met feestjes ben ik dol op wat bier..Maar ik word een beetje zat van mezelf. Ik heb keer op keer na een aantal weken smoesjes of dan zeg ik ah ik mag er toch een en dat breidt zich steeds verder uit. Eerst mag ik bijv geen patat (ben een echte zoutekauw) dan een keer en dan mag ik er een keer een kroket bij. Ik ben ontzettend zwak wat dat betreft. Heeft iemand tips, motivatie??? Ik hoop het echt. Ik weet dat ik het zelf moet doen.
Design your own life
Wat mij ook wel helpt: om het lange termijn doel (dus een gezonder/slanker lijf) hoger te stellen dan het korte termijn doel (ik wil nu een ..... eten).

Hoe lang heb je nu eenmaal plezier van een kroket/kaassoufflé/zak chips?
Hoe graag wil je? Graag genoeg om voorlopig dat biertje te laten staan? Er is geen quick fix en als jij het niet doet, doet niemand het voor je.

Mijn ervaring is dat pas als je het echt wil, het ook gaat lukken. Ik lees nu nog te veel mitsen en maren (chips, bier..)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
En 16 kilo is best veel en lastig te overzien. Een subdoelstelling kan ook helpen, bv eerst 85 kilo of weer in die iets te strakke broek passen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
quote:Femmiefem01 schreef op 06 mei 2015 @ 21:28:

Mijn valkuil is gewoon ook wel wat jullie zeggen: een keer mag wel. Maar die keer transformeert bij mij in keren...

Leg dan gewoon die ene keer aan banden. Niet meer denken: zo af en toe een patatje mag wel. Of Ik ben zo goed bezig ik mag van mijzelf wel een patatje. Maar ik eet de hele week gezond en op zondag eet ik een patatje. Als je dat patatje beperkt tot zondag dan hoef je er veel minder bij na te denken en ben je er ook minder mee bezig.

Op zondag mag je bijvoorbeeld een patatje of een kroket. Niet een patatje en een kroket. Dat heeft mij heel erg geholpen. Ik kon daarna ook op maandag al uit kijken naar die kroket op zondag. Omdat ik al een hele week aan die stomme kroket dacht had ik er op zondag helemaal geen zin meer in. In jouw geval kiezen voor een patatje, die kroket of gewoon veel bier in het weekend. Zorgen dat je je moment niet uitrekt naar veel bier, dronken kebab eten en de dag erna een patatje en een kroket. En als dat wel gebeurt dan helpt het ook om daarna niet gelijk de hoop op te geven en los te gaan maar gewoon opnieuw te beginnen.

Goed vol zitten zorgt er bij mij voor dat ik ook minder trek heb. Om die vier uur eten en vier keer per dag eten heeft bij mij ook geholpen. Ontbijt, lunch, avondeten, snack. Als die snack maar gezond is zoals een stuk groente of fruit of een handje nootjes. Veel water drinken. Zolang ik vol zat en niet de hele dag met eten bezig was werd mijn trek ook minder.
Bij mij was mijn valkuil dat als ik een keer gezondigd had, ik meteen vond dat ik terug bij af was en dan de teugels weer liet vieren. Nu pak ik het gewoon de dag na het zondigen weer op. Werkt voor mij goed
Dat betekent vermoedelijk dat je per arm ruim twee kilo vet (meer dan ik) eraan hebt hangen. En dat betekent weer, dat je bij elke beweging, of je nu een pak suiker uit de kast pakt, je autodeur opent of een ui snijdt, je je arm voor twee kilo weerstand extra belast. Wat je dus moet doen is minder eten en naarmate je magerder wordt, steeds meer gewicht toevoegen in de sportschool.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:hatsetats schreef op 06 mei 2015 @ 22:18:

[...]

Ik drink al ruim twee jaar niet meer. En ik kon een fles wijn (of 2 of 3) echt wel waarderen. Patatjes eet ik misschien eens per drie maanden, witte pasta, brood en rijst eet ik amper. Veel groenten, fruit, vis en vijf keer per week in the gym. Ik mis niks, ik heb alleen maar gewonnen.Maar dat is dus best extreem. Ik kan er naast zitten, maar ik denk dat het TO juist zou helpen om te ervaren dat je ook prima kan afvallen zonder mega extreme veranderingen.
Zeg maar Spijker.
quote:Spijk-er schreef op 07 mei 2015 @ 00:01:

[...]

Maar dat is dus best extreem. Ik kan er naast zitten, maar ik denk dat het TO juist zou helpen om te ervaren dat je ook prima kan afvallen zonder mega extreme veranderingen.

Dat vind jij extreem. En eerlijk: als je er 16 kg van af wilt (en er vanaf wilt houden) dan moet je daar wat meer voor doen dan de TO nu doet. (en dan de meeste mensen die zeggen af te willen vallen doen)

Verder ging het daar niet om (en als je een beetje had gelezen heb ik al veel eerder gezegd dat wat voor de 1 werkt niet voor de ander hoeft te werken) maar was het een reactie op Tyche.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
En verder: als je niet na 1 patatje kunt stoppen maar drie keer per week de frituurpan uit de kast haalt en ook nog eens elk weekend drinkt, dat is niet extreem?
Je kunt ook 6 dagen per week streng lijnen en 1 dag per week al die dingen eten die je zo mist: friet, snacks, chips, chocola en natuurlijk je biertje/wijntje erbij. De lekkere dingen helemaal uitbannen werkt voor mij in elk geval niet. Althans nooit op langere termijn.
Shoot first, ask questions later!
Ze zegt dat ze juist dat niet kan. De TO eet zondag 'voor 1 keer want dat mag best' een patatje. Woensdag eet ze 'dus' een patatje met kroket en vrijdag neemt ze er een hamburger en een sixpack Heineken bij. Want ze is 'nu eenmaal' een echte zoutekauw en 'zwak'. Zolang je zo denkt en doet schiet het niet op.
En bedenk dat je als je wilt afvallen ook best lekkere dingen mag eten, hoor. Ik eet elke dag als tussendoortje twee snackajacks 's ochtends. Heerlijk hartig, alsof je een bak chippies eet. Ik ben gek op oude kaas, maar dat eet ik nu op bijv. rijstwafels, en niet meer 3 plakken maar gewoon netjes een halve a een hele plak. Zoetigheid, ook lekker. Ik meng gewoon een theelepel pindakaas of speculoos door mijn havermout. Het zijn cheats, maar wel werkbare om elke dag iets te eten wat je lekker vindt, maar wel gelijk zonder dat je er enorm dik van wordt.
Inderdaad je moet wel echt graag willen om vol te houden anders lukt het niet. Dus stel je zelf de vraag in de spiegel wil ik dit ja of nee. Je hoeft geen rens kroes voer te kopen of volgen je kan het met normaal eten ook bereiken. Tip ga op zoek naar een personal trainer.
quote:hatsetats schreef op 07 mei 2015 @ 06:16:

En verder: als je niet na 1 patatje kunt stoppen maar drie keer per week de frituurpan uit de kast haalt en ook nog eens elk weekend drinkt, dat is niet extreem?

Ik vind elk weekend drinken (als in 2, 3 glazen op een avond) niet extreem, als je de rest van de week gewoon aan de water of de thee oid zit. 3x per week de frituurpan uit de kast vind ik wel extreem.

Maar wat jij schrijft nooit meer brood, rijst of pasta (waar allemaal echt niets mis mee is) en 5x sporten dat is voor de meesten niet een levensstijl die ze zich eigen kunnen maken.

En volgens mij is dat het belangrijkste voor succesvol blijvend afvallen: niet op dieet maar een andere manier van normaal leven en eten vinden. Want anders val je met een bootcamp-regime 15 kilo af en is daarna je dieet 'voorbij', schakel je weer over op je oude levensstijl en zit het er zo weer aan.
Zeg maar Spijker.
Je bent niet echt gericht bezig. Je hebt een streefdoel voor ogen maar geen idee hoe je er kunt komen.

Vraag jezelf af wat je ervoor over hebt om af te vallen. Dat bepaalt uiteindelijk hoe ver je komt en of het blijvend is of tijdelijk. Wat ben je bereid definitief op te geven of te veranderen?

Je in korte tijd naar je streefgewicht jagen en daarna zien hoe je dat behoudt, is de omgekeerde volgorde en werkt gejojo in de hand.
quote:Spijk-er schreef op 07 mei 2015 @ 09:26:

[...]

Ik vind elk weekend drinken (als in 2, 3 glazen op een avond) niet extreem, als je de rest van de week gewoon aan de water of de thee oid zit. 3x per week de frituurpan uit de kast vind ik wel extreem.

Maar wat jij schrijft nooit meer brood, rijst of pasta (waar allemaal echt niets mis mee is) en 5x sporten dat is voor de meesten niet een levensstijl die ze zich eigen kunnen maken.

En volgens mij is dat het belangrijkste voor succesvol blijvend afvallen: niet op dieet maar een andere manier van normaal leven en eten vinden. Want anders val je met een bootcamp-regime 15 kilo af en is daarna je dieet 'voorbij', schakel je weer over op je oude levensstijl en zit het er zo weer aan.

Volgend jou dus weer hè...

Kijk ik kan het 100 keer vertellen dat dit is hoe het voor mij werkt maar a) lees je niet goed en b) zul je het altijd vanuit jouw referentiekader blijven uitleggen en die verschilt nogal van de mijne. Dat geeft niks alleen in combi met niet (willen) lezen wat er staat sla je de plank behoorlijk mis.

Maar wat jij schrijft nooit meer brood, rijst of pasta (waar allemaal echt niets mis mee is) Ik las het als: 'witte pasta, (wit)brood en (witte) rijst' eet ik amper. Dus nog wel volkorenpasta, volkorenbrood en zilvervliesrijst. Ik weet niet of hats het ook zo bedoelde, maar dat is toch niet heel extreem?
Wat Prik zegt.

En ik zeg ook niet dat er iets mis is met die producten, zo draai jij het Spijker

[...]

En volgens mij is dat het belangrijkste voor succesvol blijvend afvallen: niet op dieet maar een andere manier van normaal leven en eten vinden. Want anders val je met een bootcamp-regime 15 kilo af en is daarna je dieet 'voorbij', schakel je weer over op je oude levensstijl en zit het er zo weer aan.Voor mij blijft een 'normale levensstijl' aanvoelen als een extreem dieet. Vind 2000 kcal per dag gewoon echt heel erg weinig. Als puber werkte ik per dag makkelijke 4000 kcal weg en toen was ik hartstikke mager. Maar als je een jaar of 8 onbeperkt hebt kunnen eten, is dat wat je als normaal beschouwt en waar je je mentaal echt lekker bij voelt en als je lichaam dan opeens gaat aankomen van die hoeveelheid, blijft het dus ofwel levenslang dieeten of af en toe de teugels laten vieren met als gevolg dat je dan ook weer aankomt.
Kwestie van hoe je er naar kijkt. Ik ben nu van 3000kc naar +/- 2200. Dat is ff wennen maar meer niet. Ik focus me niet op wat 'niet meer mag' of op wat ik zou missen. Dat is voor mij nl het recept om me er vervelend onder te voelen. Terwijl wanneer ik me daar gewoon niet mee bezig hou dan gaat t vanzelf.
Ga naar een sportschool, hou dit een paar weken vol 3x per week en je zult zien dat je het langzamerhand steeds leuker gaat vinden. Even een goed tijdstip inplannen, bijvoorbeeld na het werk en voor het avond eten.

Vet verbranden = zware krachttraining (ja met die apparaten en gewichten).

Cardio zoals hardlopen wordt in de fitness wereld alleen gebruikt als extraatje.

Zwaar trainen, veel maar gezond eten, en je zult zien dat je vetpercentage zeer snel daalt.

En wees niet bang voor spieren, als vrouw kan je niet abnormaal veel spieren ontwikkelen omdat jullie hiervoor het crusiale hormoon testosteron missen.
Je hoeft echt niet naar een sportschool om af te vallen. Als je maar beweegt! Bewegen kan van alles zijn: fietsen, wandelen, hardlopen, een teamsport, zwemmen, dansen, wat je maar wil. Het lijkt me belangrijker dat je het leuk vindt om te doen, dan houd je het langer vol dan wanneer je je elke keer met tegenzin naar de sportschool sleept. Iets doen wat je leuk vindt (en goed voor je is) motiveert meer dan iets doen alleen maar omdat het goed voor je is. En ook zonder zware krachttraining val je af, zolang je maar meer calorieën verbruikt dan inneemt.
De sportschool heb ik ook 'n aantal jaar gedaan, meermaals per week. Maar dat ging me steeds meer tegenstaan, elke keer die stomme apparaten en cardio. Nu wandel ik meermaals per week 5-10 km in stevig tempo, daar verbrand ik ook kcal mee en is goed voor m'n conditie.
krachttraining deed bij mij niet zoveel voor afvallen, behalve dat ik er vrij "bulkig" van werd. (en ik heb met personal trainers gewerkt en de hele mikmak) Ik ben pas flink (en eigenlijk vrij makkelijk) gaan afvallen toen ik zorgde dat ik in mijn dagelijks leven meer beweging kreeg. Dat ging ineens vanzelf doordat ik een andere baan kreeg en daardoor meer ging fietsen/wandelen onderweg van en naar huis. Ik heb wel eens een tijdje met een activiteiten-tracker rondgelopen en schrok echt van het verschil in calorieen dat je op een dag verbrand als je weinig doet of veel wandelt. Volgens mij zit het hem veel meer daarin dan in die 3-4x per week dat je in de sportschool zit. Want uiteindelijk moet je gewoon meer verbranden dan je binnenkrijgt.
Ik herken het helemaal! Ik redeneer net zoals jij.. alles of niks!

Omdat ik zelf geen groente fan ben en een enorme zoetekauw ben had ik er ook moeite mee. Mijn therapeut zei, dat ik niet streng moest zijn voor mijzelf en mijzelf niet moest dwingen (mentale verkrachting van jezelf noem ik het, en dat voelt nooit fijn). Alles stap voor stap.. dus eerst 1/2 weken chips laten staan.. dan 1/2 weken bier en zo ga je door. En als je een dagje geen zin heb om te sporten, who cares morgen nog een dag. Eten is het belangrijkste!

Sochtends heb ik alle goede moed nog, dus dan neem ik dan alle groente die in nodig heb in een smoothie, niet altijd lekker maar dat is ook het ergste in je leven op dat moment, overleef je wel. Kan je wel eventueel zoeten met fruit of honing. En dan ga ik sporten (als ik wil, ook dit leer jezelf aan in 1/2 weken). Na het sporten heb je automatisch het gevoel dat je gezonder wil doen want Hey, anders is het zonde! Wist je trouwens dat het 21 dagen duurt voor je aan iets gewend bent? Dus gun jezelf die tijd!

Simpele dingen die ik snel maak zijn trouwens, Havermout met amandel melk (of ander soort) en dan lepeltje honing en kaneel of een banaan prakken en 2 eitjes mengen en pannekoek van bakken. Die laatste vind je ongetwijfeld lekker!

Succes, als ik het kan kan jij het ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven