Twijfelen over gastric bypass: wie ook?

dinsdag 27 maart 2018 om 10:13
Dag allemaal,
ik heb vandaag de knoop doorgehakt en heb besloten om serieus te gaan onderzoeken of een Gastric bypass iets voor mij zou kunnen zijn.
Ik ben zo’n beetje twee keer zo zwaar als dat ik zou moeten zijn. Ik heb alles al geprobeerd, met wisselend succes. Een operatie heb ik altijd gezien als het ultieme falen, maar het laatste jaar voelt het pas echt als falen dat ik mijn leven zo laat beïnvloeden door eten en mijn gewicht. Linksom of rechtsom om: daar moet nu echt iets aan gebeuren.
Mijn huisarts heeft me doorverwezen, en ik heb over twee weken een afspraak in het ziekenhuis. Spannend. Ik heb heel veel vragen en twijfels. Maar ik denk dat dit de goede weg is.
Zijn er meer mensen die in dit traject zitten? Ik weet dat er andere langlopende topics zijn over dit onderwerp, maar die zijn niet erg actief meer. Ik deel graag mijn ervaringen in dit topic en ik hoop ook ervaringen van jullie te lezen.
ik heb vandaag de knoop doorgehakt en heb besloten om serieus te gaan onderzoeken of een Gastric bypass iets voor mij zou kunnen zijn.
Ik ben zo’n beetje twee keer zo zwaar als dat ik zou moeten zijn. Ik heb alles al geprobeerd, met wisselend succes. Een operatie heb ik altijd gezien als het ultieme falen, maar het laatste jaar voelt het pas echt als falen dat ik mijn leven zo laat beïnvloeden door eten en mijn gewicht. Linksom of rechtsom om: daar moet nu echt iets aan gebeuren.
Mijn huisarts heeft me doorverwezen, en ik heb over twee weken een afspraak in het ziekenhuis. Spannend. Ik heb heel veel vragen en twijfels. Maar ik denk dat dit de goede weg is.
Zijn er meer mensen die in dit traject zitten? Ik weet dat er andere langlopende topics zijn over dit onderwerp, maar die zijn niet erg actief meer. Ik deel graag mijn ervaringen in dit topic en ik hoop ook ervaringen van jullie te lezen.
woensdag 28 maart 2018 om 17:34
Voor comorbiditeit wordt de BMI eis waarschiijnlijk volgend jaar 30.
woensdag 28 maart 2018 om 17:39
Meer dan 50kg aangekomen in 2 jaar tijd? Hoe heeft ze dat gedaan dan?
Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk.. Maar ik koos (na 4jr lang wikken en wegen) voor een operatie omdat 15kg overgewicht in mijn ogen minder slecht is als 75kg overgewicht.. Omdat ik die75kg zelf doen niet kon overzien (was ik er 30 kwijt moest ik er nóg 45)en ik toch echt graag mn kind (inmiddels kinderen) wil zien opgroeien. Ik ben nu 55 kg kwijt en wil er eigenlijk nog 15..of 20..volgens de chirurg wil ik teveel en heb ik een kg of 10 aan huidoverschot dus 10 of 5kg zou realistischer zijn.. We gaan zien hoe het gaat lopen. Ik zag de gbp als steun in de rug/hulpmiddel
Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk.. Maar ik koos (na 4jr lang wikken en wegen) voor een operatie omdat 15kg overgewicht in mijn ogen minder slecht is als 75kg overgewicht.. Omdat ik die75kg zelf doen niet kon overzien (was ik er 30 kwijt moest ik er nóg 45)en ik toch echt graag mn kind (inmiddels kinderen) wil zien opgroeien. Ik ben nu 55 kg kwijt en wil er eigenlijk nog 15..of 20..volgens de chirurg wil ik teveel en heb ik een kg of 10 aan huidoverschot dus 10 of 5kg zou realistischer zijn.. We gaan zien hoe het gaat lopen. Ik zag de gbp als steun in de rug/hulpmiddel

woensdag 28 maart 2018 om 17:52
Daar hamer ik helemaal niet op en heb ik nooit gedaan. Zoals je kan lezen schrijf ik "Het is gewoon per persoon verschillend. Ook met een GBP indicatie kan je zonder operatie zo veel afvallen en eraf houden. Er is ook een groep mensen die de GBP doet die achteraf weer te veel aankomt, omdat ze de achterliggende problematiek niet (voldoende) hebben aangepakt. Daarnaast kan (of in veel gevallen moet) het gewoon naast elkaar bestaan." Een groep mensen. Dus helemaal niks 'bij iedereen MOET er psychische problematiek zijn'.nina1966 schreef: ↑28-03-2018 17:22Jij blijft maar hameren op dat er achter dik zijn problematiek MOET zitten. Dat hoeft helemaal niet , is in de meeste gevallen juist niet zo.
Vaak zit er een lichamelijke reden achter waardoor het stop gevoel niet gemerkt word Of er is iets mis waardoor je lichaam het signaal dat er eten moet komen blijft geven In al die gevallen kan een psycholoog echt niets voor je doen hoor.
Te veel eten heeft echt vaker een medische reden dan een psychische reden.
Bij de meerderheid van de mensen met obesitas speelt een psychologisch component mee in de oorzaak, dit kan in meer of mindere mate zijn. Dat wordt ook meestal verteld bij de voorlichting en mensen die nog erg worstelen met psychologische factoren vallen vaak (niet altijd) af voor operatie, het is voor mij dus opvallend dat jouw informatie is dat de oorzaak in de meeste gevallen enkel een lichamelijke oorzaak is. Een psychologisch component betekent niet meteen een zware psychische stoornis of iets wat een contra-indicatie hoeft te zijn. Ook aangeleerde gewoontes zijn zo'n psychologisch component.
Zie ook bij etiologie:
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... #idp462560
Ook hier ga ik in dit topic geen woorden meer aan besteden, want dat is niet waar TO naar op zoek was en ik heb voor mijn gevoel lang genoeg bijgedragen aan de discussie hierover. Ik hoop dat ik mij in deze post duidelijk genoeg heb verwoord dat iemand die geen last heeft van ook maar iets wat neigt naar psychisch zich niet aangesproken voelt.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 17:55
8.91% gewijzigd
woensdag 28 maart 2018 om 17:53
Gravinnetje: Volgens mij is dat een gemiddelde dat een ziekenhuis aanhoud om de operatie als 'geslaagd' te beschouwen.
En waarschijnlijk ook om de verwachting van de patiënten realistisch te houden.
Toen er tijdens de screening aan mij werd gevraagd wat mijn streef gewicht was en ik aangaf dat dit een gewicht was horende bij een BMI onder de 25 werd dit de kop ingedrukt en zeiden ze dat mijn verwachting te hoog was en dat ik moest rekenen op een BMI rond de 30.
Dan zou de gezondheidswinst op lange termijn al enorm zijn.
Ik heb dit toen naast mij neergelegd maar wist al wel van mezelf dat ik er geen genoegen mee zou nemen als ik overgewicht zou blijven houden.
Ik ben gezakt tot een BMI van 23 toen ik zwanger raakte maar denk dat ik nog wel iets gezakt was als dit niet zo was omdat ik nu pas net een jaar geleden geopereerd ben.
Toen er tijdens de screening aan mij werd gevraagd wat mijn streef gewicht was en ik aangaf dat dit een gewicht was horende bij een BMI onder de 25 werd dit de kop ingedrukt en zeiden ze dat mijn verwachting te hoog was en dat ik moest rekenen op een BMI rond de 30.
Ik heb dit toen naast mij neergelegd maar wist al wel van mezelf dat ik er geen genoegen mee zou nemen als ik overgewicht zou blijven houden.
Ik ben gezakt tot een BMI van 23 toen ik zwanger raakte maar denk dat ik nog wel iets gezakt was als dit niet zo was omdat ik nu pas net een jaar geleden geopereerd ben.
woensdag 28 maart 2018 om 17:59
Hoofdzakelijk doordat die constante hunkering naar (over)eten door het wegvallen van het hongerhormoon nu weg is en door de kleine maag er eindelijk een echt gevoel van verzadiging is.
Daarnaast word een groot deel letterlijk ziek van vet en suikerrijk eten wat een extra stok achter de deur is.
Ook al heb ik daar zelf geen last van, ik merk het wel aan mijn darmen en voel me lekkerder als ik gezond eet.
woensdag 28 maart 2018 om 18:15
Ik was er van overtuigd dat ik onder de 25 zou uitkomen. Maar bij 27 stagneerde het. Ben ik nog iets minder gaan eten, binnen de perken hoor, maar het gewicht bleef stabiel.rosepudding schreef: ↑28-03-2018 17:53Gravinnetje: Volgens mij is dat een gemiddelde dat een ziekenhuis aanhoud om de operatie als 'geslaagd' te beschouwen.
Helaas. Nu kruip ik richting de 28.
Bij mij is dat 100 kilo, wat ik echt wel een psychologische grens vind waar ik onder wil blijven.
Maar mij is meteen al verteld dat als ik dat wil dat ik dan mijn hele leven een strijd zal houden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 28 maart 2018 om 18:26
Maar alleen al zo'n zinsnede: 'bij de meerderheid......'.
Aangezien onze psyche een belangrijk deel van ons zijn is, spelen er bij alles wat een mens doet psychologische factoren mee.
Over de oorzaak van obesitas is eigenlijk maar heel weinig bekend, dus beweren dat bij de meerderheid psychologische factoren meespelen is een open deur, want psychologische factoren spelen overal mee.
Alleen ligt daar in mijn optiek vaak niet de oorzaak van obesitas. Gebrek aan een verzadigingsgevoel, te veel hongergevoel, dat zijn lichamelijke problemen die we m.i. mede te danken hebben aan de evolutie.
Zeggen dat het dus op te lossen is met een goede psycholoog (nee, dat zei jij niet, dat zei iemand anders) is een ontkenning van het werkelijke probleem bij veel mensen.
David Dunning
David Dunning
woensdag 28 maart 2018 om 18:27
Bij mij zeiden ze dat je het tweede jaar weer aankomt.rosepudding schreef: ↑28-03-2018 18:21Maar zo kort na de operatie (binnen 2 jaar) na de operatie alweer omhoog gaan zou toch eigenlijk nog niet moeten gebeuren?
Tot nu toe gaat alles exact zoals ze voorspeld hadden.
David Dunning
David Dunning
woensdag 28 maart 2018 om 19:00
obelix84 schreef: ↑28-03-2018 17:39Meer dan 50kg aangekomen in 2 jaar tijd? Hoe heeft ze dat gedaan dan?
Van normaal eten werd ze kotsmisselijk zei ze. Maar dingen zoals koek, cake, taart e.d. gingen er wel makkelijk in.
woensdag 28 maart 2018 om 19:49
Omdat men steeds meer kant en klare en voorbewerkte producten is gaan eten. Daar zitten veel suikers in. Door suikers die verwerkt moeten worden gaat de alvleesklier insuline produceren. Bij te veel suikers raakt dat ding van slag en produceert te veel insuline... dat moet weer opgeruimd en daar heb je dus weer eten voor nodig, het lichaam kan het niet zelf afbreken.
Door die wisselwerking raakt je lichaam van slag en weet niet meer wanneer genoeg genoeg is.
woensdag 28 maart 2018 om 20:19
Zij ziet het misschien, ik heb het gehoord van iemand met een maagbandje. Voor haar werkte het dus niet. Ze hadden een snackbar en ze zei ook Met kleine slokjes krijg ik over de hele dag genomen toch te veel binnen.Solomio schreef: ↑28-03-2018 17:01En ik heb gereageerd omdat Lil0u alleen maar van een afstand kijkt.
Als zij mij chocolademelk ziet drinken oordeelt ze blijkbaar dat ik nog steeds die kick nodig heb.
Want dat mensen die kick nog nodig hebben vult zij (en jij in haar kielzog) in.
Waar ik tegenover zet dat chocolademelk een prima keuze is, zeker na een GBP, waarna je meer eiwitten binnen moet krijgen.
Dat was voor mij de reden om low carb te gaan doen.

woensdag 28 maart 2018 om 20:53
Wat fijn om jullie ervaringen te lezen!
Ik heb 3 vragen:
Ik wil 70 kilo afvallen (ja ja, afschuwelijk veel). ik ga er niet vanuit dat dat in een jaar te doen is, maar als na een jaar het afvallen stagneert, betekent dat dat ik nooit 75 kilo zou kunnen afvallen, in theorie? Ik snap dat de spaarstand bestaat, maar natuurkundig gezien heb je toch echt een heel aantal kcal nodig om de dag door te komen, spaarstand of niet. Dan zou je moeten kunnen blijven afvallen toch? Of is het zo dat je op een gegeven moment nog maar 500 kcal kan eten om op gewicht te blijven? Voor iedereen die nu ongeveer stabiel is, hoeveel kcal eet je ongeveer op een dag?
Waarom mag je geen koolzuur drinken? Krijg je daar dumpings van? Of val je er minder door af?
Ik lees dat je geen GBP mag doen met een eetstoornis. Ik ben benieuwd wat er dan verstaan wordt onder een eetstoornis, ik denk dat vele mensen die zo zwaar zijn als ik, om zijn minst een gestoord eetpatroon hebben. ik ben (10 jaar geleden) behandeld voor een eetstoornis, en 6 jaar geleden nog eens uitgebreid behandeld voor de hechtingsproblematiek die aan de eetstoornis ten grondslag lag. Dus dat gedeelte is wel uitgeplozen. Maar, -en ik denk dat dat mijn hele leven blijft- ik ben nog altijd heel gevoelig voor overeten, ik kan, op slechte dagen, eten nog steeds als troost / comfort gebruiken. Daarnaast ligt de drang om te overeten ook bij een constant hongergevoel, maar ook bij een gevoel dat ik nu zo dik ben "dat het allemaal niet meer uitmaakt".
Wat denken jullie? Is mijn eetstoornis nog te actueel aanwezig? Voor mijn gevoel niet, maar ik kan ook niet zeggen dat mijn relatie tot eten normaal is. Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Ik heb 3 vragen:
Ik wil 70 kilo afvallen (ja ja, afschuwelijk veel). ik ga er niet vanuit dat dat in een jaar te doen is, maar als na een jaar het afvallen stagneert, betekent dat dat ik nooit 75 kilo zou kunnen afvallen, in theorie? Ik snap dat de spaarstand bestaat, maar natuurkundig gezien heb je toch echt een heel aantal kcal nodig om de dag door te komen, spaarstand of niet. Dan zou je moeten kunnen blijven afvallen toch? Of is het zo dat je op een gegeven moment nog maar 500 kcal kan eten om op gewicht te blijven? Voor iedereen die nu ongeveer stabiel is, hoeveel kcal eet je ongeveer op een dag?
Waarom mag je geen koolzuur drinken? Krijg je daar dumpings van? Of val je er minder door af?
Ik lees dat je geen GBP mag doen met een eetstoornis. Ik ben benieuwd wat er dan verstaan wordt onder een eetstoornis, ik denk dat vele mensen die zo zwaar zijn als ik, om zijn minst een gestoord eetpatroon hebben. ik ben (10 jaar geleden) behandeld voor een eetstoornis, en 6 jaar geleden nog eens uitgebreid behandeld voor de hechtingsproblematiek die aan de eetstoornis ten grondslag lag. Dus dat gedeelte is wel uitgeplozen. Maar, -en ik denk dat dat mijn hele leven blijft- ik ben nog altijd heel gevoelig voor overeten, ik kan, op slechte dagen, eten nog steeds als troost / comfort gebruiken. Daarnaast ligt de drang om te overeten ook bij een constant hongergevoel, maar ook bij een gevoel dat ik nu zo dik ben "dat het allemaal niet meer uitmaakt".
Wat denken jullie? Is mijn eetstoornis nog te actueel aanwezig? Voor mijn gevoel niet, maar ik kan ook niet zeggen dat mijn relatie tot eten normaal is. Ik ben benieuwd naar jullie mening!

woensdag 28 maart 2018 om 21:18
Wat goed!!!Gravinnetje schreef: ↑28-03-2018 21:15Ik ben nu bijna 2 jaar bezig, nog een kleine 9 kilo te gaan. Een half jaar nog schat ik. Teller staat nu op -71. Het is dus zeer goed haalbaar.
woensdag 28 maart 2018 om 21:24
Het afvallen zou echt na een jaar nog niet persé moeten stagneren hoor, bij mij tenminste niet en er zijn echt genoeg mensen die 80 of zelfs 100+ kilo afvallen.
Wat koolzuur betreft weet ik het niet zo goed eigenlijk. Mijn ziekenhuis beweert dat door de druk die door koolzuur opbouwt in je maag je je maag op zou rekken maar heel eerlijk gezegd lijkt me dat een beetje stug.
Maar goed, zou best kunnen natuurlijk.
Het zal vaak niet lekker vallen en frisdrank is meestal calorierijk en hangt vaak samen met slecht eten.
Wat koolzuur betreft weet ik het niet zo goed eigenlijk. Mijn ziekenhuis beweert dat door de druk die door koolzuur opbouwt in je maag je je maag op zou rekken maar heel eerlijk gezegd lijkt me dat een beetje stug.
Maar goed, zou best kunnen natuurlijk.
Het zal vaak niet lekker vallen en frisdrank is meestal calorierijk en hangt vaak samen met slecht eten.

woensdag 28 maart 2018 om 22:04
Wauw! Echt heel knap!Gravinnetje schreef: ↑28-03-2018 21:15Ik ben nu bijna 2 jaar bezig, nog een kleine 9 kilo te gaan. Een half jaar nog schat ik. Teller staat nu op -71. Het is dus zeer goed haalbaar.

Iedereen overigens die veel is afgevallen en zo hun leven heeft omgegooid.
@Padoempats, jouw vragen over je eetgedrag en verleden lijken me belangrijk om juist tijdens een intake/onderzoeksproces uit te zoeken met professionals. Ik denk niet dat mensen op een forum, die jou en jouw geschiedenis niet kennen, daar iets over kunnen zeggen. Zo'n proces is ook voor jezelf belangrijk om alles in kaart te brengen en overal een goed beeld van te krijgen.
(Oh, ik lees nu pas dat je geen gbp hebt gehad gravinnetje. Daar was ik vanuit gegaan gezien het topic, maar vóór het verkeerd geïnterpreteerd kan worden, met of zonder operatie heel knap!)
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 22:11
46.74% gewijzigd
woensdag 28 maart 2018 om 22:08
Lees op fb je is in op complicaties na de GBP en sleeve. Echt wat je daar leest. De voor en na foto's zijn vaak heel leuk. Met kleding aan.
Maar je kan er echt serieuze problemen door krijgen. Ook na een lange termijn. Ik wou het ook doen. Maar ben toch teruggekrabbeld. Het lijkt ook wel een hype tegenwoordig. Hoor het zoveel en als je leest hoeveel mensen het hebben laten doen en echt problemen erdoor hebben nee bedankt
Maar je kan er echt serieuze problemen door krijgen. Ook na een lange termijn. Ik wou het ook doen. Maar ben toch teruggekrabbeld. Het lijkt ook wel een hype tegenwoordig. Hoor het zoveel en als je leest hoeveel mensen het hebben laten doen en echt problemen erdoor hebben nee bedankt
woensdag 28 maart 2018 om 22:12
Mensen posten vaak de dingen die niet goed gaan .Als het wel goed gaat hoor je niemandstervenopstraatworst schreef: ↑28-03-2018 22:08Lees op fb je is in op complicaties na de GBP en sleeve. Echt wat je daar leest. De voor en na foto's zijn vaak heel leuk. Met kleding aan.
maar goed, als je liever dik blijft en ongezond, jouw keus
woensdag 28 maart 2018 om 22:32
Zonder GBP wachten er ook serieuze problemen door het overgewicht.stervenopstraatworst schreef: ↑28-03-2018 22:08Lees op fb je is in op complicaties na de GBP en sleeve. Echt wat je daar leest. De voor en na foto's zijn vaak heel leuk. Met kleding aan.
David Dunning
David Dunning