3000 IS JARIG!

13-10-2010 20:54 3011 berichten

Lieve leden,

Wat vliegt de tijd hè? Voordat je het in de gaten hebt is er weer een week voorbij!

Dit topic begon een jaar geleden vanuit een geintje. BAM en ik wilden ook wel eens een topic met 3000 berichten voor elkaar boksen. Dat is meer dan gelukt. Allereerst dank voor iedereen die daar ooit, op wat voor manier dan ook, een bijdrage aan heeft geleverd.

Bij meer dan 3 postings ben je levenslang lid. Dat zijn er inmiddels nogal wat. We gaan geen namen noemen, want dan doen we mensen te kort of mensen worden geassocieerd met iets, waar ze niet (meer) mee geassocieerd willen worden.

We hebben gelachen (veel gelachen), gedeeld, gehuild, vervloekt, gezongen, gedronken, verbannen en aanbeden. Iedereen is welkom (tot het tegendeel bewezen is), leed wordt niet met leed vergeleken en quoten is niet netjes.

Heppy New Topic, een fijne verjaardag, maak er een mooie dag van!

Posters, ex-posters, meelezers, stalkerTs, bannelingen, Naomi, (ex)Angels, Annerietje, Hogerhand…… neem een stuk taart, neem een borrel. Het is feest!

Alle reacties Link kopieren
Ik zie de foto wel!

en mijn uitslag van de test:

Totale score: tussen 56 en 66 punten

Klasse 2 56 t/m 66 punten

Soms heb je ideeën hoe je leven er uit zou kunnen zien, maar als het er op aankomt die ideeën ook echt te realiseren, ontbreekt het je aan een aantal elementaire vaardigheden. Dingen lukken je vaak niet of slechts ten dele en je zult geneigd zijn de schuld daarvan aan de buitenwereld te geven. Je bent snel uit je evenwicht te brengen en hebt moeite om als je ergens aan begonnen bent door te gaan tot het gelukt is. Om te kunnen creëren heb je uiteenlopende kwaliteiten nodig als passie, energie en geduld. Die kwaliteiten lijken vaak tegenstrijdig. Zo moet je hard kunnen zijn, maar ook open en begripvol. Je moet er voor de volle 100% voor kunnen gaan, maar je moet ook langdurig kunnen twijfelen als de situatie daar om vraagt. Als je greep wilt krijgen op je leven, moet je ze allemaal in gelijke mate beheersen. Kijk naar je puntentotaal per categorie waar het bij jou het meest aan ontbreekt en ga daar als eerste aan werken. Als ze alle drie matig ontwikkeld zijn, is het aan te raden de nee als eerste te ontwikkelen en wat assertiever te worden. Ook voor jou geldt: het heeft weinig zin anderen te helpen, als je niet eerst jezelf kunt helpen.

2) Balans

De totaaluitslag van de test is de belangrijkste uitslag. Toch kan ook het verschil in punten tussen de drie posities nog belangrijke, aanvullende informatie bevatten. Als er tussen de hoogste en de laagste score veel of weinig verschil is, zegt dat iets over de mate van evenwicht tussen de drie posities. Om de balans tussen de drieposities vast te kunnen stellen, trek je de score van de categorie met de minste punten af van de categorie met de meeste punten. Dit getal bepaalt je afwijking. Bijvoorbeeld:

Ja-en (22), nee-want (25), ja-maar (24)

Afwijking bedraagt 3 punten

Ja-en (30), nee-want (34), ja-maar (35)

Afwijking bedraagt 5 punten

Ja-en (21), nee-want (26), ja-maar (16)

Afwijking bedraagt 10 punten

Als je je afwijking hebt vastgesteld, kan je hieronder terugvinden wat dat betekent.

In zijn algemeenheid kun je zeggen: hoe meer balans, des te beter. Aan de andere kant: als er veel verschil bestaat tussen de drie posities, is daar ook veel (relatief gemakkelijke) winst te behalen. Bedenk echter wel: hoe meer punten per categorie, des te beter. Probeer dus nooit het evenwicht te herstellen door één van de drie kwaliteiten minder te gaan beheersen, maar breng het evenwicht juist tot stand door de minst ontwikkelde kwaliteit(en) te versterken.

Harmonie 0 t/m 5 punten

De drie posities zijn zeer goed met elkaar in harmonie. Een afwijking van minder dan 5 punten is bijzonder, bij de meeste mensen is één kwaliteit duidelijk minder ontwikkeld dan de andere twee. Als de drie posities in harmonie zijn, is er geen specifiek aandachtspunt. Als je hoger op de Ja-maar® Test wilt scoren, besteedt dan in gelijke mate aandacht aan alle drie de posities om de harmonie te bewaren.

Evenwicht 6 t/m 10 punten

Er is sprake van een zekere mate van evenwicht tussen de drie posities. Eén of twee posities kunnen echter versterkt worden om wat meer evenwicht tot stand te brengen. Vooral de positie met de minste punten is interessant om te bekijken. Is het ja-en, onderzoek dan welk deel van ja-en voor jou interessant is, accepteren of passie en doorzettingsvermogen. Is nee je leerpunt, ga dan beter je grenzen stellen en besef dat het je belemmert te doen wat je wilt doen. Als ja-maar het minst ontwikkeld is, neem dan de tijd die nodig is om een beslissing te nemen. Leer zowel te bezinnen als kritisch na te denken.

Disbalans 11 t/m 15 punten

De drie posities lopen qua score sterk uiteen. Je beheerst één of twee basisvaardigheden duidelijk te weinig in verhouding tot de andere(n). Beoordeel aan de hand van de scores welke van de drie posities bij jou het minst ontwikkeld is. Als de ja-en score te weinig ontwikkeld is, dan ligt dat aan je moeite de werkelijkheid te accepteren (ga dat leren, het zal je rust geven) of je onvermogen vast te houden aan je eigen passie en doorzettingsvermogen. Leer in dat geval je tanden er in te zetten en te blijven zetten tot je je doel bereikt hebt. Als de nee-want score te weinig ontwikkeld is, ben je relatief onvoldoende in staat voor jezelf op te komen. Besef dan dat aardigheid je weinig zal brengen (behalve bij de verkeerde mensen). En als de ja-maar score te weinig ontwikkeld is, dan ben je te veel doener en te weinig denker en bezinner. Geef de twijfel meer ruimte in je leven. Het aardige is dat je daardoor uiteindelijk meer greep zult krijgen op de gebeurtenissen.

Disproportie > 16 punten

Alles wat geldt voor de positie zoals hierboven omschreven (disbalans), geldt ook voor jou. Alleen in zeer sterke en dus zorgelijke mate. Gemiddeld scoort slechts zo`n 8% een afwijking op de test van 16 of meer punten. Het betekent dat je een kwaliteit in verhouding tot andere kwaliteiten zeer matig beheerst. Het kan niet anders of dat leidt tot een sterke mate van onevenwichtigheid. Omdat je een bepaalde kwaliteit niet of nauwelijks ontwikkeld hebt, is de kans groot dat je op momenten dat je die kwaliteit nodig hebt, zult teugvallen op één van de andere twee kwaliteiten.

- Nee-want disproportie

Als je het moeilijk vindt nee te zeggen, is de kans groot dat je het probleem wat daardoor ontstaat, probeert op te lossen door je ja-en kwaliteit in te zetten. Concreet: als je werk op je schouders neemt, waar je eigenlijk geen zin in hebt (maar je kan geen nee zeggen), is de kans groot dat je het probleem oplost door de ja-en kwaliteit in te zetten (en er `dan maar` tegenaan te gaan). Op de lange duur creëert deze nee-want disproportie een onontkoombaar probleem (de twee belangrijkste kenmerken van mensen met burn-out is dat ze geen nee kunnen zeggen en ambitieus en perfectionistisch zijn: een zwakke nee-want en een sterke ja-en, dus). In het geval je geen nee kunt zeggen, is de ja-en kwaliteit dus geen zegen maar een valkuil. En om het ingewikkeld te maken: je lost het niet op door inder ja-en te zeggen (daarmee zou je iets wat je goed kunt geweld aandoen), maar door de nee-want positie beter te beheersen. Je moet leren niet-doen.

- Ja-maar disproportie

Zo geldt ook dat als de ja-maar positie te weinig ontwikkeld is in relatie tot de andere twee posities, de kans groot is dat je het gebrek aan kritisch vermogen (ja-maar) compenseert door je steeds opnieuw met groot enthousiasme in nieuwe projecten te storten (ja-en), die je na verloop van tijd weer moet beëindigen (nee-want), omdat je nou eenmaal te weinig tijd had genomen om eerst goed na te denken of het wel bij je past.

- Ja-en disproportie

De mogelijk meest tragische disproportie is een relatief matige ja-en. Je weet dan wel wat je niet wilt (nee-want), en je weet ook wel waar je over twijfelt (ja-maar), maar at je wél wilt ... Ook voor jou geldt: minder twijfelen (ja-maar) of minder assertief zin (nee-want) is niet de oplossing. De oplossing ligt in het versterken van je de ja-en positie
Dan heb ik iets gemist, sorry
Thanxxx Gwen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Voor FreakyFriday
Dank friez en roos!
Wouw Chooc! heb je dat zelf gedaan?
ik vind je nagels cool Chooc
quote:chocolover schreef op 17 oktober 2010 @ 21:45:

Dank friez en roos!Nou mijn hulp was niet geweldig!
Lieve maisjes... ik ga lekker naar mn mandje.

Jullie zijn lief en een beetje gek

Veel plezier nog met de egeltest, ik wil hem morgenavond ook doen!
slaap lekker Bianc
Lekker koese Bi!
WoW mooie nagels chooc!
Slaap lekker Bi
Hierbij de uitslag van jouw Ja-maar test:

Ja-en: 23

Nee-want: 6

Ja-maar: 22

Totaal : 51

Totale score: tussen 0 en 55 punten

Klasse 1 0 t/m 55 punten

Je vermogen om je leven richting te geven is bedroevend slecht ontwikkeld. Hoe je leven er uitziet wordt in sterke mate bepaald door de omstandigheden. De kans is groot dat je het leven ervaart als iets dat je overkomt. Zoals het weer, de jaargetijden of een aardbeving. Soms heb je geluk, soms niet. Het is te hopen dat je structurele hulp hebt van een partner, werkgever of iemand anders om je leven te ordenen, anders ziet het er niet goed uit. In een groep voel je je het meest op je gemak in een dienende rol met een duidelijk omschreven taak en functie. Als zich veranderingen aandienen brengen die je per definitie uit je evenwicht. Het ergste wat je zou kunnen overkomen zijn een ontslag of echtscheiding. Kijk naar de punten per categorie waar je het snelst winst kunt boeken. Als ze alle drie ongeveer gelijk ontwikkeld zijn, is het aan te raden de nee als eerste te ontwikkelen en wat assertiever te worden. Het heeft weinig zin anderen te helpen, als je niet eerst jezelf kunt helpen.

Herken jij jezelf in je score Friez?
Maar je wilde het wel doen dus toch bedankt friez!

Nee, net bij nagelstylist geweest

Truste Bi. Kop op
De egeltest

Wat goed dat jullie er enthousiast over zijn!

Ik vond het voor mijzelf heel verhelderend.

Boekje is ook erg leuk.

@Spuka, Blont, ik had niet anders verwacht
Zal mijn uitslag ook proberen hier te plakken.
mooi chooc!

roos, wil je mij die link naar die test mailen? ga ik m morgen ook doen!
@choco, ik hing ff met mijn bek open op t toetsenbord, omdat t mij nooit zou lukken om ook maar iets van dat wat jij op je nagels hebt zelf voor elkaar te boksen (1 kleurtje gaat al mis laat maar zeggen) Dus ben blij dat je naar de nagelstylist bent geweest
Truste Bi, stap voor stap, dag voor dag en mss wel uur voor uur en dan kom je er wel. Dat weet ik zeker.
@egel ja maar ja maar ja maar jij hebt een foto van mij gezien dus jij weet dat ik blonT ben en t niet alleen speel
Ik kon het zelf spuuk, heb in een nagelstudio gewerkt. Maar nu kan ik het niet meer hoor, geen geduld meer dus laat het doen

Mijn score:

Ja-en: 9

Nee-want: 17

Ja-maar: 24

Totaal : 50

Ik blijf dus nog ff in therapie
quote:spuka schreef op 17 oktober 2010 @ 21:47:

Herken jij jezelf in je score Friez?Tja, deels wel geloof ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven