De Nederlandse opvoeding

26-08-2018 15:52 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.

Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.

Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.

Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Ikigai schreef:
27-08-2018 13:28
Ik denk dat dit komt omdat die kinderen helemaal niet makkelijk zijn, dat lijkt zo, omdat jij niet ziet hoeveel werk die ouders van op het oog makkelijke kinderen al verzet hebben.

Als je dan ziet dat een andere ouder die investering niet levert en dus een poepirritant kind levert, dan is dat wel vervelend ja. Heb je alsnog dat gedoe aan je hoofd, omdat een ander verzaakt.
Dat zal in sommige gevallen zo zijn. Maar in heel veel gevallen kan je gewoon spreken over een kind met een makkelijker temperament.
Mijn oudste luistert gewoon, ook niet meteen en altijd, en daar steek ik ook veel energie in.
M'n jongste steek ik nog veeeeeel meer energie in, en die luistert nog niet. En doen vervelend in een vliegtuig, supermarkt, overal.
Koffiekopjes schreef:
27-08-2018 15:26
Ik geef les aan pubers van 15/16/17. Heb een grafhekel aan kleine kinderen die rondrennen en schreeuwen. Dat zie ik mijn leerlingen niet doen in de supermarkt.
Jij staat vast niet met je leerlingen in de supermarkt.

Ik ben ooit met een programma voor de slimste en hardwerkende kinderen in de trein beland en een van die ontzettende lieverds, met zeer schappelijke ouders, had slechts een flaw: ze kon echt keihard praten in de trein. Alleen de trein. Ik schaamde me rot en kreeg haar echt niet langer dan 3 minuten stil.
Ik schrik van de redenen waarom de TO tikken kreeg. Een onvoldoende? Really? Echt bizar. Ja, ik kreeg vroeger ook wel eens een corrigerende tik (dat was toen een stuk normaler), maar dan voor héle andere dingen, gevaarlijke situaties bijvoorbeeld of totáál niet willen luisteren, ook niet als het belangrijk was. Mijn moeder voor hoer uitschelden is nooit in mijn hoofd opgekomen. Het ergste was denk ik dat ze zo gemeeheen was... Gnuif...

Het merendeel van de kinderen die ik tegenkom zijn beleefd, vriendelijk en welbespraakt (of soms ietsje té eerlijk... *wat is die mevrouw dik he mam? Die lust vast graag koekjes...* :rofl: ). Ken ook echter wel voorbeelden in mijn omgeving, waarvan ik me afvraag of die ouders wel eens verzuchten of ze achter t behang plakken nu echt zo erg zou zijn. Ik heb zelf een vrij lage tolerantiegrens voor hoge doordringende geluiden en kan inderdaad nog wel eens de "blik des doods" richten op een gillend kind in de supermarkt. Tja, dat de kids nog aan het leren zijn dat hun gedrag niet kan, verruimd hoogstens mijn begrip voor de ouder, maar doet niets aan het laten dalen van mijn irritatie. Vaak helpt het ook nog, vreemde ogen dwingen immers. Volgens mij dus een win-win situatie :proud:
Ken 1 gezin met een laisez-faire opvoeding. Een van de kids dreigt nu de criminele kant op te gaan, en nóg word alles met de mantel der liefde bedekt.. Daar word ik dan wel weer boos van. Maar volgens mij doet het gros van de Nederlandse ouders gewoon wat ze moeten doen: met vallen en opstaan hun kinderen naar volwassenheid helpen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Koffiekop1 schreef:
27-08-2018 15:39
Grappig hè, dat mensen kunnen verschillen in hun normen.
Ja. Sommige mensen lijken totaal geen normen te hebben. Die vinden dat je alles goed moet vinden.
Koffiekop1 schreef:
27-08-2018 15:39
Grappig hè, dat mensen kunnen verschillen in hun normen.
Dat van die roltrap bepaal jij niet, dat mag gewoon niet.
Spelen op/met een roltrap is gewoon gevaarlijk, daar zou ik mijn kind zeker niet mee laten spelen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ana_Isabel** schreef:
27-08-2018 15:51
Is het ook hoor.
Conclusie is denk ik dat er overal mensen voor zijn. Lieve, stomme, leuke, aardige, driftige, onopgevoede enz.

Als we nu gewoon mensen gaan afschaffen dan hebben we tenminste ook dit soort zeurtopics niet meer ;)
Vixxen schreef:
27-08-2018 17:18
Als we nu gewoon mensen gaan afschaffen dan hebben we tenminste ook dit soort zeurtopics niet meer ;)
Oooooh....waar kan ik tekenen? :cheer:
Vixxen schreef:
:-D
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 16:07
Er zijn ook zat brave kinderen. Maar ga eens in de Randstad met de trein. Ik ga 8x per week en zie het bijna elke dag.

Ik kom uit een Westers EU-land. Meer ga ik er niet over zeggen ivm herkenbaarheid.
Koop een auto of verhuis terug je thuisland.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
tanteslankie schreef:
27-08-2018 17:31
Koop een auto of verhuis terug je thuisland.
Een auto is nog erger. Er rijden veel totaal onopgevoede mensen rond op de snelweg.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Vixxen schreef:
:rofl:
Enjoy the little things in life
Ana_Isabel** schreef:
27-08-2018 14:23
Jij hebt alleen maar jongens! Das niet eerlijk :whip:
Wij hanteerden dezelfde stelregel als jij met onze 3 knullen. Werkte als een trein! Tot onze diva arriveerde. Toen mocht ik aan de bak :heart:
Vrouwen he, altijd je handen mee vol
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ana_Isabel** schreef:
27-08-2018 15:05
Waarom steeds die uitroeptekens?
Voor iemand die niet van herrie houdt, maak je je behoorlijk druk.
(Dead Kennedys)
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 16:18
Slaan? Een corrigerende tik heeft iedereen van rond de 30 en ouder weleens gehad hoor. Generaties lang. Slaan vind ik met een riem of erger.
Achterlijk.
Ik ben 48 en heb nooit een tik gehad. En ben prima terecht gekomen.
When in doubt, the auditor is always right!
Koffiekopjes schreef:
27-08-2018 15:26
Ik geef les aan pubers van 15/16/17. Heb een grafhekel aan kleine kinderen die rondrennen en schreeuwen. Dat zie ik mijn leerlingen niet doen in de supermarkt.
???? Wat voor pubers heb je dan? Ik ken alleen het soort dat best heel lief kan zijn en waar ouders ook veel moeite in hebben gestoken maar met meer dan vijf exemplaren bij elkaar dan worden decibellen overschreden waar Schiphol jaloers op kan zijn (“OMG! Kijk dan! Daar! Ieeeeeeuw! Shit! Mevrouw! Mevrouw! Mijn tellie is dood! OMG! Jonguh wat doe je man?! Mevroooouuuuuuw... kijk dan wat hij doet!”)
Auditor schreef:
27-08-2018 19:59
Achterlijk.
Kan heel goed hoor. Zelfs mijn opa (en ik ben ook echt al ouder dan 30) was faliekant tegen een corrigerende tik.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 17:33
Ik wil geen kinderen.
Mooi, scheelt Jeugdzorg weer geld en tijd.
When in doubt, the auditor is always right!
Auditor schreef:
27-08-2018 19:59
Achterlijk.
Idem hier, ruim voorbij de 30 en nog nooit een tik, duw of ander fysieke straf gehad. Nergens voor nodig ook
(Dead Kennedys)
Ana_Isabel** schreef:
27-08-2018 15:42
Dan heb je toch ook pedagogiek gehad?
Ja, nog een reden om niet met het kind in discussie te gaan.
Ik wou dat ik dit topic eerder had gezien vandaag, eerder vandaag heb ik gereageerd op een ander topic waarin mensen ook fel tegen "slaan" zijn. Sterker nog, als ik sommige moest geloven heeft mijn moeder mij vroeger ook mishandeld (gaf mij ook wel eens een tik) en is dat de rede waarom ik "slaan" goed praat...

Ik zou een bepaalde loyaliteit hebben naar mijn ouders toe omdat hun opvoedkundigheid slecht was.... Ik weet nou niet of ik hard moet lachen of een psychiater in de arm moet nemen... Ik vind dit wel zo ver gaan.

natuurlijk is slaan niet de oplossing, de keren dat ik mijn kinderen een tik op de billen heb gegeven is op 1 hand te tellen en waarom? Omdat ze weten dat als ik ze eenmaal echt streng toespreek (even bij de arm vastpakken en zeggen dat ze nu echt moeten stoppen) ze bij mij over mijn grens heen zijn gegaan. Ze weten nu wat de grens is...

Maakt mij dat een slechte moeder? So be it. Maar ik hoef mezelf in ieder geval niet kapot te schamen als ik met mijn twee kinderen ergens in het openbaar ben....
Tja mensen zijn niet perfect dus er zal altijd wel wat aan te merken zijn aan alle manieren van opvoeden.
Ben bekend met culturen die weer compleet andere opvoedmethodes op na houden, die slaan erop los als het kind zich misdraagt, lopen de ganse te schreeuwen tegen hun koters. Kind mag niet vragen waarom zus of waarom zo, in discussie gaan uit den boze. Echt gesprekken voeren met het kind dat zit er niet bij.
Ik vind Hollandse kindjes vaak dan ook betere communicatieve vaardigheden hebben en ook op emotioneel gebied meer ontwikkeld.
Dit zijn natuurlijk twee uitersten.
Maar twee groepen die wellicht wel wat van elkaar kunnen opsteken.
oudebaas schreef:
27-08-2018 18:43
Een auto is nog erger. Er rijden veel totaal onopgevoede mensen rond op de snelweg.
JollyRider schreef:
27-08-2018 19:35
Vrouwen he, altijd je handen mee vol

Ik acht het nu wel een bewezen feit, ja.
Ana_Isabel** schreef:
28-08-2018 00:15

Ik acht het nu wel een bewezen feit, ja.
Can’t live with them, can’t live without them
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven