De Nederlandse opvoeding

26-08-2018 15:52 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.

Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.

Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.

Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
iones schreef:
27-08-2018 14:06
Nee, niet alles is logisch daarvan.
Kinderen mogen ook niet meer vallen. Kinderen mogen geen risico's meer lopen. Maar soms hóort dat er een beetje bij. Ouders lijken niet te kunnen loslaten. En wat krijg je dan? Dat kinderen van nu veel minder coördinatie hebben dan de kinderen van vroeger. Overal moeten rubberen tegeltjes liggen, ze moeten een helmpje dragen op de fiets...
Als ze hun knie een keer open vallen, soit. Hoort er bij. Ik viel vroeger altijd gaten in mijn maillots. Kreeg ik voor op mijn kop. Dat is ook niet reeel. Kinderen spelen en vallen nu eenmaal. Ik deed dat ook niet expres.
Kinderen worden overbeschermd tegen de boze buitenwereld. Tot nog niet zo lang gelden was een blauw oog of een gat in je hoofd een normaal verschijnsel. Nu is een vechtpartij op school een soort van halsmisdrijf waar allerlei protocollen voor uit de kast worden gehaald waar vroeger de vechtersbazen een kwartiertje in de hoek werden gezet.
Die rubber tegels zijn tekenend voor de tijd inderdaad.

Overigens vind ik het onopgevoede gedrag wel meevallen zo over het algemeen. Het zijn vooral de ouders die wat opvoeding nodig hebben.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
3thee schreef:
27-08-2018 14:41
Je maakt een grapje met dat uitzondering?
Zitten er wel vaker groepen vrouwen hardop te kletsen in de bieb, terwijl hun kinderen rondrennen?
Ik kom al jaren niet meer in de bieb, dus deze trend is mij vast ontgaan.

En het is dus géén uitzondering als groepen kinderen bij elkaar zijn dat de regels veewagen, omdat er minder goed wordt opgelet.
Zo grappig ben ik niet hoor.
Theamuts schreef:
27-08-2018 14:15
In de speeltuin is dat veilig. Niet op straat of in de supermarkt.

Bij ons in de supermarkt kan het heel rustig zijn, 1 of 2 verdwaalde klanten. Kind gaat dan lekker met zijn karretje op stap en als hij mij even uit het oog is verloren rent hij naar me toe. Of hij rent naar de toetjes. Alleen in het gangpad met wijn en drank mag hij absoluut niet rennen. Als het drukker is mag hij uiteraard ook niet rennen. Snapt hij heel goed hoor, je kunt ze van alles leren. Ook nuances en waarom iets de ene keer wel mag en de andere keer niet. Krijg je hele redelijke, zelfdenkende kinderen van.
Koffiekop1 schreef:
27-08-2018 14:48
Bij ons in de supermarkt kan het heel rustig zijn, 1 of 2 verdwaalde klanten. Kind gaat dan lekker met zijn karretje op stap en als hij mij even uit het oog is verloren rent hij naar me toe. Of hij rent naar de toetjes. Alleen in het gangpad met wijn en drank mag hij absoluut niet rennen. Als het drukker is mag hij uiteraard ook niet rennen. Snapt hij heel goed hoor, je kunt ze van alles leren. Ook nuances en waarom iets de ene keer wel mag en de andere keer niet. Krijg je hele redelijke, zelfdenkende kinderen van.
Wijs mij een kind onder de 4 aan die normaal kan lopen... ;-)
Jongste van 2 doet alles half rennend zodra ze los mag lopen. Zit gewoon in haar systeem. Lijkt wel alsof ze bang is dat ze binnen no time weer in de buggy moet. Ze leren vanzelf de termen als "rustig" en " niet rennen".
Koffiekop1 schreef:
27-08-2018 14:48
Je moet gewoon niet willen dat je kind rent in een supermarkt! Ook al is het nog zo rustig! Die winkel is bedoeld om boodschappen te doen, er werken mensen, niets zo irritant als rennende kinderen om je heen, Doe je kind op sport, laat hem in de tuin rennen en in de speeltuin, hoe simpel is het?
En ja in de bieb is het tegenwoordig ook een speelplaats geworden, terwijl dat toch de plek is/was waar mensen lezen, werken en leren, en dat gaat het best zonder herrie!!!
pipootje schreef:
27-08-2018 14:59
Je moet gewoon niet willen dat je kind rent in een supermarkt! Ook al is het nog zo rustig! Die winkel is bedoeld om boodschappen te doen, er werken mensen, niets zo irritant als rennende kinderen om je heen, Doe je kind op sport, laat hem in de tuin rennen en in de speeltuin, hoe simpel is het?
En ja in de bieb is het tegenwoordig ook een speelplaats geworden, terwijl dat toch de plek is/was waar mensen lezen, werken en leren, en dat gaat het best zonder herrie!!!
Waarom steeds die uitroeptekens?
Voor iemand die niet van herrie houdt, maak je je behoorlijk druk.
pipootje schreef:
27-08-2018 14:59

Jij hebt geen kinderen denk ik? Ik heb nieuws voor je: ik ren zelf ook wel eens! Gewoon, op de openbare straat!!! :sun:

En voor je bieb-problemen moet je denk ik eens met je lokale bibliotheek gaan praten en wat linkser stemmen: door alle bezuinigingen zijn bibliotheken gedwongen actitiveiten te organiseren zoals lezingen, koffie-uurtjes en voorleesmiddagen voor kinderen. Kinderen naar de bieb lokken = later bibliotheeklid. Dat jij meer drukte ervaart in de bieb komt dus vooral door je bieb die van alles organiseert, niet door ouders.
Koffiekop1 schreef:
27-08-2018 15:11
Jij hebt geen kinderen denk ik? Ik heb nieuws voor je: ik ren zelf ook wel eens! Gewoon, op de openbare straat!!! :sun:

En voor je bieb-problemen moet je denk ik eens met je lokale bibliotheek gaan praten en wat linkser stemmen: door alle bezuinigingen zijn bibliotheken gedwongen actitiveiten te organiseren zoals lezingen, koffie-uurtjes en voorleesmiddagen voor kinderen. Kinderen naar de bieb lokken = later bibliotheeklid. Dat jij meer drukte ervaart in de bieb komt dus vooral door je bieb die van alles organiseert, niet door ouders.
Ik heb wel kinderen, 17 en 20 inmiddels. Rennen deden ze in de speeltuin, of in de tuin of op een sport.

Nee in de bieb buitenom de georganiseerde dingen gillen kinderen ook, en praten volwassenen ook vele te hard.
Ana_Isabel** schreef:
27-08-2018 15:05
Waarom steeds die uitroeptekens?
Voor iemand die niet van herrie houdt, maak je je behoorlijk druk.
Omdat mensen maar niet willen snappen dat een supermarkt er niet voor bedoeld is om te rennen.
Dus laat ze dat daar gewoon niet doen.
Laat je drukke blaag dan gewoon thuis. Het is strontvervelend als je na een drukje werkdag nog een rondrennend kutkind in de winkel hebt dat tegen je aan rent. Ik zet altijd mijn meest giftige blik op, meestal schrikken ze daarvan. Gek dat moeders dat niet doet.
Koffiekop1 schreef:
27-08-2018 14:42
Oh ik laat helemaal niet ‘alles gaan’. Hoe kom je daarbij? En ik weet heel goed wat ik een 3 jarige kan leren. Zo blijft hij in restaurants keurig aan tafel zitten. Heb ik hem geleerd.

Ik vind alleen rennen in de supermarkt, als het veilig kan, zoals ik al schreef, geen probleem. Beetje apart dat ik er volgens anderen een enorm probleem mee moet hebben.
Als het veilig kan? Rennen in de supermarkt is de bedoeling niet. Daar zijn mensen aan het winkelen en daar moet je rekening mee houden en er staan breekbare spullen en er zijn mensen aan het werk die je niet voor de voeten mag lopen.

Hoezo veilig? Moet er eerst iemand kapot gaan voordat jij ingrijpt? Fatsoen bijbrengen hoort ook bij de opvoeding.
Koffiekopjes schreef:
27-08-2018 15:19
rondrennend kutkind
Voor een lerares houd je er bijzondere uitspraken op na.
Het lijkt wel of mensen niet meer weten wat je waar moet doen,

In een bioscoop : niet gillen en krijsen en geen kind van 1,5 meenemen naar een film die daar niet voor bedoeld is.
Theater : een verwarming is niet om op te dansen.
Een rolstoelplek bij een festival is niet bedoeld om er kinderen aan te laten hangen (aan het hek er omheen)
Een restaurant : is geen speeltuin. En ook in een pannenkoekenrestaurant hoef je niet met de lampjes die op tafel staan te gaan rennen?
Een kledingzaak : je moet niet aan kleren trekken en er verstoppertje achter spelen en het gordijn uit het pashokje trekken.

Roltrap : dat is ook geen speelgoed, lift ook niet.
Koffiekopjes schreef:
27-08-2018 15:19
Laat je drukke blaag dan gewoon thuis. Het is strontvervelend als je na een drukje werkdag nog een rondrennend kutkind in de winkel hebt dat tegen je aan rent. Ik zet altijd mijn meest giftige blik op, meestal schrikken ze daarvan. Gek dat moeders dat niet doet.
Vreemde ogen dwingen.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ana_Isabel** schreef:
27-08-2018 15:24
Voor een lerares houd je er bijzondere uitspraken op na.
Ik geef les aan pubers van 15/16/17. Heb een grafhekel aan kleine kinderen die rondrennen en schreeuwen. Dat zie ik mijn leerlingen niet doen in de supermarkt.
Hoewel ik ook vind dat we met zijn allen niet fatsoenlijk zijn in de supermarkt, schrik ik ook van termen als "blaag thuislaten" (je mág je kinderen onder een bepaalde leeftijd niet alleen thuislaten) en "kutkinderen", zeker van iemand die in het onderwijs zit.

Ik ben ook van mening dat kinderen niet door de gangen horen te rennen in de supermarkt. Ik ben daarnaast ook van mening dat volwassenen niet het gangpad moeten blokkeren tijdens hun gezellige gesprekjes, dat als je stilstaat met je karretje, dan rekening moet houden met het feit dat er mensen langs moeten kunnen met hún karretje, dat supermarkten niet de hele dag door het pad moeten versperren met vakkenvullers en bijkomende grote karren, dat het brood dat ik lekker vind ook ná 16.00 uur nog beschikbaar moet zijn en dat ouderen (flexibele leeftijd, ik bedoel "ouder dan ik" - dat verschuift ieder jaar weer) op zondagmiddag geen boodschappen mogen doen.

Het probleem van de supermarkt is véél groter dan die verdwaalde peuter die de spelregels nog niet kent vanwege zijn leeftijd.
Bij ons in de bieb hebben ze een kinderhoek. Daar mogen de kinderen gewoon rennen. Ernaast zit de speel o theek waar ze dingen mogen pakken en aan tafels spelletjes spelen.
Daar weer naast zit de koffie hoek die altijd veel ouderen trekt die daar gaan zitten kletsen, 30 cent per bakkie.

Het is me soms een herrie. En altijd best veel mensen en kinderen.

De bibliothecarissen vinden dat allemaal prima. Als je rustig wil lezen, ga je maar thuis op de bank zitten, zeggen ze.
pepexx schreef:
27-08-2018 15:26
Vreemde ogen dwingen.
Of rondspetterend zuur. ;)
Ana_Isabel** schreef:
27-08-2018 14:44
Zitten er wel vaker groepen vrouwen hardop te kletsen in de bieb, terwijl hun kinderen rondrennen?
Ik kom al jaren niet meer in de bieb, dus deze trend is mij vast ontgaan.

En het is dus géén uitzondering als groepen kinderen bij elkaar zijn dat de regels veewagen, omdat er minder goed wordt opgelet.
Zo grappig ben ik niet hoor.
Een groepje van 3. Ze keken nota bene naar de kinderen ;-) ik snap wel wat je bedoelt, maar in dit geval was het niet van toepassing. Zelfs nadat 1 van de 6 kinderen was aangesproken door een medewerker zeiden de moeders niets, terwijl ze naast dit kind zaten en bleven zitten kijken hoe hij all gillend een scherm bediende. De andere 5 deden gillend tikkertje.

En ja, luidruchtige kinderen zijn er vaker. Het is daar een expat-speeltuin-playgroup geworden, geloof ik. Gelukkig hoef ik niet in de bibliotheek te studeren/werken/bijles te geven/sollicitatiegesprekken te voeren of andere serieuze zaken die ik daar ook zie. Nederlandse kinderen zie ik wel vaak aangesproken worden door hun ouders daar, hoewel die het niet eens zo bont maken. Het is meestal een enthousiaste peuter of zo.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
27-08-2018 15:35
Bij ons in de bieb hebben ze een kinderhoek. Daar mogen de kinderen gewoon rennen. Ernaast zit de speel o theek waar ze dingen mogen pakken en aan tafels spelletjes spelen.
Daar weer naast zit de koffie hoek die altijd veel ouderen trekt die daar gaan zitten kletsen, 30 cent per bakkie.

Het is me soms een herrie. En altijd best veel mensen en kinderen.

De bibliothecarissen vinden dat allemaal prima. Als je rustig wil lezen, ga je maar thuis op de bank zitten, zeggen ze.
Oh ja! Bejaarden!!! Die met hun scoot mobiel - gang het koffiezetapparaat gijzelen bij de Ah en je voor je sokken rijden als je niet uitkijkt. Opvoeden in de jaren 40 heeft ook zijn vruchten nooit afgeworpen.
pipootje schreef:
27-08-2018 15:25
Het lijkt wel of mensen niet meer weten wat je waar moet doen,

In een bioscoop : niet gillen en krijsen en geen kind van 1,5 meenemen naar een film die daar niet voor bedoeld is. Eens, daar hebben mensen last van.
Theater : een verwarming is niet om op te dansen. eens, hoewel ik de context niet ken. Kan me er niet zoveel bij voorstellen.
Een rolstoelplek bij een festival is niet bedoeld om er kinderen aan te laten hangen (aan het hek er omheen) ach, als er geen rolstoeller is en het is leeg? Waarom niet?
Een restaurant : is geen speeltuin. En ook in een pannenkoekenrestaurant hoef je niet met de lampjes die op tafel staan te gaan rennen? Eens, en een pannenkoekenhuis heeft vaak een speelhoek, daar blijven
Een kledingzaak : je moet niet aan kleren trekken en er verstoppertje achter spelen en het gordijn uit het pashokje trekken. Eens
Roltrap : dat is ook geen speelgoed, lift ook niet. Oneens, op de roltrap spelen mag van mij als er (bijna) niemand is. Lift mag niet, daar hinder je mensen mee.

Grappig hè, dat mensen kunnen verschillen in hun normen.
Koffiekopjes schreef:
27-08-2018 15:26
Ik geef les aan pubers van 15/16/17. Heb een grafhekel aan kleine kinderen die rondrennen en schreeuwen. Dat zie ik mijn leerlingen niet doen in de supermarkt.
Dan heb je toch ook pedagogiek gehad?
Theamuts schreef:
27-08-2018 13:42
Ik heb helemaal geen makkelijke kinderen. Maar ik heb ze wel zo goed mogelijk geprobeerd op te voeden en heb daar veel aandacht en energie aan besteed.

En met mij hebben de mensen in mijn omgeving die kinderen hebben hetzelfde gedaan.
En het is gewoon goed gelukt? Dat zijn makkelijke kinderen. Kun je nagaan hoe rot het is als je dat ook allemaal doet en het werkt niet. Of 10 keer zoveel en het werkt nog steeds niet. Een moeilijk opvoedbaar kind dus. Of een vreselijk ontspoorde puber later, dat kan je ook gewoom overkort. En iedereen je daarom veroordeeld.

Je wil niet weten wat voor gezeik ik altijd moet aanhoren over zoon. Als ik dan zeg dat kind syndroom van xxx heeft en daarom zich zo gedraagt en niet begrijpt wat je zegt, worden de perfecte moeders vaak rood en stamelen ze ow sorry ja dat wist ik niet. Maar je moet dus blijkbaar een aandoening hebben voor wat begrip van sommige mensen.
Ana_Isabel** schreef:
27-08-2018 15:38
Oh ja! Bejaarden!!! Die met hun scoot mobiel - gang het koffiezetapparaat gijzelen bij de Ah en je voor je sokken rijden als je niet uitkijkt. Opvoeden in de jaren 40 heeft ook zijn vruchten nooit afgeworpen.
Haha nou er komt vaak meer herrie uit de koffiehoek dan de speelhoek ;)

Maar goed, het is een leuk concept en mensen komen er graag.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
27-08-2018 15:45
Haha nou er komt vaak meer herrie uit de koffiehoek dan de speelhoek ;)

Maar goed, het is een leuk concept en mensen komen er graag.
Is het ook hoor.
Conclusie is denk ik dat er overal mensen voor zijn. Lieve, stomme, leuke, aardige, driftige, onopgevoede enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven