De Nederlandse opvoeding

26-08-2018 15:52 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.

Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.

Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.

Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Agapanthus schreef:
02-09-2018 18:21
Nou,dat is toch gewoon een vergissing??
Heb lang niet alles gelezen maar wat is dit weer een zeurtopic in de trant van “vroeger was alles beter”

Van alle dames hier die denken dat het “vroeger” beter was : vrouwen hadden hier in Nederland geen stemrecht,ging je trouwen: stoppen met werken of wel werken met toestemming van je man en loon bij hem inleveren...
O,ja je werd als kind tenminste legaal afgerost door iedereen...

Als mijn partner niet naar me wil luisteren geef ik hem toch ook geen corrigerende tik?
Nee, maar je hoeft je partner niet meer op te voeden hoop ik.
Kleine kinderen verstaan soms maar één taal en dat is de tik. Niet in discussie gaan. Daar kweek je ettertjes mee.
Michella_1991 schreef:
02-09-2018 18:08
Zo ook een ander klein kindje op het strand die een andere man aanzag voor z'n vader en klampte zich vast aan z'n been. Moeder zag het,lachte een beetje en pakte t kindje op. Deze mensen reageerden de goede op,maar ik zou persoonlijk niet blij zijn als een kind zich aan me vastklampte
Hoe had ze dan moeten reageren? Een kind kan zich toch vergissen?
Met slaan krijg je nog geen hond opgevoed. Ik heb thuis nooit tikken gekregen en wij hebben dat bij onze zoon ook nooit gedaan. Slaan is onmacht. Bij een goede opvoeding hoef je niet te slaan. Dat is zo verkeerd en machtmisbruik.
willem1959 schreef:
02-09-2018 18:23
Nee, maar je hoeft je partner niet meer op te voeden hoop ik.
Kleine kinderen verstaan soms maar één taal en dat is de tik. Niet in discussie gaan. Daar kweek je ettertjes mee.
Ik kan niet ontkennen dat ik ook wel eens mijn zoontje in zijn arm heb geknepen omdat hij strontvervelend was.
Nou het resultaat word er niet beter van hoor: kind compleet overstuur omdat ik hem pijn had gedaan en ik voelde me de allerslechtste moeder van de wereld.
En vooral de huilende vraag waarom je hem pijn hebt gedaan. Ik kon wel door de grond zakken.
Agapanthus schreef:
02-09-2018 18:48
Ik kan niet ontkennen dat ik ook wel eens mijn zoontje in zijn arm heb geknepen omdat hij strontvervelend was.
Nou het resultaat word er niet beter van hoor: kind compleet overstuur omdat ik hem pijn had gedaan en ik voelde me de allerslechtste moeder van de wereld.
En vooral de huilende vraag waarom je hem pijn hebt gedaan. Ik kon wel door de grond zakken.
Omdat je je misdroeg. Daarom.
Koffiekopjes schreef:
02-09-2018 18:03
Ik ben ook pedagoog en ik vibd dat een corrigerende tik prima kan.
Duidelijk een paar nascholingen gemist.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
02-09-2018 18:51
Duidelijk een paar nascholingen gemist.
De linkse meuk op de universiteit neem ik met een korrel zout.
Koffiekopjes schreef:
02-09-2018 18:50
Ja en als je het weer doet dan dan slaan we je weer.....
Koffiekopjes schreef:
Ik ben ook pedagoog en ik vibd dat een corrigerende tik prima kan. Soms zelfs erger als je kind echt wat flikt. Stenen gooien naar auto's ofzo..
Als je dit soort onzin uitkraamt als pedagoog mag je je in mijn optiek helemaal geen pedagoog noemen. Ik mag hopen dat je iets anders bent gaan doen. Mijn hemel zeg.
NoPepsiPlease schreef:
02-09-2018 19:59
Als je dit soort onzin uitkraamt als pedagoog mag je je in mijn optiek helemaal geen pedagoog noemen. Ik mag hopen dat je iets anders bent gaan doen. Mijn hemel zeg.
Vroeger sloegen leraren je op je hand met een rietje.
Ik blijf het bijzonder vinden hoeveel vreselijke kinderen men hier wel niet voorbij ziet komen. Ondanks dat ik als leerkracht werk op school, in eerder genoemde randstad woon, zelf ook kinderen heb en dus op opvang, bso en schoolplein nog meer koters zie, er van alles mijn huis binnenloopt en ik bij anderen binnen kom... Ik vind het allemaal wel meevallen. Soms denk ik ergens het mijne van, en dan ga ik weer door met mijn leven.

Het is ook een beetje wat je wil zien he.
Koffiekopjes schreef:
02-09-2018 18:51
De linkse meuk op de universiteit neem ik met een korrel zout.
Ah, jouw pedagogiek is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, want dat is links.
Top. Echt.

David Dunning
Koffiekopjes schreef:
02-09-2018 20:02
Ja, en?

David Dunning
NoPepsiPlease schreef:
02-09-2018 20:03
Ik blijf het bijzonder vinden hoeveel vreselijke kinderen men hier wel niet voorbij ziet komen. Ondanks dat ik als leerkracht werk op school, in eerder genoemde randstad woon, zelf ook kinderen heb en dus op opvang, bso en schoolplein nog meer koters zie, er van alles mijn huis binnenloopt en ik bij anderen binnen kom... Ik vind het allemaal wel meevallen. Soms denk ik ergens het mijne van, en dan ga ik weer door met mijn leven.

Het is ook een beetje wat je wil zien he.
Dit vooral.

David Dunning
Koffiekopjes schreef:
Ik ben ook pedagoog en ik vibd dat een corrigerende tik prima kan. Soms zelfs erger als je kind echt wat flikt. Stenen gooien naar auto's ofzo..
Koekoek
Koffiekopjes schreef:
02-09-2018 20:02
Klopt. Dat was waarom mijn meester uit groep 6 het onderwijs in wilde: om het beter te doen dan vroeger. Zonder slaan dus, het was voor hem vernederend.
Michella_1991 schreef:
02-09-2018 10:11
Van de week op het strand was er een kindje op ontdekking, leuk hoor en die moeder hielt het goed in de gaten. Maar dat kind kroop naar mensen toe en zat aan allerlei spullen. Ik zal misschien wel een zeikerd worden gevonden,maar niet iedereen zit daar op te wachten. Hou je kind bij je
Mensen zitten misschien ook niet op jouw verschijning te wachten. Daar ga je toch ook niet voor thuisblijven?
Tiana_76 schreef:
02-09-2018 22:15
Klopt. Dat was waarom mijn meester uit groep 6 het onderwijs in wilde: om het beter te doen dan vroeger. Zonder slaan dus, het was voor hem vernederend.
Ons pa heeft nog les gehad van de nonnen. Die deden dat ook. Eentje vroeg hem ook een keer zijn hand op te houden om met rietje te slaan. Maar hij schopte haar tegen haar schenen. "dat heb je goed gedaan!!!!!", zei ik grijnzend tegen hem toen hij me dat vertelde.
Koffiekopjes schreef:
02-09-2018 18:50
Neuh, het kind misdroeg zich en wilde de consequenties niet dragen.
Blondie456 schreef:
26-08-2018 16:18
Een kind een tik geven vind ik geen opvoeden.
Dit. Verder nog niet gelezen maar een tik is niet het antwoord.
Natte tosti..
Michella_1991 schreef:
02-09-2018 18:08
Zo ook een ander klein kindje op het strand die een andere man aanzag voor z'n vader en klampte zich vast aan z'n been. Moeder zag het,lachte een beetje en pakte t kindje op. Deze mensen reageerden de goede op,maar ik zou persoonlijk niet blij zijn als een kind zich aan me vastklampte
Serieus?? Een kindje dat zich vergist??

Wat ben jij dan een zuur mens.
Natte tosti..
Het is nu net of niemand zijn kind een keer stevig bij de arm heeft gepakt als het kind vervelend was. Daar geloof ik helemaal niets van.
Koffiekopjes schreef:
Ik ben fel tegen slaan en tikken maar stenen naar auto's gooien is gewoon lijp. Om over vuurwerk nog maar te zwijgen, schijnt ook erg leuk te zijn. Maar wat dan wel de oplossing is weet ik ook niet, bij jonger dan twaalf kun je sowieso niets en heb ook niet het idee dat halt nog enigszins indruk maakt, als dat nog bestaat.
anoniem_374802 wijzigde dit bericht op 03-09-2018 15:08
1.19% gewijzigd
willem1959 schreef:
02-09-2018 18:12
En als het een man is van middelbare leeftijd, laten we zeggen uit 1959?
:D
Serieus dat echt liever dan een kind. Tegen een man uit 1959 kan ik tenminste gewoon vragen wat nu precies de bedoeling is ;-D
En als een kind zich aan me vastklampt ben ik bang dat mensen rare dingen gaan denken (vooral de ouders) terwijl ik zo helemaal niet ben.
lemoos2 schreef:
02-09-2018 22:29
Mensen zitten misschien ook niet op jouw verschijning te wachten. Daar ga je toch ook niet voor thuisblijven?
Maar dan kun je gewoon de andere kant op kijken, doe ik ook zo vaak ;-D
Mits diegene dan niet ongevraagd aan je spullen gaat zitten natuurlijk maar dat is het grote voordeel aan volwassenen: die kun je (rechtstreeks) aanspreken zonder meteen als zeikerd te worden bestempeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven