De Nederlandse opvoeding

26-08-2018 15:52 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.

Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.

Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.

Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Michella_1991 schreef:
30-08-2018 17:10
Ik weet niet of het al gezegd is,maar het valt mij op dat veel kleine kinderen van die harde hoge gillen geven. Misschien vaak om aandacht te krijgen en misschien weten ze niet beter,maar als ouders nou eens aangeven dat het ook zachter kan..
Bingo, hier ook zo n giller.
En ik vraag ook iedere keer of het zachter kan. Ook geprobeerd met straffen.
Maar helaas. Heet gewoon temperament....
En geloof mij maar dat het voor ouders ook niet fijn is. Dus die laten hun kinderen niet voor de grap gillen hoor.
Soms denk ik in de supermarkt of in een restaurant wel eens: je kind schreeuwt om aandacht, gééf je kind in godsnaam eens aandacht. Haal je ogen van je mobieltje af en betrek je kind in het gesprek. Het zijn net mensen, kinderen - niemand vindt het leuk om meegesleurd te worden en vervolgens genegeerd.
Ik weet niet zeker of ik dit niet thuis hoort,maar ik moet dit even kwijt.

Ik was vandaag op het strand,niet echt golven,maar wel een oranje vlag en een flink windje.dit zorgde ervoor dat er een kindje die in een zwembandje zat afdreef. Strandwacht en moeder er eerst achteraan en even later de reddingsbrigade. Moeder was er dus bij,daar zeg ik niks over. Maar je houdt je kindje toch of vast of constant in de gaten als het in een bandje zit
-jolijn- schreef:
30-08-2018 20:40
Soms denk ik in de supermarkt of in een restaurant wel eens: je kind schreeuwt om aandacht, gééf je kind in godsnaam eens aandacht. Haal je ogen van je mobieltje af en betrek je kind in het gesprek. Het zijn net mensen, kinderen - niemand vindt het leuk om meegesleurd te worden en vervolgens genegeerd.
Enerzijds heb je gelijk en zijn ouders soms te vaak bezig met onzin zoals het mobieltje, en zeker aan tafel zouden ze hun aandacht op elkaar moeten vestigen en dus ook op de kinderen.

Anderzijds vind ik niet dat als kinderen aandacht willen, dat ze daar altijd stante pede recht op hebben. Niemand kan meteen altijd maar de aandacht op zich vestigen en dat opeisen. Dat is gewoon onfatsoenlijk.
Michella_1991 schreef:
31-08-2018 18:09
Ik weet niet zeker of ik dit niet thuis hoort,maar ik moet dit even kwijt.

Ik was vandaag op het strand,niet echt golven,maar wel een oranje vlag en een flink windje.dit zorgde ervoor dat er een kindje die in een zwembandje zat afdreef. Strandwacht en moeder er eerst achteraan en even later de reddingsbrigade. Moeder was er dus bij,daar zeg ik niks over. Maar je houdt je kindje toch of vast of constant in de gaten als het in een bandje zit
Soms zijn kinderen watervlug! Efkes naar links kijken, en hup weg!
Dus onlangs op facebook zag ik het verhaal van een vader voorbij komen die om dat te voorkomen, zijn kind aan een tuigje deed.
Nou, die kreeg vervolgens wat over zich heen zeg, dat doe je niet bla bla bla....
Maar als je alleen op die manier de veiligheid van je kind garant kan stellen, dan doe je dat toch?
iones schreef:
31-08-2018 18:16
Soms zijn kinderen watervlug! Efkes naar links kijken, en hup weg!
Dus onlangs op facebook zag ik het verhaal van een vader voorbij komen die om dat te voorkomen, zijn kind aan een tuigje deed.
Nou, die kreeg vervolgens wat over zich heen zeg, dat doe je niet bla bla bla....
Maar als je alleen op die manier de veiligheid van je kind garant kan stellen, dan doe je dat toch?
Deels waar,maar dat kindje van 3 is niet zelf in die band gaan zitten lijkt me,dus gewoon vasthouden lijkt me beter én veiliger
Ik ben met sommige dingen redelijk consequent, maar met andere weer zo’n slappe ouder zoals hier word gezegd.

Mijn zoontje wilde vrij snel alleen maar lopen. Wat zullen veel mensen zich hebben geërgerd aan mijn nieuwsgierige ondernemende dreumes. Maar sorry ik ga mijn dreumes niet verplicht in een buggy zetten omdat sommige mensen zich eraan ergeren dat er een dreumes door de supermarkt loopt. En overal op af rent en alles wilt pakken. Waar ik uiteraard bovenop zat.

Nu is hij net 4 en zo lief en makkelijk. Hij is echt het braafste kind in gezelschap. Dat komt echt niet door mijn opvoeding. Hij is gewoon heel erg goed in zich sociaal gewenst te gedragen. Zodra we thuis zijn komt hij los, en dan heeft hij net als elke kleuter zijn buien. Maar die zullen buitenstaanders zelden zien.

Je hebt als buitenstaander geen flauw idee hoe ouders hun kinderen opvoeden en of en waarom dat fout gaat. Ja als je getuige bent van een hele vervelende interactie tussen ouder en kind. Maar aan een peuter met een driftbui kan je absoluut niet afleiden dat de ouders niet streng genoeg zijn.
-jolijn- schreef:
27-08-2018 08:02
Helaas weten de meeste ouders, leerkrachten, ooms en tantes en toevallige passanten ook helemaal niet wat het beste is op lange termijn. Zo zie je heel veel ouders de focus leggen op stil zijn, recht zitten, mond houden en gehoorzamen, terwijl dat op lange termijn leidt tot psychische klachten, niet voor jezelf opkomen, burn-out etc.

Hoe dan ook: overleggen met een 2-jarige is juist de manier om je kind zich goed te laten gedragen. Ik denk dat je overleggende ouders onderschat: die zorgen er heus wel voor dat een kind doet wat het moet doen. Het is juist het gevoel van regie over je eigen leven te hebben dat een peuter hanteerbaar maakt.
Daar heb ik mijn twijfels over als ik een overleg hoor over wel of niet een jas ophangen. Wel of niet stoppen met schreeuwen in de winkel. Over naar de speelgoedwinkel gaan.

Ik heb het niet over overleg over een rode broek of een blauwe broek. Ik heb het over overleg omdat het kind helemaal geen zin heeft om te doen wat het moet doen, en de ouders daarin onderhandelen en meegaan in een deal zoals; als ik geen snoepje krijg hang ik mijn jas niet op.
Pick your battles and bloom
Gewoon een tik geven. Beetje harder opvoeden zeg. Maar we zijn afgegleden tot een volk van slome softies.
willem1959 schreef:
01-09-2018 19:21
Gewoon een tik geven. Beetje harder opvoeden zeg. Maar we zijn afgegleden tot een volk van slome softies.
Precies, zoals dat gillen. Zodra ze heel hard en hoog gaan gillen gewoon een tik verkopen. Leren ze echt wel van hoor..
Gewoon muilkorfen. Ik maak die grap nog weleens maar het lijkt me niet eens zo slecht.
Koffiekopjes schreef:
02-09-2018 09:52
Gewoon muilkorfen. Ik maak die grap nog weleens maar het lijkt me niet eens zo slecht.
Van de week op het strand was er een kindje op ontdekking, leuk hoor en die moeder hielt het goed in de gaten. Maar dat kind kroop naar mensen toe en zat aan allerlei spullen. Ik zal misschien wel een zeikerd worden gevonden,maar niet iedereen zit daar op te wachten. Hou je kind bij je
Daar zijn ze ook al te lui voor. Veel mensen hadden niet aan kinderen moeten beginnen. Het kost ze allemaal te veel energie.
Michella_1991 schreef:
02-09-2018 08:25
Precies, zoals dat gillen. Zodra ze heel hard en hoog gaan gillen gewoon een tik verkopen. Leren ze echt wel van hoor..
Nou dat helpt dus averechts bij mijn kind.
En nu?
Als jij de oplossing hebt, be my guest.
En die van mij gaat ook staat tetteren tegen volwassenen op het strand. En ik hou hem ook goed in de gaten. Tussen ook nooit goed hè. Heb je een kind die ff niet gilt omdat hij het naar z'n zin heeft, hebben ze er weer last van dat hij blij is en tegen ze aanpraten.
juliadenders schreef:
02-09-2018 14:29
En nu?
En die van mij gaat ook staat tetteren tegen volwassenen op het strand. En ik hou hem ook goed in de gaten. Tussen ook nooit goed hè. Heb je een kind die ff niet gilt omdat hij het naar z'n zin heeft, hebben ze er weer last van dat hij blij is en tegen ze aanpraten.
Tja, ik heb het niet zo op kinderen..
juliadenders schreef:
En nu?
Ze moeten stil en rustig hun own business minden. Het liefst met een boekje of puzzeltje in de hoek en netjes ja, mevrouw, nee, mevrouw als er tegen ze gepraat wordt.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 02-09-2018 14:39
10.74% gewijzigd
Michella_1991 schreef:
02-09-2018 14:35
Tja, ik heb het niet zo op kinderen..
Dat is lastig, in een wereld vol kinderen, in een wereld waarin je zelf kind ben geweest, in een wereld waarin jij later afhankelijk bent van die ooit in jouw ogen vervelende kinderen.
Leef en laat leven.
juliadenders schreef:
En nu?

Niet eens met dit soort kinderhaters in discussie gaan joh, zonde van je energie.
Mevrouw75 schreef:
02-09-2018 14:37
Ze moeten stil en rustig hun own business minden. Het liefst met een boekje of puzzeltje in de hoek en netjes ja, mevrouw, nee, mevrouw als er tegen ze gepraat wordt.
Wat lijkt me dat heeerrrlijk.
Was het maar zo n feest haha
Star² schreef:
02-09-2018 14:38
Niet eens met dit soort kinderhaters in discussie gaan joh, zonde van je energie.
Je hebt gelijk :)
Je hoeft geen kinderhater te zijn om te zien dat kinderen tegenwoordig verkeerd worden opgevoed. Gewoon een tik op de billen om te corrigeren, maar ja, dan krijg je die softe pedagoogjes achter je aan.
willem1959 schreef:
02-09-2018 17:59
Je hoeft geen kinderhater te zijn om te zien dat kinderen tegenwoordig verkeerd worden opgevoed. Gewoon een tik op de billen om te corrigeren, maar ja, dan krijg je die softe pedagoogjes achter je aan.
Ik ben ook pedagoog en ik vibd dat een corrigerende tik prima kan. Soms zelfs erger als je kind echt wat flikt. Stenen gooien naar auto's ofzo..
Zo ook een ander klein kindje op het strand die een andere man aanzag voor z'n vader en klampte zich vast aan z'n been. Moeder zag het,lachte een beetje en pakte t kindje op. Deze mensen reageerden de goede op,maar ik zou persoonlijk niet blij zijn als een kind zich aan me vastklampte
Michella_1991 schreef:
02-09-2018 18:08
Zo ook een ander klein kindje op het strand die een andere man aanzag voor z'n vader en klampte zich vast aan z'n been. Moeder zag het,lachte een beetje en pakte t kindje op. Deze mensen reageerden de goede op,maar ik zou persoonlijk niet blij zijn als een kind zich aan me vastklampte
En als het een man is van middelbare leeftijd, laten we zeggen uit 1959?
Michella_1991 schreef:
02-09-2018 18:08
Nou,dat is toch gewoon een vergissing??
Heb lang niet alles gelezen maar wat is dit weer een zeurtopic in de trant van “vroeger was alles beter”

Van alle dames hier die denken dat het “vroeger” beter was : vrouwen hadden hier in Nederland geen stemrecht,ging je trouwen: stoppen met werken of wel werken met toestemming van je man en loon bij hem inleveren...
O,ja je werd als kind tenminste legaal afgerost door iedereen...

Als mijn partner niet naar me wil luisteren geef ik hem toch ook geen corrigerende tik?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven