Motorrijbewijs halen

09-03-2016 02:07 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik wil al een tijdje mijn motorrijbewijs gaan halen en inmiddels is mijn spaarpot vol genoeg om ook werkelijk te gaan zoeken naar een geschikte rijschool. Na twee dagen zo'n beetje alle rijscholen in de omgeving te hebben bekeken valt het me stiekem toch wel tegen. Ik kan me niet herinneren dat ik er met mijn autorijbewijs zoveel moeite mee heb gehad om een geschikte rijschool te vinden. (Die achteraf overigens toch niet zo geschikt bleek, maar dat terzijde.)

Hebben jullie tips en/of ervaringen? Waar moet ik op letten? Is goedkoop per definitie duurkoop? Eén vaste instructeur versus af en toe eens een andere instructeur? Hoeveel lessen is 'normaal'? Aaaaah, iets met bomen en een bos

En zijn er toevallig ervaringen met rijscholen in de omgeving Tilburg?
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Yesch voor een toertochtje! Vanavond ga ik een motor ophalen, een Yamaha fz6 S2. Eerst ga ik nog op vakantie, dus na de vakantie hard aan de bak voor mijn AVD en ondertussen de motor laten verlagen.

Balen groenebroek, hopelijk valt de schade mee!
Fazer is een goede keuze! Ik rij zelf een fzs600 uit 2000. Wel wat jaartjes ouder dan die van jou, maar rijdt fantastisch!
Beetje gek, maar wel lekker!
Eindelijk eindelijk eindelijk is het dan toch gelukt... Ik heb mijn rijbewijs gehaald!!! Het was geen toprit die ik net gereden heb, de examinator noemde me ook 'niet een hoogbegaafd motorrijder', maar hé, het was goed genoeg!! Nu ga ik een feestje vieren, vanmiddag aanvragen en hopelijk volgende week zelf de weg op!
GEFELICITEERD!!!!!

Hardstikke goed zeg! Hopelijk heb je snel je pasje en kan je lekker gaan rijden.
Je had al een motor, las ik. Als het weer nog een beetje goed blijf kan je er nog heerlijk op uit.

Je eerste solo-rit zonder instructeur. Een van de hoogtepunten van mijn leven.
Heel veel mooie en veilige kilometers gewenst.
Motorrijden is zó gaaf.
When in doubt, the auditor is always right!
En motorrijden leer je in de praktijk. Dus dat stukje begaafdheid komt vanzelf.
Als tip kan ik je meegeven om na een paar maanden, als je een beetje meer vertrouwd op je motor zit en een beetje ervaring hebt, een VRO training van de KNMV te volgen. Hiermee leer je je motor nog beter beheersen en beter kennen. Ze bieden verschillende soorten aan.

Ik heb destijds een training gedaan die nu bekend staat als de VRO Expert. Veel van geleerd.
Maar is al wel 23 jaar terug. Wellicht tijd voor een herhalinkje...
Thanks Auditor! Ik heb vanochtend mijn rijbewijs en mijn motor opgehaald en meteen een kort ritje gereden. Fijne fiets, heel vergevingsgezind in de lage snelheden, maar lekker fel in de hoge toeren :) Heel erg blij mee!!
Gefeliciteerd Vogeltje! Wat heerlijk om nu zelf te kunnen rijden!
Ik baal als een stekker, op de 1 of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om te slagen voor het examen....ik ben nu al voor de derde keer gezakt :sigh: :-x
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Ah balen Firedragon! Weet je ook waar het op mis gaat? Het is al klote op zich om het niet te halen, maar ook voor je portemonnee niet zo leuk... Heb je al een volgend examen gepland staan?
Firedragon schreef:
25-10-2017 21:35
Gefeliciteerd Vogeltje! Wat heerlijk om nu zelf te kunnen rijden!
Ik baal als een stekker, op de 1 of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om te slagen voor het examen....ik ben nu al voor de derde keer gezakt :sigh: :-x
Het AVB heb je wel? Iedereen zegt dat die juist het moeilijkst is.
Ja het AVB heb ik wel, in 1x keer geslaagd daarvoor.
Tja, de ene keer rijd ik niet vlot genoeg, dan kijk ik weer niet goed en dan is mijn positie op de weg weer niet goed.... Waarschijnlijk ga ik tijdens het examen heel bewust rijden en denk ik teveel na of zo.
En ik rijd in de lessen hartstikke goed! (zegt ook mijn rijinstructeur)
Her-examen staat in november alweer gepland.
Niet leuk Firedragon, vooral als je weet dat het er wel in zit... Je moet ook gewoon mazzel hebben met je examinator en met de situaties die je onderweg tegen komt... Ik ga voor je duimen dat het de volgende keer wel lukt!
Vandaag geslaagd voor mijn motorrijbewijs!!!!! :yes: :cheer2: :cheer2:
Ben super blij, geloof het pas als ik het in handen heb :-).
Yes! Gefeliciteerd :cheer2:
Jaaaaaa super Firedragon!! Gefeliciteerd! Hopen dat het weer nog even goed genoeg blijft om je eerste ritjes te kunnen maken! :)
Groenebroek, Auditor, Martje, Firedragon en Azurana... Over het tourtochtje dat een tijdje geleden genoemd is: het lijkt me echt wel leuk om van het voorjaar een keer te gaan rijden. Zijn jullie daar nog voor in? En is dat haalbaar? Als in, waar wonen jullie (ongeveer)? Niet dat we al uren aan het rijden zijn om samen te komen en we dan nog moeten beginnen met ons tochtje ;-D Ik woon zelf in midden Brabant.
_Vogeltje_ schreef:
25-10-2017 00:17
Thanks Auditor! Ik heb vanochtend mijn rijbewijs en mijn motor opgehaald en meteen een kort ritje gereden. Fijne fiets, heel vergevingsgezind in de lage snelheden, maar lekker fel in de hoge toeren :) Heel erg blij mee!!
Gefeliciteerd! Hardstikke goeie keuze, zo'n Fazer. Biedt ook goede doorgroeimogelijkheden omdat ie ook als je wat ervaring gaat krijgen echt niet direct zal vervelen.

Mooi dat zo'n examanitor opmerkt dat je wellicht geen natuurtalent bent, maar je toch laat slagen. Beter een ietwat houtigere rijder met een gezond dosis zelfkennis en goede risicoinschatting dan een geboren coureur die zichzelf net even wat te goed vindt.
Dankjewel Kastella :)

Mijn bovenstaande berichtje geldt natuurlijk voor iedereen die het leuk vindt om mee op pad te gaan! :)
Ik vind het een leuk idee, maar ik woon in Friesland :-]
Oh haha, meteen de meeste verre uithoek van Nederland van hier uit gezien ;-D
Dat is een beetje ver fietsen misschien...
Gamuza schreef:
09-03-2016 19:21
Meestal kan je een eenmalige proefles doen (heet soms iets als 'try the bike'). Dat kan helpen om een keuze beter te maken, doordat je de instructeur leert kennen.
Ik had vroeger weleens de motor geprobeerd. Eerst maar eens Try The Bike, om te kijken of het wat is. De instructeur die ik toen had zei dat ik goede vorderingen maakte. Het leek mij wat, dus ik sprak eens wat lessen af. Bij de eerste les na Try The Bike, kreeg ik een andere instructeur en vond dat ik gevaarlijk reed. Ik vond het wel een chaos die dag; iedereen reed kriskras door elkaar. Op de openbare weg was alles veel overzichtelijker, maar je moet eerst slagen voor het AVB-examen. Deze instructeur zei: "Stop er maar mee. Motorrijden is niets voor jou." Dat heb ik ter harte genomen. Geen motorrijles voor mij, klassikaal of individueel. Ik deelde de mening niet, maar ik gaf het toch op, vooral om financiële redenen. Ik overweeg niet opnieuw motorrijlessen te nemen; op dit moment zie ik het nut er niet van in, en het gaat ook niet veranderen.
World of Warcraft: Legion
Ik ben nog op zoek naar een mooie motor....waar beoordelen jullie een motor op?
Moet ie ABS hebben? handvatverwarming? 2 of 4 cilinder? wel of niet op de kleur af gaan? ;-))
Hoe weet ik nou wat een goede motor is?
Toertochtje lijkt me leuk, ik woon in Gelderland, de Achterhoek.

Motor kopen:
Het is maar net wat je wil. Ik moet tegen dat soort dingen (auto's idem) aan lopen. Gericht zoeken werkt voor mij niet.
Ik kon op mijn toer/sport Honda bijna niet meer rijden ivm leunen op mijn polsen wat met de reuma niet wilde. Toen bij mijn vaste motorzaak tijdens een onderhoudsbeurt tegen een andere motor aan gelopen. Is een chopper model. Aantal cc had ik mijn twijfels over (450cc) maar met proefrijden kwam ik er achter dat me dat totaal niet stoorde. Ik kon nog met gemak 160km/uur halen ;-)
Prijs stond me ook aan. Kleur vond ik iets minder (rood) maar neem ik voor lief. Heb een motor die fijn rijdt en de prijs stond me aan. Helemaal prima zo.
Firedragon schreef:
22-11-2017 09:14
Ik ben nog op zoek naar een mooie motor....waar beoordelen jullie een motor op?
Moet ie ABS hebben? handvatverwarming? 2 of 4 cilinder? wel of niet op de kleur af gaan? ;-))
Hoe weet ik nou wat een goede motor is?
Of 1 cilinder :p:
Handvatverwarming kan altijd achteraf, is niet zo duur
ABS vond ik een pré, evenals display waarop te zien is in welke versnelling je zit.
Er is zoveel keuze, ga gewoon eens in een motorzaak kijken en als je iets leuks hebt gezien noteer je het merk en type en ga je googlen. Dan kan je altijd nog kijken of je hem daar koopt of zo een particulier (na een proefrit uiteraard).
Voor mij was ABS en vier cilinders een must, aangezien ik op twee lesmotoren heb gereden (een twee en een viercilinder) en de viercilinder beviel mij zó veel beter! En dat ik met mijn voeten aan de grond kon natuurlijk ;-D

Ik had al wel wat langer zitten marktplaatsen, maar bij die fazer had ik echt het gevoel dat ik zeker moest gaan kijken. En gelukkig maar, want ik was op slag verliefd. Versnellingsindicator heb ik heel even gedacht dat ik die er nog wel eens op zou bouwen, maar op een of andere manier lukt het met mijn eigen motor beter om de versnellingen bij te houden. En als ik het even niet meer weet trap ik 'm voor een bocht helemaal naar beneden en dan weer één of twee omhoog.
_Vogeltje_ schreef:
16-11-2017 09:37
Groenebroek, Auditor, Martje, Firedragon en Azurana... Over het tourtochtje dat een tijdje geleden genoemd is: het lijkt me echt wel leuk om van het voorjaar een keer te gaan rijden. Zijn jullie daar nog voor in? En is dat haalbaar? Als in, waar wonen jullie (ongeveer)? Niet dat we al uren aan het rijden zijn om samen te komen en we dan nog moeten beginnen met ons tochtje ;-D Ik woon zelf in midden Brabant.
Lijkt me leuk!
Ik woon vlak bij Dordrecht en heb er geen probleem mee een stukje te rijden voor een toertje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven