Napraattopic deel 104
dinsdag 25 september 2018 om 10:00
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
zaterdag 29 september 2018 om 00:13
Huh? Ik snap het niet, leg eens uit.“RiRi” schreef: ↑29-09-2018 00:12Waar ik nu tegen aanloop is dat ik die lijn niet wil overcrossen van ‘Eigenwaarde grenzen’ versus ‘doe het voor je vriend, wees er voor hem’ die lijn is in mijn beleving heel erg dun. De vraag is dan eigenlijk hoe blijf ik trouw aan mijzelf zonder de ander te kwetsen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

zaterdag 29 september 2018 om 00:19
Ik proef het aan alles. Héél erg subjectief dus. Je hebt natuurlijk een punt dat ik niet moet invullen, maar ik ben er wel van geschrokken en probeer het nu bij mezelf te zoeken, wat is er de laatste tijd mis gegaan in de communicatie en behoeftes binnen onze relatie. Dat mijn vriend zich alleen voelt.
Ik ben ook veel met mijzelf bezig geweest, ik schrik er eigenlijk van dat ik niet naar zijn behoeftes heb gevraagd.

zaterdag 29 september 2018 om 00:21
Als het al mis gaat in de communicatie is invullen echt het domste wat je kan doen.“RiRi” schreef: ↑29-09-2018 00:19Ik proef het aan alles. Héél erg subjectief dus. Je hebt natuurlijk een punt dat ik niet moet invullen, maar ik ben er wel van geschrokken en probeer het nu bij mezelf te zoeken, wat is er de laatste tijd mis gegaan in de communicatie en behoeftes binnen onze relatie. Dat mijn vriend zich alleen voelt.
Ik ben ook veel met mijzelf bezig geweest, ik schrik er eigenlijk van dat ik niet naar zijn behoeftes heb gevraagd.
Ga gewoon met hem in gesprek. Rustig. Luister naar elkaar en mak elkaar geen verwijten.

zaterdag 29 september 2018 om 00:23
“RiRi” schreef: ↑29-09-2018 00:12Waar ik nu tegen aanloop is dat ik die lijn niet wil overcrossen van ‘Eigenwaarde grenzen’ versus ‘doe het voor je vriend, wees er voor hem’ die lijn is in mijn beleving heel erg dun. De vraag is dan eigenlijk hoe blijf ik trouw aan mijzelf zonder de ander te kwetsen.
Riri, ik bedoel dit niet lullig. Jij bent net vers uit therapie, hebt daar geleerd dat je je grenzen aan moet geven etc.
Maar dat duurt een poos voordat je daar weer een balans in vindt, en die heb je denk ik nog niet.
Wat nu belangrijk is is dat je ook naar je vriend gaat luisteren. Die heeft de emotionele kar heel lang moeten trekken en is waarschijnlijk heel moe daarvan.

zaterdag 29 september 2018 om 00:27
Lijkt mij een prima startpunt van gesprek.“RiRi” schreef: ↑29-09-2018 00:19Ik proef het aan alles. Héél erg subjectief dus. Je hebt natuurlijk een punt dat ik niet moet invullen, maar ik ben er wel van geschrokken en probeer het nu bij mezelf te zoeken, wat is er de laatste tijd mis gegaan in de communicatie en behoeftes binnen onze relatie. Dat mijn vriend zich alleen voelt.
En als hij vertelt wat zijn behoefte is dan val je hem niet in de rede, luister je ook al moet je op jouw tong bijten. Stel hem vragen en accepteer vooraf dat hij wellicht zaken benoemt die jij niet leuk vindt om te horen.
Kans bestaat ook dat hij aanvallend gaat zijn en praat in : jij dit, jij dat. Tracht dan te vragen naar het hoe, wat en waar. Laat je niet verleiden tot ruzie en praat vanuit ik vind het belangrijk dat.. ik voel me hier zuszo bij... etc. Alles dus wat je als het goed is hebt meegekregen vanuit de ondersteuning die je hebt gehad. Dat heb ik toch goed? Jij hebt toch ondersteuning gehad?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 29 september 2018 om 00:29
Huh? Waarom denk je zo zwart wit?
Erkennen dat jij niet bezig bent geweest met zijn behoefte zegt toch niet dat je nu bijvoorbeeld bij elke training en voetbalwedstrijd zou moeten gaan staan? Het gaat hem denk ik omdat hij gehoord wordt in wat hij zegt. Dat maakt toch nog niet dat hij alles ineens zou bepalen?
Waar ben je bang voor?
zaterdag 29 september 2018 om 00:32
Precies hij is toch hopelijk niet de ‘vijand’ van jouw innerlijke gevecht met grenzen? Of heb je hem dat gemaakt?the_Wicked_Witch schreef: ↑29-09-2018 00:23Riri, ik bedoel dit niet lullig. Jij bent net vers uit therapie, hebt daar geleerd dat je je grenzen aan moet geven etc.
Maar dat duurt een poos voordat je daar weer een balans in vindt, en die heb je denk ik nog niet.
Wat nu belangrijk is is dat je ook naar je vriend gaat luisteren. Die heeft de emotionele kar heel lang moeten trekken en is waarschijnlijk heel moe daarvan.
enn wijzigde dit bericht op 29-09-2018 00:33
2.65% gewijzigd

zaterdag 29 september 2018 om 00:33
Klopt, communiceren vanuit de ik vorm. Ik vind het lastig om mijzelf te verliezen en ik ben ‘nog’ niet zover om dat te kunnen onderscheiden. Ik heb heel hard moeten werken waar ik nu emotioneel sta.Enn schreef: ↑29-09-2018 00:27Lijkt mij een prima startpunt van gesprek.
En als hij vertelt wat zijn behoefte is dan val je hem niet in de rede, luister je ook al moet je op jouw tong bijten. Stel hem vragen en accepteer vooraf dat hij wellicht zaken benoemt die jij niet leuk vindt om te horen.
Kans bestaat ook dat hij aanvallend gaat zijn en praat in : jij dit, jij dat. Tracht dan te vragen naar het hoe, wat en waar. Laat je niet verleiden tot ruzie en praat vanuit ik vind het belangrijk dat.. ik voel me hier zuszo bij... etc. Alles dus wat je als het goed is hebt meegekregen vanuit de ondersteuning die je hebt gehad. Dat heb ik toch goed? Jij hebt toch ondersteuning gehad?
Ik zal beter naar zijn behoeftes luisteren.

zaterdag 29 september 2018 om 00:36
Geloof het gelijk, het is ook een pittige tijd, nu wil hij ook en dat mag. Dat betekent het hebben van een relatie met iemand waarom jij geeft. Zijn kwetsbaarheden aanhoren en erkennen zegt geen mallemoer over jou en jouw grenzen. Daar draait het nu dus een niet om. Het zegt alleen maar wat over de zijne...
Hij vraagt aandacht van jou voor zijn grenzen. Respecteer die.
enn wijzigde dit bericht op 29-09-2018 00:38
7.28% gewijzigd

zaterdag 29 september 2018 om 00:38
Ja er zijn meer mensen dus moe en ook kwetsbaar. Namelijk degene die van jou houdt. Ontvang hem ipv hem weg te duwen omdat jij het allemaal eng vindt.
zaterdag 29 september 2018 om 00:42
Voor jou:
https://m.youtube.com/watch?v=MBH-QbN5BcQ
https://m.youtube.com/watch?v=MBH-QbN5BcQ

zaterdag 29 september 2018 om 00:44
Bedankt voor de eye opener.Enn schreef: ↑29-09-2018 00:36Geloof het gelijk, het is ook een pittige tijd, nu wil hij ook en dat mag. Dat betekent het hebben van een relatie met iemand waarom jij geeft. Zijn kwetsbaarheden aanhoren en erkennen zegt geen mallemoer over jou en jouw grenzen. Daar draait het nu dus een niet om. Het zegt alleen maar wat over de zijne...
Ik ben het ook niet gewend dat hij de aandacht wil of ik heb het niet door gehad. Ik ga hem even appen of hij nog thuis komt vannacht.

zaterdag 29 september 2018 om 00:46

zaterdag 29 september 2018 om 00:48
App er dan bij dat je begrijpt dat ie zich alleen voelt in de relatie. Alleen maar appen of ie nog thuis komt gaat niet fijn vallen, denk ik.

zaterdag 29 september 2018 om 00:52
Ik ga naar de 50 en heb dit soms ook.
Het wordt echt niet zo helder en duidelijk als jij nu wellicht denkt en/of hoopt. Ik heb wel veel meer zelfliefde opgebouwd. Soms is er dus niet zoveel onderscheid en houd je (in the end)warmte en begrip over en zo laat je zien dat je om iemand geeft. The rest is bullshit. Het draait om de mensen die om mij geven en ik om hen.
enn wijzigde dit bericht op 29-09-2018 00:56
14.65% gewijzigd

zaterdag 29 september 2018 om 00:56
Ik heb hem geapt dat ik hem begrijp en dat ik het met hem morgen wil uitpraten.the_Wicked_Witch schreef: ↑29-09-2018 00:48App er dan bij dat je begrijpt dat ie zich alleen voelt in de relatie. Alleen maar appen of ie nog thuis komt gaat niet fijn vallen, denk ik.