Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Het ergste was een vrouw op het schoolplein die vertelde " Me man heb een legbad aangelegen".
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Ik las hier gisteren of eergisteren het woord 'Sycologic'. In de context: "Sycologic was het heel zwaar ...". (overigens had de mevrouw die dit schreef het ook wel zwaar gehad, volgens mij).

Toen ik het hardop en op z'n Engels uitsprak dacht ik 'oooooh'; spiegelogisch, eigenlijk heel logisch.
quote:Lotte35 schreef op 01 juli 2013 @ 18:22:

[...]

Twist!

Dat had ik nou nooit achter je gezocht quote:Elynn schreef op 02 juli 2013 @ 17:35:

Nou, inderdaad...

*Stelt beeld bij en probeert een soort Lecolook op Twis te projecteren*

I am surrounded by morons
Mensen die zeggen "Ik kon hem/haar." Horen ze nou echt niet dat zo'n zin voor geen meter klinkt?
Enigste... Dat is het enige waar ik me aan erger (irriteer) hahaha
Festina Lente
quote:marcellav schreef op 10 juli 2013 @ 14:51:

Het ergste was een vrouw op het schoolplein die vertelde " Me man heb een legbad aangelegen".

Dat klinkt plat-Rotterdams....

Ik heb een boekje over Rotterdams taalgebruik en blijkbaar is het verwisselen van liggen/leggen en kunnen/kennen typisch Rotterdams.
In de regio waar ik woon hoor ik met regelmaat 'gehongen' of 'ge-orven'. Toen ik dat voor het eerste hoorde heb ik (in alle onschuld) gevraagd wat dat betekende.
Deze net op MP, houd je vast........

Geplesticvisierde noten kast

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 11 juli 2013 @ 22:23:

Deze net op MP, houd je vast........

Geplesticvisierde noten kast

Onjuist spatiegebruik is heel irritant! Lijkt wel de nieuwste trend..

En nieuwsgierig schrijft men tegenwoordig overal zo: nieuwschierig.. Arghhh! Ik verbeter dat altijd, kan er niet tegen...
quote:amarna schreef op 10 juli 2013 @ 10:10:

[...]

Ik vind het vals en snobistisch van mezelf, maar ik kan mensen die zulke taalfouten schrijven heel moeilijk serieus nemen.Geneer je niet, dat heb ik ook..
"Iemand die de basic informatie met mij wild delen, de do's en dont's?"

Au!
Vrouw doodgefietst
quote:amarna schreef op 11 juli 2013 @ 09:06:

[...]

Dat klinkt plat-Rotterdams....

Ik heb een boekje over Rotterdams taalgebruik en blijkbaar is het verwisselen van liggen/leggen en kunnen/kennen typisch Rotterdams.Mijn familie woont in Gouda en daar zeggen ze ook " neergelegen".
Op mijn Facebook schreef iemand vandaag: Gezellig, op versiete.
Ik lees wel vaker dat mensen als het ware fonetisch schrijven. Dan weten ze gewoon niet hoe je het goed moet schrijven en schrijven ze het maar zoals je het zegt.
Ja raar is dat...maar ik zeg zelf geen veRsiete. Hoe dan ook...als je niet weet hoe je het schrijft (want ik kan me al helemaal niet voorstellen dat zo iemand serieus denkt dat versiete goed is), gebruik dan een ander woord. Op bezoek, bijvoorbeeld.
Ik kreeg gisteren een mailtje van iemand voor het maken van een afspraak. Zij kon alleen op donderdag 18 jullie.
Daantje, dan moet je terugmailen: 'Nee, wij niet'.

Snapt ze toch niet, maar goed.
Ik stuurde onze praktijkmanager een vraag per mail. Ik kreeg een antwoord terug bestaande uit één regel, met daarin twee keer: 'Ik vindt'.

Dat vind ik echt kwalijk hoor.
Ik had iet bij de Blokker gekocht, wat uit de verpakking was. Ik vroeg of ik het wel nog mocht ruilen als het niet paste. De jongen aan de kassa heeft op de bon geschreven:

Mag nog gerolen worden.
Ben ook bang trouwens als ik hier wat schrijf over andermans spelfouten, dat mijn tekst ook vol spelfouten staat. Dus ik ga mezelf niet corrigeren, dat doen anderen wel! :-)
ik las laatst van iemand

r e z e l t a a t

ipv

r e s u l t a a t

Soms is fonetisch makkelijk, soms is het even flink kijken wat er bedoeld wordt . . . . . . . . .
quote:Lotte35 schreef op 16 juli 2013 @ 08:43:

Ik stuurde onze praktijkmanager een vraag per mail. Ik kreeg een antwoord terug bestaande uit één regel, met daarin twee keer: 'Ik vindt'.

Dat vind ik echt kwalijk hoor.Die zie ik zo vaak voorbij komen, ook door mensen met een HBO-opleiding. Een collegaatje mailde gisteren en heeft het gewoon constant over het systeem betaald te weinig uit. Komt ook zo lekker slim over.
quote:Lotte35 schreef op 16 juli 2013 @ 08:41:

Daantje, dan moet je terugmailen: 'Nee, wij niet'.

Snapt ze toch niet, maar goed.Hahhaa...ik denk inderdaad niet dat ze dat begrijpt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven