Vraag het de mods.

27-05-2020 20:42 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar is hij dan, het feedback topic. Omdat wij graag jullie mening willen horen, feedback willen ontvangen en wat meer willen communiceren openen we dit topic. Laat maar van je horen!

En net als bij het napraattopic en centraal moderator topic hebben we wel een aantal regeltjes om ons aan te houden.

We staan open voor feedback en suggesties, dit betekent alleen niet dat alles maar gehonoreerd wordt.

Laten we op een prettige manier met elkaar communiceren, een discussie is prima maar net als jullie zijn wij ook gewoon mensen.

We zullen proberen om zo snel en zoveel mogelijk de vragen te beantwoorden.

Beleidsvragen mogen, maar vragen over specifieke forummers zullen we niet beantwoorden.

Daarnaast zijn we niet 24/7 online en kan het even duren voor we je antwoorden.

Voorlopig is dit een proef van een maand.

Met vriendelijke groet,

Het moderator team.

Afbeelding

Update 14 juni

Beste forummers,

We zijn er de afgelopen tijd uiteraard druk mee bezig geweest. Ik zie dat het merkbaar is :) . We hebben een lijstje met wat wij als moderators eventueel kunnen veranderen en wat toch echt door de ICT gedaan moet worden. Het punt waar we nu mee bezig zijn is het ban systeem, maar dat blijkt toch best ingewikkeld te zijn omdat je niet alles kunt beschrijven en sommige uitspraken bij de ene forummer wel een ban dient te worden en bij de ander niet zoals jullie ook al in dit topic omschreven. Maar er wordt aan gewerkt en zodra wij het gaan invoeren laten we dit zeker weten.

Moderators

Staf/ban beleid
- op de man alleen slachtoffer
- niet anoniem staffen
- communicatie staf met staffer pb
- pardon permabannelingen
- geen oplopend bansysteem
- strenger modereren op bijv. Racisme, discriminatie, victim blaming, antisemitisme, vrouwenhaat en minder streng op bijv. offtopic in CM
Mods een nummertje geven
Modtopic iedere pijler
Openere communicatie met moderators
Minder ingrijpen bij medisch advies

ICT

Slotje topics
OP aanpassen percentage
Foto's niet meer in quotes maar hyperlinks
Dat je op de laatst gelezen pagina/post komt als je een topic opent i.p.v. je eerste reactie;
Dat je minder, of liever nog: niets meer ziet van mensen die je onder de negeer hebt.
met het pijltje inderdaad bij de betreffende post komen
Smileys goed sorteren en vaste plek.

Mochten we volgens jullie nog iets gemist hebben dan horen we het graag.

Met vriendelijke groet, de mods.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-06-2020 11:44
43.20% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
-Shifty- schreef:
04-06-2020 20:56
Ik geef het op. Als je gaat moderen en bannen op het posten van een complot in het complottopic dan snap je ethisch en betrouwbaar modereren gewoon niet.
:O
-Shifty- schreef:
04-06-2020 20:56
Ik geef het op. Als je gaat moderen en bannen op het posten van een complot in het complottopic dan snap je ethisch en betrouwbaar modereren gewoon niet.
Ik snap het prima, er was alleen even een miscommunicatie tussen mij en mijn collega. Uiteraard mogen complotfilmpjes in het complottopic. Alleen niet in andere topics. Daarvoor heeft betreffende forummer een ban gekregen. De postings in het complottopic hadden niet gewist moeten worden en worden weer teruggeplaatst.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

ModeratorViva schreef:
04-06-2020 17:59
Zou dat alleen des viva's zijn? Ik denk dat het bij de meeste grote bedrijven zo werkt.
Ik zal het doorgeven. :P
Nou, nee hoor. De meeste grote bedrijven hebben een veel plattere structuur dan Persgroep. Ik weet uit eigen ervaring hoe lastig het is om een (echte) leidinggevende (van de leidinggevende van de leidinggevende) te pakken te krijgen. Als dat al lukt, want in de meeste gevallen weet je niet eens wie dat dan is. Het is dus niet perse des viva's, maar wel 'des Persgroeps'.
Het bantopic ziet er anders uit als je niet bent ingelogd, er staan minder berichten op. Log je in, dan zie je veel meer berichten.
BlueSubmarine schreef:
05-06-2020 11:54
Het bantopic ziet er anders uit als je niet bent ingelogd, er staan minder berichten op. Log je in, dan zie je veel meer berichten.
Klopt, dit is een bekende bug. Is al doorgegeven aan de td :) .

Wat is jullie beleid op topics die door postgedrag van één user zo goed als doodgebloed zijn?
Merys schreef:
05-06-2020 13:27
Wat is jullie beleid op topics die door postgedrag van één user zo goed als doodgebloed zijn?
Dat wordt per topic bekeken of dat inderdaad zo is en van daaruit wel of niet gehandeld. Je kunt altijd even staffen of hier of in het CMtopic melden en dan leest de Moderator van dienst even mee.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-06-2020 13:46
Reden: aanvulling
4.75% gewijzigd

Merys schreef:

Als topics doodgebloed zijn, dan zijn ze toch doodgebloed. Dan zakt een topic vanzelf naar de bodem. Toch? Daar hoeft een moderator eigenlijk niets meer aan te veranderen.

Maar als bv op-één-na alle medeforummers, die altijd vlijtig op dat topic reageerden, van één iemand (iemand die al langer het topic wil laten sluiten) een pb-tje ontvangen met de mededeling om er niet meer te reageren, dan is dat ook weer heel naar voor die ene die er wel wil reageren.
LOEP ME MAAR aub.
In jullie FAQ staat dat topics worden gesloten nadat er anderhalf jaar niet op is gereageerd, gebeurt dat nog steeds? Vroeg het met af, omdat er in dit topic ook iets over is gezegd. :)

''Slotje
Wanneer een topic ontaardt, als een topic ouder dan 1,5 jaar is of als er louter off-topic gepost wordt naar oordeel van de moderator, krijgt deze een ‘slotje’ (er kan dan niet meer gepost worden) of wordt het topic verwijderd.
''
https://www.viva.nl/moderatorbeleid/
¡Apagando las luces!
Merys schreef:
Als iedereen die wil posten dan gewoon die ene blokkeert en vooral negeert (als in niet quoten) dan kun je toch gewoon verder posten?
Heb je geen kleuterjuf voor nodig naar mijn idee.
SombraOnline schreef:
05-06-2020 15:52
In jullie FAQ staat dat topics worden gesloten nadat er anderhalf jaar niet op is gereageerd, gebeurt dat nog steeds? Vroeg het met af, omdat er in dit topic ook iets over is gezegd. :)

''Slotje
Wanneer een topic ontaardt, als een topic ouder dan 1,5 jaar is of als er louter off-topic gepost wordt naar oordeel van de moderator, krijgt deze een ‘slotje’ (er kan dan niet meer gepost worden) of wordt het topic verwijderd.
''
https://www.viva.nl/moderatorbeleid/
Ja, dat gebeurt automatisch.

ModeratorViva schreef:
05-06-2020 13:45
Dat wordt per topic bekeken of dat inderdaad zo is en van daaruit wel of niet gehandeld. Je kunt altijd even staffen of hier of in het CMtopic melden en dan leest de Moderator van dienst even mee.
Men kan toch het topic uit hun lijst halen, dan zul je alleen als die ene persoon net wat heeft geplaatst, het topic bij actieve topics staan. Zo een drama is dat ook niet toch?
Denk niet dat 1 poster het topic een uur bovenaan houdt.
Ab_Normaal schreef:
05-06-2020 19:01
Men kan toch het topic uit hun lijst halen, dan zul je alleen als die ene persoon net wat heeft geplaatst, het topic bij actieve topics staan. Zo een drama is dat ook niet toch?
Denk niet dat 1 poster het topic een uur bovenaan houdt.
Zoals ik de vraag van Merys begrijp, bedoelt zij dat het gaat om situaties waarin 1 forummer het topic zodanig naar zich toetrekt dat de rest er geen zin meer in heeft, maar ik hoor het graag wanneer ik dat verkeerd heb.

Dat negatieve forummen he, dat is nou echt zo'n huisregel waar ik niks mee kan. Ik zie mensen ervoor geband worden waarvan ik denk 'ja, fijn dat die zijn waffel een keer een weekje houdt', maar ook mensen van wie ik in de verste verte niet kan bevroeden wat er nou zo negatief is aan hun geforum. Nou heeft dat natuurlijk ook iets te maken met persoonlijke sym- en antipathieën, maar ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat 'negatief forummen' zo weinig concreet is. Een verbod op negatief forummen is trouwens ook nergens terug te vinden in de huisregels, wat mijn vermoeden versterkt dat iedereen er zo maar een ban voor op kan lopen als ie gestaft wordt en de mod van dienst heeft per ongeluk zijn pet verkeerd staan ten opzichte van de vermeende negatieveling.

Om een kort verhaal lang te maken: kan die regel niet gewoon weg?
Het is inderdaad niet een hele concrete regel, maar we gebruiken het vooral wanneer iemand op meerdere fronten vervelend forumt en we niet 1 ding eruit kunnen pikken om op te bannen. Nou is dat natuurlijk altijd subjectief en we zetten het ook niet heel vaak in.
Ik sta open voor alle suggesties om dingen te veranderen, heb je een ook een idee hoe dat anders zou kunnen?

ModeratorViva schreef:
05-06-2020 19:18
Zoals ik de vraag van Merys begrijp, bedoelt zij dat het gaat om situaties waarin 1 forummer het topic zodanig naar zich toetrekt dat de rest er geen zin meer in heeft, maar ik hoor het graag wanneer ik dat verkeerd heb.
Dat zou ook kunnen.
Dat soort forummers zijn er inderdaad ook, maar ik zie dan ook steeds forummers die toch blijven reageren, dus doodgebloed zijn ze dan niet.
ModeratorViva schreef:
05-06-2020 20:00
Het is inderdaad niet een hele concrete regel, maar we gebruiken het vooral wanneer iemand op meerdere fronten vervelend forumt en we niet 1 ding eruit kunnen pikken om op te bannen. Nou is dat natuurlijk altijd subjectief en we zetten het ook niet heel vaak in.
Ik sta open voor alle suggesties om dingen te veranderen, heb je een ook een idee hoe dat anders zou kunnen?
Niet meer bannen voor zoiets.
Negatief forummen is erg subjectief. Wanneer iemand een afwijkende mening heeft tov de meeste anderen, en dit blijft verkondigen zal dat best vervelend zijn en negatief overkomen, maar ja, dat vindt die persoon misschien ook van de rest.
Er zitten er tussen waarvan ik denk “mijn god wat ben jij vreselijk vermoeiend”, ik kan dat als negatief staffen, maar ik negeer die posts en reageer al helemaal niet meer.

Hetzelfde geldt voor die “doodgebloede topics”. Een forummer zegt 100x hetzelfde, maar anderen reageren dan 100 met hetzelfde. Het punt was na 3x al duidelijk he, daarna is het vaak een herhaling van zetten. Ok, dan is er totaal geen sprake meer van een doodgebloed topic :-D
Misschien per topic max 500 ipv 3000 posts. Wat daarna komt is vaak toch al gezegd, en bijna niemand verandert ook maar iets van mening.
ModeratorViva schreef:
Zo begrijp ik em ook en ik vind dat ook erg vervelend dat forummers meer met en op de personen bezig zijn dan met het onderwerp. Als meer forummers dat vinden valt er misschien iets aan te doen want het is jammer als anderen daardoor vertrekken.
ModeratorViva schreef:

Ja klopt, dat bedoel ik ook.
Ik heb geen kleuterjuf nodig overigens ;), maar ik vroeg me even af wat daar het idee bij was.
Er zijn topics die gewoon compleet verknald worden door 1 forummer (niet altijd dezelfde, zo bedoel ik het niet) en als je iemand daar meerdere keren op wijst en het helpt niet, dan vertrek ik inderdaad. Gewoon jammer van een in potentie leuk topic, denk ik dan.
anoniem_394553 wijzigde dit bericht op 05-06-2020 22:05
Reden: Punten en komma's
23.67% gewijzigd
Mods, hoe gaat de controle van een eerste post van een nieuw lid in zijn werk?
Geregeld komt er iemand door deze controle (als die er daadwerkelijk is) heen waarvan iedereen hier denkt :facepalm: :facepalm:

seks/leuke-sites/list_messages/463464
En hier een overtreffende :facepalm:
anoniem_396531 wijzigde dit bericht op 06-06-2020 00:13
1.98% gewijzigd
Ab_Normaal schreef:
06-06-2020 00:12
Mods, hoe gaat de controle van een eerste post van een nieuw lid ?
Geregeld komt er iemand door deze controle (als die er daadwerkelijk is) heen waarvan iedereen hier denkt :facepalm: :facepalm:

seks/leuke-sites/list_messages/463464
En hier een overtreffende :facepalm:
Huh das Eric Hulzenbos! Heb ik nog bij in de klas gezeten vroeger, leuke vent.
anoniem_294939 wijzigde dit bericht op 06-06-2020 09:51
1.98% gewijzigd
Murrmurr schreef:
06-06-2020 00:13
Huh das Eric Hulzenbos! Heb ik nog bij in de klas gezeten vroeger, leuke vent.
Ja maar daarom juist, waarom badoo etc, heeft hij toch niet nodig
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-06-2020 12:23
Reden: Naam aangepast
5.59% gewijzigd
Merys schreef:
05-06-2020 22:01
Ja klopt, dat bedoel ik ook.
Ik heb geen kleuterjuf nodig overigens ;), maar ik vroeg me even af wat daar het idee bij was.
Er zijn topics die gewoon compleet verknald worden door 1 forummer (niet altijd dezelfde, zo bedoel ik het niet) en als je iemand daar meerdere keren op wijst en het helpt niet, dan vertrek ik inderdaad. Gewoon jammer van een in potentie leuk topic, denk ik dan.

Je kan er dan toch ook zelf leuk blijven reageren, Of als het je zo hoog zit kan je diegene waar jij je aan stoort op negeer zetten. Dan zie je diegene niet meer. En lees je alleen reacties die jij wel graag wil lezen. Of dat nou altijd zo leuk is?
LOEP ME MAAR aub.
Ab_Normaal schreef:
06-06-2020 00:14
Ja maar daarom juist, waarom badoo etc, heeft hij toch niet nodig
Ik had hier in het durp wel geruchten gehoord over dat Ilona ervandoor was met de zanger van de coverband die op hun bruiloft had gespeeld
Ab_Normaal schreef:
05-06-2020 20:29
Niet meer bannen voor zoiets.
Negatief forummen is erg subjectief. Wanneer iemand een afwijkende mening heeft tov de meeste anderen, en dit blijft verkondigen zal dat best vervelend zijn en negatief overkomen, maar ja, dat vindt die persoon misschien ook van de rest.
Er zitten er tussen waarvan ik denk “mijn god wat ben jij vreselijk vermoeiend”, ik kan dat als negatief staffen, maar ik negeer die posts en reageer al helemaal niet meer.
Dit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven