Bijna-doodervaringen (BDE's)
zondag 5 juli 2020 om 21:28
Over de hele wereld worden bijna-doodervaringen gemeld. Wat vind jij ervan?
Onderstaand filmpje (met ondertiteling) vond ik mooi om te delen. De presentatie begint met een algemene inleiding over doodgaan en gaat dan nader in op bijna-doodervaringen oftewel BDE's.
https://www.youtube.com/watch?v=mMYhgTgE6MU
Onderstaand filmpje (met ondertiteling) vond ik mooi om te delen. De presentatie begint met een algemene inleiding over doodgaan en gaat dan nader in op bijna-doodervaringen oftewel BDE's.
https://www.youtube.com/watch?v=mMYhgTgE6MU
zondag 12 juli 2020 om 12:28
haha doe niet zo sneu. Zet me onder de negeer dan is jouw leven weer fijn. Oprecht adviesDymphnatam schreef: ↑12-07-2020 12:26Nee, de toon zit in jouw berichten. Dat kun je afleiden uit het feit dat meerdere mensen in dit topic vallen over jouw manier van schrijven.
zondag 12 juli 2020 om 12:43
Geloven in een leven na de dood, reincarnatie, god en meer aanverwante zaken is het uitschakelen van je gezonde verstand.
Je weet beter (of zou dat moeten kunnen), maar je negeert dat.
En omdat miljoenen mensen over de hele wereld in onverklaarbare zaken geloven, neem je aan "dat er toch wel iets van waarheid in moet zitten, anders zouden niet zoveel mensen geloven".
Drogredenatie.
En omdat miljoenen mensen over de hele wereld in onverklaarbare zaken geloven, neem je aan "dat er toch wel iets van waarheid in moet zitten, anders zouden niet zoveel mensen geloven".
Drogredenatie.
zondag 12 juli 2020 om 13:04
Er is ook een wetenschappelijke verklaring voor: https://www.scientias.nl/waarom-mensen- ... s-geloven/hannaa46 schreef: ↑12-07-2020 12:43Geloven in een leven na de dood, reincarnatie, god en meer aanverwante zaken is het uitschakelen van je gezonde verstand.
Drogredenatie.
zondag 12 juli 2020 om 13:29
Interessant topic. Ik kan me in iedere reactie wel vinden. Het probleem met persoonlijke ervaringen en wat de wetenschap daar over zegt mist een derde element: wie bepaalt wat wat exact is? Ook de wetenschap evolueert en mijn interesse is altijd geweest: welke onderliggende kracht bepaalt alles? Zowel in religie als in wetenschap?
Ik heb geen antwoorden op die vragen. Ook ik heb buiten zintuigelijke ervaringen gehad en welke verklaring mij ook aangereikt wordt, ik weet het oprecht niet. Kan ik een ervaring gewoon als zodanig nemen, gewoon een ervaring en er verder niet van alles bij slepen?
Ik heb geen antwoorden op die vragen. Ook ik heb buiten zintuigelijke ervaringen gehad en welke verklaring mij ook aangereikt wordt, ik weet het oprecht niet. Kan ik een ervaring gewoon als zodanig nemen, gewoon een ervaring en er verder niet van alles bij slepen?
zondag 12 juli 2020 om 13:41
Vind het ook een interessant onderwerp! Ben zelf beetje ambivalent nog. Heb van Lommel gelezen alsook alle kritiek op zijn onderzoek, het is allemaal niet heel gestaafd en veel ervaringen kunnen ook verklaart worden door andere zaken:
Fel licht dat geen pijn aan de ogen doet, kan door pupilverwijding worden veroorzaakt, en die weer door zuurstoftekort of intense emotie. Gevoelens van grote vrede, kalmte of geluk kunnen ook door diverse anesthesiemiddelen of morfineachtige middelen worden veroorzaakt, maar eveneens door zuurstoftekort in de hersenen. Dus er zijn veel andere verwekkers van de emoties en ervaringen die traditioneel tot de BDE worden gerekend (Woerlee 2003).
Persoonlijk lijkt het me een heel fijn idee als er iets zou zijn dat je een blik op het hiernamaals zou kunnen geven, maar dat is voor mij pure geruststelling omdat ik de dood beangstigend vind. Ergens vrees ik dat er helemaal niets is en dit spinsels van hersenen zijn waarin van alles geactiveerd wordt. Als je psychedelia neemt zie je soms ook je overleden opa en kan je boven je lichaam zweven, wat dat betreft zijn hersenen wel fascinerende dingen
Fel licht dat geen pijn aan de ogen doet, kan door pupilverwijding worden veroorzaakt, en die weer door zuurstoftekort of intense emotie. Gevoelens van grote vrede, kalmte of geluk kunnen ook door diverse anesthesiemiddelen of morfineachtige middelen worden veroorzaakt, maar eveneens door zuurstoftekort in de hersenen. Dus er zijn veel andere verwekkers van de emoties en ervaringen die traditioneel tot de BDE worden gerekend (Woerlee 2003).
Persoonlijk lijkt het me een heel fijn idee als er iets zou zijn dat je een blik op het hiernamaals zou kunnen geven, maar dat is voor mij pure geruststelling omdat ik de dood beangstigend vind. Ergens vrees ik dat er helemaal niets is en dit spinsels van hersenen zijn waarin van alles geactiveerd wordt. Als je psychedelia neemt zie je soms ook je overleden opa en kan je boven je lichaam zweven, wat dat betreft zijn hersenen wel fascinerende dingen
zondag 12 juli 2020 om 13:43
wat bedoel je hiermee? Religie wordt bepaald door kerk/ cultuur geschriften. Wetenschap door de stand van wetenschap.Kroonprinses schreef: ↑12-07-2020 13:29Interessant topic. Ik kan me in iedere reactie wel vinden. Het probleem met persoonlijke ervaringen en wat de wetenschap daar over zegt mist een derde element: wie bepaalt wat wat exact is? Ook de wetenschap evolueert en mijn interesse is altijd geweest: welke onderliggende kracht bepaalt alles? Zowel in religie als in wetenschap?
zondag 12 juli 2020 om 13:49
Dat weet ik dus niet. Want ook de kerken en geschriften zijn door iets ontstaan. Wetenschap is ook ergens begonnen. De oorsprong der dingen zeg maar.
zondag 12 juli 2020 om 14:01
ja. De Mens heeft het bedacht he?Kroonprinses schreef: ↑12-07-2020 13:49Dat weet ik dus niet. Want ook de kerken en geschriften zijn door iets ontstaan. Wetenschap is ook ergens begonnen. De oorsprong der dingen zeg maar.
zondag 12 juli 2020 om 14:07
zondag 12 juli 2020 om 14:09
zondag 12 juli 2020 om 14:09
ken je de evolutie theorie? of vind je het waarschijnlijker dat een oppermachtig wezen in 7 dagen de aarde in elkaar heeft geknutseld?
zondag 12 juli 2020 om 14:15
Er is juist best veel onderzoek gedaan naar hypnose en de kracht van suggestie, daarom kan dit werken bij (psycho)somatische klachten
Het werkt beide kanten op; je kan ook niet bewijzen dat iemand niet al een keer gelezen had over een persoon in het verleden en die kennis oplepelt ten tijde van de hypnose.
zondag 12 juli 2020 om 14:20
Er is zelfs zoveel onderzoek gedaan naar vals hervonden herinneringen bij hypnose, dat het in de psychologie niet meer toegepast wordt. Beschadigend voor patiënten namelijkMappie88 schreef: ↑12-07-2020 14:15Er is juist best veel onderzoek gedaan naar hypnose en de kracht van suggestie, daarom kan dit werken bij (psycho)somatische klachten![]()
Het werkt beide kanten op; je kan ook niet bewijzen dat iemand niet al een keer gelezen had over een persoon in het verleden en die kennis oplepelt ten tijde van de hypnose.