De nasleep van eetproblematiek.

25-05-2010 14:35 1716 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 10 jaar geleden ben ik begonnen met lijnen en ben daarin veel te ver doorgeschoten, wat resulteerde in het labeltje anorexia.

Op mijn vijftiende werd ik voor het eerst opgenomen met nihil resultaat. Twee jaar later zat ik weer in een kliniek waar de behandeling een stuk beter aansloeg en iets normaler met eten heb leren omgaan.

Nu merk ik dat ik nog steeds niet verlost ben van deze rotziekte. Op momenten dat ik emotioneel wat labieler ben val ik automatisch terug in oude patronen.

Ik ben tot nu toe redelijk stabiel en heb jaren geleden met een hulpverlener een ondergrens bepaald. Als ik die bereik moet ik hulp gaan zoeken, gelukkig heb ik dat punt nog niet bereikt. Ik heb een nu gezond bmi en ga dat zo houden.

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen of ik hier een topic over zou openen, ik wil geen aanleiding geven tot iets of weerstand oproepen en de oude topics zijn inmiddels ver gezakt.

Nu worstel ik dus met de nasleep, ook lichamelijk, van deze ziekte waar ik graag met mensen over zou praten. Ik ben ondertussen al 10 jaar aan het vechten met mezelf en mijn gewicht en ben het beu. Ooit moet ik toch normaal met eten kunnen omgaan?

Herstel je hier ooit helemaal van, of blijft het toch op de achtergrond aanwezig?

De zomer komt eraan en dat is altijd een spannende periode. Als je op het randje balanceert, hoe zorgen jullie ervoor dat je er niet overheen tuimelt?

Nou, eigenlijk zou ik graag kletsen met mensen die het lastig vinden om normaal met voeding om te gaan. Ervaringen horen van mensen die zich hebben weten te bevrijden van de obsessie met hun lichaam en eten.
Lotte, hoe was het vandaag bij de ortho? Heeft hij nog iets gezegd?

Fijn dat je alweer uit je dipje bent!! Ontzettend goed
Lief dat je eraan denkt, indigoblue, maar ik hoef pas donderdag

Vanmiddag tijdens het werken schoot ik weer even in m'n dipje, want de tandarts was echt NIET te genieten. Dat was gistermiddag ook al zo, en daardoor begon ik toen zo te twijfelen. Aan mezelf, aan het werk, aan alles.

Maarrrr...... ik heb er iets van gezegd! Dat had ik vroeger echt nooit gedurfd. Maar ik verdien het niet om afgesnauwd te worden, daarvoor heb ik me niet uit die ellende omhoog gevochten.

Ik heb gezegd dat hij niet was zoals anders. Niet alleen tegen mij, maar ook tegen de patiënten. Ontzettend ongeduldig, en geïrriteerd. Ik heb gevraagd wat er met hem aan de hand was. Hij weet het aan een lastige wortelkanaalbehandeling die we net gedaan hadden, maar ik zei dat hij daarvoor ook al anders deed.

Ik kreeg niet echt een duidelijk antwoord, maar hij was opeens wel een stuk vriendelijker tegen me.

Mèn, wat voelt dat goed zeg; voor mezelf opkomen!!
Oh! Huh? Ik had in mijn hoofd dat het vandaag was

Jij bloeit helemaal op!!!

En hoe beter je wordt, hoe meer Lotte tevoorschijn gaat komen. Wat mooi!!!
Dank je indigoblue!

't Kost me wel moeite hoor.....

Vannacht erg onrustig geslapen, wel honderd keer de middag voorbij zien komen. Ik ben gewoon heel erg gevoelig voor het humeur van anderen. Da's niet goed, ik weet het.

Nu erg moe. Zie ook op tegen het werken straks. Ben bang dat hij weer de bokkenpruik opheeft.

Kon ik het leven maar wat luchtiger zien. Ik heb duidelijk nog een hoop te leren.
Ik kom je even succes wensen voor de ortho morgen! Ben benieuwd of hij er zelf over begint en wat hij dan zegt.

Je worstelt wat met gevoelens lees ik... Dikke daarvoor! Je bent toch hartstikke goed bezig!
Wat lief, Lampje! Dank je wel. Eerlijk gezegd maakt het me niet meer zoveel uit wat de ortho te zeggen heeft. Ik ben wie ik ben, meer kan ik er niet van maken.

De tandarts was wéér niet in z'n hum vanmiddag. Na een paar uur had ik het echt hélemaal gehad. Wederom al m'n moed bij elkaar geschraapt, en gezegd dat ik totaal geen goed gevoel had over de situatie.

Hij begreep niet wat ik bedoelde (of wilde dat niet begrijpen). Ik heb gezegd dat hij me het gevoel gaf dat ik opeens niets meer goed kon doen. Terwijl hij altijd ontzettend positief over me is.

Hij zat met z'n oren te klapperen. Hij zei dat ik het juist heel erg goed doe, en dat hij zich niet eens kon herinneren wanneer ik een fout had gemaakt.

Eén ding is dus zeker, het ligt NIET aan mij.

Later hadden we nog een akkefietje. Hij riep al twee patiënten binnen, terwijl ik nog niet klaar was met schoonmaken van de kamer. Hygiëne is hartstikke belangrijk, dus dat kon echt niet. Ik ben toen boos op hem geworden. Boos............. ik............

Ik zei pissig dat ik nog niet klaar was. Hij schrok zit rot van mijn reactie, want ik ben normaal de goedheid zelve (vaak veel TE goed, het kan best wat minder). Zijn reactie daarentegen was geweldig! Hij vroeg de patiënten nog even te wachten, en bood geschrokken zijn excuses aan. Hij ging me helemaal helpen met de kamer schoonmaken, en vroeg toen: Is het zo goed, mevrouw?

Mooi dat ik niet meer met me laat sollen!

De rest van de middag was hij poeslief.
anoniem_67eab3cbf367d wijzigde dit bericht op 15-09-2010 21:51
Reden: Fout gemaakt. Ik maak niet graag fouten ;-)
% gewijzigd
Haha, goed gedaan, Lotte! Ik ben helemaal niet ook niet zo assertief uitgevallen, dus ik vind dit soort acties altijd hartstikke knap! Way to go!
Ik wou net zeggen, Lotte, maar je was me voor: het ligt NIET aan jou. Dat is duidelijk. Misschien heeft hij privé wel iets aan zijn hoofd.

Knap gedaan vanmiddag!
Bedankt, Lampje en indigoblue!

Ik ben nog helemaal aan het nagenieten van mijn triomf

Vooral omdat ik heb ervaren dat mensen me nog steeds leuk vinden, ook al zeg ik ze eerlijk wat ik ergens van vind.

Ik ga dit vaker doen, dit smaakt gewoon naar meer.
En nou morgen de ortho er nog even van langs geven...
Ja, ik probeer dit gevoel nog even vast te houden.

Zit er net lekker in
quote:indigoblue schreef op 15 september 2010 @ 21:46:

Thanx
Ik heb wel even tijd voor een victory dance

Whoop whoop whoop!

Jemig de pemig man, je gaat als een speer! Geweldig, hoe je voor jezelf opkomt, dat moet een heerlijk gevoel geven. Je neemt ruimte in voor jezelf, je bent er, je mag er zijn! Hoe meer er van je is, hoe meer er is om te laten zien, om van te houden!!

Ik wil graag even een mailtje typen, maar ik heb gewoon geen tijd. Lange dagen hier, veel werk, spannende dingen, maar het gaat goed.
Pelikaan, leuk toch dat alles zo goed loopt? We zien je wel weer een keer verschijnen.

Lotte, succes vandaag.

Dat stukje van Pelikaan vind ik trouwens redelijk confronterend. Ik ben nu zo "normaal" - normaal eten, normaal gewicht, alles op een rijtje, afgestudeerd, vriendje, huisje....maar alles wat achter die problematiek zat. Volgens mij heb ik daar nog best wel (behoorlijk??) wat probelemen mee
Hij heeft er NIETS over gezegd......

En er was ook geen mogelijkheid erover te beginnen, want de volgende patiënt zat me, samen met haar moeder, al aan te gapen vanaf de stoel naast mij.

Ik voelde me enorm ongemakkelijk met de situatie.

Heb hem dit net gemaild. Ik zal wel weer niks terughoren, maar ik ben het in ieder geval kwijt.
Te vroeg geoordeeld, hij heeft gereageerd. En heel positief ook.
Lotte, speciaal voor jou!

Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
(Kan ik me trouwens ook ter harte nemen. Vind het nog steeds heel moeilijk.)
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Wow Elmervrouw, wat een fantástische afbeelding!! Dank je wel, ik ga ik kijken of ik die kan printen.

Vanmiddag had ik met terugwerkende kracht even heel veel spijt, dat ik had verteld wat ik voelde.

Maar uiteindelijk blijkt dat ik toch het juiste gedaan heb. Ik ben zo opgelucht!
Fijn dat het goed ging Lotte!
In tweede instantie ja. Ik ging daar vanmiddag echt heel gekwetst vandaan.

Gelukkig ben ik nu bezig met het levensonderdeel 'Voor mezelf opkomen', en wat blijkt; ik krijg het al aardig onder de knie
Hartstikke goed, Lotte! Ik ben superblij voor je! Lekker gevoel of niet!?

Wat een geweldig plaatje, Elmervrouw! Ik zou 'm als poster moeten laten uitdraaien...
Oh, die Lotte, die gaat als een speer,

Vandaag een overwinnig, yes, alweer!

Je bent zo goed aan het bouwen

Aan je lijf en je zelfvertrouwen

Laat niemand je in een hoekje zetten

Of je eigen ideeen beletten

Jij bent er, neem je ruimte in

Lotte, dit is nog maar het begin

De weg omhoog ben je ingeslagen

Niets kan je nu nog vertragen!! :D

Ben wel donders nieuwsgierig wat voor bericht je gehad hebt!

@Indigo: Ik ga jou ook zsm terugmailen, misschien zometeen nog wel even Ik vroeg me wel nog af, welk stukje van mij je confronterend vindt..dat was in ieder geval niet m'n bedoeling!
Pelikaan, enorm bedankt voor het wederom schitterende lied!quote:Pelikaan schreef op 16 september 2010 @ 20:14:

Ben wel donders nieuwsgierig wat voor bericht je gehad hebt

Oh, dat mag je weten hoor.

Hij was gewoon heel erg positief. Zei dat het door omstandigheden (financiëel en organisatorisch) op dit moment niet handig is iemand mee te laten lopen. Maar dat dat niets met mij persoonlijk te maken heeft.

Ik was met dit antwoord al blij en opgelucht. Ik heb hem teruggemaild om te bedanken, en heb toen nog verteld dat ik eigenlijk dacht dat het iets met de anorexia te maken zou hebben. En dat ik het er zo moeilijk mee had gehad, dat ik het verteld had.

Toen kreeg ik weer een mail terug, en echt een hele aardige. Erg motiverende woorden, dat ik goed bezig ben, en door moet gaan zoals ik nu doe. En dat ik in de toekomst misschien echt wel een paar dagen daar kan komen, maar nog niet op dit moment.

Ik word dus niet afgewezen om wat ik heb (gehad). Ben daar voor niets bang voor geweest.

Ik ben echt heel blij met dit resultaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven