De nasleep van eetproblematiek.

25-05-2010 14:35 1716 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 10 jaar geleden ben ik begonnen met lijnen en ben daarin veel te ver doorgeschoten, wat resulteerde in het labeltje anorexia.

Op mijn vijftiende werd ik voor het eerst opgenomen met nihil resultaat. Twee jaar later zat ik weer in een kliniek waar de behandeling een stuk beter aansloeg en iets normaler met eten heb leren omgaan.

Nu merk ik dat ik nog steeds niet verlost ben van deze rotziekte. Op momenten dat ik emotioneel wat labieler ben val ik automatisch terug in oude patronen.

Ik ben tot nu toe redelijk stabiel en heb jaren geleden met een hulpverlener een ondergrens bepaald. Als ik die bereik moet ik hulp gaan zoeken, gelukkig heb ik dat punt nog niet bereikt. Ik heb een nu gezond bmi en ga dat zo houden.

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen of ik hier een topic over zou openen, ik wil geen aanleiding geven tot iets of weerstand oproepen en de oude topics zijn inmiddels ver gezakt.

Nu worstel ik dus met de nasleep, ook lichamelijk, van deze ziekte waar ik graag met mensen over zou praten. Ik ben ondertussen al 10 jaar aan het vechten met mezelf en mijn gewicht en ben het beu. Ooit moet ik toch normaal met eten kunnen omgaan?

Herstel je hier ooit helemaal van, of blijft het toch op de achtergrond aanwezig?

De zomer komt eraan en dat is altijd een spannende periode. Als je op het randje balanceert, hoe zorgen jullie ervoor dat je er niet overheen tuimelt?

Nou, eigenlijk zou ik graag kletsen met mensen die het lastig vinden om normaal met voeding om te gaan. Ervaringen horen van mensen die zich hebben weten te bevrijden van de obsessie met hun lichaam en eten.
quote:indigoblue schreef op 27 februari 2011 @ 11:32:

Nee, dat is niet zo duidelijk. Ik denk dat het veel dingen bij elkaar is geweest.

Ik begrijp het. Het is ook vaak niet precies duidelijk waardoor een terugval ontstaat. Of waarom je je soms opeens heel goed voelt.

Ik hoop echt voor je dat je hier snel uitkomt. Kan me voorstellen dat je het zat bent.
Ik heb op dit moment trouwens een erg goed gevoel over mezelf! Zal uitleggen hoe dat komt.

Ik mag woensdagmiddag weer meekijken/werken bij mijn eigen orthodontist in de praktijk. Iedereen die mij een klein beetje heeft gevolgd, weet dat je mij niet blijer kunt maken. Ik ben al een paar keer geweest, en heb erg mijn best moeten doen om dat voor elkaar te krijgen. De ortho was er in het begin namelijk niet zo happig op.

Maar blijkbaar heb ik toch wel iets van een positieve indruk achtergelaten, want dit keer heeft hij zelf gevraagd of ik wil blijven woensdag, na mijn eigen controle.

Maarja, ik kreeg het niet geregeld op m'n werk. Dat kwam doordat één collega niet wilde meewerken. Zij zou namelijk een middag alleen achter de balie moeten zitten (wat andere collega's wel vaker doen, maargoed), en dat wilde ze niet.

Natuurlijk vond ik dat ontzettend jammer. Ik heb het best zwaar momenteel, op m'n werk, en zo'n middag bij de ortho zou mij ontzettend goed doen. Dus heb ik net zo lang gezocht naar een oplossing tot ik die gevonden had. Een andere collega wil voor me invallen, en dat heb ik helemaal zelf geregeld.

Ik vind gewoon dat ik die middag verdien!

Ik werk nu anderhalf jaar in deze praktijk, en ze hebben voor mij nog nooit een invaller hoeven zoeken. Ik vind dat ik ook weleens aan mezelf mag denken, zo!
Goedenmorgen meiden,

@Indigoblue,

Het is zo herkenbaar wat je schrijft. Dat maakt het vaak ook zo verevelend. Was er maar meteen een oplossing, maar vaak zit het zo diep geworteld en komt het moeilijk naar boven.

Probeer je vast te houden aan de goede tijden die je hebt gehad, en probeer daar de kracht uit te halen.

Weet zeker dat je het lukt, niet te streng zijn voor jezelf

@Lotte,

Wat super zeg, en ontzettend knap dat je het zelf geregeld hebt.

Kun je zien hoe sterk je bent.

Hoop voor je dat je de middag erbij krijgt, je hebt door het harde werk en inzet het helemaal verdiend!

Met mijzelf gaat het redelijk. Gisteravond vroegen mijn schoonouders of wij daar kwamen eten. Toe wij daar aankwamen stond er friet!! op het menu.

Dacht dat ik gek werd. Heb wel wat patat gegeten maar voor de rest niets. Moet zeggen het smaakte heerlijk, maar mijn buik moest het wel ontgelden.

Verheug mij nu erg op de vakantie. Heerlijk zon op de botten, alleen met het eten moet ik nog mijn draai zien te vinden.

Heb in ieder geval allemaal spullen meegenomen voor diarree, ben benieuwd.

@Allemaal, fijne dag
Hallo meiden,

@Espoir: Ik hoop dat je snel in de Ursula terecht kunt.Ik heb er ook gezeten en heb er prettige ervaringen mee. Knap dat je toch de stap weer neemt om je te laten opnemen en niet in je uppie blijft doorsukkelen!!!

@Indigoblue: Ik hoop dat je snel je grip weer terug kan pakken en uit de cirkel kan komen. Wel jammer, maar zo werkt het nu eenmaal, dat als je eenmaal weer wat eet en er redelijk normaal uitziet, mensen schijnen te vergeten dat een es niet meteen 'klaar' is. Ik heb altijd het gevoel dat er nog steeds een taboe op rust. Ik kan me voorstellen dat je op je werk niet vertelt van je es. Wat hebben zij er nu mee te maken en wat kunnen ze ermee?? Veel sterke meis.

@Tsj: Egypte klinkt erg goed. Het zal je misschien wel helpen om alles van een afstand te kunnen bekijken en te relativeren. Goed dat de weegschaal nog out of sight is. Ik begrijp dat je dat moeilijk vindt en dat is logisch. Des te knapper dat je doorzet dus. En wat betreft die friet bij je schoonouders....friet is idd lekker en knap dat je je er zo doorheen hebt geslagen.

Hier gaat het wel ok. Vorige week nog een sollicitatiegesprek gehad maar dat is helaas niets geworden. Mijn vader gaat vaak mee zodat we er een gezellig dagje van kunnen maken en dat vind ik ook echt supergezellig. Ik ben opgenomen geweest in Leidschendam (Ursula) en daar reden we dus bijna langs. Mijn vader zei toen echt: Ik ben zo blij dat je je leven weer op de rit hebt en dat je geen baan hebt is vervelend maar ik ben zo gelukkig dat je weer gezond bent......Hij is ook echt een lieve pa hoor. Vond het erg fijn om te horen. Ik heb het bijna met niemand meer over mijn es maar met pa nog wel. Waar ik eigenlijk heen wilde (met een erg grote omweg) is dat mensen het snel vergeten en snel een reactie hebben van verleden is verleden....terwijl ik hier nog erg mee bezig ben.

Maar goed het gaat hier redelijk en voel me best ok.

Tot later meiden
Morning ladies!

Poosje niet geschreven..

@Indigo ik vind het inderdaad moeilijk mijn motivatie vast te houden zo vlak voor opname. Enerzijds ben ik bang dat, wanneer ik "normaal" eet, ze mijn situatie (opeens..) niet ernstig genoeg meer vinden voor opname. Dit zegt overigens alles over mijzelf en hoe ik in deze ziekte sta, daar ben ik me van bewust. Ik woon inderdaad alleen, momenteel geen relatie. Wel ben ik gezegend met enorm veel lieve vrienden om me heen, die overigens allemaal weten van mijn eetstoornis. Ik heb momenteel redelijk wat ondergewicht, dus het kwam niet als verassing zeg maar..

Nog 2 dagen wachten tot intake...pfftt..

Maar hoe gaat het met jou? Zit er al weer iets verbetering in? Heb je wel eens iets aan mindfulness gedaan? Wellicht een fijne manier om even pas op de plaats te maken en te kijken hoe het écht met je gaat (dat signaleer je het misschien ook eerder als het niet lekker loopt?).

@Stampertje: Fijn om te horen dat het beter gaat!! Jij hebt dus ook in de Ursula gezeten? Goede ervaringen mee?

@Tsj: oehh wat snap ik jouw shock goed vwb de friet. Ziek eigenlijk hè, want het is inderdaad zóó lekker :)! Goed dat je hebt toch genomen hebt!

@Lotte: Hoe gaat het nu met je?

Zo, dat was het weer even. Een fijne dag voor iedereen!!
Goedemorgen meiden,

@Espoir: Ja ik heb zeker goede ervaringen met de Ursula. Ze zijn wel streng maar ja dat hebben/hadden we nodig he? En ook al is je intake pas over 2 dagen, het kan snel gaan mbt opname.. Vind het echt goed dat je ingezien heb dat je hulp nodig hebt!

@Indigoblue: Gaat het al wat beter? Heb je het sporten en de structuur al wat op kunnen pakken?

@Tsj: Al aan het pakken voor je vakantie?

Hoe gaat het met de rest?

Fijne dag meiden
@Stampertje: Hoelang duurde jouw opname? En in welke zin 'streng'?
Hallo,

@Espoir: Mijn opname duurde ongeveer 6 mnd. Niet omdat ik klaar was maar omdat ik de eis van 0,5 kg per week niet (wilde)haalde. Streng in de zin dat bij iedere maaltijd een socio zit die je ook echt wel in de gaten houdt en na het eten letten ze wel op wie er weg loopt. Het zijn wel aardige mensen en kijk er goed op terug.

Het is wel zo dat ik er graag een ervaringsdeskundige bij had gehad. Heb toch altijd het idee dat die je beter begrijpen dan een socio....maar dat is mijn gevoel.

Verder zijn er redelijk veel therapieen maar ook veel rustmomenten. Ze doen er wel alles aan om het naar je zin te maken (in hoeverre dat kan).
@ Stampertje: thnx voor de info!!!
Even snel een berichtje voor Espoir: heel veel succes met de intake!
@Klontje: super bedankt!! Ik zal jullie laten weten hoe het gegaan is!
@Espoir,

Heel veel succes.Ben trots op je, hoop dat nu alles weer bergopwaarts gaat.

Morgen ga ik op vakantie zal veel zon naar jullie opsturen

Tot over 12 dagen, succes meiden denk aan jullie.
Goedemorgen,

Ook ik trek me even terug uit dit topic. Als het weer beter gaat kom ik weer meeschrijven. Niet dat ik niks aan jullie heb, maar ik moet dit echt even zelf oplossen. Het is heel erg lang geleden dat ik me zó slecht heb gevoeld, dat mijn leven zo'n zooitje was

Ik blijf met jullie meelezen. Succes allemaal, geef die es een dikke schop onder d'r hol, want je leven is zoveel mooier, zoveel fijner zonder!
Sterkte Indigo!

Met mij gaat het weer een stuk beter.

Heb gisteren een geweldige middag gehad bij m'n orthodontist. Mocht de hele middag meewerken, voelde me zó happy!

En zo voel ik me nog steeds.

Ik heb het al vaker gezegd, maar als ik dit werk altijd zou kunnen doen, zou dat een zeer positieve invloed op me hebben.
Hallo meiden,

@Indigoblue: Sterkte meid en ik zal aan je denken.

@Lotte: Geweldig voor je dat je zo'n leuke middag hebt gehad en dat je zo goed doet!! Je kan nu toch met enige regelmaat meelopen toch? Het begin is er in ieder geval en blij te lezen dat je zo happy bent.

@Tsj: Prettige vakantie en veel zonplezier!!
Indigo, veel sterkte. Ik hoop dat je jezelf weer 'terug vind'.

En dat je de zelfkritiek vaarwel kan zeggen. Je bent goed zoals je bent, daar hoef je niets voor te doen. Je waarde hangt niet af van status, uiterlijk of wat dan ook; dat zit in je.

Hou je taai!
Tsj: Fijne vakantie!

Espoir: hoe is het gegaan?

Lotte: Top!
Toevoeging: Ik zal je wel missen, Indigo.
't Is stil hier....

Ik ben de afgelopen week tot een belangrijk inzicht gekomen.

Ik ga stoppen met het altijd maar willen behagen van andere mensen.

Van de week weer een aantal situaties meegemaakt, waaruit bleek dat anderen zich lang niet zo inzetten voor mij, als ik me voor hen.

Ik ben er klaar mee.

Ga eens lekker voor mezelf leven.

Schijt aan de rest.
Een tip van iemand met géén eetstoornis (ik):

helpt het niet om documentaires te kijken? bijv. Thin (youtube)

vond ik ik héél erg mooi en realistisch

http://www.youtube.com/watch?v=RZm2g9FLrGA
quote:dark-prinsess schreef op 07 maart 2011 @ 22:30:

Een tip van iemand met géén eetstoornis (ik):

helpt het niet om documentaires te kijken? bijv. Thin (youtube)

vond ik ik héél erg mooi en realistisch

http://www.youtube.com/watch?v=RZm2g9FLrGA

Bedankt voor je goedbedoelde tip, maar dat triggert alleen maar. Waarom zou zo'n documentaire helpen met mij beter maken? Als je een (psychisch) probleem hebt en je kijkt een tv-programma erover, word je daar niet bepaald beter van he.

(Sorry dat ik al zo lang niets heb geschreven, ik lees wel mee. Maar ben even zelf niet zo actief...)
Hallo meiden,

Het is hier idd wel erg stil. Zijn jullie nog aan het bijkomen van de carnaval?

Weinig nieuws te melden behalve dat ik nu ongeveer 5 maanden van de lax af ben. Lijkt al een eeuw geleden dat ik nog slikte. Verder druk met sollicitaties, morgen weer een gesprek dus ben benieuwd.

@Lotte: Goed dat je nu kiest om niet alleen andere mensen te behagen. Jij bent het belangrijkste en daarna komt pas je omgeving. Valt niet altijd mee want we zijn over het algemeen pleasers. Ik heb wel een harde les geleerd toen ik ziek was want ben toen veel vrienden verloren. Voor deze mensen stond ik altijd klaar maar zij dus niet voor mij. Ik heb toen al bedacht dat ik en mijn gezondheid het belangrijkste zijn en dan pas de rest. Het is moeilijk om dit altijd te volgen maar het geeft ook een stuk rust (tenminste bij mij). Als ik nu ergens geen zin in heb doe ik het niet.

Toen ik afgelopen november niemand wilde zien omdat ik afkickte van de lax bleven mensen toch aandringen om langs te komen terwijl ik duidelijk had gemaakt dat ik NIEMAND wilde zien. Ik heb toen ook gezegd dat ik voor mezelf kies en geen triggers om me heen wil hebben. Ik stuitte nogal op weerstand maar ben blij dat ik heb doorgezet want nu heb ik het afgemaakt. En ik heb nu wel de instelling dat als mensen me niet meer willen zien so be it! Succes

@LilStar: Ik hoop dat het beter met je gaat. Dikke knuffel
quote:stampertje1977 schreef op 09 maart 2011 @ 13:19:

@Lotte: Goed dat je nu kiest om niet alleen andere mensen te behagen. Jij bent het belangrijkste en daarna komt pas je omgeving. Valt niet altijd mee want we zijn over het algemeen pleasers.

Dat zeg je echt helemaal goed!

Ik voel me mijn hele leven al verantwoordelijk voor het geluk van anderen. Dat is geen leven, want je bent constant krampachtig bezig het anderen naar de zin te maken, waardoor je jezelf compleet vergeet.

't Is echt heel moeilijk om dat nu te draaien, merk ik wel. Bang om mensen teleur te stellen. Toch is dat nog altijd beter dan mezelf keer op keer teleur te stellen. Want wat voelde ik me altijd ellendig zeg, als ik weer eens iets had gedaan wat ik eigenlijk helemaal niet wilde, alleen maar om een ander tevreden te stellen.

Het is te leren, dat weet ik. En op dit moment is dat ook mijn grootste doel. M'n eigen leven leuk maken, zodat ik me happy en comfortabel voel. Die anderen redden zich toch wel.

Ontzettend goed stampertje, dat je al vijf maanden van de lax afbent. Respect voor jou!

Heel veel succes morgen, met je sollicitatie!
Succes met je sollicitatie vandaag stampertje! Hoop dat je er een goed gevoel aan overhoudt .

Lotte je bent echt goed bezig zeg! Je mind-set is aan het veranderen naar meer waardering voor jezelf of niet? Mooi om te merken .

Hier gaat het nogal matig. Mijn hoofd staat in de goede richting, maar ik krijg mijn goede gedachten nog lang niet altijd omgezet in de juiste acties. Dat is nogal frustrerend... Maar ik geef de moed niet op, ik ga ervoor! Het is gelijk de reden dat ik even niet zoveel mee schrijf, ik heb even wat ruimte voor mezelf hiervoor ingebouwd.

Liefs
quote:LilStar schreef op 10 maart 2011 @ 09:16:

Lotte je bent echt goed bezig zeg! Je mind-set is aan het veranderen naar meer waardering voor jezelf of niet? Mooi om te merken .

Klopt, al moet ik er wel heel actief mee bezig zijn.

Het zit gewoon niet in m'n systeem; mezelf op de eerste plaats zetten. Het voelt dan ook heel vreemd, en vaak zelfs 'fout'. Dan heb ik het gevoel een egoïst te zijn, omdat ik eerst aan mezelf denk, en dan pas aan een ander.

Maar ik moet dit doen.

En ik wil het ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven