Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Zelf maak ik nogal een duikvlucht naar beneden.
Mijn structuur weg, zelfzorg steeds minder. En oh zo somber.
Ik voel mij vast zitten. Alsof mijn leven steeds meer tot in de haarvaten wordt doordrongen van die psychische ellende en het steeds onmogelijker word me eraan te ontworstelen.

Wel heb ik mezelf eindelijk weer eens naar de douche weten te slepen (zelfzorg gaat al een tijdje slechter). Morgen ook nieuwe kleding aan. En morgen moet ik ook weer iets meer gaan eten zoals een normaal mens dat doet.

Morgen belt mijn psychiater trouwens. Die had al door dat dat nodig was voor ik dat had.
Shit Choco, ik was er al een beetje bang voor na je laatste berichtjes.
Ik dacht alleen dat je richting manie ging, omdat je zo rusteloos was. Maar nu toch richting depressie?
Wel goed dat je gedoucht hebt en dat je morgen nieuwe kleren aantrekt.
En wat fijn dat je psych morgen belt.
Ik hoop dat je een beetje kunt slapen straks!
Alle reacties Link kopieren
Oh, Chocoladeballetjes. Shit zeg! Wat ontzettend knap van je dat je gedouched hebt. daar mag je jezelf heus een schouderklopje voor geven.

ik duim voor je dat je morgen kunt eten. Je hebt wel iets gezonds in huis? zo fijn dat de psych. morgen contact met je opneemt. dit mag inderdaad niet te lang meer gaan duren voor je.

ik hoop dat je vannacht een beetje kunt slapen ,ik knuffel even op afstand. :hug:

@fade. fijn dat er hulp voor je is. Ook voor jou een prettige nachtrust. misschien niet de volle 8 uur maar in elk geval een paar uur om uit te kunnen rusten.
Jij ook een goede nachtrust Meiroosje. En alle meelezers ook.
hulp zoeken of verder verkennen heeft op dit moment geen nut ik heb nooit last van zware depressies e.d. alleen humeur en mijn gemoedstoestand zijn wat slechter.

Dat het erfelijk is een geruststelling dan weet ik ongeveer waar het vandaan komt.
Gelukkig is het vrij mild en heb ik niet de dingen die mijn vader blijkbaar had
(al moet ik zelf gewoon zorgen dat ik een aantal dingen op orde hou dan is het voor mijn goed te doen) Met zelfs vele leuke momenten en dingen met gezin.
MIjn levens motto is door paar jaar geleden wel veranderd in.

Pak en geniet van alles wanneer het kan.
(en als het niet kan lukt hoe dan wel!!) We hebben als we geluk hebben een jaartje of 80 op deze aardbol dus probeer het leuk te maken voor jezelf, blij happy en fijn (vaak lukt dat soms niet)

MMM choco lastig als het de verkeerde kant op gaat dat je dat merkt en het niet tegen kan houden, s6 hopelijk heeft vandaag je een betere dag gebracht
@fade. Ja wel richting depressie. Maar begin wel wat achterdochtige gedachten te krijgen over de psychiatrie. Daar wel goed op letten. Het is nog in de hand.

@meiroosje. Bedankt. Gezonde dingen niet zoveel. Maar net wel twee pastasalade s gehaald bij de Appie. Best aardig al zeg ik het zelf.

@ikke. Altijd wat lager in stemming lijkt mij ook wel zwaar. Wel knap dat je het zo red!

Ik leek me iets beter te voelen maar begin nu een heel onheilspellend gevoel te krijgen. Dat er dingen niet kloppen.
Vanmorgen psychiater aan de telefoon gehad. Ik kon alleen maar huilen.

Ik ben terug gevallen door gesprek met haar en mijn beste vriendin.
Ze snapte er niets van omdat het allemaal goed was gegaan (wat ook zo is). Maar ik reageer sowieso heel sterk op gesprekken met hulpverleners en al helemaal als er ook nog iemand bij is. Het waren veel te veel prikkels.

Nu ben ik vanaf begin af aan in de psychiatrie enorm veel ontspoord op gesprekken. Ik dacht dat het erbij hoorde en was hier niet duidelijk in. En als ik hier duidelijk in was werd er niet geluisterd.
Ik ben helemaal veruiineerd op die manier, heel extreem. En dan begrijpen ze dat je het allemaal niet aankan, maar kan je ook nergens terecht. (Echt gezegd: jij bent daar waar het of een rechtelijke machtiging is of niets (het werd niets)).

En nu dus, dan ging dit weer over mijn grens en val ik weer in oude achterdochtige gedachten. Alsof het allemaal opzettelijk is.

Ook omdat ik intuïtief wist dat ik dit gesprek niet moest doen. Maar me liet overhalen door de psychiatrie. En daar heb ik mezelf aan te wijten. Maar dat idee dat het in de psychiatrie ja of weerstand is komt naar boven. En dat het dan zo'n mindgame is dat je het toch doet.

Maar mijn psychiater bevestigde dat als het niet goed voor mij was we zeker nooit meer zo'n gesprek zullen doen. Het moet in dienst staan van mijn herstel.

Alleen de angst groeit alsnog, hoewel dit wel helpt.
@ choco, vervelend allemaal toch. Maar zo heel kort stabiel geweest. Denk je dat de afbouw van haldol en slaapmedicatie invloed hebben?
Klinkt wel alsof je psychiater je goed in de smiezen heeft. Pas je een beetje op jezelf?

Ikke, een matige langdurige depressie is ook loodzwaar. Zou hulp je echt niet verder helpen? Al is het erfelijk, wil niet zeggen dat er niets aan te doen is.

Fade, hoe is het met jou, en met je man? Wanneer heb je het gesprek?
@freya. Hoe is het met jou dan?

Nou die afbouw was vast een factor. Maar er was deze week veel gebeurd. En vooral dat gesprek raakte.

Ik stuurde mijn psychiater nog een mail dat achterdocht begon en waarom. En daarop stuurde ze een geruststellende goede mail terug. Ze erkent ook vaak dat er bij mij erg veel mis is gegaan in de psychiatrie. Ook het laatste jaar (hoewel dat minder erg is als vroeger).

Ben nu rustiger. Begin te hopen dat het even goed neigde naar een terugval maar dat dat niet gaat gebeuren, maar dat ik met de schrik vrij kom (op een slechte halve week na). Maar ik weet ook hoe dat vaak gaat met dit soort hoop...
Fijn dat je aan deze psychiater wel wat hebt. Ik herken de achterdocht wel van eerder maar heb daar gelukkig bij mijn huidige ook weinig last van.

Wie weet draait het nu weer bij, zou wel heel fijn zijn!

Ik blijf een beetje hangen in het negatieve, maar heb ook niet de moed om er tegen te vechten. Dagen slepen zich voort, kruip veel in bed om het vol te houden, om in ieder geval voor de kinderen nog een beetje gezellig te kunnen zijn.
@freya. Getsie wat ellendig. Wat zou je dan moeten doen qua vechten? Of kan je het ook niet helpen dat het even zo zwaar is?
In elk geval veel sterkte. Ellendige fase waarin je zit.

Ik moet nog erg oppassen niet te verzanden in piekeren en overanalyseren.
Gesprek met casemanager ging goed, lekker praktisch.

Verder ben ik weer nog meer uitgeput. Niet normaal.
Nu onderweg naar mijn baas (andere stad). Eigenlijk het gevoel alsof ik geen stap kan zetten qua moeheid.

Sterkte allemaal vandaag!
Normaal buig ik mijn gedachten wel om, probeer ik mezelf moed in te praten en laat ik mijn stemming en moeheid mijn dag zo min mogelijk bepalen. Maar dat werkt ook niet want ik blijf depressief/ het blijft terugkomen.
Kan het gewoon even niet opbrengen. Heb op het punt gestaan om me ziek te melden maar als ik dat doe is het hek helemaal van de dam.
Het is te hopen dat de medicatie eens wat gaat doen want ik weet het ook niet meer.
@ Choco fijn dat je nu zelf wat rustiger bent dat scheelt wel een stukje, en ja achterdocht en slechte negatieve gedachten helpen niet als je probeert enig sinds positief te zijn. (maar mijn ervaring goede periode of hele goede dingen volgen ook altijd wat minder goede dingen)

@ Freya Lastig als je veel in bed komt te liggen dood de tijd en lijkt het humeur mee te vallen maar tegengestelde effect is dat je je ook vaak niet lekkerder gaat voelen.

ach hulp heb ik gehad toen ik volledig opgebrand thuis kwam te zitten en die heeft mij toen weer op de been geholpen, en ach als dit een gedeelte bij mij hoort komt het wel goed.

Bij mij kwam ik er na een tijdje achter dat
het juist helpt om veel te doen, i.p.v. in bed te duiken naar buiten wandelen sporten eerst heel laag tempo dan langzaam aan steeds iets meer.
zo bouw je mentale en fysieke weerstand op dit helpt en zorgt ervoor dat ik niet in te diepe dippen terecht komt.
Winter en donkere periode heb ik het altijd veel moeilijker, nu met deze dagen ga ik graag naar buiten en loop en hobbie ik veel buiten de deur dat voelt redelijk en geeft moe maar voldaan gevoel
Veel vitamienen D en b12 slik ik ook sinds die tijd lijkt ook te helpen in energie niveau S6
@Ikke, wat een leuke positieve post schreef je gisteren, ik lees het voor mezelf als "genieten als je je goed voelt, want er kunnen weer slechtere tijden komen". Heel mindful!
In je laatste post schreef je wat jou helpt. Het klopt idd dat sporten, bezig blijven etc. goed helpt bij een lichte tot matige depressie. Echter, bij een ernstige depressie helpt het niet (afdoende), en kan het zelfs averechts werken.

@Choco, ik duim keihard voor je dat het een tijdelijke terugval was. Je hebt nu weer wat meer vertrouwen in je psych?
En.... heb je gegeten vanavond? Kun je een beetje afleiding vinden?

@Freya, waarom is het hek van de dam als je je ziekmeldt? Ben je bang dat je dan heel lang thuis komt te zitten?
Ik zend je een :cat: , want het is gewoon ff zwaar klote voor je.
Voor mij zijn het turbulente tijden, vandaag ben ik rusteloos en hyper, en ook doodmoe. Op de deeltijd gaat het goed, ik ga het nog missen als het straks voorbij is.
Met mijn lieve echtgenoot gaat het minder. Sinds hij geen antipsychotica meer slikt heeft hij onttrekkingsverschijnselen, zoals zweten en duizelingen. Da's niet erg, maar hij slaapt bijna niet en is heel onrustig, bijna hypomaan. Morgen bellen voor een spoedafspraak met de psychiater.
En ik ben momenteel dus hardstikke energiek, heb bv. vanavond spontaan mijn boekenkasten opnieuw ingericht. Ik weet niet of dat goed is.
Even snel tussen door (werk wel gewoon 32uur :()
Gisteren avond was er op dacht Belgie 1 een documentaire over een dacht "Britse" journalist die al jaren worstelt met depressie en hier een documentaire over heeft gemaakt om te kijken hoe en of hij eraf kan komen hele herkenbare stukken, en ook hele handige dingen gezien gelezen en gehoord misschien het kijken waard?
@ikke. Goed dat je nu weet wat werkt. Ik zit nu bij saltro om mijn bloed te laten prikken. Naast medicatie ook alle vitamines. Dus misschien ga ik daar ook wel aan.

@fade. Dat klinkt niet goed hoor! Zeker gezien je je kort geleden nog zo ellendig voelde (lees maar terug). Het is niet logisch dat je vanaf daar naar druk gaat.
Bespreek je dit wel?
Het klinkt ook echt alsof er zoveel tegelijkertijd komt.
Ik had trouwens laatst ook onttrekking van mijn antipsychoticum. Nu bouw ik het gewoon heel langzaam af en nergens last van .. misschien gaat hij te snel?

Jammer dat je deeltijd stopt. Is er geen mogelijkheid tot verlenging?

Sterkte in elk geval! En ontwijk de prikkels een beetje!
Hier gaat het goed. Ben alleen zo moe. Het komt er ook weer aan dat de temazepam eraf moet. Heb het toch weer een week geslikt. Maar ik wil nu echt zonder kunnen slapen. Maar ben wel bang voor slechte nachten. Ik overleg morgen met mijn psychiater.

Verder is het achterdochtige wel weg. Piekerig alleen nog wat meer. Maar het helpt niet dat ik zo uitgeput ben.

Sterkte allemaal vandaag!
Hier weer een stijgende lijn merkbaar. Heb dan ook bijna een week thuisgewerkt en dat heeft met goed gedaan

Verder is de liefde ook weer positief aan het worden, daar krijg ik vast energie van.

Dat achterdochtige heb ik soms ook maar ik kan het ook wel snel los laten. Een typisch iets dus?
Choco, ik voel me iets rustiger vandaag. Maar ik barst nog steeds van de energie. Ben ik mijn oude zelf aan het worden, of ben ik aan het ontregelen? Iets om morgen met de psych te bespreken. Misschien is het tijd om de AD af te gaan bouwen.
De deeltijd duurt nog 3 weken, verlenging is niet mogelijk.
Met man gaat het nog hetzelfde. Hij heeft de hele dag geslapen, morgen naar de psychiater (ik ga mee).
Weer een dag doorstaan, maar weinig energie over. Duik mijn bed in, welterusten allemaal!
Ik ben even een beetje boos en teleurgesteld.
Ik heb dus merkloze vervanging gekregen voor mijn AD.
Nu kan ik wel de "originele" krijgen alleen kost me dat dus 114 euro per 3 maanden.

Dus of betalen of het alternatief en het daar minder goed op doen.
Wat een dag.
Dat valt wel ff tegen wereld, kreeg je het eerst wel gewoon vergoed?
Helpt het als de arts medische noodzaak op het recept zet?

Betaal voor de concerta van zoon hetzelfde. Merkloze is de helft goedkoper maar daar is hij geïrriteerder van dus dan maar dokken.
@freya de verzekering vind dat het geen noodzaak is dus vergoeden ze het niet. De merkloze is hetzelfde wordt dan gezegd.
Ik moet het maar even aankijken.
Het is godsgeklaagd!!!
Hoe was het bij de psycholoog en psychiater fade? En heb je het gesprek over de financiën al gehad?

Hoe is het choco, kan je het afglijden stoppen? Is het niet slimmer om de temazepam nog even te blijven gebruiken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven