Geloof je of geloof je niet?

02-01-2011 12:10 1283 berichten
Alle reacties Link kopieren
's Zondagsochtends heb ik altijd de tv aanstaan op 1 of 2, waarop van die kerkelijke programma's uitgezonden worden.

Of het Hour of Power of i.d.

Ik vind het wel rustgevend en prettig zo'n ochtend met dat op de achtergrond, zelf bezig met de laptop, mijn administratie bijwerkend, de planning voor de komende week, een lekkere mok koffie verkeerd, en noem maar op.

Ik vang dingen op van de preken die gegeven worden, ik pak het positieve er wel uit, vind dat er wel iets van waarheid in zit, maar ik kan er in mee gaan tot op zekere hoogte.

Waar het gaat om echte vergeving, en de 'relatie met God' het échte geloven, daar wordt het me te onwerkelijk.

Toch zie ik mensen die in die kerk zijn, die in het koor zingen of op andere manier met de kerk en het geloof bezig zijn, die geinterviewd worden, mensen die dit heel serieus beleven.

Ik ben oprecht geïnteresseerd hoe dat ontstaat, zo'n leidraad in je leven, is het iets dat je toelaat, geef je je eraan over, of zit het gewoon in je?

Ik bedoel dan niet de EO-story's van wie eerst in de goot lag en die op een dag het licht heeft ontvangen.

Ik bedoel ook niet het 'ik geloof wel dat er íets is', dat is te vaag.

Meer: wat is dat precies binnenin iemand, als hij gelooft?

Zijn er ook gelovige forummers hier (van welke religie dan ook)?

Je hoeft je religie dan niet te noemen, maar hoe je het persoonlijk beleeft. Hoe overtuigd je bent.
quote:Debora schreef op 03 januari 2011 @ 14:51:

[...]

Ik zie niks over bewijs voor het bestaan van God. Alleen die subjectieve beschrijvingen waar jij het overhebt. Dat zijn overigens gevoelens die mensen zelf op kunnen roepenTuurlijk zie je niets over het bewijs voor het bestaan van God, als dat bewezen was was het wel wereldnieuws geweest!
quote:iris1969 schreef op 03 januari 2011 @ 15:00:

[...]

Het geloof in iets bestaat, de vraag is of god bestaat.

Ik accepteer haar geloof, maar ik deel hem niet.

Dat was de vraag dan ook helemaal niet, of je mijn geloof deelt. Wat mijn geloof precies inhoudt dat weet ik nog helemaal niet, daar gaat juist dit hele topic over.

Het jammere is echter dat oa jij, dan dit topic binnen komt walsen, alleen maar roept "niets is bewezen, en gelovigen hebben een beperkte blik op de wereld en gelukkig ben ik geen gelovige", terwijl als ik mijn eigen redenering volg - en ik kan die van jou serieus gewoon echt niet volgen omdat ik hem zo onlogisch vind dat ik daarvoor hele gekke gedachtesprongen moet maken - jouw redenering juist beperkt is.

Ik vind serieus dat de meeste mensen die niet in een God zeggen te geloven veel dogmatischer en starrer in hun overtuiging zijn dan zij die dat wel zeggen te doen.
Am Yisrael Chai!
quote:rider schreef op 03 januari 2011 @ 15:05:

[...]

Waarom hol je zo graag vooruit om nog eens te herhalen wat je al verschillende malen hebt gezegd? Ik stelde een vraag, met een doel.

Vind je het aanvaardbaar om niet tegen FV te zeggen "jij mag niet in God, de steen, geloven" maar gewoon aan FV te vragen wat je er niet aan begrijpt, waar je interesse in hebt, en er je eigen ideeën naast te plaatsen ter lering ende vermaeck?Ze mag van mij in alles geloven en dat verwacht ik ook terug. Pas daarna kunnen we ideeën pas echt goed vergelijken.
quote:iris1969 schreef op 03 januari 2011 @ 15:03:

[...]

Ik heb hier geen enkele emotie bij, want dit onderwerp staat ver van mij af en ik lees dardoor prima wat er staat. Ik versta FV ook prima, ik deel alleen haar mening niet.

ach laat ook maar. Je wil graag net als catootje doorgaan, en je doet maar.

Jammer van een mooi topic.
Neem nu Cateautje: ik deel haar mening niet, dat accepteren we van elkaar en dus kun je ideeën uitwisselen.
quote:Debora schreef op 03 januari 2011 @ 15:05:

[...]

Als Pietje in de sloot springt, ga jij dat toch ook niet meteen doen?

Als het gros van de Duitsers vindt dat de Jood tot een laag mensenras behoort, dan is het toch zeer onlogisch om dat niet te geloven, enkel en alleen om dat er phylogenetisch geen bewijzen voor zijn?

(Overigens wordt er in het midden-Oosten ook niet bepaald positief gedacht over Joden én over onze donkergekleurde medemens en dat zijn echt een heleboel mensen die deze denkbeelden hebben. Voor mij geen reden om dat dan ook maar te denken. Sterker nog, ik denk dat gericht onderwijs de enige oplossing is.)

Eerlijk gezegd denk en geloof ik heel veel dingen niet omdat ik die zelf ervaren of waargenomen heb, maar omdat heel veel andere mensen dat hebben waargenomen en ervaren en ik gewoon op hun woord afga.

Ik geloof bijvoorbeeld dat de aarde rond is zonder dat ik dat ooit gecontroleerd heb. Ik geloof dat kanker naar is zonder dat ik ooit kanker heb gehad.
Am Yisrael Chai!
quote:rider schreef op 03 januari 2011 @ 15:07:

[...]

Jammer van een mooi topic.Zeker jammer, het is niet anders.
quote:fashionvictim schreef op 03 januari 2011 @ 15:09:

[...]

Eerlijk gezegd denk en geloof ik heel veel dingen niet omdat ik die zelf ervaren of waargenomen heb, maar omdat heel veel andere mensen dat hebben waargenomen en ervaren en ik gewoon op hun woord afga.

Ik geloof bijvoorbeeld dat de aarde rond is zonder dat ik dat ooit gecontroleerd heb. Ik geloof dat kanker naar is zonder dat ik ooit kanker heb gehad.Die dingen zijn reeds bewezen, daar speelt "geloof" geen rol in.
quote:rider schreef op 03 januari 2011 @ 14:59:

Als FV zegt "ik zie hier een steen liggen, en die noem ik God", is het dan denkbaar te accepteren dat het geloof van FV kan "bestaan"?

Als FV haar vertrouwen wil stellen in een steen is dat haar goed recht. Maar als ze dat op een verjaardagsfeestje gaat vertellen, is het waarschijnlijk dat de aanwezigen zullen denken dat ze niet helemaal 100% is. Dat vindt FV dan niet zo leuk en dan roept ze dat die verjaardagsgasten zelf gek zijn, want bewijs maar eens dat de steen geen God is. Maar daar beginnen die verjaardagsgasten natuurlijk niet aan, dus die zeggen dan: veel plezier met je Steen, dat Hij je maar veel geluk in het leven mag schenken.

En dan gaat FV boos naar huis, omdat ze het idee heeft dat ze belachelijk werd gemaakt omdat ze gelooft in de Steen.

Ik moet zeggen dat ik het ook behoorlijk intolerant en arrogant vindt van de verjaardagsgasten....
Occam's razor
quote:rider schreef op 03 januari 2011 @ 15:07:

[...]

Jammer van een mooi topic.

Mij is gevraagd of ik mijn Godsbeeld wilde verwoorden, sinds ik dat heb gedaan word ik passief/agressief doodgezwegen.

Ga nou niet vertellen dat het allemaal aan ons ligt, want jullie kunnen er wat van.
quote:fashionvictim schreef op 03 januari 2011 @ 15:06:

[...]

Ik vind serieus dat de meeste mensen die niet in een God zeggen te geloven veel dogmatischer en starrer in hun overtuiging zijn dan zij die dat wel zeggen te doen.

Maar waar baseer je dat op?

Het zijn toch twee zijdes van dezelfde munt? Beide aannames zijn gebaseerd op onwetendheid.

Je kunt niet bewijzen dat God niet bestaat, dus God bestaat.

en

Je kunt niet bewijzen dat God bestaat, dus God bestaat niet.
quote:Debora schreef op 03 januari 2011 @ 15:11:

[...]

Als FV haar vertrouwen wil stellen in een steen is dat haar goed recht. Maar als ze dat op een verjaardagsfeestje gaat vertellen, is het waarschijnlijk dat de aanwezigen zullen denken dat ze niet helemaal 100% is. Dat vindt FV dan niet zo leuk en dan roept ze dat die verjaardagsgasten zelf gek zijn, want bewijs maar eens dat de steen geen God is. Maar daar beginnen die verjaardagsgasten natuurlijk niet aan, dus die zeggen dan: veel plezier met je Steen, dat Hij je maar veel geluk in het leven mag schenken.

En dan gaat FV boos naar huis, omdat ze het idee heeft dat ze belachelijk werd gemaakt omdat ze gelooft in de Steen.

Ik moet zeggen dat ik het ook behoorlijk intolerant en arrogant vindt van de verjaardagsgasten....
en maar door gaan met sarren en zuigen. Echt, te sneu voor woorden.
quote:rider schreef op 03 januari 2011 @ 15:13:

en maar door gaan met sarren en zuigen. Echt, te sneu voor woorden.Jij eist ja en amen en dat gebeurt niet en daar zul je het mee moeten doen.
quote:fashionvictim schreef op 03 januari 2011 @ 15:09:

[...]

Ik geloof bijvoorbeeld dat de aarde rond is zonder dat ik dat ooit gecontroleerd heb. Ik geloof dat kanker naar is zonder dat ik ooit kanker heb gehad.

Eens met Iris, en daar wil ik nog aan toevoegen dat ik een aantal mensen ken.

P. bad ooit tot God en vroeg om verlossing door Jezus. Daarop verscheen Jezus in een droom aan haar en zei: 'P. Ik ben de weg, geloof in mij en je zult het eeuwige leven beërven.'

B. ging op pilgrimmage naar Mekka, daar kreeg hij een visioen waarin Mohammed hem vertelde dat hij zich aan de regels moest houden zoals die waren voorgeschreven in de Koran. Dan zou alles goed komen en zou hij met zijn ouders herrenigd worden in het hiernamaals.

Wie van de twee heeft gelijk? Allebei ervaringen die zo overtuigend waren dat beiden erin geloven. Maar als ik de weg van P. kies, kan ik volgens B. nooit in de hemel komen. Als ik de weg van B. kies, kan ik volgens P. nooit in de hemel komen.

En zoals P. en B. zijn er vele ervaringen...
Occam's razor
Ik geloof niet in God, maar eigenlijk moet ik daar meteen bij zeggen: ik weet niet wat God is.

Ik merk ook dat iedereen God als iets anders ziet.

Als een hogere macht, als de drijvende kracht achter 'het zijn' kan ik God nog het beste plaatsen, maar dat zie ik dan verder ook totaal los van de Bijbel of van de kerk.

Ik ben pasgeleden begonnen in de Bijbel, omdat ik wel wil weten waar ik precies tegen ben, en om ook een wat meer gefundeerde mening te vormen.

Tot nog toe (maar ik ben nog maar halverwege het Eerste Testament) vind ik het eerlijk gezegd een vrij bizar stuk proza, zeker gezien er mensen zijn die alles letterlijk nemen en de Bijbel ook nemen als richtlijn voor hun leven.

Ik probeer echt respect te hebben voor iedereen, en waar mensen kracht en liefde uit putten is uiteraard geheel aan hen, maar als ik lees dat mensen daadwerkelijk geloven in de schepping zoals het in Genesis beschreven staat, en in het verhaal van Adam en Eva, dan moet ik toch wel even slikken hoor. Het woord meelijwekkend wil ik niet in de mond nemen, dat is te overdreven, maar dat is wel het gevoel wat als eerste in me opkomt.

Ik merk ook dat je je erg genuanceerd uit moet drukken in dit topic, en soms een beetje op eieren moet lopen om de aanwezige gelovigen niet voor het hoofd te stoten. Maar toch, ik vind het uiterst onbegrijpelijk en ook wel een beetje bizar dat mensen een boek, wat gedeeltelijk vast uit historische feiten bestaat, maar ook een erg groot gedeelte uit symboliek, voor waar aannemen.

Mensen die geloven vanuit hun eigen gevoel, vanuit hun eigen overdenkingen, conclusies en gedachten, daar kan ik dus nog een heel eind in meekomen, mensen die dit vooral doen aan de hand van de Bijbel niet.
quote:Ste_ schreef op 03 januari 2011 @ 15:20:

Ik geloof niet in God, maar eigenlijk moet ik daar meteen bij zeggen: ik weet niet wat God is.

Als een hogere macht, als de drijvende kracht achter 'het zijn' kan ik God nog het beste plaatsen, maar dat zie ik dan verder ook totaal los van de Bijbel of van de kerk.

Ik ben pasgeleden begonnen in de Bijbel, omdat ik wel wil weten waar ik precies tegen ben, en om ook een wat meer gefundeerde mening te vormen.

Tot nog toe (maar ik ben nog maar halverwege het Eerste Testament) vind ik het eerlijk gezegd een vrij bizar stuk proza, zeker gezien er mensen zijn die alles letterlijk nemen en de Bijbel ook nemen als richtlijn voor hun leven.

Ik probeer echt respect te hebben voor iedereen, en waar mensen kracht en liefde uit putten is uiteraard geheel aan hen, maar als ik lees dat mensen daadwerkelijk geloven in de schepping zoals het in Genesis beschreven staat, en in het verhaal van Adam en Eva, dan moet ik toch wel even slikken hoor. Het woord meelijwekkend wil ik niet in de mond nemen, dat is te overdreven, maar dat is wel het gevoel wat als eerste in me opkomt.

Ik merk ook dat je je erg genuanceerd uit moet drukken in dit topic, en soms een beetje op eieren moet lopen om de aanwezige gelovigen niet voor het hoofd te stoten. Maar toch, ik vind het uiterst onbegrijpelijk en ook wel een beetje bizar dat mensen een boek, wat gedeeltelijk vast uit historische feiten bestaat, maar ook een erg groot gedeelte uit symboliek, voor waar aannemen.

Mensen die geloven vanuit hun eigen gevoel, vanuit hun eigen overdenkingen, conclusies en gedachten, daar kan ik dus nog een heel eind in meekomen, mensen die dit vooral doen aan de hand van de Bijbel niet.Eens!
quote:Ste_ schreef op 03 januari 2011 @ 15:20:

Mensen die geloven vanuit hun eigen gevoel, vanuit hun eigen overdenkingen, conclusies en gedachten, daar kan ik dus nog een heel eind in meekomen, mensen die dit vooral doen aan de hand van de Bijbel niet.Heb je dat deel van Adam en Eva al gelezen waar God het paradijs betreed en roept, Adam waar zijt gij? Lijkt me sterk voor een alwetende God, die loopt daar toch gewoon blind op af.
quote:rider schreef op 03 januari 2011 @ 15:13:

en maar door gaan met sarren en zuigen. Echt, te sneu voor woorden.Please doe die oogkleppen af, je zet jezelf nu voor gek.
Voor alle deelnemers aan dit topic.

Effe lekker chillmomentje, weet je.

http://www.youtube.com/watch?v=rDA33hGFNgQ
@Ste_

Ik denk dat er van het aantal Christenen in Nederland, maar een klein percentage exact gelooft wat er in de bijbel staat. Velen geloven wel in evolutie, maar dan door God geleidt. Het verhaal in de bijbel zou dan meer symboliek zijn.

Toch zijn er veel mensen die exact geloven dat de schepping volgens Genesis heeft plaatsgevonden. Tot voor kort was ik er ook zo één. Hoe ik dat kon geloven? Vrij simpel, als kind ben ik daar mee opgegroeid. Voor mij was het niet meer dan logisch. Alle verhalen die ik op school hoorde over de evolutietheorie, werden afgedaan als, zoals het woord zegt, een theorie. Leuk bedacht, maar niet zoals het gegaan is. De evolutietheorie is ook niet zo grijpbaar als het lijkt. Botjes die gevonden werden in de grond, zouden mogelijk tijdens de zondvloed ontstaan kunnen zijn. Anderen denken dat God de aarde 6000(!) jaar terug geschapen heeft met al die archeologische vondsten kant en klaar in de grond gestopt. (Om ons te foppen? Om ons iets te doen te geven? Om ons ongelovige hard te verharden, zoals hij eens met de farao uit Egypte had gedaan?)

Zolang ik me niet verder verdiepte in de ratio achter de evolutietheorie, bleef het niet meer dan een aantal beweringen die gedaan werden door driftige onderzoekers en kon ik prima vasthouden aan het scheppingsverhaal.

Ik vond het ook heel moeilijk om op dat gebied anders te denken dan de mensen uit mijn omgeving. Ik twijfelde al langer of de evolutietheorie toch niet feiten bevatte (ik had een aantal studievrienden die studies deden in die richting en die me vierkant uitlachten en overstelpten met hun kant van het verhaal), totdat ik erachter kwam dat de meeste hoogopgeleide Christenen wel achter de evolutietheorie staan. Toen durfde ik verder te kijken en me te verdiepen in de materie.

Inmiddels lijkt de evolutietheorie mij ook een stuk aannemelijker dan het Adam en Eva verhaal. Niettemin een bijzonder verhaal dat veel invloed heeft gehad op onze cultuur en daarom het lezen waard. Maar verder kun je er niet veel mee...
Occam's razor
quote:Cateautje schreef op 03 januari 2011 @ 15:24:

[...]

Heb je dat deel van Adam en Eva al gelezen waar God het paradijs betreed en roept, Adam waar zijt gij? Lijkt me sterk voor een alwetende God, die loopt daar toch gewoon blind op af.Haha, ik moest lachen. (Maar dat deden mijn ouders ook als ze boos op me waren en ze naar boven liepen om me terecht te wijzen, terwijl ze wisten dat ik op mn kamer zat...)
Occam's razor
Ik begrijp gewoon niet dat mensen teksten, die overduidelijk slaan op de tijd van Jezus Christus, nog denken kunnen toe te passen op deze tijd.

Neem nou al die regels die God doorgeeft via Mozes. Het gaat alleen over slaven, over offeren, over hoe onrein de vrouw is en wanneer, hoe omgegaan dient te worden met allerlei zaken die nu absoluut niet meer aan de orde zijn.

We hebben een andere samenleving gekregen. Met andere normen en waarden.

Dat je goed wil zijn voor je naasten daar kan ik uiteraard helemaal inkomen, maar heb je daar dan zulke oude geschriften die anno nu niet relevant meer zijn voor nodig?

Nogmaals, ik heb het Nieuwe Testament nog niet gelezen, dus wie weet wat ik daar allemaal uithaal, maar aangezien het NT vooral op Jezus gestoeld is, en ik waarschijnlijk wel geloof in de historische Jezus, maar niet in de goddelijke, vrees ik ook het ergste voor het Nieuwe Testament.

Waarom er nog steeds met zoveel overtuiging aangelopen word achter een figuur (dat door anderen al heel treffend omschreven wordt als een soort Jomanda (hoewel dat een te negatieve bijklank heeft hoor) van die tijd) dat snap ik gewoon niet.

Dat mensen niet goed kunnen zijn, of hun leven invulling en richting kunnen geven zonder Jezus, God en de Bijbel.
quote:Frankie33 schreef op 03 januari 2011 @ 15:29:

Voor alle deelnemers aan dit topic.

Effe lekker chillmomentje, weet je.

http://www.youtube.com/watch?v=rDA33hGFNgQ

Dat was heerlijk joh.

Frank helpt me altijd bij de afwas, maar nu was hij ook meer dan welkom.
quote:Ste_ schreef op 03 januari 2011 @ 15:33:

Ik begrijp gewoon niet dat mensen teksten, die overduidelijk slaan op de tijd van Jezus Christus, nog denken kunnen toe te passen op deze tijd.

Neem nou al die regels die God doorgeeft via Mozes. Het gaat alleen over slaven, over offeren, over hoe onrein de vrouw is en wanneer, hoe omgegaan dient te worden met allerlei zaken die nu absoluut niet meer aan de orde zijn.

We hebben een andere samenleving gekregen. Met andere normen en waarden.

Dat je goed wil zijn voor je naasten daar kan ik uiteraard helemaal inkomen, maar heb je daar dan zulke oude geschriften die anno nu niet relevant meer zijn voor nodig?

Nogmaals, ik heb het Nieuwe Testament nog niet gelezen, dus wie weet wat ik daar allemaal uithaal, maar aangezien het NT vooral op Jezus gestoeld is, en ik waarschijnlijk wel geloof in de historische Jezus, maar niet in de goddelijke, vrees ik ook het ergste voor het Nieuwe Testament.

Waarom er nog steeds met zoveel overtuiging aangelopen word achter een figuur (dat door anderen al heel treffend omschreven wordt als een soort Jomanda (hoewel dat een te negatieve bijklank heeft hoor) van die tijd) dat snap ik gewoon niet.

Dat mensen niet goed kunnen zijn, of hun leven invulling en richting kunnen geven zonder Jezus, God en de Bijbel.

Ik ken niemand die die regels van Mozes nog toepast hoor... Het gaat meer om de moraal achter het verhaal.

Adam en Eva: God weet wat goed voor je is, dus je kunt het beste naar hem luisteren. Verleiding ligt altijd op de loer, denk eerst goed na.

Overigens zijn er een heleboel boekjes in christelijke boekhandels te koop waarbij de teksten worden uitgelegd in een hedendaagse context. Dus: wat kunnen we vandaag de dag met deze tekst?

(Het antwoord op die vraag hangt wel een beetje af van welke kerkelijke stroming de schrijver afkomstig is...)

Dat is misschien wel een aanrader als je wilt weten hoe Christenen in Nederland tegen die dingen aankijken (maar ook hier geldt weer dat iedereen zijn geloof individueel beleeft)
Occam's razor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven