Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:



- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...



Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...



Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
yesss Ja, ik herken het gevoel heel goed hoor. Sommige mensen heb je sowieso geen zin in, ook al hangen ze niet hun levensverhaal op.
yesss schreef:
19-07-2018 13:27
Haha ja dat ken ik. Daar heb je gewoon niet altijd zin in en inderdaad voorzal bij mensen die blijven praten.

Haha jep! Of als ik er niet aan ontkom, pak ik mijn telefoon, of doe ik oordopjes in. Meestal snappen ze de hint wel, maar soms ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Haha ja dat van het vermijden doe ik ook weleens. Soms blijf ik erachter lopen, of ik zeg vriendelijk gedag en loop door naar de andere treindeur.
Even een momentje voor mezelf hoor na een werkdag ipv verplicht geklets. Vooral als het iemand is die je op werk alleen groet en eigenlijk niet kent, dan wordt het een geforceerd gesprek ook.

Ik heb trouwens morgen een afspraak met een vriendin en ik wil na het avondeten en bijkletsen ook nog even wat quality time met mn vriend. Even de week van ons laten afglijden met een filmpje en biertje.

Deze vriendin en mn vriend mogen elkaaar niet zo. Dus ik vroeg haar van hoe laat ze er zou zijn.
Ik heb dus heel assertief gezegd dat ik het eten dan heb klaarstaan en dat we dan lekker bij kunnen praten tot half 10 want dan komt mn vriend langs als ie klaar is met klussen. Dus of dat tijd zat was.
Gelijk is de reactie al beetje apart. Merk gewoon dat ze het niet leuk vindt.
Ben dus benieuwd wat ze morgen gaat zeggen.
Ik heb mij voorgenomen om gewoon duidelijk te zijn en geen verdedigende dingen te zeggen. Ze is zo iemand die dan even een sneer geeft.
shewolf Het irriteert haar waarschijnlijk dat het vanwege je vriend is. Als je had gezegd, ik móet om half 10 echt naar bed, want zware week of volgende dag vroeg op ofzo, dan had ze waarschijnlijk al anders gereageerd.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
19-07-2018 22:24
shewolf Het irriteert haar waarschijnlijk dat het vanwege je vriend is. Als je had gezegd, ik móet om half 10 echt naar bed, want zware week of volgende dag vroeg op ofzo, dan had ze waarschijnlijk al anders gereageerd.
Ja klopt hoor. Alleen dan krijg je dus een scheef gezicht omdat je eerlijk bent.
Toch probeer ik dat wel wat meer te doen tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
yesss schreef:
19-07-2018 09:18
Hebben jullie ook weleens dat je net doet of je iemand niet gezien hebt ;-D

Ik liep net naar de bushalte en daar zat een vrouw hier uit de straat maar zij begint altijd uit het niets hele levensverhalen.... Ik dacht ohneee, zij gaat dan heel de rit naast me zitten natuurlijk. Ben serieus de andere kant op gelopen en daarna terug gelopen en een bus later gepakt :P en nu lekker muziek luisteren.

Sowieso van die aanklampers :nut:
Zeker weten! Vorige week nog in de Albert Heijn. Ik heb dat meestal voor in winkels, steden, supermarkten... En dan kom je meestal mensen tegen die je niet wil tegenkomen. De leuke mensen komen precies nooit buiten ofzo :-D
Alle reacties Link kopieren
shewolf schreef:
19-07-2018 22:52
Ja klopt hoor. Alleen dan krijg je dus een scheef gezicht omdat je eerlijk bent.
Toch probeer ik dat wel wat meer te doen tegenwoordig.
Klopt, maak ik ook geregeld mee. Mensen willen dat je eerlijk bent maar als je dan eerlijk bent dan kunnen ze het niet apreciëren :confused:
shewolf schreef:
19-07-2018 15:59

Ik heb trouwens morgen een afspraak met een vriendin en ik wil na het avondeten en bijkletsen ook nog even wat quality time met mn vriend. Even de week van ons laten afglijden met een filmpje en biertje.

Deze vriendin en mn vriend mogen elkaaar niet zo. Dus ik vroeg haar van hoe laat ze er zou zijn.
Ik heb dus heel assertief gezegd dat ik het eten dan heb klaarstaan en dat we dan lekker bij kunnen praten tot half 10 want dan komt mn vriend langs als ie klaar is met klussen. Dus of dat tijd zat was.
Gelijk is de reactie al beetje apart. Merk gewoon dat ze het niet leuk vindt.
Ben dus benieuwd wat ze morgen gaat zeggen.
Ik heb mij voorgenomen om gewoon duidelijk te zijn en geen verdedigende dingen te zeggen. Ze is zo iemand die dan even een sneer geeft.
Dus de boodschap die je haar geeft, is dat ze om half 10 moet opzouten omdat er dan iets beters langskomt. En dan ben jij verbaast dat zij 'apart' reageert.

Ik zou vriendelijk bedanken....
Alle reacties Link kopieren
MissBliss schreef:
22-07-2018 00:17
Dus de boodschap die je haar geeft, is dat ze om half 10 moet opzouten omdat er dan iets beters langskomt. En dan ben jij verbaast dat zij 'apart' reageert.

Ik zou vriendelijk bedanken....
Sorry hoor maar mijn vriend woont tijdelijk hier, dus het is niet "even langskomen". En daarnaast, als er bezoek komt die er al op tijd is, rond 1800, en ik verzorgd het eten, geef zelf nog een massage... Dan vind ik het niet gek om aan te geven dat ik aan het einde van de avond even met mn vriend wil bijkomen van de drukke werkweek.
Dat heet voor mij ook mn grenzen aangeven. En die van mijn vriend.

Het is niet zo dat zij er pas vet laat was en gelijk weer weg moet...
Alle reacties Link kopieren
Mandarijntje1 schreef:
21-07-2018 12:45
Klopt, maak ik ook geregeld mee. Mensen willen dat je eerlijk bent maar als je dan eerlijk bent dan kunnen ze het niet apreciëren :confused:
Ja en ik blijf het moeilijk vinden om me er dan minder van aan te trekken. Blijf dat wel proberen...
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, ik snap MissBliss wel, als je het werkelijk zo hebt gezegd als je schrijft:
Ik heb dus heel assertief gezegd dat ik het eten dan heb klaarstaan en dat we dan lekker bij kunnen praten tot half 10 want dan komt mn vriend langs als ie klaar is met klussen. Dus of dat tijd zat was.
Of dat tijd zat was vind ik meer klinken alsof het samen eten/bijkletsen een moetje is, dan dat je afspreekt omdat het leuk is.

Als je zou zeggen 'ik wil het liever niet te laat maken, want heb een drukke week achter de rug' komt het al heel anders over.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
22-07-2018 10:09
Nou ja, ik snap MissBliss wel, als je het werkelijk zo hebt gezegd als je schrijft:



Of dat tijd zat was vind ik meer klinken alsof het samen eten/bijkletsen een moetje is, dan dat je afspreekt omdat het leuk is.

Als je zou zeggen 'ik wil het liever niet te laat maken, want heb een drukke week achter de rug' komt het al heel anders over.
Ik heb het eigenlijk heel vriendelijk gevraagd. Zei iets in de trant van "hoe laat zullen we afspreken? Ik zorg dan dat het eten klaar zal staan :) en dan kunnen we erna bijkletsen en de massage doen.
Mn vriend is trouwens klussen na zn werk. En ik wilde even met hem afstemmen wanneer hij weer kan neerploffen op de bank na zijn drukke dag ;) ik vroeg me af of half 10 oke zou zijn? Dat we iig genoeg tijd hebben om bij te kletsen!"

Maar ik snap je punt wel als het gaat om mezelf, dat het dan makkelijker overkomt!
Alle reacties Link kopieren
Oh maar dat komt al heel anders (vriendelijker) over ;)
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Ik twijfel nog ;) . Ik vind zoiets snel gezeur. Maar dat ligt aan mij :frusty:
Alle reacties Link kopieren
Mja plus doorgaans blijft zij ook niet tot heel laat hangen. Denk dat ze nooit later dan 22.00 is weggegaan bij mij.

Maarre, ze zei er niks meer over na her appje en het was gewoon een gezellige avond. Want zelf wilde ze weg om 20.30 want dan kon ze haar eigen vriend ook nog even zien :p
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb even jullie hulp of tips nodig.

Ik heb een leidinggevende functie op mijn werk, ik doe dit graag. In september hebben wij een personeelsfeest. Een feest met bijna 10 000 mensen, heel veel lawaai en heel veel luide muziek... Je raad het al...

Er word van mij verwacht dat ik meega, omdat het de bedoeling is dat ik mijn 'team' opvang ginder en wat samenhou, wat ik ook zeker begrijp. Om die reden wil ik ook wel meegaan naar dat personeelsfeest, ook om de band te versterken tussen mij en mijn mensen.

Ik denk dat ik hier niet moet vertellen wat me tegenhoud om wel mee te gaan. Momenteel weet ik eigenlijk niet goed wat ik moet doen. Beide opties zijn niet goed voor mij. Ik ben ook niet in de mogelijkheid om maar even te gaan, omdat we samen met een bus naar ginder vertrekken en ook samen naar huis komen.

Waarschijnlijk ga ik me dit 2 dagen moeten bekopen. Hebben jullie dit al eens meegemaakt, hoe hebben jullie dit aangepakt?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes
Mandarijntje
Alle reacties Link kopieren
Een paar maanden geleden ben ik met het werk een lang weekend weg geweest in het buitenland . Ik had geen mogelijkheid eronder uit te komen en zag er echt verschrikkelijk tegenop. Maar op een gegeven moment heb ik me erbij neergelegd, aangezien het hoe dan ook ging gebeuren. Heb het over me heen laten komen en geprobeerd me positief in te stellen. Achteraf viel het mee, heb me alleen een keer ontrokken het gebeuren. Toen hielden ze een verplichte spelletjes avond. Dat was echt te veel en zo goed als niemand heeft me gemist. Zelfs de volledige week werken daarop viel mee.
Als ik terug denk begrijp ik eigenlijk zelf niet meer hoe dit zo goed heeft kunnen gaan. :-D
Mandarijntje, maar als je dat nu weet, dan kun je daarna toch rustige dagen voor jezelf inplannen? Iedereen moet bijkomen na zo’n druk feest. Als je het als bekopen ziet, is het meteen weer zo negatief. Het is gewoon uitrusten en je zorgt gewoon dat je vooraf en achteraf weinig aan je hoofd hebt.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
06-08-2018 09:19
Mandarijntje, maar als je dat nu weet, dan kun je daarna toch rustige dagen voor jezelf inplannen? Iedereen moet bijkomen na zo’n druk feest. Als je het als bekopen ziet, is het meteen weer zo negatief. Het is gewoon uitrusten en je zorgt gewoon dat je vooraf en achteraf weinig aan je hoofd hebt.
Dat feest is op zaterdag. Ik moet de dag ervoor gewoon werken en maandag ook. Ik kan geen verlof inplannen om bij te komen want mijn verlof is allemaal al ingepland, hier in België hebben we per jaar maar 20 dagen verlof.
Daarbij komt nog eens dat dit feest in het eind van de maand valt, de periode van de maand dat het erg druk is op het werk door de loonsafsluit, dus de werkweek rustig starten zit er ook niet in. Ik weet echt niet hoe ik hiermee moet omgaan.
10.000 mensen O_O
Het enige wat ik kan bedenken is wat Lizbakker ook zegt.
Kan je ook niet regelen dat je maar een halve dag werkt?

Ik plan het ook altijd op deze manier. Tenminste, als de omstandigheden het toelaten. En dat gaat eigenlijk altijd wel goed.

Heb je alleen die leidinggevende functie of is er nog een andere leidinggevende?
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
06-08-2018 20:26
10.000 mensen O_O
Het enige wat ik kan bedenken is wat Lizbakker ook zegt.
Kan je ook niet regelen dat je maar een halve dag werkt?

Ik plan het ook altijd op deze manier. Tenminste, als de omstandigheden het toelaten. En dat gaat eigenlijk altijd wel goed.

Heb je alleen die leidinggevende functie of is er nog een andere leidinggevende?
Ja inderdaad 10 000 mensen. Ik werk voor een erg groot bedrijf.
We zijn op kantoor met 6 leidinggevenden, maar we hebben elk ons team. En het is de bedoeling dat we ons elk om ons team bekommeren en ook de band wat versterken en elkaar eens leren kennen los van het werk. Ik begrijp echt wel dat ze dit doen en vind het opzich wel een leuk initiatief. Maar waarom het zo groots moet zijn...

Ik werk fulltime en kan geen halve dag verlof nemen want al mijn verlof is al ingepland. Ik ben echt niet in de mogelijkheid om het ervoor of erna rustiger aan te doen.
Is een feest anders voor je als er 100 komen of 10.000? Je hoeft vast niet met alle 10.000 te praten.

Je bent LG dus je zult er niet onderuit kunnen. Probeer je er niet al te veel innerlijk tegen te verzetten en laat het over je heen komen. Misschien kan je tijdens het feest kleine rustmomentjes pakken en even van het terrein aflopen. En onthoud: alles gaat voorbij, zo ook dit feest.
Mandarijntje Lastig, maar dan helaas maar gewoon ondergaan en je op werk wat meer afsluiten de dagen ervoor en erna. Iets minder overleg of calls inplannen misschien? Uiteindelijk moet iedereen wel eens iets doen wat tegen zijn natuur ingaat. Ik heb ook wel eens een presentatie voor 5.000 man moeten geven waar ik nou ook niet echt naar uitkeek, maar wat doe je eraan? Verstand op nul en blik op oneindig.

Het helpt misschien wel om je extra goed voor te bereiden op de dag en precies te weten wat de planning is en op welke momenten er wat voor actie van jou verwacht wordt. Dan hoef je dat niet ter plekke allemaal nog te verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
Iemand nog goede ideeën om over werk over te praten behalve tv/series, weer en weekend?
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
12-08-2018 21:23
Iemand nog goede ideeën om over werk over te praten behalve tv/series, weer en weekend?
Het nieuws. Houd geregeld wat nieuwssites in de gaten en je hebt genoeg aanknopingspunten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven