'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
vrijdag 1 december 2017 om 22:48
De broodjes die worden aangeboden op de europese vluchten zijn met een beter leven kenmerk voor de dieren. Staat ook vaak zo'n verhaal van de lokale boer op die doosjes, grappig om eens te lezen.KeaAlpine schreef: ↑01-12-2017 20:27Dit betwijfel ik...wat bedoelen ze hiermee? De boter die ik krijg voor op mijn broodje bij KLM is toch niet biologisch? En het vlees ook niet. Dat lijkt me het minste wat je kan doen aan diervriendelijkheid.
Ik vind het (warm) eten op KLM vluchten trouwens echt niet te doen. Viel me enorm tegen in deze tijd, heb het meerdere keren gewoon laten staan.
Ook bij mij was, zoals redbull schreef, de keuze in maaltijden op, dus je kreeg gewoon wat. Op zich prima, vooral als je het over milieu hebt, maar vond het meerdere keren niet te eten, viel me erg tegen in vergelijking met andere maatschappijen. En dat kwam bovenop wel meer dingen die me opvielen, al met al vond ik het nogal krakkemikkig bij KLM en de service er ook niet. Was alsof mensen gewoon hun werk afhandelden, terwijl het toch een stukje hospitality is. Er werd ook een koffie en thee ronde overgeslagen, daarna riepen ze om dat er turbulentie was geweest, dus ze zijn niet gekomen (en nu dus ook blijkbaar niet meer?) als je wat wilde kon je het gaan halen. Zit je daar ingebouwd naast het raam. Maar goed, klaag klaagik mijd gewoon KLM voor lange vluchten, ze vliegen vaker met minder comfortabele vliegtuigen op die lange stukken en je krijgt van die gratis koptelefoontjes (worden die ook weggegooid?) waarbij je amper het geluid kan horen van film/muziek (wegens veel omgevingsgeluid) en pijn gaan doen aan mijn oren.
Wel heel jammer dat je zo over KLM denkt en die ervaringen hebt gehad! Ik hoop dat, mocht je in de toekomst toch weer eens voor KLM kiezen, je een andere en mooiere ervaring kan krijgen. KLM wilt juist dat het personeel het verschil maakt. Ze trainen ons onwijs en het gaat allemaal om "moving your world", wat wij als personeel kunnen betekenen voor de passagiers. Maar het is jammer als je het niet zo hebt ervaren. Soms merk je misschien wel eens aan boord dat het echt fijn loopt, ook onderling onder de cabinebemanning. Dan is de sfeer gewoon top en gaat het personeel ervoor. Soms werkt het ook niet echt, wat ook weer zijn uiting -helaas- naar de passagiers kan hebben. Met ruim 8000 cabinebemanning is het echt een afspiegeling van de maatschappij. Maar ik kan je heel eerlijk en vooral duidelijk vertellen: klm wilt dat wij haar passagiers goed behandelen.
Voor wat betreft het eten; persoonlijk vind ik het wel lekker. Vooral de maaltijden die vanuit Amsterdam worden gecatered vind ik oprecht lekker. Als je soms terug naar Amsterdam vliegt en de maaltijden zijn op het buitenstation gecatered, vind ik het ook wel eens minder. Maar dat is puur persoonlijk hoor. Je kan ook maaltijden vooraf bestellen.
Wat overigens wel heel leuk is om te weten is dat KLM onlangs een kookwedstrijd heeft gehouden onder haar personeel. De winnaar heeft een nieuw vegetarisch business class gerecht bedacht. Zo leuk! Die wordt dan ook daadwerkelijk aan boord geserveerd, dus bedacht door 1 van onze collega's.
vrijdag 1 december 2017 om 23:40
Ik hoorde vandaag van iand dat het soms goedkoper is om naar Tokio te vliegen vanuit Düsseldorf met een tussenstop in Amsterdam dan het retourtje Amsterdam-Tokio dat daarin zit (met dezelfde maatschappij).
Stel je nou voor dat je zo’n ticket koopt en dan op de terugweg het stukje Amsterdam-Düsseldorf niet doet, wat gebeurt er dan met je bagage?
Stel je nou voor dat je zo’n ticket koopt en dan op de terugweg het stukje Amsterdam-Düsseldorf niet doet, wat gebeurt er dan met je bagage?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
zaterdag 2 december 2017 om 00:09
Onlangs iets soortgelijke aan de hand gehad (retourtje Barcelona via Amsterdam naar Sint-Petersburg was goedkoper dan Amsterdam-Sint Petersburg) op de terugweg gewoon voor het inchecken aangegeven dat de bagage in Amsterdam mocht blijven en toen hebben ze de koffer er daar gewoon uitgehaald. Werkte perfect dus en scheelde €150!may_ka schreef: ↑01-12-2017 23:40Ik hoorde vandaag van iand dat het soms goedkoper is om naar Tokio te vliegen vanuit Düsseldorf met een tussenstop in Amsterdam dan het retourtje Amsterdam-Tokio dat daarin zit (met dezelfde maatschappij).

zaterdag 2 december 2017 om 00:13
Bedankt voor je antwoord Leentje
KLM heeft wel de image een sociaal bedrijf te zijn, vooral een sociale werkgever en dat geloof ik wel. Het voelde aan boord voor mij wel allemaal heel ouderwets (en dan niet lekker nostalgisch ouderwets
) toch alsof ze zijn blijven hangen met alles. Had erg het gevoel dat ze nog varen op het imago van ooit, de ervaring kwam niet overeen met mijn verwachtingen van KLM.
Ik waag het er niet weer op voor zo'n lange vlucht, het was 2 keer nogal een oncomfortabele reis van 11 uur, maar als ze voor een reisje binnen Europa als goedkoopste eruit komen, prima.
Wel leuk voor je collega! Maar ik vlieg gewoon economy

Ik waag het er niet weer op voor zo'n lange vlucht, het was 2 keer nogal een oncomfortabele reis van 11 uur, maar als ze voor een reisje binnen Europa als goedkoopste eruit komen, prima.
Wel leuk voor je collega! Maar ik vlieg gewoon economy

zaterdag 2 december 2017 om 01:19
zaterdag 2 december 2017 om 01:39
Nou ja, natuurkundig inzicht, dat klinkt wel erg hoogdravend. Natuurlijk zijn er aerodynamisch eigenschappen die we moeten weten, maar als ik in een upset hang ga ik niet nadenken over de lift-weerstand-curve, daar heb ik dan geen tijd voor. Weet jij hoe de stuurinrichting van jouw auto in elkaar zit, of hoe het diffentieel werkt? Maar wat je wel weet is dat je naar links gaat als je naar links stuurt, en dat je gaat slippen als je dat met te hoge snelheid op glad wegdek doet. Zo kun je het een beetje vergelijken.KeaAlpine schreef: ↑01-12-2017 20:12Ja precies, maar als je vliegt en er gaat iets mis en je moet zelf de inschattingen gaan maken, écht zelf het vliegtuig bedienen en besturen, dan moet je toch op basis van, toch wel veelal natuurkundig inzicht kunnen inschatten wat er gebeurt met het vliegtuig is en wat de gevolgen van zus of zo handelen zijn? Of leer je gewoon genoeg op de opleiding en dan is het goed? En hoe hoe je dat bij? Want je kan een levenlang vliegen zonder ongeluk mee te maken (gelukkig!) maar je moet wél kunnen handelen in elke ongelukssituatie. Hoe vaak ga je in de simulator? Voel je je voorbereid op veel rampscenario's in de lucht?
Die theoretische achtergrond leer je op de vliegopleiding, maar wordt stukje bij beetje bij trainingen herhaald. Om zo de kennis toch op peil te houden. We hebben 1 keer per jaar een examen in de simulator om het brevet geldig te houden. Ook 1 keer per jaar een bedrijfsexamen in de simulator, gecombineerd met training, en 2 keer per jaar een trainingssessie in de simulator. Die trainingen zijn het interessantst, want daar krijg je de wat ingewikkelder problemen, worden situaties van ongevallen nagebootst (Air France 447) en dus ook die ‘rampscenario’s’. Voel ik me voorbereid? Ja, want ik vind de training bij KLM op een hoog niveau.
Fate is just the weight of circumstances
zaterdag 2 december 2017 om 05:51
Je bagage gaat in principe naar Düsseldorf want je bagage wordt gelabeld naar de eindbestemming.may_ka schreef: ↑01-12-2017 23:40Ik hoorde vandaag van iand dat het soms goedkoper is om naar Tokio te vliegen vanuit Düsseldorf met een tussenstop in Amsterdam dan het retourtje Amsterdam-Tokio dat daarin zit (met dezelfde maatschappij).
Ik heb vroeger in de aankomsthal gewerkt en regelmatig deze verzoeken gekregen. En de bagage onderscheppen kan in sommige gevallen wel, maar dan moest je bijbetalen.

zaterdag 2 december 2017 om 09:52
Er is geen enkele reden om checks ook over te slaan. Het boarden van de passagiers duurt immers veel langer dan alle checks bij elkaar!KeaAlpine schreef: ↑01-12-2017 14:45Laatst vloog ik binnen Europa met Easyjet. Het vliegtuig had vertraging, dus toen het eindelijk aankwam bij de gate waar wij stonden te wachten was het oude passagiers eruit, nieuwe (wij) erin en daar gingen we weer. Worden al die veiligheidschecks dan ook gedaan of wordt het een keertje overgeslagen, want '3 uur geleden was het vast ook al gedaan'. En dat tanken, wordt er op deze relatief korte vluchten getankt voor een bepaalde tijd (bijvoorbeeld per dagdeel of aantal keer heen en weer) of voor elke vlucht (+ reserve)?
Als het moet dan kan je een vliegtuig binnen 15 minuten 'omkeren'. De ene piloot zet alle knopjes en schakelaars weer in de juiste stand en programmeert de computer en de instrumenten. De andere piloot doet buiten de technische check en zorgt ervoor dat het tanken goed verloopt en berekent de optimale snelheden voor de take off. En samen briefen ze op het eind hoe ze de vlucht samen gaan uitvoeren, inclusief de belangrijkste noodscenario's. En dan is er zelfs nog tijd voor een bakkie.
Soms gebeurt het dat een ingewikkelde technisch defect toch wat meer tijd vereist om te rectificeren. Dat is dan maar zo! Het is een vliegtuig, geen auto. Om je gerust te stellen: elke scheet wordt opgenomen in de black box, live uitgezonden via datalink naar het hoofdkwartier, afgetekend in het logboek, in drievoud! De gezagvoerder tekent voor de staat van het vliegtuig, tekent voor de belading, tekent voor de passagiers, tekent voor de brandstof, tekent voor de afhandeling van het vliegtuig en tekent voor assistentie van de technische dienst. Dat is een enorme (digitale) paper trail waar je gewoon niet onderuit komt! Dus even snel vertrekken met een groot defect zit er gewoon niet in, men komt er snel genoeg achter en dan heb je wat uit te leggen aan de autoriteiten.

zaterdag 2 december 2017 om 10:10
Interessant! We taxiën al bijvoorbeeld zo veel mogelijk op één motor, nemen niet overbodig veel fuel mee (doet geen enkele maatschappij!) etc. Maar al met al scheelt dat misschien maar een procentje aan 'milieuwinst'.
Wat wel zoden aan de dijk zet is vliegen met de modernste vliegtuigen. De A320neo verbruikt 14% minder brandstof dan de reguliere A320. Hetzelfde geldt voor de moderne 737max en zijn voorganger. Voor beiden zul je veelal bij de prijsvechters moeten zijn

De echte winst wordt natuurlijk behaald door niet per sé helemaal naar Bali te vliegen voor je vakantie...

zaterdag 2 december 2017 om 10:10
Nouja, de eerste opmerking kwam van Leentje geloof ik die zei dat ze ooit wilde vliegen, maar daar niet achteraan ging want ze was niet goed in natuur- en wiskunde, waarop Kadanz zei dat dat allemaal niet zo veel uitmaakte. Maar het is dus, ook in rampscenario's wanneer je alles zelf moet doen, een beetje te vergelijken met autorijden qua complexiteit? Het leek me veel ingewikkelder.cygnus schreef: ↑02-12-2017 01:39Nou ja, natuurkundig inzicht, dat klinkt wel erg hoogdravend. Natuurlijk zijn er aerodynamisch eigenschappen die we moeten weten, maar als ik in een upset hang ga ik niet nadenken over de lift-weerstand-curve, daar heb ik dan geen tijd voor. Weet jij hoe de stuurinrichting van jouw auto in elkaar zit, of hoe het diffentieel werkt? Maar wat je wel weet is dat je naar links gaat als je naar links stuurt, en dat je gaat slippen als je dat met te hoge snelheid op glad wegdek doet. Zo kun je het een beetje vergelijken.
Die theoretische achtergrond leer je op de vliegopleiding, maar wordt stukje bij beetje bij trainingen herhaald. Om zo de kennis toch op peil te houden. We hebben 1 keer per jaar een examen in de simulator om het brevet geldig te houden. Ook 1 keer per jaar een bedrijfsexamen in de simulator, gecombineerd met training, en 2 keer per jaar een trainingssessie in de simulator. Die trainingen zijn het interessantst, want daar krijg je de wat ingewikkelder problemen, worden situaties van ongevallen nagebootst (Air France 447) en dus ook die ‘rampscenario’s’. Voel ik me voorbereid? Ja, want ik vind de training bij KLM op een hoog niveau.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 02-12-2017 10:14
1.85% gewijzigd

zaterdag 2 december 2017 om 10:39
Vliegen is meer kunst dan exacte wetenschap. De kunst om uiteenlopende vakgebieden vloeiend te kunnen combineren. De kunst om je aandacht onder enorme druk goed te kunnen verdelen, moeiteloos te kunnen switchen, prioriteiten stellen en dat terwijl je ook nog aan het sturen bent.KeaAlpine schreef: ↑01-12-2017 14:22
Ergens in dit topic las ik ook dat iemand (ik denk Kadanz) schreef dat je niet zo veel technisch inzicht hoefde te hebben om te vliegen, alleen voor de basis. Dit naar aanleiding van de opmerking van iemand dat ze niet goed was in natuurkunde en wiskunde. Maar als er iets misgaat moet je toch kunnen terugvallen op je begrip en inzicht van/in het vliegen en hoe een vliegtuig werkt, dat moet je snel en zelfstandig kunnen beredeneren om de juiste inschatting te maken, toch?
Je hebt er tijdens de vlucht niets aan dat je als ingenieur tot drie cijfers achter de komma uit kan reken wat je ideale glijpad is, als dat pad je richting een verscholen onweersbui leidt, terwijl je ook nog eens aan het overleggen bent met de cabine vanwege een passagier die wordt gereanimeerd en zo snel mogelijk naar het ziekenhuis moet...
Je moet heel goed kunnen dealen met 'grijze gebieden'. Je wil bijvoorbeeld zo snel mogelijk landen met die doodzieke passagier maar het is erg mistig op het dichtstbijzijnde vliegveld, terwijl het weer op een vliegveld tien minuten verderop ideaal is om te landen. Wat doe je?
zaterdag 2 december 2017 om 15:24
Dat is ook zo. Maar bijv hoeveel vluchten gaan er per dag naar Londen, terwijl in principe de trein een goed alternatief zou zijn voor hoop mensen.kadanz schreef: ↑02-12-2017 10:10Interessant! We taxiën al bijvoorbeeld zo veel mogelijk op één motor, nemen niet overbodig veel fuel mee (doet geen enkele maatschappij!) etc. Maar al met al scheelt dat misschien maar een procentje aan 'milieuwinst'.
Wat wel zoden aan de dijk zet is vliegen met de modernste vliegtuigen. De A320neo verbruikt 14% minder brandstof dan de reguliere A320. Hetzelfde geldt voor de moderne 737max en zijn voorganger. Voor beiden zul je veelal bij de prijsvechters moeten zijn
De echte winst wordt natuurlijk behaald door niet per sé helemaal naar Bali te vliegen voor je vakantie...
Trouwens, ik heb die aflevering teruggevonden van de rekenkamer
https://www.npo.nl/de-rekenkamer/12-12-2013/KRO_1645735
Vanaf 8.28 gaat het over het sneeuwbaleffect van extra kilos.
Een extra kilo bagage is uiteindelijk geen kilo maar heeft veel meer effect op het vliegtuig. Meer brandstof, grotere vleugels, grotere motoren..
Echt heel leuk om eens te bekijken

zaterdag 2 december 2017 om 19:23
zaterdag 2 december 2017 om 22:56
vrijdag 8 december 2017 om 00:20
vrijdag 8 december 2017 om 11:54
Ik vlieg met heel grote regelmaat naar london, dus ben ervaringsdeskundige hier: Dit is heel erg een kip-en-ei probleem.
Op dit moment is de trein echt geen volwaardig alternatief. De snelste treinverbinding doet er bijna 5 uur over, en die is alleen midden op de dag beschikbaar. 's ochtends doe je er ruim 6 uur over (en de eerste trein vertrekt om 9 uur geloof ik), dus je kunt in de praktijk nooit voor de lunch in London zijn. Terwijl ik als ik om 7 uur het vliegtuig pak, ruim voor 10 uur daar aanwezig kan zijn, zelfs als ik een simpele easyjetvlucht naar Standsted of Gatwick neem.
Op die manier wordt de trein nooit populair. Maar zo lang de trein niet populair is, wordt er ook weinig in geinvesteerd. Er wordt al jaren gesproken over een rechtstreekse verbinding naar London, binnen 4 uur. Als die ook nog om 7 uur 's ochtends zou vertrekken, zou ik hem meteen nemen. Maar keer op keer wordt die uitgesteld.
Ik vind het heel jammer, zou graag met de trein gaan, maar niet ten koste van een volle werkdag. En ik denk dat de meeste zakenreizigers er zo over denken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

vrijdag 8 december 2017 om 12:15
Dat mag dus niet. Je moet je hele traject afmaken anders loop je kans op 'n geldboete waardoor je alsnog duurder uit bent.may_ka schreef: ↑01-12-2017 23:40Ik hoorde vandaag van iand dat het soms goedkoper is om naar Tokio te vliegen vanuit Düsseldorf met een tussenstop in Amsterdam dan het retourtje Amsterdam-Tokio dat daarin zit (met dezelfde maatschappij).
Ik had rechtstreeks Brussel-Atlanta, maar terugweg Atlanta-Schiphol-Brussel. Had overigens mazzel dat mijn koffer die korte overstap niet haalde, want nu hoefde ik 'm niet zelf mee te slepen, maar werd ie netjes dezelfde nacht nog thuisbezorgd.
vrijdag 8 december 2017 om 14:29
Dat is wel een interessant statement: de premium airlines zijn slechter voor het milieu dan de prijsvechters?
vrijdag 8 december 2017 om 14:30
Plus dat je bagage gewoon naar de eindbestemming gaat....redbulletje schreef: ↑08-12-2017 12:15Dat mag dus niet. Je moet je hele traject afmaken anders loop je kans op 'n geldboete waardoor je alsnog duurder uit bent.

vrijdag 8 december 2017 om 15:29
.handigmetgeld schreef: ↑08-12-2017 11:54's ochtends doe je er ruim 6 uur over (en de eerste trein vertrekt om 9 uur geloof ik), dus je kunt in de praktijk nooit voor de lunch in London zijn. Terwijl ik als ik om 7 uur het vliegtuig pak, ruim voor 10 uur daar aanwezig kan zijn.
Klopt. Ben weleens vanuit Parijs met Eurostar gegaan en dat was prima. Maar vanuit Nederland is vliegen veel flexibeler en uiteindelijk goedkoper als het een nacht hotel scheelt en je meer werktijd geeft.
Bovendien moet niet iedereen altijd centraal in Londen zijn en met een vliegtuig heb je meer keuze qua bestemmingen. Vanuit NL wordt er al zo’n 20 luchthavens in UK gevlogen.
vrijdag 8 december 2017 om 22:53
Helaas niet meer. Wel gedaan. Jij gaat daar regelmatig heen?
Fate is just the weight of circumstances

zaterdag 9 december 2017 om 01:20
Als je naar de grotere low costs kijkt dan zijn de vliegtuigen meestal nieuwer, efficiënter qua brandstof, efficiënter qua passagiers (er passen meer in hetzelfde vliegtuig!) dan de vliegtuigen uit hetzelfde segment in de gemiddelde 'premium' airline. Maar wie er nou beter of slechter is voor het milieu? Daar brand ik m'n vingers niet aan, da's een discussie zonder begin en zonder eind.