Gone Flying, Dubai

12-12-2018 17:57 2119 berichten
Welkom in mijn vervolgtopic! :cheer:

Begin Januari verhuis ik naar Dubai om aan een spannend, nieuw hoofdstuk te beginnen. Ik deel hier graag met jullie hoe het mij vergaat in die hete, zanderige smeltkroes van culturen.

Maar eerst... inpakken en afscheid nemen. :there:

Dit topic slechts heeft 1 regel: mijn werkgever mag niet worden genoemd. ;-)
anoniem_380051 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 15:47
79.16% gewijzigd
stokbootje schreef:
14-10-2019 09:12
Lekker, naar Barcelona! Heb je daar ook nog wat tijd, of meteen weer terugvliegen?

Je kunt trouwens ook je neus spoelen met zoutoplossing, dus niet met een neusspray maar echt doorspoelen. https://www.radboudumc.nl/patientenzorg ... eusspoelen Ze raden het vaak aan na een neusoperatie, maar volgens mijn KNO arts kan het nooit kwaad en is het ook effectief om slijm en rotzooi uit je neus en holtes te krijgen bij verkoudheid. Dus dat zou je ook kunnen doen als je een verkoudheid hebt gehad. Voelt in het begin wat vreemd, maar je went eraan.

Moet je nog op controle voor je oren, of herstelt dat vanzelf helemaal?
Ik heb een voormiddag tijd in Barcelona. We komen dit keer 's avonds aan en vertrekken de volgende avond weer.

Die neusdouche ken ik heel goed. Na mijn operatie een hele poos gebruikt om al het bloed en andere smerigheid eruit te spoelen. De eerste keren was echt naar maar eens je de techniek onder de knie hebt gaat het prima. :proud:

Mijn oor is zo goed als genezen. Nog een beetje rood in het midden maar verder is alles normaal. Klaren gaat prima. Een nieuwe controle is dus niet nodig.
Hanne_Solo schreef:
14-10-2019 10:45
Fijn dat je weer fit to fly bent!
Maar als je grounded bent, roosteren ze je dan niet in als grondpersoneel? Bij de incheck en de gate bijvoorbeeld?
Nee. Ze hebben liever dat je uitrust zodat je asap weer kan vliegen. Voor een paar dagen heeft het ook geen zin. Voor lange afwezigheden komt dat wel eens voor maar dat is echt heel uitzonderlijk. Zelfs zwangere crew krijgen die optie vaak niet. Die zitten gewoon een lange tijd onbetaald thuis.
Onbetaald? Bij ziekte krijgen jullie wel doorbetaald toch?
Alle reacties Link kopieren
Hoe werkt dat dan met zwangere crew?

Ongetrouwd neem ik aan dat er discreet over gedaan moet worden (dus naar huis?). En ik dacht dat je getrouwd niet eens aangenomen wordt en als je tijdens dienst trouwt ook eigenlijk altijd einde contract is? Je gaat toch ook niet getrouwd, zwanger en wel in de crewappartementen blijven wonen ipv bij je partner?
Leuk Barcelona, daar woon ik. Ik werkte eerst bij het hotel waar de crew altijd sliep. Maar van baan veranderd, geen idee of het nog hetzelfde hotel is. Het is lekker weer, niet te warm, niet te koud. Ideaal om even te shoppen ofzo
Maelstrom schreef:
14-10-2019 12:22
Onbetaald? Bij ziekte krijgen jullie wel doorbetaald toch?
15 betaalde ziektedagen per jaar. Hoeft niet aansluitend te zijn.
Hopelijk heb je iets aan je voormiddag!
Positivevibes schreef:
14-10-2019 13:23
Hoe werkt dat dan met zwangere crew?

Ongetrouwd neem ik aan dat er discreet over gedaan moet worden (dus naar huis?). En ik dacht dat je getrouwd niet eens aangenomen wordt en als je tijdens dienst trouwt ook eigenlijk altijd einde contract is? Je gaat toch ook niet getrouwd, zwanger en wel in de crewappartementen blijven wonen ipv bij je partner?
Indien je ongehuwd in verwachting geraakt heb je 3 opties:
Ontslag indienen en naar huis gaan.
Naar huis gaan en het kind weghalen.
Spoedhuwelijk met de vader.

Getrouwde kandidaten worden zeker aangenomen. Zo waren er een paar die samen met mij begonnen.

Je mag absoluut trouwen! :proud: De niet trouwen policy bestaat nog wel bij minstens 1 andere airline waar ik weet van heb.

Je hoeft niet in een crewaccomodatie te blijven wonen. Als je ervoor kiest om "uit" te wonen krijg je een extra bedrag per maand om dat te bekostigen. Het is niet toegestaan om met je partner in een crewaccomodatie te wonen. Het zou dan een beetje té "gezellig" worden voor je roommates.
Duidelijk, thanks :)
Ik ben blij dat je de vraag stelde!
Overmorgen verwachten we ons rooster voor November. Zelf hoop ik op Mauritius en Seychelles. :sun:

De laatste keer kwam het rooster uit terwijl ik hoog in de lucht hing. Tijdens de service waren we dat allemaal vergeten maar toen we aan het eten waren in de galley bracht iemand het ter sprake. Opeens tindelde de droge lucht van hoopvolle verwachting. Eenmaal in ons hotel in Jakarta verzamelden we aan de poolbar om onze roosters te bespreken en te vergelijken. We hadden iemand bij die net begon met vliegen. Dus al snel ging het gesprek over naar haar joining verhaal. Dat is altijd prachtig om naar te luisteren. Haar ogen twinkelden toen ze sprak over het gouden telefoontje en ik hing aan haar lippen. Blij dat ze mij even herinnerde aan mijn eigen joining en de mooie kanten van het vliegen. Zelfs zoiets uitzonderlijk als in Dubai wonen en de wereld rond vliegen voelt al snel normaal. Morgen mag ik weer!

En dit keer kan ik mijn nieuwe rooster meteen checken als hij uit komt. In Barcelona. What a wonderful life.
Wauw, Barcelona. <3 Hopelijk heb je dan ook tijd om bij het strand te kunnen zijn.
Succes en veel plezier morgen!
Ik weet niet of het zo fijn is om nu in Barcelona te zijn... Ook benieuwd of je vlucht wel doorgaat...
Avena schreef:
14-10-2019 21:37
Ik weet niet of het zo fijn is om nu in Barcelona te zijn... Ook benieuwd of je vlucht wel doorgaat...
O sorry, daar heb je ook gelijk in. Zoveel raar nieuws vandaag... De berichten over Barcelona komen nu pas bij mij binnen. Naar inderdaad.
Op de luchthaven was alles rustig. Er was wel veel politie aanwezig. Ik zit nu in een ander hotel meer in de stad. Ook hier merk ik verder niks van de spanningen.
En hoe is je rooster Dolly?
Ik heb even wat geshopt. Mijn rode lippenstift is weer bijna op. Voor mijn baan hier had ik nog nooit een lippenstift helemaal opgebruikt. Nu heb ik er al 2 opgemaakt. :proud:

Mac heb ik afgeschreven. Dat is geen lippenstift voor crew. Veel te droog en die maakte mijn lippen helemaal stuk.

Ik ga nu Guerlain proberen. Hij voelt in ieder geval heel aangenaam. Bijkomend voordeel: deze verkopen we ook aan boord. Dus als ik duty free operator ben kan ik hem zelf kopen en krijg ik daar 10% commissie op :D dus als hij fijn is koop ik hem aan boord. Aan boord verkopen we die echter in een set van 2. Vandaar dat ik er nu eentje on ground heb gekocht.

Ik heb mijn rooster!!! November zal een resortmaand zijn. 2x Mauritius (zelfs 1x 28h ipv 25h. Heerlijk!) en 1x Seychelles (is de kortste layover die we hebben 17h) en dan nog 2x Lissabon.
Geen slecht rooster Dolly! Lekker chillen aan een zwembad onder de zon :daisy:
Self-love is the greatest middle finger of all time
Ik vind de make-up van Mac (hoewel wel best duur) ook niet fijn. Ik ga nu ook jouw merk eens proberen. Wow, 2 maal Mauritius en 1 maal de Seychellen, ik ben een beetje jaloers :-). Maar begrijp ik het goed dat je dat ook al een klein beetje had verwacht? Is het daar dan hoogseizoen of wat?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
mevrouwiglesias schreef:
16-10-2019 12:53
Ik vind de make-up van Mac (hoewel wel best duur) ook niet fijn. Ik ga nu ook jouw merk eens proberen. Wow, 2 maal Mauritius en 1 maal de Seychellen, ik ben een beetje jaloers :-). Maar begrijp ik het goed dat je dat ook al een klein beetje had verwacht? Is het daar dan hoogseizoen of wat?
Ik heb daarop geboden en November is mijn "topbid"maand. Dus dan heb je een heel grote kans dat je krijgt wat je vraagt. Omdat ik ook vakantie heb in November kon ik niet op de lange Zuid Amerika trips bieden helaas.

Ik ben net terug in mijn hotelkamer. Samen met een andere crew heb ik de bus genomen naar het fabelachtige Sagrada Familia. Het is een zonnige dag met een stralend blauwe lucht en aangename temperatuur. In mijn hotelkamer blijven rondhangen was dus echt een no go. (Foto's zet ik na mijn layover online) Nu heb ik nog 3h voor een dutje en dan weer een nachtvlucht naar Dubai. Eerst nog even de Spaanse koekjes proeven die ik voor €1,50 heb gekocht.

De vlucht hierheen was trouwens best bijzonder. Ik zal erover schrijven als ik terug in Dubai ben.
Tof dat je dan een grote kans maakt. Waarom is dat voor jou november?
Flashy schreef:
16-10-2019 16:06
Tof dat je dan een grote kans maakt. Waarom is dat voor jou november?
Toeval. Dat gaat met een roulatiesysteem. Volgende keer is Juni geloof ik.
Lijken mij wel fijne plaatsen vanuit Dubai, weinig tijdsverschil, dus optimaal genieten van je layover :) En de zon niet te vergeten ;)
Ik kom steeds kijken of het verhaal over de vlucht Dubai-Barca er al is. Maar ik heb geen idee hoe laat het is in Dubai en in welke tijdzone jij nu eigenlijk leeft Dolly, haha.

Heb je voor die fotoshoot trouwens een dag vrij of iets, om een beetje fit te zijn? Of moet je gewoon als een echte stewardess met permanente jetlag op de foto? ;-)
stokbootje schreef:
17-10-2019 09:21
Ik kom steeds kijken of het verhaal over de vlucht Dubai-Barca er al is. Maar ik heb geen idee hoe laat het is in Dubai en in welke tijdzone jij nu eigenlijk leeft Dolly, haha.

Heb je voor die fotoshoot trouwens een dag vrij of iets, om een beetje fit te zijn? Of moet je gewoon als een echte stewardess met permanente jetlag op de foto? ;-)
Haha! :proud: Ik heb zelf ook geen idee in welke tijdzone ik leef. Waarschijnlijk een alternatieve zone. "De Crewzone".

Geen officiele dag vrij voor de shoot. Maar ik lig de dag ervoor ergens rond 03h in de ochtend in bed na mijn vlucht. Dus dat is prima. In tegenstelling tot vandaag. Het was 10h toen ik in bed kroop. Ik heb 4h geslapen.

De vlucht naar Barcelona was vrij leeg. 118 economy passagiers in de A380 is echt weinig. Daarbij kwam dat we door de omstandigheden in Barcelona slechts 1 service hadden. Catering kon ons niet voorzien van maaltijden dus we moesten ook voor de terugvlucht eten meenemen vanuit Dubai. Er is echter geen ruimte om maaltijden voor 4 services te laden dus ipv de broodjes die de Pax normaal krijgen als snack tijdens de 2de service hadden we chocolade en dat soort dingen bij voor een eventuele kleine honger. Maar na het diner gingen de meeste Pax gewoon slapen.

Wij moesten dus maar liefst 5h verveling overbruggen. Ook in bussinessclass was het nagenoeg leeg en first class had geen enkele passagier. Alle crew ging dus op bezoek in andere galleys om de tijd te doden. In de achterste galley op de main deck was het verreweg het gezelligste. Die zat knoertvol met crew die het zich gemakkelijk maakten op containers. Het was zo rustig dat we zelf de chocolade maar opaten terwijl we een spelletje speelden. Het was de saaiste vlucht tot nu toe. Op een gegeven moment kwam de knappe Spanjaard waar ik voor en tijdens de service al gezellig mee had gepraat de galley in. Nou ja... dat was zijn intentie. Maar aangezien de galley al propvol zat met crew kon hij enkel zijn hoofd door het gordijn steken dat we hadden dichtgetrokken om de Pax niet te storen met ons lawaai en het licht. Hij lachtte toen hij de sticker met het opschrift "President Putin" op mijn voorhoofd zag. We zaten midden in een spelletje "Who am I" dus we hadden allemaal stickers met namen op ons voorhoofd. "Do you mind if I still call you Dolly instead?" Vroeg hij. Ik: "Not at all. What can I get you sir?" "A coffee and Amarula, please" (even verder in het Nederlands nu)
Ik: "Oh geen thee dit keer?"
Hij: "Nee. Thee vind ik niet lekker."
Ik: "Oh echt? U heeft eerder thans thee gedronken na de maaltijd."
Hij: ... nee...
Ik: :proud: Ik kwam na de maaltijd langs met thee en ik vroeg of u graag een kopje thee wenste. U zei "ja graag" en gaf mij uw glas met Amarula. Ik vroeg nog: bent u zeker? En u zei: Ja hier zit Amarula in. Omdat ik vaker vreemde verzoeken krijg stelde ik verder geen vragen. U heeft niks vreemd geproeft dan?
Hij: :huh: Nee! Ben je zeker?
Ik: 100% meneer. U bent iets nieuws op het spoor! Dit keer toch maar weer koffie? :A:
Hij: ja! Oh my god... this is embarrassing. Was dat de reden dat jullie zo aan het lachen waren na de service?
Ik: Oh nee! Absoluut niet. Ik had hier niemand over verteld. Tot nu. Enne... what happens in the galley stays in the galley. Chocolaatje erbij?

Hij is tijdens het uitstappen nog even naar me toe gekomen om me te bedanken voor de fijne service. No hard feelings dus.

Tijdens een andere recente vlucht stond ik redelijk vanvoor in het vliegtuig om de pax te begroeten tijdens het boarden en de Pax in mijn area te helpen met installeren. Een (volgens mij) Indische man liep mij voorbij onderweg naar zijn stoel in een andere cabin.
Ik: Goodmorning
Hij: can you get me water? --loopt door--
Ik: ... --mond opent zich tevergeefs voor een reactie die niet kwam. Sprakeloos.--
Ik keek hulpeloos opzij naar mijn collega met mijn mond nog steeds open.
Zij: Proest het uit van het lachen waarop ik ook in een lachkramp schiet.

Voor de zekerheid verklaar ik me nader: zulke verzoeken op dit moment van de reis is lastig omwille van 2 redenen.

1. Ik ken zijn stoelnummer niet. Begin maar eens te zoeken in een groot vliegtuig wanneer je iemand zijn gezicht slechts 5 seconden hebt gezien.
2. Tijdens het boarden staat het gangpad vol passagiers en koffers. Even naar de galley lopen en die man zijn water bezorgen is een huzarenstukje.

Uitkomst: Die man heeft het later nog eens aan iemand anders moeten vragen die in zijn area werkte.

Les: Heb je dorst tijdens boarding, stop dan even in de galley en vraag het aan de crew die daar in de buurt staat. Vervolg dan de weg naar je stoel. Nagenoeg 100% kans op succes. Meestal hebben we daar al een fles water en bekers standby staan. Of vraag het als je op je stoel zit en de meeste Pax aan boord zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven