Viva Italia!
woensdag 16 januari 2013 om 18:56
Hierbij verklaar ik het enige echte Viva Italia-topic voor geopend!
Liefhebbers van Italië zijn welkom om hier te kletsen over Italiaans eten, vakantiebestemmingen, films, de taal, de muziek, wat je maar wil.
Benvenuto a tutti!
Ter inspiratie: Italië in 2 minuten
Liefhebbers van Italië zijn welkom om hier te kletsen over Italiaans eten, vakantiebestemmingen, films, de taal, de muziek, wat je maar wil.
Benvenuto a tutti!
Ter inspiratie: Italië in 2 minuten
Everytime you make a typo, the errorists win.
woensdag 16 januari 2013 om 21:31
woensdag 16 januari 2013 om 21:54
Leuk, infojunk!
Kleine noot: het is of benvenuti, of anders benvenuto a tutti! (Hoop dat je het niet erg vindt, ik haal dit zo weg hoor)
Die cannoli kan ik me helemaal in vinden, zo heerlijk!
En ook dat de charme er een beetje vanaf is, nu je altijd overal en alles kan krijgen. En toch.. en toch.. smaakt het lang niet zo lekker als wanneer ik daar ben!
Kleine noot: het is of benvenuti, of anders benvenuto a tutti! (Hoop dat je het niet erg vindt, ik haal dit zo weg hoor)
Die cannoli kan ik me helemaal in vinden, zo heerlijk!
En ook dat de charme er een beetje vanaf is, nu je altijd overal en alles kan krijgen. En toch.. en toch.. smaakt het lang niet zo lekker als wanneer ik daar ben!
woensdag 16 januari 2013 om 22:13
Eh even nadenken, waarom het zo is.. Als zelfstandig nw gebruikt kan het wel, benvenuti, benvenuta.. maar als je er nog iets achter zet gebruik je het onverbogen voltooid deelwoord.
Maar waarom? Hehe ik ben niet geschikt als lerares, dat blijkt maar weer, ik weet dát iets zo is, maar waarom het zo is..
Maar waarom? Hehe ik ben niet geschikt als lerares, dat blijkt maar weer, ik weet dát iets zo is, maar waarom het zo is..
woensdag 16 januari 2013 om 22:24
Ghehe, ik ben toevallig wel een lerares, dus was juist benieuwd naar jouw uitleg...
Volgens mij is het in benvenuti a tutti nl geen zelfst nmw, maar een bijv nmw en is bijv 'siete' weg gelaten en zou het wel mv moeten zijn.
Zie dit:
http://forum.wordreferenc ... ad.php?t=134080&langid=13
Het is voor mij jaren geleden, dat ik wat cursussen Italiaan heb gevolgd op de universiteit, dus weet het ook allemaal niet precies meer...
Volgens mij is het in benvenuti a tutti nl geen zelfst nmw, maar een bijv nmw en is bijv 'siete' weg gelaten en zou het wel mv moeten zijn.
Zie dit:
http://forum.wordreferenc ... ad.php?t=134080&langid=13
Het is voor mij jaren geleden, dat ik wat cursussen Italiaan heb gevolgd op de universiteit, dus weet het ook allemaal niet precies meer...
Everytime you make a typo, the errorists win.
woensdag 16 januari 2013 om 22:26
Haha ik heb wél ooit les gegeven, en heb taalkunde gestudeerd. Maar ben gewoon heel ongeschikt voor uitleg geven gelukkig doe ik het op gevoel meestal wel goed, als je maar niet gaat vragen waarom
Edit, in de uitleg op wordreference gaat het over benvenuto/benvenuta zelfstandig gebruikt, dan kan benvenuti ook. Maar als je zegt benvenuto a tutti kun je benvenuto niet ook als meervoud gebruiken.
Edit, in de uitleg op wordreference gaat het over benvenuto/benvenuta zelfstandig gebruikt, dan kan benvenuti ook. Maar als je zegt benvenuto a tutti kun je benvenuto niet ook als meervoud gebruiken.
woensdag 16 januari 2013 om 22:51
donderdag 17 januari 2013 om 06:38
Zo, even een Italië-post bij het wakker worden.
Infojunk, wat leuk!!! Ik ben nog aan het hopen op een weekje weg tussendoor naar Rome. Laatste keer dat ik er ben geweest is 2009, dus wordt weer tijd.
Ik ben gek op echte goede risotto, gemaakt door een Italiaanse Nonna! Niet die melkachtige prut hier, in goede risotto zit geen melk of room, maar wordt het romig door hoe je de rijst kookt.
En Italianen en lunches, geweldig! De belangrijkste maaltijd van de dag: urenlang tafelen in de schaduw, glas wijn erbij... Ik kan me daar prima in vinden.
Dit jaar naar Toscane in de nazomer, dichtbij mooie plaatsjes als Pistoia, Lucca, San Gimignano, maar ook Firenze, Pisa en Siena.
Dus: Sono Olandese, studio Italiano e per l'estate in vacanza in Italia, a Toscana. Ciao!
Infojunk, wat leuk!!! Ik ben nog aan het hopen op een weekje weg tussendoor naar Rome. Laatste keer dat ik er ben geweest is 2009, dus wordt weer tijd.
Ik ben gek op echte goede risotto, gemaakt door een Italiaanse Nonna! Niet die melkachtige prut hier, in goede risotto zit geen melk of room, maar wordt het romig door hoe je de rijst kookt.
En Italianen en lunches, geweldig! De belangrijkste maaltijd van de dag: urenlang tafelen in de schaduw, glas wijn erbij... Ik kan me daar prima in vinden.
Dit jaar naar Toscane in de nazomer, dichtbij mooie plaatsjes als Pistoia, Lucca, San Gimignano, maar ook Firenze, Pisa en Siena.
Dus: Sono Olandese, studio Italiano e per l'estate in vacanza in Italia, a Toscana. Ciao!
donderdag 17 januari 2013 om 08:27
Ah leuk, hier nog een Italia fan! Ik heb een jaar in Milano gewerkt als au pair, was een superervaring en ook Italiaans geleerd, ging iedere naar school. Helaas is dit alweer 15 jaar geleden. Ik ben toen helemaal met de trein naar Sicilie gegaan, overal en nergens gestopt, was ontzettend gaaf! En verder ben ik op Sardinie geweest, omgeving Toscane, omgeving Lago di Trasimeno (Umbrie) en Rome. Ik wil heel graag naar Calabrie, Tropea oa maar dat zal dit jaar niet zijn, hopelijk volgend jaar!
donderdag 17 januari 2013 om 09:06
Een Italie topic. Fantastisch. Het lekkerste wat ik ooit in Italie heb gegeten was een simpele maar hele verse pizza met mozzarella en tomaat met een Peroni Nastro Azurro erbij. Mijn vriend en ik hebben het er nog weleens over om terug te gaan naar Venetie en dan weer in dat steegje pizza(hij met zeevruchten) te gaan eten. Oh en het ijs in Firenze vond ik ook hemels. Vorig jaar me te buiten gegaan aan granite op Sicilie. Ik hou van het eten daar.
I choose happy!
donderdag 17 januari 2013 om 09:55
Het lekkerste wat ik heb gegeten was ook het simpelste. Spaghetti con pesto. In een heel klein familierestaurant, uitgehakt in de rotsen. Met terras op zo'n typisch Italiaans plein met olijfbomen en kerkje. Er zaten verder alleen Italiaanse families met hun kinderschare. We ontdekten het per toeval, de eigenaar zei ons dat we gerust mee konden eten voor 2,50 per persoon. Dat ze alleen spaghetti con pesto hadden... Heerlijk!
donderdag 17 januari 2013 om 10:24
Een familierestaurant in de bergen vlakbij finale ligure, heerlijk eten daar en elke avond kwamen mensen uit de buurt eten, families, stellen vrienden...lekkerste houtovenpizza's daar. En ook ontbijt was daar goddelijk, vers brood gebakken in de houtoven, zelfgemaakte jammen, lekkerste cappuccino
I love Italia! Ook heerlijk gegeten in Sardinië, fregola sarda, bruchetta met gerookte mozzarella en bottarga en pasta met bottarga.
I love Italia! Ook heerlijk gegeten in Sardinië, fregola sarda, bruchetta met gerookte mozzarella en bottarga en pasta met bottarga.
donderdag 17 januari 2013 om 12:21
Hoera, een Italietopic! Che bello!
Ik heb er een poosje gewoond (voor studie) en genadeloos mijn hart verloren. Als ik er morgen verplicht zou moeten gaan wonen, zou ik gestoord worden van de bureaucratie dat helemaal niet perse erg vinden!
Ik hou van de taal, van het eten, van de gewoonten.
Ooh, ik wil er nu wel heen!
Ik heb er een poosje gewoond (voor studie) en genadeloos mijn hart verloren. Als ik er morgen verplicht zou moeten gaan wonen, zou ik gestoord worden van de bureaucratie dat helemaal niet perse erg vinden!
Ik hou van de taal, van het eten, van de gewoonten.
Ooh, ik wil er nu wel heen!
Sunlight over me no matter what I do
donderdag 17 januari 2013 om 12:29
Ooo hier ook een Italie fan!
Nog 23 weken en 1 dag en dan ga ik weer. Zelfs de reis ernaar toe vind ik al geweldig.
Hebben laatst al een voorproefje gehad weer van het eten. Een stel (man is italiaans vrouw NL) wonen de helft van het jaar hier en de andere helft daar (hij is kok) komt dan thuis bij je koken en bij elke gang krijg je dan passende wijnen erbij.
Erg erg erg erg lekker!!!
Nog 23 weken en 1 dag en dan ga ik weer. Zelfs de reis ernaar toe vind ik al geweldig.
Hebben laatst al een voorproefje gehad weer van het eten. Een stel (man is italiaans vrouw NL) wonen de helft van het jaar hier en de andere helft daar (hij is kok) komt dan thuis bij je koken en bij elke gang krijg je dan passende wijnen erbij.
Erg erg erg erg lekker!!!
donderdag 17 januari 2013 om 12:35
Leuk topic!
Ik heb er een tijdje gewoond, maar ben terug gegaan voor mijn familie toen die problemen waren. Mis het nog altijd!
Wel een supertijd gehad en wat gebruiken van daar naar hier meegenomen, anders had ik het helemaal gemist.
Wat ik dan weer niet mis is de bureaucratie en het verkeer
Ik heb er een tijdje gewoond, maar ben terug gegaan voor mijn familie toen die problemen waren. Mis het nog altijd!
Wel een supertijd gehad en wat gebruiken van daar naar hier meegenomen, anders had ik het helemaal gemist.
Wat ik dan weer niet mis is de bureaucratie en het verkeer
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole