Viva Italia!

16-01-2013 18:56 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hierbij verklaar ik het enige echte Viva Italia-topic voor geopend!

Liefhebbers van Italië zijn welkom om hier te kletsen over Italiaans eten, vakantiebestemmingen, films, de taal, de muziek, wat je maar wil.

Benvenuto a tutti!

Ter inspiratie: Italië in 2 minuten
Everytime you make a typo, the errorists win.
quote:Fiet schreef op 17 januari 2013 @ 12:21:

Hoera, een Italietopic! Che bello!

Ik heb er een poosje gewoond (voor studie) en genadeloos mijn hart verloren. Als ik er morgen verplicht zou moeten gaan wonen, zou ik gestoord worden van de bureaucratie dat helemaal niet perse erg vinden!

Ik hou van de taal, van het eten, van de gewoonten.

Ooh, ik wil er nu wel heen!

Haha jaa! Dat heb ik dus ook

Dat is echt niet te vergelijken met hier! Er stond per ongeluk op mijn verblijfsvergunning dat ik een man was...nou wat een gedoe zeg! Weken mee bezig geweest!
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole
Ik heb er gewoond toen alles veel minder 'europa' was dan nu. Alles was lokaler, pinnen in het buitenland helemaal niet zo vanzelfsprekend (kon met mijn buitenlandse pas maar bij één bank pinnen, dus soms de halve stad door). Ja, zelfs girobetaalkaarten kwamen nog tevoorschijn
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 16 januari 2013 @ 19:55:

Toscane vond ik ook mooi. Maar Lucca deed me veel meer dan Siena, daar had ik niet zoveel mee. Firenze is geweldig, Pisa redelijk saai en Arezzo leuk! Cortona vond ik ook een leuke plaats, ondanks de vele 'Under The Tuscan Sun' toeristen en de roltrap er naartoe.

Jaren terug tijdens de vakantie moesten we voor de laatste dagtrip kiezen tussen Lucca en Pisa. Kozen voor Pisa. Achteraf verkeerde keuze. Alles wat Pisa te bieden heeft speelt zich af rond de toren.

Volgende keer Lucca.
Pisa vond ik ook niks. Ja die toren wil je een keer gezien hebben, maar verder.. Lucca is ook waar vroegah de Teleaccursus zich afspeelde, alleen al daarom was het zo'n leuke cursus om naar te kijken
Lucca is leuker dan Pisa! Vooral als je een fietsje huurt (is goedkoop) en dan rondje over de muur fietst.

En kende het ook al van de Teleac-cursus inderdaad!
Haha!

Als echte Nederlanders hebben we in Lucca over de stadsmuren gefietst. Geweldig!

De Keith Haring muur in Pisa vond ik ook best leuk trouwens. Maar verder..?
Volgende vraag: welke stad/dorp is voor jou de verrassing van Italië?

(Ik bedoel een stad waar je bij toeval terechtkwam, nog niet zo veel over wist oid). Plaatjes zijn welkom

Zal mijne ook neerzetten, kan er meerdere opnoemen, maar de grootste verrassing vond ik toch wel Bari

En de nabijgelegen Trulli, in Alberobello

De verrassing: Ascoli Piceno, Mantova en heel Puglia. Verder leuk: Bologna, Matera, Napels, Genua, Turijn, Vicenza, Padova en Rome natuurlijk. Florence, Siena, Capri en Venetië zijn weliswaar (erg) mooi, maar vind ik veel te overlopen door toeristen (en daar hoef ik dus niet nog eens naar toe).
Civitella in Val di Chiana vond ik echt geweldig. Een heel klein dorp op een heuvel met een piepklein barretje. Geen toerist te zien en dat in Toscane.

De omgeving van Bassano del Grappa vond ik ook verrassend. Typisch Italiaanse dorpen in de buurt, maar ook echt wintersportdorpen de bergen in. Precies op de grens van de Dolomieten en de Povlakte.

En op de Vesuvius staan vond ik ook bijzonder. Dat was een stille wens van me, net als Zwarte Magica.
Qua grotere steden vind ik Verona echt leuk. De Arena is indrukwekkend. Je kan er goed winkelen. Maar ook het Amfitheater is de moeite waard. Gewoon lekker slenteren langs de rivier.
Verona vond ik ook erg mooi! Idd het theater.

Verder Palermo, Napels. Steden waar je vaak best negatieve dingen over hoort, maar die o zo mooi zijn!
Vond Verona ook heel leuk! Heb in de arena "Nabucco" gezien, heel bijzonder!

Wat ik een verrassend leuk stadje vond was Assisi in Umbrië. Prachtig uitzicht, en een heel indrukwekkende Basilica di San Francesco. Ik realiseerde me pas toen ik daar was dat het kennelijk een heel populaire bedevaartsplaats is.

Ik heb zelf niet zoveel met Firenze. Vond het eigenlijk té. Te mooi, te druk, te groots en meeslepend ofzo.

Nee, dan Siena Vooral als de hordes toeristen weer in hun bus zitten en de stad van de bewoners is. Wat een fantastische plek!
Sunlight over me no matter what I do
Afgelopen zomer heeft heel Sicilië mij eigenlijk erg verrast. Was er voor het eerst. Schitterend die combinatie van cultuur en natuur daar. De verschillende tempelcomlexen vond ik prachtig, m.n. Selinunte. Maar ook de kleine kustplaatsjes zoals Marzamemi en Scopello. Wil er graag nog een keer heen,

En Rome blijft me nog altijd verrassen, ook al kom ik er dit jaar voor zo ongeveer de 25e keer.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Overal heeft het wel zijn charme.

Wat ik vreselijk vond was Napoli. Ik was er alleen, goedkoop hotelletje in een slechte buurt. Werd constant lastig gevallen, niet op de leuke flirtigerige, 'Italiaanse' manier, maar echt ranzig! De dingen die ze zeiden...brrr. En aan me zitten als ik voorbijliep. Normaal heb ik ook wel aandacht, maar daar ben ik al lang aan gewend in Italië (blond, jong en slank, dan gaat dat vanzelf ) Durfde in Napoli in het donker niet eens naar buiten eigenlijk. Het hotel was verder leeg (afvalstaking dus weinig toeristen in de periode) dus ben ik met de eigenaars op pad geweest een paar keer. Wel een mooie stad en met hun was het heel gezellig en geen problemen op straat.

Had het toch niet willen missen, want ik wilde heel graag naar Capri, de boot vertrekt vanauit Napoli. Daar was ik nog nooit geweest, maar volgde een Italiaanse serie genaamd Capri en wilde graag het eiland zien.
Ik vond de omgeving daar ook niet prettig, ModestMouse! We moesten tanken. De tankbediende probeerde ons op een opdringerige manier een flesje aan te smeren voor in de benzinetank om zuiniger mee te kunnen rijden. Bedelkinderen bij de toiletten. En van die types die je ramen wassen en er dan geld voor willen (mooi niet). Inderdaad de afvalstaking... Overal stonk het naar rotte vis en vuilnis. Bij Pompeji had je van die parkeerplaatsen waar ze je naar binnen wilden loodsen voor belachelijke bedragen. (Terwijl je bij de supermarkt gratis kon staan.) Op de Vesuvius kijk je Napels over, maar er hing een dikke smoglaag over de stad.

Ik werd er niet enthousiast van... Capri leek me trouwens wel prachtig, en de Amalfikust.
@GC, ja Capri is echt een aanrader. Voordat je gaat zou je eigenlijk de serie Capri van RAI moeten kijken. Vreselijk zoetsappig, maar mooie beeldden. En goed om Italiaans te verbeteren!

Capri:

Minder mooi, laatste keer dat ik in Napoli was....staking van de vuilnisophaal. Krijg je dit dus overal:

Grappig, ik vond Capri dan weer niks. Tenminste, het is natuurlijk wel een prachtig eiland, maar de strandjes zijn afgeladen vol, en het is er sowieso niet te betalen. Maar wel leuk om eens te zien.

Heb jij ook de grotten bezocht?

Napels met vuilstaking heb ik gelukkig nooit meegemaakt. Het onveilige gevoel herken ik ook wel een beetje, zowel in Napels als in Bari, word je ook aangeraden sommige buurten maar niet in te gaan. Gewoon in het centrum nergens last van gehad.
Ik was er gelukkig buiten het seizoen, dus het was lekker rustig. Wel duur inderdaad, maar ik ging naar de supermarkt en dan op het strand mijn eten opeten.

Grotten zijn ook ontzettend mooi trouwens.

Lekker even de muziek van Eros Ramazzotti opgezet, had ik gelijk zin in door dit topic. Meeste nummer vind ik niks (vooral de suffe teksten), maar de nieuwe cd is echt goed! Vooral un angelo disteso al sole. Een andere aanrader is trouwens Le Vibrazioni, leuke band!

Poeh, ik mis het wonen daar echt! Altijd een bitterzoet gevoel bij gehouden. Wilde ook eigenlijk liever niet terug naar Nederland, maar kon toen helaas niet anders. En ModestMan moet er niet aan denken om er te wonen, helaas.
quote:Fiet schreef op 17 januari 2013 @ 13:52:

Vond Verona ook heel leuk! Heb in de arena "Nabucco" gezien, heel bijzonder!

Wat ik een verrassend leuk stadje vond was Assisi in Umbrië. Prachtig uitzicht, en een heel indrukwekkende Basilica di San Francesco. Ik realiseerde me pas toen ik daar was dat het kennelijk een heel populaire bedevaartsplaats is.

Ik heb zelf niet zoveel met Firenze. Vond het eigenlijk té. Te mooi, te druk, te groots en meeslepend ofzo.

Nee, dan Siena Vooral als de hordes toeristen weer in hun bus zitten en de stad van de bewoners is. Wat een fantastische plek!

@Fiet, ja klopt, ik ben er ook een keer geweest op een quasi bedevaart. Als je in het voorjaar of najaar gaat, is het overal heel lekker rustig en heb je een heel mooi hotel voor een habbekrats. Heel mooi stadje, ook lekker om in de omgeving te wandelen.

Perugia is ook makkelijk te bereiken vanaf daar, maar dat vind ik niet zo'n leuke stad.
quote:ModestMouse schreef op 17 januari 2013 @ 16:41:

Poeh, ik mis het wonen daar echt! Altijd een bitterzoet gevoel bij gehouden. Wilde ook eigenlijk liever niet terug naar Nederland, maar kon toen helaas niet anders. En ModestMan moet er niet aan denken om er te wonen, helaas.Idem hier! Behalve dan dat Big Lebowski ook als kind er altijd op vakantie ging en er ook best zou willen wonen kom je gezellig met ons mee
quote:Lebowski schreef op 17 januari 2013 @ 16:56:

[...]

Idem hier! Behalve dan dat Big Lebowski ook als kind er altijd op vakantie ging en er ook best zou willen wonen kom je gezellig met ons mee Jaaaa, ik zeg doen!
quote:ModestMouse schreef op 17 januari 2013 @ 16:41:

Poeh, ik mis het wonen daar echt! Altijd een bitterzoet gevoel bij gehouden. Wilde ook eigenlijk liever niet terug naar Nederland, maar kon toen helaas niet anders. En ModestMan moet er niet aan denken om er te wonen, helaas.Ik ook hoor. Hoewel ik er eigenlijk maar kort heb gewoond, heeft het zoveel indruk gemaakt! Heb ook de ogen uit mijn hoofd gehuild toen ik weer naar huis moest Ik mis het nog steeds! Misschien toch maar eens op zoek naar een aantrekkelijke niet meer bij zijn moeder wonende Italiaan
Sunlight over me no matter what I do
quote:Fiet schreef op 17 januari 2013 @ 17:37:

[...]

Ik mis het nog steeds! Misschien toch maar eens op zoek naar een aantrekkelijke niet meer bij zijn moeder wonende Italiaan Ja, dat is jammer, die zijn er niet. Of die wonen intussen bij hun vrouw
Ik vond San Gimignano ook erg leuk en dan vooral voordat de hordes toeristen komen, wij waren daar om 9u 's ochtends en dan heb je het stadje voor jezelf, heerlijk! Er zijn echt voordelen aan een kleine die altijd vroeg wakker is! Assisi erg mooi, ben daar geweest nog voor de aardbeving, en was toen best onder de indruk, ook al was ik 17 en had ik meer oog voor het mannelijk schoon...
Ook hoog op mn lijstje is Elba! Maar daar hoor ik nog niemand over hier... Non ti piace?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven