Advies raad nodig

18-11-2019 22:16 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Raad /advies nodig.

Op verjaardagen van mijn familie wordt er heel veel gedronken en ook wel gegeten.
Nu vind ik drank geven prima maar niet als er te veel wordt gedronken en visite weggedragen moet worden
Nu ben ik jarig ik met de kerst en trakteer ik wel eens op amandelstaven en maak ik wel eens andere hapjes klaar dan andere familie leden.
Nu ben kreeg ik van mijn ene broer te horen dat mijn andere broer zich afvroeg waarom ik niet zelfde deed als de rest van de familie Want hij komt toch uit zelfde nest ?

En of ik daar daar met mijn komende verjaardag rekening mee wilde gaan houden?
Dat er wel gebak en meer hapjes moeten komen!

Moet ik dit accepteren van mijn ene broer?
Ieder geeft zijn verjaardag op eigen manier of denken jullie daar anders over ?
Alle reacties Link kopieren
het is jouw verjaardag dus jouw feestje.

Omdat je vindt dat er te veel gegeten en gedronken wordt op een feestje, krijg jij nu de neiging om door te slaan de andere kant op.

Jammer dat broer 1 niet direct aan jou heeft verteld hoe hij zich voelt. En kennelijk vindt broer 2 dit ook, alleen verschuilt hij zich achter broer 1.

Ik denk dat er meer mee speelt.

Vier jij je verjaardag en nodig jij mensen uit, dan kan je ze niet alleen een kop thee met een stukje amandelstaaf geven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Soleil8 schreef:
19-11-2019 08:01
Ik vind banketstaaf in plaats van taart best wel schraal eigenlijk.

Ik ook, erg karig. Je hoeft heus niet enorm overdadig te doen maar de andere kant op schieten is ook weer overdreven.
Alle reacties Link kopieren
Soleil8 schreef:
19-11-2019 08:01
Ik vind banketstaaf in plaats van taart best wel schraal eigenlijk. Ik zou zoiets ook tegen mijn broer kunnen zeggen als hij dat zou serveren.
dat vind ik nou wel een goed idee. Ik mijn vriendenkring eet werkelijk niemand taart
Klein stukje banketstaaf zou nog net gaan
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om verwachtingen, ik vind (=mening, geen feit) het al jammer, als mijn schoonmoeder op een verjaardag roept: ik heb maar gemakkelijk gedaan, Soepmet broodjes.
Mwah... dat vind ik doordeweeks al niks aan, laat staan op een feestje.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-11-2019 08:25
Het gaat om verwachtingen, ik vind (=mening, geen feit) het al jammer, als mijn schoonmoeder op een verjaardag roept: ik heb maar gemakkelijk gedaan, Soepmet broodjes.
Mwah... dat vind ik doordeweeks al niks aan, laat staan op een feestje.
Inderdaad verwachtingen en misschien ook wel wat je gewend bent om zelf allemaal uit de kast te halen op een feestje. Ik heb echt nog nooit nagedacht over wat mensen serveerden en of dat veel of weinig is, het maakt me gewoon echt niet uit. Heb ik na een verjaardag honger, dan eet ik thuis/onderweg gewoon weer wat. Ik zou meer dan tevreden zijn met soep en broodjes en een stukje banketstaaf juist heel origineel en lekker vinden. Maar ik sloof me thuis ook niet enorm uit voor een verjaardag.

Ik kan me voorstellen als je gewend bent om echt heel veel lekker eten te serveren en dat de sfeer bepaalt op je feestjes, dat het dan erg karig over kan komen bij iemand anders. Maar alsnog zou ik daar echt nooit wat van zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Maar TO maakt wel eens *andere* hapjes dan haar familie. Ik lees er niet helemaal in dat ze alleen maar 2cm amandelstaaf serveert en verder niets.
Als er gewoon genoeg te eten is, wat zeurt zo'n broer dan? Omdat het 'onbekend voer' is of zo?
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
19-11-2019 12:15
Maar TO maakt wel eens *andere* hapjes dan haar familie. Ik lees er niet helemaal in dat ze alleen maar 2cm amandelstaaf serveert en verder niets.
Als er gewoon genoeg te eten is, wat zeurt zo'n broer dan? Omdat het 'onbekend voer' is of zo?
dat kan
of TO is een zure gastvrouw, die kleine hapjes heeft en zucht, als er om alcohol gevraagd wordt
Sunny-in-Perth schreef:
19-11-2019 00:02
Nou ik ben zelf heel erg van een kaasplankje en lekkere borrelhapjes maar ik heb 1 vriendin die op haar feestje altijd alleen maar, hummus met wortel en celery stick serveert met geluk nog een quinoa salade.
Daar word ik toch echt niet gezelliger van en ben blij als ik op weg naar huis bij de snackbar kan stoppen omdat ik honger heb.
En dat is dan jammer voor jou. Meer niet.
Alle reacties Link kopieren
Het blijft dubbel.
Ik gaf het al aan; mijn schoonzus heeft enkel icetea in huis.
Dan is mijn keuze thee of water.
Ik zeur er niet over, maar toch....
Als er gasten komen, dan heb je toch wat meer in huis?
Je kunt dan wel zeggen: jammer voor jou...
Ik maak er geen probleem van.
Ik zou er ook voor kunnen kiezen om op mijn verjaardag alleen maar prik en/of alcohol in huis te hebben, maar of het daar uiteindelijk gezelluger van wordt?
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eigenlijk ook jouw feestje jouw keuze, maarrrr als ik erover nadenk, ik kwam ook elk jaar op een verjaardag waar de gastvrouw alleen stokbrood (zonder iets erbij of erop) serveerde en plakjes komkommer. Verder niets en dat vond ik ook maar karig eerlijk gezegd. En wat hierboven al werd geschreven, voor een feestje haal je toch wat extra in huis, ik wel in elk geval.
Kortom, ik zou denk ik toch ietsje aanpassen.
Beter luister je naar je broer.
Alle reacties Link kopieren
Wat lees ik hier toch weer aparte dingen.
Kaal stokbrood en komkommer :yes:
Alle reacties Link kopieren
ik ben wel heel benieuwd naar de hapjes die je serveert
Alle reacties Link kopieren
In gastvrij-topics buitelen de forummers over elkaar heen over verjaardags- en feestjeskost en wat er minimaal toch wel aan de gasten aangeboden moet worden. Deze TO 'trakteert wel eens' op amandelstaven en maakt 'wel eens' andere hapjes klaar en sommigen bieden hun gasten geen wijntje aan omdat ze dat zelf niet lusten/er niet van houden en dan is het "het is jouw feestje en jij moet het weten". :wtf:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb helemaal geen alcohol in huis en dan koop ik ook niet speciaal voor feestjes. Dan zit ik daarna met allemaal aangebroken flessen waar ik niks meer mee kan. Limonade vind ik dan weer geen enkel probleem, dat is een stuk goedkoper en gaat meestal toch (later) nog wel op.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
19-11-2019 15:16
In gastvrij-topics buitelen de forummers over elkaar heen over verjaardags- en feestjeskost en wat er minimaal toch wel aan de gasten aangeboden moet worden. Deze TO 'trakteert wel eens' op amandelstaven en maakt 'wel eens' andere hapjes klaar en sommigen bieden hun gasten geen wijntje aan omdat ze dat zelf niet lusten/er niet van houden en dan is het "het is jouw feestje en jij moet het weten". :wtf:
valt mee hoor
eigenlijk is de tendens hier: broer moet niet zeiken
Maar daarnaast, vinden veel mensen iets te snaaien wel leuk op een feestje
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een vrij grote familie. Wordt een dure gelegenheid als je veel eten maakt en drank etc.
Daarom doen wij altijd dat iedereen iets meeneemt:
De 1 maakt een taart, want die vindt dat heerlijk om te bakken.
De ander maakt salades.
De ander neemt fris mee en wat snacks.
De ander neemt bier of wijn mee etc. De jarige zorgt voor nog een taart, plastic bordjes, bekers, alle extra's en maakt het hoofdgerecht.

Maar als iemand het allemaal in z'n eentje moet fixen en er komen veel mensen, dan zou ik ook even opletten qua kosten. Kan enorm duur worden. Ik zou sowieso dan taart halen en mensen na het avondeten uitnodigen. Wat nootjes en chips op tafel na de taart. Afhankelijk van hoeveel mensen er komen: 1 kratje bier en 2 flessen wijn bijv. Op is op.
Alle reacties Link kopieren
Aragog schreef:
19-11-2019 15:32
Ik heb helemaal geen alcohol in huis en dan koop ik ook niet speciaal voor feestjes. Dan zit ik daarna met allemaal aangebroken flessen waar ik niks meer mee kan. Limonade vind ik dan weer geen enkel probleem, dat is een stuk goedkoper en gaat meestal toch (later) nog wel op.
ik moet later meestal halve flessen sap op limonade weggooien. De wijn komt wel op.
Ik was tijd geleden op verjaardag: wat wil je drinken: Sinas of appelsap?
Oke doe maar sinas. Toen kwam ze op mijn verjaardag: Wat wil je drinken? had al bijna de sinas gepakt omdat ik dacht dat ze geen alcohol dronk. Nee toen wilde ze wel een wijntje. Dus misschien hoort dit onder gierig , heeft ze toen de verjaardagsvisite bij haar weg was, voor zichzelf een wijntje ingeschonken.
En verder ik pas me gewoon aan hoor, geen punt, is er alleen fris dan drink ik fris. Maar ik hoop wel dat ze voor mij koffie zetten, ik zet zelf ook thee voor het bezoek al drink ik het zelf niet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Soleil8 schreef:
19-11-2019 08:01
Ik vind banketstaaf in plaats van taart best wel schraal eigenlijk. Ik zou zoiets ook tegen mijn broer kunnen zeggen als hij dat zou serveren.
Zolang het staaf van een goede bakker is, en niet de voorverpakte van weet ik welke supermarkt, die nog goed is tot de volgende sinterklaas, en al in mei gebakken is, mag het van mij hoor
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nessemeisje schreef:
19-11-2019 15:16
In gastvrij-topics buitelen de forummers over elkaar heen over verjaardags- en feestjeskost en wat er minimaal toch wel aan de gasten aangeboden moet worden. Deze TO 'trakteert wel eens' op amandelstaven en maakt 'wel eens' andere hapjes klaar en sommigen bieden hun gasten geen wijntje aan omdat ze dat zelf niet lusten/er niet van houden en dan is het "het is jouw feestje en jij moet het weten". :wtf:
Ik vind in die topics ook dat mensen niet zo hysterisch moeten doen over wat anderen wel of niet moeten serveren. Dus het zijn vast niet dezelfde forummers die dat daar beweren en hier wat anders he?

Of zijn we dan ineens 1 forummer geworden ofzo?
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
19-11-2019 16:02
ik moet later meestal halve flessen sap op limonade weggooien. De wijn komt wel op.
Ik was tijd geleden op verjaardag: wat wil je drinken: Sinas of appelsap?
Oke doe maar sinas. Toen kwam ze op mijn verjaardag: Wat wil je drinken? had al bijna de sinas gepakt omdat ik dacht dat ze geen alcohol dronk. Nee toen wilde ze wel een wijntje. Dus misschien hoort dit onder gierig , heeft ze toen de verjaardagsvisite bij haar weg was, voor zichzelf een wijntje ingeschonken.
En verder ik pas me gewoon aan hoor, geen punt, is er alleen fris dan drink ik fris. Maar ik hoop wel dat ze voor mij koffie zetten, ik zet zelf ook thee voor het bezoek al drink ik het zelf niet
Zou jij een ander antwoord gehad hebben als jij ook had gevraagd of ze a of b wilde? In plaats van een open vraag?
nessemeisje schreef:
19-11-2019 15:16
In gastvrij-topics buitelen de forummers over elkaar heen over verjaardags- en feestjeskost en wat er minimaal toch wel aan de gasten aangeboden moet worden. Deze TO 'trakteert wel eens' op amandelstaven en maakt 'wel eens' andere hapjes klaar en sommigen bieden hun gasten geen wijntje aan omdat ze dat zelf niet lusten/er niet van houden en dan is het "het is jouw feestje en jij moet het weten". :wtf:

Ik lees het 'wel eens' als het ene jaar amandelstaven, het andere jaar iets anders. Daarnaast maakt ze andere hapjes dan de rest van de familie.
Ik lees helemaal niet dat ze niks of weinig aanbiedt, het is alleen anders dan de rest van de familie en daar krijgt ze commentaar op.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
19-11-2019 16:46
Zou jij een ander antwoord gehad hebben als jij ook had gevraagd of ze a of b wilde? In plaats van een open vraag?
Denk dat ze dan ook a of b geantwoord zou hebben. Weet niet wat ze dan gedaan zou hebben, maar zou best kunnen dat ze gevraagd had of ik geen wijn had
nlies wijzigde dit bericht op 19-11-2019 17:09
Reden: vraag verkeerd gelezen
35.26% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
19-11-2019 16:50
Ik lees het 'wel eens' als het ene jaar amandelstaven, het andere jaar iets anders. Daarnaast maakt ze andere hapjes dan de rest van de familie.
Ik lees helemaal niet dat ze niks of weinig aanbiedt, het is alleen anders dan de rest van de familie en daar krijgt ze commentaar op.
Ik bied gewoon ieder jaar wat anders aan voor bij de koffie en ook voor bij de borrel.
Ik ken de familie en bij sommige is het heel veel hapjes en bij mij is het gewoon genoeg drank bier en wijn
En chips nootjes en ander diverse knabbel snacks op tafel.
En dan tussendoor de diverse hapjes maar inderdaad niet het standaard
Dat vinden mijn zwagers niets en dat ik trakteer maar x geen gebak omdat we dit hele jaar al krijgen en gewoon een net stuk bij de koffie/ thee lijkt me al met alles zo prima toch?

Bij mijn broer is de koffie nog net door de keel of er komen al hapjes , dat vinden de de rest van de familie ook weer te snel en te gehaast...en hompen gebak maar daar zeggen we toch ook niets van?
Tuurlijk vind ik zelf ook lekker drinken en eten op mijn eigen verjaardag en dat gebeurt ook echt wel!
Waar ik me het meest aan stoor is dat hij even via via gaat zeggen “ namens de familie “ nu ik weet zeker dat het van zijn vrouw afkomt ...dat ik meer en gebak moet doen...dat ge bemoei ...dat zou ik me niet in mijn hoofd durven halen zeg ! Het gaat toch in eerste instantie om samenzijn...of vinden jullie net zoals hen dat de verjaardag wordt afgemeten door hoeveelheid drank en eten...in mijn ogen heb je toch ook een beetje respect naar elkaar toe...sommige dingen mag je denk en maar niet altijd uitspeken toch?

Het is de zelfde broer die in het verleden mij ook al eens gezegd heeft dat als ik een bepaalde man uit zou nodigen jij niet kwam...dit al bij voorbaat he..was helemaal niet de bedoeling dat die man die avond zou komen
Dus nu weer deze in mijn ogen ongepaste opmerking.

Ben wel blij reactie gevers ...lees dat de meningen erg verdeeld zijn veel eens met mijn broer en veel eens met mij

Neem alles ter overweging
Alle reacties Link kopieren
Als 'de rest van de familie' de gang van zaken bij je broers feestjes ook niet oké vindt.
Zijn jullie een familie van oordeelvellers, iedereen. Niet alleen je broer

Heb het er eens over, dat klaart de lucht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven