Bizarre 'regeltjes' op bruiloft... (?)

29-05-2017 10:09 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendenkring trouwen niet gek veel mensen. Ik ben afgelopen jaren op een handjevol bruiloften geweest van vrienden. Altijd een leuk en ontspannen feest (behalve eentje, daar waren naar mijn mening gewoon teveel mensen, maar dat terzijde).
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.

Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten... O_O Huh?!! Dat is toch bizar!! Vind ik gewoon niet kunnen.

Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..

En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven... :O
Live life to the fullest
lilalinda schreef:
31-05-2017 11:34
dat soort mensen moet je niet eens uitnodigen
Zaten paar moetjes bij voor de goede vrede. Maar goed die komen dus niet eens ;)
Inderdaad dan weten ze niet wat ze missen, maar ik zie hun afwezigheid niet als gemis.

Overigens ben ik ook niet van dresscodes en is ook net hoe je dingen brengt. Wij hebben iets in trant dat we liever naar de mensen kijken die ons dierbaar zijn dan naar hun telefoon omdat ze druk foto's maken, daar hebben we speciaal iemand voor ingehuurd.
Vind ik beter dan jij MAG geen foto's maken.
PowerCube schreef:
31-05-2017 11:52
Het concept daggasten vind ik trouwens ook echt vreemd. Wel veel mensen in het stadhuis willen hebben en op je feest, maar dan tussendoor urenlang dineren met een select groepje? Terwijl je andere gasten ergens hun kostje bij elkaar moeten scharrelen, vaak in een onbekende omgeving? Dat is toch heel raar?
Op vrijwel alle bruiloften waar ik ben geweest (inclusief de onze) waren er daggasten en avondgasten. Die avondgasten waren dus niet in het stadhuis (daar passen over het algemeen ook geen 100-200 mensen), maar wel 's avonds op het feest. Mensen tussendoor wegsturen om zichzelf maar te redden in de snackbar vind ik inderdaad not done, maar volgens mij komt het zelden voor. Ik heb het wel eens gelezen in het 'verschrikkelijke bruiloften' topic wat hier ooit was en het staat daar niet voor niets in natuurlijk.
Potjepindakaasmetnootjes schreef:
31-05-2017 11:31
Ook goed toch? Ik bedoelde ermee dat wanneer gasten dat moment niet met ons willen delen, ook goed. Wij hebben genoeg mensen om ons heen die dat wel doen. Ieder zijn ding en interpetatie. Ik heb liever op mijn huwelijk dat zuurpruimen die niets goed genoeg vinden wegblijven dan dat ze met een gezicht als oorworm tegen zin in komen.
Helemaal met je eens.
nicole123 schreef:
31-05-2017 11:56
Op vrijwel alle bruiloften waar ik ben geweest (inclusief de onze) waren er daggasten en avondgasten. Die avondgasten waren dus niet in het stadhuis (daar passen over het algemeen ook geen 100-200 mensen), maar wel 's avonds op het feest. Mensen tussendoor wegsturen om zichzelf maar te redden in de snackbar vind ik inderdaad not done, maar volgens mij komt het zelden voor. Ik heb het wel eens gelezen in het 'verschrikkelijke bruiloften' topic wat hier ooit was en het staat daar niet voor niets in natuurlijk.
Dag- en avondgasten vind ik ook prima. Maar ik ben laatst nog op een bruiloft geweest waar er inderdaad een grote groep mensen wel in het stadhuis waren, maar vervolgens mochten aftaaien terwijl wij gingen dineren. Dat bruidspaar ging trouwens ook nog eens anderhalf uur foto's maken met een fotograaf terwijl de daggasten maar moesten zien hoe ze de tijd doorkwamen. Er kwam een boot aan varen, het bruidspaar sprong erin en weg waren ze :)
PowerCube schreef:
31-05-2017 11:52
Het concept daggasten vind ik trouwens ook echt vreemd. Wel veel mensen in het stadhuis willen hebben en op je feest, maar dan tussendoor urenlang dineren met een select groepje? Terwijl je andere gasten ergens hun kostje bij elkaar moeten scharrelen, vaak in een onbekende omgeving? Dat is toch heel raar?
Het concept daggasten betekent meestal dat er overdag een intieme sfeer is met directe familie en beste vrienden en savonds een groter feest.

Dat er soms mensen worden 'weggestuurd' tijdens vind ik ook vreemd maar heb ik alleen van het forum. In het echt heb ik dat nog nooit meegemaakt, dus dat is zeker niet de standaard. De feestgasten komen dan dus alleen savonds en niet in het stadhuis (soms wordt de ceremonie dan savonds op locatie gedaan zodat wel iedereen daarbij is).

Ik vind dat eigenlijk best slim. Een hele dag is lang dus waarschijnlijk zijn je neven/collegas/verdere vrienden hardstikke happy om te komen feesten zonder gelijk de hele dag in touw te zijn.
Fee-de-Goede schreef:
31-05-2017 10:52
Wat je wil missen is dan misschien een betere omschrijving. ;)

Ik vind het trouwen iets tussen 2 mensen. Het is een contract. Hopelijk sluit je die af met iemand waar je veel van houdt.

Maar verder snap ik die hele poespas niet. Het geld niet, de regels niet, de behoefte om dat met andere mensen te gaan vieren niet, de jurk niet, de foto's niet. En al helemaal niet de behoefte om kinderen te weren en envelopjes op de uitnodging te zetten.
Dit.

Bruiloften worden vaak een heel sociaal gebeuren. Vaak omdat je het aangaan van een nieuwe verbintenis wilt vieren met je naasten. Maar soms wordt het een enorme verplicht nummer. Een "kijk ons eens" show. En dat het als gebeurtenis ook moet slagen, geeft het een enorme belasting.

Vrienden van mij trouwden laatst samen in het geniep. Zo zou ik het willen. Geen familie, geen vrienden, gewoon wij twee. Voor de rest heeft er niemand iets mee te maken.
Voor daggasten wordt gezorgd met eten, dat vind ik logisch. Die vertrekken met de hele groep en bruidspaar gezamenlijk naar het stadhuis en/trouwzaal en (evt.) kerk, en van daaruit naar diner en feest.
Avondgasten hoeven toch niet persé naar de ceremonie te komen? Dat is aan hen of ze dat willen. En vice versa zijn er
ook mensen die alleen naar stadhuis of kerk komen en niet naar receptie en/of feest. Ik vind niet dat het bruidspaar voor eten moet zorgen voor avondgasten die er zelf voor kiezen ook naar het stadhuis te komen. Bij ons waren er destijds ca. 40 collega's op het stadhuis, ouders van vrienden en vriendinnen, een club buurvrouwen, etc.etc. En 'smiddags in de kerk weer een andere groep. Ook leden van dezelfde kerk bijvoorbeeld. Die hoef je toch niet allemaal eten te geven?
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand specifiek werd uitgenodigd voor het officiele gedeelte. Dat is algemeen toegankelijk voor iedereen.
Toen ik (lang geleden) trouwde stuurde je een algemene uitnodiging met tijdstippen van de ceremonie, kerkelijke inzegening en receptie/feest. De "daggasten" hebben we daarbuiten telefonisch uitgenodigd. Met hen hebben we gedineerd.
MaryCrawley schreef:
31-05-2017 12:03
Het concept daggasten betekent meestal dat er overdag een intieme sfeer is met directe familie en beste vrienden en savonds een groter feest.

Dat er soms mensen worden 'weggestuurd' tijdens vind ik ook vreemd maar heb ik alleen van het forum. In het echt heb ik dat nog nooit meegemaakt, dus dat is zeker niet de standaard. De feestgasten komen dan dus alleen savonds en niet in het stadhuis (soms wordt de ceremonie dan savonds op locatie gedaan zodat wel iedereen daarbij is).

Ik vind dat eigenlijk best slim. Een hele dag is lang dus waarschijnlijk zijn je neven/collegas/verdere vrienden hardstikke happy om te komen feesten zonder gelijk de hele dag in touw te zijn.

Het begrip "daggast" wordt hier verschillend geïnterpreteerd. Ik zie het zo: daggasten zijn naaste familie, beste vrienden, kortom intimi.
Deze groep is de hele dag bij elkaar en er wordt met eten op hen gerekend. Ook vervoer van en naar de diverse locaties is voor hen geregeld.

Bij ons waren er bijvoorbeeld als daggast een oom en tante van mij bij met wie wij veel contact hebben. En een oom en tante van hem die van ver kwamen.
Heb nooit gemerkt dat dat onderscheid tussen daggast en avondgast in de families tot scheve gezichten heeft geleid. Het was volkomen vanzelfsprekend.
PowerCube schreef:
31-05-2017 12:02
Dag- en avondgasten vind ik ook prima. Maar ik ben laatst nog op een bruiloft geweest waar er inderdaad een grote groep mensen wel in het stadhuis waren, maar vervolgens mochten aftaaien terwijl wij gingen dineren. Dat bruidspaar ging trouwens ook nog eens anderhalf uur foto's maken met een fotograaf terwijl de daggasten maar moesten zien hoe ze de tijd doorkwamen. Er kwam een boot aan varen, het bruidspaar sprong erin en weg waren ze :)
Uur anderhalf uur foto's maken lijkt mij wel redelijk normaal. Wij zijn denk ik een uurtje weg na de ceremonie, maar voor de gasten is er wel wat geregeld. Die gaan aan de aperitivo. En als wij komen, doen we dat gewoon nog eens over, met wat luxere fingerfood. Plus we zitten op een schitterende locatie, dus ze kunnen sowieso van het uitzicht genieten.
amarna schreef:
31-05-2017 12:39
Het begrip "daggast" wordt hier verschillend geïnterpreteerd. Ik zie het zo: daggasten zijn naaste familie, beste vrienden, kortom intimi.
Deze groep is de hele dag bij elkaar en er wordt met eten op hen gerekend. Ook vervoer van en naar de diverse locaties is voor hen geregeld.

Bij ons waren er bijvoorbeeld als daggast een oom en tante van mij bij met wie wij veel contact hebben. En een oom en tante van hem die van ver kwamen.
Heb nooit gemerkt dat dat onderscheid tussen daggast en avondgast in de families tot scheve gezichten heeft geleid. Het was volkomen vanzelfsprekend.
Nou bij de bruiloft van mijn zus heeft dat tot een heuse vete geleid, die nooit meer is opgelost. (inmiddels 17 jaar na dato) Zij hadden als daggasten alleen de mensen die daadwerkelijk interesse hadden in hen als stel, hun huis hadden bekeken in de 2 jaar samenwonen. Tja een oom en tante die dus nooit bij hem kwamen, kwamen er via via achter dat zij geen daggasten waren en een ander deel van de familie wel. Gevolg: ruzie. Of erger nog, mijn moeder werd aan de telefoon uitgescholden door haar broer. Ik heb gewoon heel makkelijk geen ooms en tantes uitgenodigd. Nou is dat ook iets meer geaccepteerd, omdat ze er ver voor moeten reizen.
italiagirl schreef:
31-05-2017 12:47
Nou bij de bruiloft van mijn zus heeft dat tot een heuse vete geleid, die nooit meer is opgelost. (inmiddels 17 jaar na dato) Zij hadden als daggasten alleen de mensen die daadwerkelijk interesse hadden in hen als stel, hun huis hadden bekeken in de 2 jaar samenwonen. Tja een oom en tante die dus nooit bij hem kwamen, kwamen er via via achter dat zij geen daggasten waren en een ander deel van de familie wel. Gevolg: ruzie. Of erger nog, mijn moeder werd aan de telefoon uitgescholden door haar broer. Ik heb gewoon heel makkelijk geen ooms en tantes uitgenodigd. Nou is dat ook iets meer geaccepteerd, omdat ze er ver voor moeten reizen.
Dat zegt alles over hoe kinderachtig en kleinhartig volwassen mensen kunnen zijn. Rot voor je zus en je moeder, zo'n vete.
Triest, in en in triest, dat er mensen zijn die zo omkaderd en in vakjes- en hokjestermen kijken naar een uitnodiging voor wat voor feest of happening dan ook.

Nogmaals.......veel valt en staat met de interpretatie van ontvanger.

Als ik lees hoe men hier alleen al reageert op diverse zaken, dan vergaat mij de zin om ueberhaupt na te denken over dit soort zaken. Dan nog liever geen feest, geen poeha, geen dingen organiseren en plannen......want voor wie? Voor die ene verdwaalde persoon die wél het fatsoen heeft zijn eigen belangen 1 dag, of misschien zelfs maar een halve dag, opzij te zetten voor zijn dierbare(n)? Dan beter die ene persoon benaderen om die uit te nodigen iets leuks te gaan doen in ultra klein gezelschap.
En die vete............belachelijk!
Ergens zijn de regeltjes die het bruidspaar hanteert niet meer dan een vorm van (moderne) etiquette. Helaas en jammerlijk genoeg weten veel mensen niet meer wat het inhoudt. Kwestie van opvoeding en maatschappij.
Persoonlijk ben ik van mening dat je op een feest jezelf gepast gedraagt. Familie gaat altijd voor. Als je ziet / weet dat er een (professionele) fotograaf aanwezig is, dan haal je het niet in je hoofd om zelf foto's of andere opnamen te maken. Het feit dat jij als gast er bij mag zijn zou meer dan voldoende moeten zijn en je hebt respect voor andermans privacy.

Tafelschikking, er valt wat voor te zeggen. Heb het zelf eens meegemaakt op een Belgische bruiloft waar een zeer groot gezelschap aanwezig was. Hoewel een groot gedeelte van de tafelgenoten onbekenden waren, was het ontzettend gezellig en erg leuke gesprekken gehad. Maar wel stellen bij elkaar plaatsen (naast elkaar of tegenover elkaar) afgewisseld met een alleenstaande, waarbij man - vrouw - man - vrouw - man.

120 euro vindt ik erg veel geld. Verwacht je dan je diner op een gouden bord gepresenteerd te krijgen?
Ouders, broers en zussen geven zo'n 100 euro. Overige familie rond de 50 euro en de rest wat men kan missen. Naar mijn mening nog grote bedragen en heden waarschijnlijk normale bedragen. Doe normaal, dan doe je al gek genoeg. Of is trouwen anno 2017 alleen maar mogelijk als je over de top gaat?
Kleppeboxx schreef:
31-05-2017 13:21
Ergens zijn de regeltjes die het bruidspaar hanteert niet meer dan een vorm van (moderne) etiquette. Helaas en jammerlijk genoeg weten veel mensen niet meer wat het inhoudt. Kwestie van opvoeding en maatschappij.
op die ene regel van dir bruidspaar na. Dat ze niet willen dat je gedag komt zeggen.
Dat is een behoorlijk NOOOOO als het om etiquette gaat
Het is vaak echt een kwestie van fatsoen en nadenken, maar dat is voor veel mensen gewoon erg lastig. Toen mijn schoonzus een babietje had gekregen, stond het binnen no time op Facebook. En dat kwam dus niet van de ouders zelf, maar van diens broer. Naam van het kind, ouders getagd, alles.
Tijdens afzwemmen kind: ouders die foto's en filmpjes maken van hun kind, maar daarmee recht voor mijn neus blijven staan zodat ik mijn kind niet meer zie.
Schoonzus wilde persé haar vierjarige dochter meenemen naar een drie uur durende officiële ceremonie in een kerk (geen bruiloft, geen communie, geen doop, maar een huldiging voor meer personen). Dat heb ik nét uit haar hoofd weten te praten, zelf kan ze niet bedenken dat het wellicht voor de andere gasten niet leuk is als er een -voor haar schattige- kleuter overal doorheen zit te kletsen.
Telefoon uit tijdens een begrafenis. Het moet nota bene gezegd worden en nóg gaat er bij elke begrafenis waar ik kom wel een keer een telefoon af.

Mensen kunnen gewoon steeds moeilijker inschatten wat wanneer oké is en wat niet.
nessemeisje schreef:
31-05-2017 13:52

Telefoon uit tijdens een begrafenis. Het moet nota bene gezegd worden en nóg gaat er bij elke begrafenis waar ik kom wel een keer een telefoon af.
Ongelooflijk! :frusty:
Troeteltje schreef:
31-05-2017 13:17
Triest, in en in triest, dat er mensen zijn die zo omkaderd en in vakjes- en hokjestermen kijken naar een uitnodiging voor wat voor feest of happening dan ook.

Nogmaals.......veel valt en staat met de interpretatie van ontvanger.

Als ik lees hoe men hier alleen al reageert op diverse zaken, dan vergaat mij de zin om ueberhaupt na te denken over dit soort zaken. Dan nog liever geen feest, geen poeha, geen dingen organiseren en plannen......want voor wie? Voor die ene verdwaalde persoon die wél het fatsoen heeft zijn eigen belangen 1 dag, of misschien zelfs maar een halve dag, opzij te zetten voor zijn dierbare(n)? Dan beter die ene persoon benaderen om die uit te nodigen iets leuks te gaan doen in ultra klein gezelschap.
Joh, ik maak vrijwel alleen maar leuke bruiloften mee, zonder gezever van vooringenomen klagers. Ondanks (of juist) dat ik ook wel eens tussen ceremonie en feest zelf met een ploegje ergens moest gaan eten. Dat was hartstikke gezellig! Bij een ander zat ik weer met tante Mien en buurvrouw Gertie aan tafel. Dat was minder, maar daar ga ik niet over zeiken, het is slechts twee uur van mijn leven. En de trouwerij een dag of halve dag, ik snap ook het probleem niet met het even kort aanpassen aan de wensen van het bruidspaar. Nee TO gaat met allerlei vriendinnen zitten roddelen over wat ze allemaal wel niet belachelijk vinden. Je hebt bruidzilla's en je hebt gastzilla's kennelijk.
nessemeisje schreef:
31-05-2017 13:52
Het is vaak echt een kwestie van fatsoen en nadenken, maar dat is voor veel mensen gewoon erg lastig. Toen mijn schoonzus een babietje had gekregen, stond het binnen no time op Facebook. En dat kwam dus niet van de ouders zelf, maar van diens broer. Naam van het kind, ouders getagd, alles.
Tijdens afzwemmen kind: ouders die foto's en filmpjes maken van hun kind, maar daarmee recht voor mijn neus blijven staan zodat ik mijn kind niet meer zie.
Schoonzus wilde persé haar vierjarige dochter meenemen naar een drie uur durende officiële ceremonie in een kerk (geen bruiloft, geen communie, geen doop, maar een huldiging voor meer personen). Dat heb ik nét uit haar hoofd weten te praten, zelf kan ze niet bedenken dat het wellicht voor de andere gasten niet leuk is als er een -voor haar schattige- kleuter overal doorheen zit te kletsen.

Mensen kunnen gewoon steeds moeilijker inschatten wat wanneer oké is en wat niet.
Hoe komt dat toch?
Ik heb precies dezelfde ervaring. Helaas de laatste jaren veel op uitvaarten geweest, echt niet te geloven dat in de helft van de gevallen er een mobiele telefoon afgaat! Volwassen mannen die in spijkerbroeken en op sportschoenen aan komen zetten. Een baby meenemen naar een uitvaartdienst en lekker op je reet blijven zitten als die keihard gaat krijsen, zodat de speech van de zoon van de overledene niet te verstaan is. Waarom denken mensen dat dat oké is
.;
anoniem_320683 wijzigde dit bericht op 06-09-2017 09:09
99.70% gewijzigd
N.a.v. de OP: ik denk dat e.e.a. te maken heeft met het feit dat het trouwen van tegenwoordig een enorme controle behoevendheid triggert bij de meeste vrouwen. E.e.a. ook gevoed door al het achterlijks omtrent trouwen op een zender als TLC. Bepaalde dingen zijn idd ongeschreven regels maar om er een meerjarenbeleidsplan op los te laten vind ik toch diva gedrag hoor...geen afscheid mogen nemen omdat het bruidspaar niet gestoord mag worden tijdens het feesten whahahahahaha......die zijn echt niet goed.

Kijk dat het de dag van het bruidspaar is waar zij centraal staan logisch....maar om mensen af te willen richten als robots..ga dan lekker samen trouwen op de Bahama's met twee van het strand geplukte locals als getuigen... :facepalm:
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
PowerCube schreef:
31-05-2017 14:07
Hoe komt dat toch?
Ik heb precies dezelfde ervaring. Helaas de laatste jaren veel op uitvaarten geweest, echt niet te geloven dat in de helft van de gevallen er een mobiele telefoon afgaat! Volwassen mannen die in spijkerbroeken en op sportschoenen aan komen zetten. Een baby meenemen naar een uitvaartdienst en lekker op je reet blijven zitten als die keihard gaat krijsen, zodat de speech van de zoon van de overledene niet te verstaan is. Waarom denken mensen dat dat oké is
Omdat ze vooral 'lekker zichzelf' moeten/willen kunnen zijn denk ik. Fatsoenlijk is maar raar. En "" kinderen horen erbij".
Ik vind het belachelijk maar heb nu van dichtbij gezien hoe dat soms werkt. Schoonzus had niet eens bedacht dat het voor een ander vervelend zou kunnen zijn als haar kind door een ceremonie heen zou kwebbelen. "Dat is toch schattig?" :|
En daarom worden er af en toe een zwik 'regels' op een uitnodiging gezet. Omdat veel mensen de hersenpan onbenut laten.
7102 schreef:
31-05-2017 14:11
In welke regel staat beschreven dat spijkerbroeken en sportschoenen verboden zijn bij een begrafenis?
Wij hadden laatst een begrafenis en daar liepen ook een hoop in spijkerbroek Wie bepaald wat ?
Ikzelf vind dat alleen kunnen als de nabestaanden op de rouwkaart laten weten dat de genodigden informeel of kleurig gekleed mogen komen. Dergelijke uitvaarten zijn vaak wat informeler en/of er zijn jonge mensen bij betrokken. Zo niet, dan is het een kwestie van fatsoen om je behoorlijk aan te kleden als je iemand de laatste eer bewijst.
.
anoniem_320683 wijzigde dit bericht op 06-09-2017 09:05
99.64% gewijzigd
7102 schreef:
31-05-2017 14:11
In welke regel staat beschreven dat spijkerbroeken en sportschoenen verboden zijn bij een begrafenis?
Wij hadden laatst een begrafenis en daar liepen ook een hoop in spijkerbroek Wie bepaald wat ?
Niet verboden, maar fatsoenlijk is anders. Je kleedt je toch naar de gelegenheid? Je gaat toch niet in een vrolijke bloemetjesjurk (tenzij het juist weer de wens van de overledene is) naar een uitvaart? Het is een nette aangelegenheid dus trek je iets netjes aan. En dan is er nog een verschil tussen een nette donkere spijkerbroek met nette gympen of zo'n hip, vaal geval met gaten erin en je afgetrapte sportschoenen eronder. En echt: er zijn mensen die dat aantrekken. Niet omdat ze geen geld hebben, maar gewoon omdat ze niet nadenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven