Bizarre 'regeltjes' op bruiloft... (?)
maandag 29 mei 2017 om 10:09
In mijn vriendenkring trouwen niet gek veel mensen. Ik ben afgelopen jaren op een handjevol bruiloften geweest van vrienden. Altijd een leuk en ontspannen feest (behalve eentje, daar waren naar mijn mening gewoon teveel mensen, maar dat terzijde).
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.
Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten...
Huh?!! Dat is toch bizar!! Vind ik gewoon niet kunnen.
Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..
En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven...
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.
Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten...
Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..
En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven...
Live life to the fullest
woensdag 31 mei 2017 om 14:22
Meerjarenbeleidsplansprokkelientje schreef: ↑31-05-2017 14:14N.a.v. de OP: ik denk dat e.e.a. te maken heeft met het feit dat het trouwen van tegenwoordig een enorme controle behoevendheid triggert bij de meeste vrouwen. E.e.a. ook gevoed door al het achterlijks omtrent trouwen op een zender als TLC. Bepaalde dingen zijn idd ongeschreven regels maar om er een meerjarenbeleidsplan op los te laten vind ik toch diva gedrag hoor...geen afscheid mogen nemen omdat het bruidspaar niet gestoord mag worden tijdens het feesten whahahahahaha......die zijn echt niet goed.
Kijk dat het de dag van het bruidspaar is waar zij centraal staan logisch....maar om mensen af te willen richten als robots..ga dan lekker samen trouwen op de Bahama's met twee van het strand geplukte locals als getuigen...![]()
Inderdaad, de bruiloften op TLC. Ik zit me er aan te ergeren en tegelijk te genieten van de frustaties.
Acht bruids"meisjes" die allemaal de matron of honor willen zijn. Die allemaal de mooiste willen zijn.
Die zich soms helemaal niets van wensen van de bruid aan trekken.
Bruidsmoeders die met een zuinig mondje iedere jurk van de bruid afkeuren. Oma's die de jurk betalen, maar er eigenlijk geen cent voor over hebben en ook de keuze willen bepalen. Vaders die hun dochter het liefst in harnas met kuisheidsgordel willen zien trouwen.
Puur vermaak !
woensdag 31 mei 2017 om 14:22
Ik wel. Een (jonge) collega die na een lang ziekbed is overleden had expliciet op de kaart laten zetten dat iedereen in vrijetijdskleding mocht komen.
anoniem_299213 wijzigde dit bericht op 31-05-2017 15:31
0.14% gewijzigd
woensdag 31 mei 2017 om 14:24
Dat zijn dus de uitvaarten van jonge(re) mensen of mensen die jonge kinderen hebben. Dan kan het prettig zijn als alles niet zo zwaar is. Bij ouderen met een traditionele uitvaart ga je in mijn wereld sowieso al niet in spijkerbroek.
woensdag 31 mei 2017 om 14:40
Ik denk dat je gelijk hebt. Echt heel vreselijk. En wat je zelf niet hebt meegekregen, kun je ook niet aan je kinderen doorgeven.nessemeisje schreef: ↑31-05-2017 14:16Omdat ze vooral 'lekker zichzelf' moeten/willen kunnen zijn denk ik. Fatsoenlijk is maar raar. En "" kinderen horen erbij".
Ik vind het belachelijk maar heb nu van dichtbij gezien hoe dat soms werkt. Schoonzus had niet eens bedacht dat het voor een ander vervelend zou kunnen zijn als haar kind door een ceremonie heen zou kwebbelen. "Dat is toch schattig?"![]()
En daarom worden er af en toe een zwik 'regels' op een uitnodiging gezet. Omdat veel mensen de hersenpan onbenut laten.
woensdag 31 mei 2017 om 15:18
Hier laatst nog een uitnodiging gehad met de vermelding dat de overledene geen "donkere kleuren" wenste te zien op haar begrafenis.
Verdraaid lastig met een kast vol zwarte broeken.
woensdag 31 mei 2017 om 16:01
Ik pas me graag aan voor een uitvaart, dus als donkere kleuren wel of juist niet gewenst zijn, is dat prima en houd ik daar zoveel mogelijk rekening mee.
Maar het is niet zo dat ik bijv. mijn felgekleurde jack bij koud weer niet aantrek en een nieuwe ga aanschaffen voor het korte tijdstip dat je bij een uitvaart buiten bent.
In mijn belevening is netjes nog iets anders dan kleding in de "verkeerde" kleur.
En ook voor een bruiloft of een andere feestelijke gelegenheid pas ik me graag aan, maar ook daarbij zijn grenzen. Ik ga geen peperdure nieuwe kleren kopen in een bepaalde kleur voor een receptie of een feest van een paar uur, omdat het bruidspaar een bepaalde dresscode heeft, maar die ik daarna nooit meer draag of kan dragen.
Dat kan een ander misschien onfatsoenlijk vinden, maar persoonlijk vind ik het niet kunnen dat je dat soort eisen aan je gasten gaat stellen en ze daarmee flink op kosten jaagt.
Maar het is niet zo dat ik bijv. mijn felgekleurde jack bij koud weer niet aantrek en een nieuwe ga aanschaffen voor het korte tijdstip dat je bij een uitvaart buiten bent.
In mijn belevening is netjes nog iets anders dan kleding in de "verkeerde" kleur.
En ook voor een bruiloft of een andere feestelijke gelegenheid pas ik me graag aan, maar ook daarbij zijn grenzen. Ik ga geen peperdure nieuwe kleren kopen in een bepaalde kleur voor een receptie of een feest van een paar uur, omdat het bruidspaar een bepaalde dresscode heeft, maar die ik daarna nooit meer draag of kan dragen.
Dat kan een ander misschien onfatsoenlijk vinden, maar persoonlijk vind ik het niet kunnen dat je dat soort eisen aan je gasten gaat stellen en ze daarmee flink op kosten jaagt.
woensdag 31 mei 2017 om 16:09
Ik denk niet dat overledene er mee had willen zeggen dat je geen zwarte broek met een rode blouse of roze trui zou kunnen combineren?
woensdag 31 mei 2017 om 17:31
Wat een misplaatste opmerking. Dit gebeurt meestal als de overledene jonge kinderen had.GijsdeGoede schreef: ↑31-05-2017 17:27Dus zoals er Bridezilla's zijn, krijgen we nu ook de trend van Deadzilla of Corpsezilla. Mensen die na hun overlijden nog control freak willen uithangen.
woensdag 31 mei 2017 om 17:37
Ik ben vorige week getrouwd. De enige "regel"die wij hadden was geen foto's op social media vóór wij dat zelf hadden gedaan. We hadden geen dresscode, wat erin resulteerde dat de één op zijn chics kwam en de ander in een oude spijkerbroek en t-shirt. Dat laatste zou ik zelf nooit in mijn hoofd halen, vandaar geen dresscode. Vind ik dat jammer? Ja een beetje wel. Is het een drama? Nee dat zeker niet en het was ook niet minder leuk of gezellig.
woensdag 31 mei 2017 om 17:57
Het is dan ook een soms dure straf.
Zeker met zo'n giga idiote regels.
En kom je niet zonder héél duidelijke reden (lees: doodziek) word je daar vaak maanden en jaren later nog op aangekeken.
Het is dus heel vaak gewoon een verplicht opdraaf-nummertje.
En ga je na een paar uur naar huis omdat je bent opgedraafd, het feestpaar je cadeau heeft geïnd en het zat bent (lees: geen zin hebt om tot 6 uur 's ochtends te blijven), mag je niet eens afscheid nemen, maar moet je gewoon "verdwijnen".
En kom je niet zonder héél duidelijke reden (lees: doodziek) word je daar vaak maanden en jaren later nog op aangekeken.
En ga je na een paar uur naar huis omdat je bent opgedraafd, het feestpaar je cadeau heeft geïnd en het zat bent (lees: geen zin hebt om tot 6 uur 's ochtends te blijven), mag je niet eens afscheid nemen, maar moet je gewoon "verdwijnen".
woensdag 31 mei 2017 om 18:07
Een aantal van de regels die ik hier lees vind ik een kwestie van fatsoen. Ik ga er vanuit dat onze gasten (wij trouwen over vier maanden) dat fatsoen wel hebben, ik ken ze tenslotte langer dan vandaag. Dus om ze op te schrijven vind ik volstrekt onzin. Dress code hebben we ook niet, nogmaals: ik ken onze gasten en weet dat ze heus wel iets leuks aantrekken. Ook bij andere dingen denk ik: dat loopt wel los.
We willen onze bruiloft vooral herinneren als heel gezellig, zowel voor ons als voor de gasten. En ik ben niet onbereikbaar tot de bruiloft, dus als gasten vragen hebben kunnen ze gewoon even bellen/appen. Wij hebben onder de gasten maar twee stellen met kinderen dus met hen hebben we gewoon even overlegd of zij wel of niet meekomen.
We willen onze bruiloft vooral herinneren als heel gezellig, zowel voor ons als voor de gasten. En ik ben niet onbereikbaar tot de bruiloft, dus als gasten vragen hebben kunnen ze gewoon even bellen/appen. Wij hebben onder de gasten maar twee stellen met kinderen dus met hen hebben we gewoon even overlegd of zij wel of niet meekomen.
woensdag 31 mei 2017 om 18:10
Eens.minnimouse schreef: ↑31-05-2017 17:51Als je sommige mensen hier leest dan is het een regelrechte straf als je voor een bruiloft wordt uitgenodigd. Ik hoop dat onze genodigden oprecht graag komen ...
En 'kijk ons eens' serieus? Echt, wat een trieste opmerking.
Natuurlijk zijn er diva bruiden, maar ik hoor graag een dress code bijvoorbeeld.
woensdag 31 mei 2017 om 18:13
Hihi gezellig zo'n bruiloft 
Ik ben op dit moment ook ceremoniemeester en moet het stel ook wat regeltjes uit hun hoofd praten...zo willen zij bijvoorbeeld dat iedereen hun telefoon inlevert bij de entree. En dat moest ik dan maar begeleiden..Echt no way dat ik volwassen mensen ga vragen hun telefoon in te leveren. Een simpele 'geen foto's' en 'geluid graag uit' lijkt me voldoende
Ik ben op dit moment ook ceremoniemeester en moet het stel ook wat regeltjes uit hun hoofd praten...zo willen zij bijvoorbeeld dat iedereen hun telefoon inlevert bij de entree. En dat moest ik dan maar begeleiden..Echt no way dat ik volwassen mensen ga vragen hun telefoon in te leveren. Een simpele 'geen foto's' en 'geluid graag uit' lijkt me voldoende
woensdag 31 mei 2017 om 18:17
Er mochten waarschijnlijk ook geen kinderen komen, zeker?Valentina_ schreef: ↑31-05-2017 18:13Hihi gezellig zo'n bruiloft
Ik ben op dit moment ook ceremoniemeester en moet het stel ook wat regeltjes uit hun hoofd praten...zo willen zij bijvoorbeeld dat iedereen hun telefoon inlevert bij de entree. En dat moest ik dan maar begeleiden..Echt no way dat ik volwassen mensen ga vragen hun telefoon in te leveren. Een simpele 'geen foto's' en 'geluid graag uit' lijkt me voldoende![]()
Dus als de babysit hen probeert te bereiken omdat er iets dringend is ... heb je pech - als het van het trouwend paar afhangt?
woensdag 31 mei 2017 om 18:19
Dat hoop ik ook voor je Minni! Het wordt vast een topdag.minnimouse schreef: ↑31-05-2017 17:51Als je sommige mensen hier leest dan is het een regelrechte straf als je voor een bruiloft wordt uitgenodigd. Ik hoop dat onze genodigden oprecht graag komen ...
Misschien heeft het ook te maken met de mensen in je omgeving...
woensdag 31 mei 2017 om 18:31
minnimouse schreef: ↑31-05-2017 17:51Als je sommige mensen hier leest dan is het een regelrechte straf als je voor een bruiloft wordt uitgenodigd. Ik hoop dat onze genodigden oprecht graag komen ...
Vast wel! Ik zou het leuk vinden om op een bruiloft te komen in ieder geval.
Ik hoor nog altijd van mensen dat onze bruiloft heel leuk was geweest en ik heb geen reden om aan die mensen te twijfelen.
woensdag 31 mei 2017 om 18:48
Straf is een groot woord. Maar feesten waar je met niemand kunt praten vanwege de harde muziek zijn aan mij niet besteed. Of feesten waar je alleen kunt staan. Maar dat geeft niets, ik hoef niet tot in de kleine uurtjes te blijven. Maar ik ga wel en loop echt niet te chagrijnen.minnimouse schreef: ↑31-05-2017 17:51Als je sommige mensen hier leest dan is het een regelrechte straf als je voor een bruiloft wordt uitgenodigd. Ik hoop dat onze genodigden oprecht graag komen ...
woensdag 31 mei 2017 om 18:59
Dankjewel Sandra, ik hoop het ooksandra1905 schreef: ↑31-05-2017 18:19Dat hoop ik ook voor je Minni! Het wordt vast een topdag.![]()
Misschien heeft het ook te maken met de mensen in je omgeving...
woensdag 31 mei 2017 om 19:02
Tja, je hoeft niks te geven en als je wat wilt geven dan hoeft dat zeker geen 100 euro te zijn.TinyBel schreef: ↑31-05-2017 17:57Het is dan ook een soms dure straf.
En die idiote regels allemaal leuk en aardig, maar ik ken echt geen bruiloft waar het er zo aan toe ging. Ze zullen er vast zijn, maar mij lijken het uitzonderingen.
Als jij bij mij uitgenodigd zou zijn, dan blijf alsjeblieft thuis en kom alsjeblieft mijn bruiloft niet verstieren.
Ik ben absoluut geen bridezilla maar ik hoop wel dat mensen een leuke dag hebben en het oprecht gezellig vinden. En die bruiloft vieren doen wij niet om 'gezien' te worden. Sterker nog; we staan allebei niet super graag in de belangstelling.