Bizarre 'regeltjes' op bruiloft... (?)

29-05-2017 10:09 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendenkring trouwen niet gek veel mensen. Ik ben afgelopen jaren op een handjevol bruiloften geweest van vrienden. Altijd een leuk en ontspannen feest (behalve eentje, daar waren naar mijn mening gewoon teveel mensen, maar dat terzijde).
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.

Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten... O_O Huh?!! Dat is toch bizar!! Vind ik gewoon niet kunnen.

Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..

En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven... :O
Live life to the fullest
_Marana_ schreef:
01-06-2017 07:21
Volgens mij heb ik nog nooit een abc'tje gezien op een bruiloft. Welke leuke filmpjes en quizzen en liedjes. Maar een abc? Denk je echt dat er mensen zijn die dat voorlezen? Dat kan in de feestgids toch, als het echt moet?
Ik heb een oma en een tante die dat soort dingen heel leuk vinden om te doen. Ze maken samen voor ieder groot feest een liedje, soms in abc vorm, soms gewoon een liedje op de tekst van een bestaand nummer.
De teksten zijn altijd verschrikkelijk en niemand heeft er verder zin in, maar ze vinden het zo leuk dat de hele familie braaf samen het bruidspaar en de jubilaris staat toe te zingen.

Ik denk dat ze zich ook heel gekwetst zouden voelen als iemand het zou verbieden op hun feest.
Tr0tter schreef:
01-06-2017 09:17
Het idee dat jullie gasten nu al net zo druk bezig zijn met jullie bruiloft als jij is natuurlijk al behoorlijk Bridezilla. Voor de meeste mensen is zo'n bruiloft niets meer dan een leuk feestje of een verplicht nummertje in hun agenda, waar ze echt niet dagelijks van alle voorbereidingen op de hoogte gehouden hoeven worden. Zolang ze maar weten waar en wanneer ze verwacht worden (en de route en eventuele parkeergelegenheid kunnen ze zelf ook wel vinden waarschijnlijk).
Weer interpetatie. Zou behoorlijk ongezond zIjn als ze net zoveel bezig zijn als wij. Hoeft ook niet verwachten we al helemaal niet, Dat idee is er ook totaal niet dus waar dat dan vandaan komt?
Uiteraard kunnen ze het zelf ook vinden, maar qua gemak hebben wij dat ook voor hen opgeschreven. Niet meer en niet minder.
Daarbij ben ik de eerste uit de familie en een aantal nichtjes die juist wel graag lezen. prima toch? voor hun is het er en voor anderen die het liever zelf uitzoeken en niet boeit, kijken ze niet.
Zwartvlekje schreef:
01-06-2017 09:32
Ik heb een oma en een tante die dat soort dingen heel leuk vinden om te doen. Ze maken samen voor ieder groot feest een liedje, soms in abc vorm, soms gewoon een liedje op de tekst van een bestaand nummer.
De teksten zijn altijd verschrikkelijk en niemand heeft er verder zin in, maar ze vinden het zo leuk dat de hele familie braaf samen het bruidspaar en de jubilaris staat toe te zingen.

Ik denk dat ze zich ook heel gekwetst zouden voelen als iemand het zou verbieden op hun feest.
Een ABC met boodschappen heb ik al jaaaaren niet meer gezien. Wel liedjes, quizzen, filmpjes over het bruidspaar.
Heb wel een paar jaar geleden zelf een cabaretachtig ABC gemaakt met anekdotes, liedjes en wetenswaardigheden over het 25-jarig bruidspaar, en dat opgevoerd in stand-up stijl met de beste vriend van het bruidspaar. Was een groot succes. Het hoeft helemaal niet oubollig te zijn als je er iets persoonlijks van maakt.
I
Oh ik zou zo'n site met voorbereidingen en tips best leuk vinden om eens te bekijken als vrienden of familie zou gaan trouwen. Daar ben ik dan wel weer nieuwsgierig genoeg voor. En wel meer mensen zitten zo in elkaar denk ik. Van een niet uitgenodigde tante heb ik bijvoorbeeld ook gehoord dat ze onze locatie zo mooi vindt. Daar is ze dus op gaan googlen nadat ze van mijn ouders de locatie gehoord heeft.
Potjepindakaasmetnootjes schreef:
01-06-2017 09:09
Jouw keuze, hoeft ook niet dat iedereen daar kijkt. Zijn er hoop die het juist wel leuk vinden. Staat ook parkeergarages op, openbaar vervoer en andere praktische dingen. Niets moet maar in plaats van heel veel vragen naar de CM's vonden we dit beter.
Zo zie je maar hoe het verschil insteek is. Jou boeit het niet blijkbaar niet en ziet een site als 'regels'
Ik zie het als extra bron voor info mochten er vragen zijn en onze gasten laten delen van wat voorbereidingen. Weinig Brizilla aan lijkt me.
Ik vind een website altijd erg praktisch.
Ik raak altijd de uitnodiging kwijt of heb het al weggegooid voor het feest.
Prettig om alle informatie daar te vinden.
De voorbereidingen van het bruidspaar vind ik minder boeiend.
Voor het bruidspaar is het een enorm belangrijke dag, maar voor anderen is het één van de vele huwelijken die ze in een jaar hebben. Ook al is het superleuk zo'n feest, behalve het bruidspaar en het bruidspersoneel en familie zal niemand er veel mee bezig zijn. Alleen op de dag zelf.
Ik heb websites al een paar keer meegemaakt en eigenlijk vond ik het wel handig om alle info op 1 plek te hebben. Ook leuk om de voorbereidingen te zien. Ik vind zo'n website echt niet bridezilla, maar gewoon een moderne manier van informatie delen.

Elke poep en scheet komt op insta en Facebook en wat al niet, en dan zou iets als een informatieve website bridezilla zijn? Nee, gewoon mensen die meegaan met de tijd.
Nouschi schreef:
01-06-2017 09:12
Dit. Waarom is dat?
Waarschijnlijk omdat ze de foto's willen plaatsen die zijzelf het mooiste vinden en ze niet willen dat hun kennissen-die-niet-zijn-uitgenodigd hun als eerste zien op een onflatteuze foto met een slechte camera.

Ik zie het probleem niet zo, maar kan me voorstellen dat anderen dat wel hebben.
AnAppleADay schreef:
01-06-2017 09:44

Waarschijnlijk omdat ze de foto's willen plaatsen die zijzelf het mooiste vinden en ze niet willen dat hun kennissen-die-niet-zijn-uitgenodigd hun als eerste zien op een onflatteuze foto met een slechte camera.

Ik zie het probleem niet zo, maar kan me voorstellen dat anderen dat wel hebben.
Het is net als met de geboorte van een kind of zwangerschap of andere levensgebeurtenis. Mensen willen graag zelf hun nieuws brengen, er zit veel vreugde in het brengen van groots nieuws en door foto's op internet te gooien pak je de mensen hun kans om hun nieuws te vertellen af.
_Marana_ schreef:
01-06-2017 07:21
Volgens mij heb ik nog nooit een abc'tje gezien op een bruiloft. Welke leuke filmpjes en quizzen en liedjes. Maar een abc? Denk je echt dat er mensen zijn die dat voorlezen? Dat kan in de feestgids toch, als het echt moet?
De feestgids? Daar heb ik dan weer nooit van gehoord. Abc-tjes ook nog nooit mee gaant trouwens, maar daar ken ik in elk geval het principe van. Maar wat is een feestgids?
Annelleke schreef:
01-06-2017 09:47
Het is net als met de geboorte van een kind of zwangerschap of andere levensgebeurtenis. Mensen willen graag zelf hun nieuws brengen, er zit veel vreugde in het brengen van groots nieuws en door foto's op internet te gooien pak je de mensen hun kans om hun nieuws te vertellen af.
Dit idd.
Annelleke schreef:
Zwangerschap aankondigen of geboorte kind is toch niet te vergelijken met een foto van het bruidspaar?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Annelleke schreef:
Precies.

En veel mensen hebben gewoon geen behoefte om foto's van hen op het internet te hebben. Zeker foto's die ze niet zelf hebben kunnen kiezen.
Meerdere redenen dus. Soms allemaal tegelijk.
Ik vind zo'n site ook wel handig klinken eigenlijk. :-D
Nouschi schreef:
01-06-2017 09:55
Zwangerschap aankondigen of geboorte kind is toch niet te vergelijken met een foto van het bruidspaar?
Jawel. Het zijn grootse levensgebeurtenissen. Net als een koophuis, vast contract, diploma halen, verloving. Het valt allemaal in dezelfde categorie.
Annelleke schreef:
01-06-2017 09:57
Jawel. Het zijn grootse levensgebeurtenissen. Net als een koophuis, vast contract, diploma halen, verloving. Het valt allemaal in dezelfde categorie.
Welnee.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
01-06-2017 09:59
Welnee.
Je mag vinden van niet, heel veel mensen ervaren het wel zo.
Annelleke schreef:
01-06-2017 10:01
Je mag vinden van niet, heel veel mensen ervaren het wel zo.
+1 voor ons had onze bruiloft veel waarde. Dat anderen daar anders over denken, prima.
Elfje112 schreef:
01-06-2017 10:16
+1 voor ons had onze bruiloft veel waarde. Dat anderen daar anders over denken, prima.
Eens. Voor ons ook, ik kijk er nog steeds met heel veel plezier en liefde op terug. Dit jaar gaan vrienden van ons trouwen en ik ben er zeker wel al mee bezig. Heb er ook veel zin in, ik ben echt dól op bruiloften. Dat zure gezeur altijd.
Elfje112 schreef:
01-06-2017 10:16
Eens. En ik deel dat gevoel van waarde niet maar snap wel je dat wel zo voelt en ik snap helemaal dat je dus niet zomaar foto's van anderen overal gaat plaatsten of doorsturen.

Ook van niet belangrijke dingen uit andermans leven trouwens.
Fee-de-Goede schreef:
01-06-2017 09:55
En veel mensen hebben gewoon geen behoefte om foto's van hen op het internet te hebben. Zeker foto's die ze niet zelf hebben kunnen kiezen.
Meerdere redenen dus. Soms allemaal tegelijk.
Dit dus. Je moet gewoon nooit zonder uitdrukkelijke toestemming foto's van de privézaken anderen op internet pleuren. Gewoon nooit.
Wat op het internet staat gaat nooit meer weg, en niet iedereen wil alles maar met jan en alleman delen.
Fee-de-Goede schreef:
01-06-2017 09:57
Ik vind zo'n site ook wel handig klinken eigenlijk. :-D
Exact waarom we gedaan hebben, puur praktisch :) moet zeggen dat ik er ook niet elke stap opzet. Is echt puur uit praktische overweging gedaan, juist voor handigheid van gasten. Niet dat ik verwacht en eis dat ze erop kijken en net zoveel met bruiloft bezig zijn als wij :)
Ach als het een beetje een leuke foto is kan ik daar nog wel mee leven. Wat ik minder vond is dat de geboorte van onze zoon door een neef van vriend op facebook was aangekondigd, voordat wij daar zelf tijd voor hadden gehad. Natuurlijk waren wij erin getagd, dus iedereen kom het lezen. Gelukkig wel zonder foto.
nausicaa schreef:
01-06-2017 09:50
De feestgids? Daar heb ik dan weer nooit van gehoord. Abc-tjes ook nog nooit mee gaant trouwens, maar daar ken ik in elk geval het principe van. Maar wat is een feestgids?
Een feestgids is ook iets oubolligs, wat je gelukkig nog maar weinig ziet. Ik was vorig jaar op een traditionele bruiloft in een streng gelovige plaats. Bij die bruiloft was er geen band of dj of andere vorm van muziek, er werd niet gedanst. Dan zijn stukjes wel een leuke afwisseling om de avond wat te onderbreken, anders zit je alleen maar wat te kletsen met de mensen waarbij je toevallig aan tafel zit.
Die bruiloft kwam er nog een feestgids ter tafel. Op iedere tafel werd een aantal feestgidsen neergelegd. De familie van bruid en bruidegom hadden daar wat grappige foto's van het bruidspaar (incl kinderfoto's) in gezet, een wist-u-dat en een abc en een grappige levensloop van beiden. Op bruiloften waar wel muziek is staat erin de feestgids soms een welkomstlied en een borrellied (vroeguh iig wel, en dat werd dan nog gezongen ook met de hele zaal...)
amarna schreef:
01-06-2017 09:40
Een ABC met boodschappen heb ik al jaaaaren niet meer gezien. Wel liedjes, quizzen, filmpjes over het bruidspaar.
Heb wel een paar jaar geleden zelf een cabaretachtig ABC gemaakt met anekdotes, liedjes en wetenswaardigheden over het 25-jarig bruidspaar, en dat opgevoerd in stand-up stijl met de beste vriend van het bruidspaar. Was een groot succes. Het hoeft helemaal niet oubollig te zijn als je er iets persoonlijks van maakt.
I
Dit dus. Ik snap het verbieden van stukjes niet, je kunt er toch wel op vertrouwen dat je vrienden en je broers/zussen er iets leuks van maken? Dan zit je dat liedje van tante en oma maar even uit hoor. Het is ook een beetje hun dag.
Potjepindakaasmetnootjes schreef:
01-06-2017 10:32
Exact waarom we gedaan hebben, puur praktisch :) moet zeggen dat ik er ook niet elke stap opzet. Is echt puur uit praktische overweging gedaan, juist voor handigheid van gasten. Niet dat ik verwacht en eis dat ze erop kijken en net zoveel met bruiloft bezig zijn als wij :)
Precies dit.
We hadden ook een bruiloftsite. Daarin stonden de praktische zaken, zoals waar je kon parkeren, looproute naar het Stadhuis, programma. Eventuele hotelletjes en B&B's (hebben vrienden van buiten de stad goed gebruik van gemaakt :)).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven