Claimerige schoonmoeder

02-07-2018 14:11 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is alleen, sinds anderhalf jaar met persioen en we worden gek van haar.

Het is geen vrouw waar je diepe gesprekken mee kan hebben, maar praat de hele dag. (De zus van de vriendin van de buurvrouw is ziek,kijk een foto van de vakantie van de buurvrouw haar zus, waarom staat die auto daar. etc)

Ze komt standaard 1 dag per week naar ons toe. Ze appt dan een avond van tevoren dat ze morgen even langs komt. In de praktijk staat ze dan 11 uur voor de deur en blijft tot na het eten.

Op zich kan ik nog wel een dag vrijmaken, maar ze verzint daarnaast nog allerlei smoesjes om extra langs te komen. (Ik heb dit gekocht, kom ik even langsbrengen). Als ik zeg dat het niet uit komt blijft ze maar drammen. Een keer gaf ze aan, als ik vandaag niet kom heb ik 3 dagen niks te doen. Kortom een heel arsenaal aan appjes komen er wekelijks langs,( drammen of we op de koffie komen, woonden we maar dichter bij elkaar, ik ben eenzaam, ik mis de kleinkinderen)

Ik geloof oprecht dat ze eenzaam is en de kleinkinderen mist en het liefst elke dag langskomt, maar ik trek dit niet. Ook al vinden we het ook erg zielig voor haar.Ik zie mijn eigen ouders een keer in de 3 weken en dat vind ik precies goed.

We proberen het af te houden, maar door die smoesjes en onverwachte bezoekjes is er geen houden aan. Met haar praten wordt een hele zure appel omdat ze dan gelijk hysterisch wordt en de volgende week gewoon weer op de stoep staat.

Ik heb een jaar geleden een postnatale depressie gehad en kon haar gewoon niet om mij heen hebben toen, ze zoog alle energie uit mij. Ze blijft maar stug doordenderen op haar level en dit is nog steeds gevoelig voor mij omdat ik nog niet zo sterk ben als vroeger. Ik kan er niet tegen als onze levens zo met ouders verweven zijn, het benauwd mij zo.

Aan de andere kant, ze heeft het hart op de goede plaats en het is ook zielig voor haar.

Wat zouden jullie adviseren te doen? Of hebben jullie zo iets meegemaakt? Of zeuren ik en is dit contact heel gangbaar.

Mijn man denkt er trouwens precies hetzelfde over. We zitten soms samen op de telefoon, wat gaan we nu weer antwoorden.....

Als je zegt het komt niet uit vandaag zegt ze gewoon dan kom ik morgen..
Mijn moeder is erg opgeknapt qua eenzaamheid nadat ze in een aanleuning is gaan wonen. Daar is verl te doen en ze vindt het gezellig. Gelukkig had ze dit zelf bedacht.

Is een assertiviteitstraining een keer wat voor jou? Is een gok hoor, maar wellicht zijn dit soort dingen ook aan bod gekomen bij je pnd. Je hebt wel een hele goede uitdaging aan je schoonmoeder. Goed oefenmateriaal.

Belangrijk is dat jij in balans blijft. Misschien probeert je schoonmoeder je trouwens te helpen met dat schoonmaken, omdat het met jou niet goed ging. Ze kan niet praten, misschien is dit haar manier.

Maar ze komt wel veel, moet ik ook niet aan denken.
stokske schreef:
02-07-2018 14:51
Dat zou mooi zijn😂. Hij werkt fulltime dus ik zit vaak met de gebakken peren. Hij gaat gerust als ze er is weg en wat doen of zegt anders ga je toch even de stad in met mijn moeder? Zeg maar eens nee als ze erbij zit.
Dat zou ik echt niet pikken.
Leg het probleem terug bij je man.
Die is lekker makkelijk, vind het ook niks om over te lachen..
stokske schreef:
02-07-2018 14:48

Het blijft ook dubbel omdat ze het allemaal goed bedoeld en ook veel doet en altijd klaarstaat als we omhoog zitten.
Ja, dat zou hier ook zo zijn. Ze willen graag klaarstaan omdat ze geen eigen leven hebben. Dat wil niet zeggen dat ze met ons meeleven of iets dergelijks, maar gewoon omdat ze zelf niets anders kunnen bedenken om te doen.
We maken er dus ook geen gebruik van (de afstand is ook niet praktisch), want door gebruik te maken van het (ongevraagde) aanbod schep je wel verwachtingen.
Soulsista schreef:
02-07-2018 15:17
Nee maar een handje helpen en jezelf een dagje opofferen, voor de mensen die jou verzorgd en grootgebracht hebben, kan ook geen kwaad.
In dat geval is ze pakkie an van de man van TO, niet van TO. Die heeft ze immers niet verzorgd en grootgebracht.
Ikigai schreef:
02-07-2018 15:08
Vertrouw je haar niet met de kinderen? Want anders is de oplossing simpel, dan laat je haar lekker een paar uur naar een grote speeltuin gaan of iets dergelijks, of naar een pannenkoekenhuis, ik zeg maar wat.

Kinderen blij, schoonmoeder blij en jij ook blij, want als je 24/7 thuis bent is het best lekker om eens een paar uur iets voor jezelf te kunnen doen, toch?

Dit. Of je gaat wat anders doen. Laat je man haar entertainen. Zijn moeder en vind hij het te veel werk omdat hij ook werkt. Tja. Laat hem die boodschap brengen bij zijn eigen moeder.

Ik heb amper tijd voormijzelf als ik voor de ouders en schoonouders elke week dagen moet vrijmaken heb ik uren te kort in de week.
Of gewoon eens heel duidelijk ( EN DAT KAN BEST LIEFDEVOL) aangeven waar je grens ligt. Bij je man en bij je schoonmoeder.
Ikigai schreef:
02-07-2018 15:08
Vertrouw je haar niet met de kinderen? Want anders is de oplossing simpel, dan laat je haar lekker een paar uur naar een grote speeltuin gaan of iets dergelijks, of naar een pannenkoekenhuis, ik zeg maar wat.

Kinderen blij, schoonmoeder blij en jij ook blij, want als je 24/7 thuis bent is het best lekker om eens een paar uur iets voor jezelf te kunnen doen, toch?

Ook best een idee.
mater_matuta schreef:
02-07-2018 15:12
Ja ja, en voordat je het weet heeft schoonmoeder zichzelf uitgeroepen tot broodnodig ivm de kleinkinderen, houdt ze evt nieuwe kennissen/dagbesteding/vrijwilligerswerk af want de kleinkinderen rekenen op haar, en als die kinderen groter worden en liever met vriendjes willen afspreken of naar een clubje gaan voelt oma zich in de steek gelaten want dan is ze haar entertainment kwijt.
Nou ze zei laatst serieus dat ze vindt dat de kinderen snel groot worden en minder aanhankelijk zijn naar haar en dat ze over een paar jaar vast niet meer bij haar willen slapen en of we geen derde willen 😂
oeh wat een herkenning betreffende opdringerige schoonmoeder. Ik denk dat het hem ook zit in dat jij en je man op dezelfde lijn zitten. Alle 2 dezelfde grens trekken. Stop met je te verantwoorden, nee dan komt niet gelegen punt, zoals ik net ook al zei dan komt niet gelegen. Duidelijk zijn zonder gelijk gemeen of aanvallend. Ik zou geen hints of iets dergelijks geven dat wordt niet opgepikt, gewoon vriendelijk maar duidelijk, nee! ander keertje!
Staat ze toch aan de deur, sorry nu komt niet gelegen. Ik weet dat, dat hard over komt maar als je altijd mee gaat hierin heb je dus iemand die compleet over je heen loopt. Zij moet jouw wensen en leven respecteren net zoals jij de hare hebt te respecteren.

En voor de paar mensen die vinden dat ze dit maar moet slikken, ga effe weg joh. we spreken hier over een volwassen vrouw die net zo goed TO`s leven heeft te respecteren als andersom hoor. Iemand zich zo in je leven laten opdringen en alles maar toe laten is niet respectvol naar de persoon in kwestie, of het nou je moeder, schoonmoeder of de koningin is, kom op zeg! Het mag ook best leuk wezen als ze op visite komt, in plaats van een verplichting.
Ik zou vooral gaan inzetten op proberen een sociaal leven voor haar te creeeren. Dat kost je nu even tijd, maar daar heb je later plezier van. Dus ga eens met haar naar de bingo avond van het buurthuis, of kijk eens of ze op de school of de club van je kinderen overblijfmoeders, luizenmoeders of zoiets zoeken en vraag aan haar of zij daar interesse voor heeft.
Ga eens naar de open dag van de tennisvereniging ( oma mee, kids mee ) en zeg daar "Nel: dit lijkt me nu echt iets voor jou! "

Of kijk eens met haar op facebook naar vrienden , vriendinnen van vroeger en breng haar daar weer mee in contact.

Heeft ze ook andere familie ,nog meer kinderen, of nichten, neven ?
stokske schreef:
02-07-2018 15:22
Nou ze zei laatst serieus dat ze vindt dat de kinderen snel groot worden en minder aanhankelijk zijn naar haar en dat ze over een paar jaar vast niet meer bij haar willen slapen en of we geen derde willen 😂
Zie je nou wel. Daarom zou ik er niet voor kiezen om de kinderen in te zetten om de leegte in haar leven op te vullen.
snoopy12345 schreef:
02-07-2018 15:25
Ik zou vooral gaan inzetten op proberen een sociaal leven voor haar te creeeren. Dat kost je nu even tijd, maar daar heb je later plezier van. Dus ga eens met haar naar de bingo avond van het buurthuis, of kijk eens of ze op de school of de club van je kinderen overblijfmoeders, luizenmoeders of zoiets zoeken en vraag aan haar of zij daar interesse voor heeft.
Ga eens naar de open dag van de tennisvereniging ( oma mee, kids mee ) en zeg daar "Nel: dit lijkt me nu echt iets voor jou! "

Of kijk eens met haar op facebook naar vrienden , vriendinnen van vroeger en breng haar daar weer mee in contact.

Heeft ze ook andere familie ,nog meer kinderen, of nichten, neven ?
Het gaat hier toch nog steeds over een volwassen vrouw?
Redcurls schreef:
02-07-2018 15:23
Iemand zich zo in je leven laten opdringen en alles maar toe laten is niet respectvol naar de persoon in kwestie, of het nou je moeder, schoonmoeder of de koningin is, kom op zeg! Het mag ook best leuk wezen als ze op visite komt, in plaats van een verplichting.

Ouders/schoonouders dringen zich niet op in je leven, zij zouden bij je leven moeten horen.

Waar komt dit egoïsme toch vandaan?
Ikigai schreef:
02-07-2018 15:28
Het gaat hier toch nog steeds over een volwassen vrouw?
ook volwassenen hebben soms een beetje hulp nodig.
mater_matuta schreef:
02-07-2018 15:20
In dat geval is ze pakkie an van de man van TO, niet van TO. Die heeft ze immers niet verzorgd en grootgebracht.
Als schoonmoeder er niet was geweest had To nu ook haar man niet gehad en zij staat ook paraat zodra To en co haar nodig hebben. Wat een koele kikkers zitten hier toch. Je zorgt toch gewoon voor elkaar en helemaal als familie zijnde?
Ik heb nog meer over voor mijn bejaarde buurvouw dan sommige mensen hier voor hun bloedeigen ouders overhebben.
Soulsista schreef:
02-07-2018 15:17
Nee maar een handje helpen en jezelf een dagje opofferen, voor de mensen die jou verzorgd en grootgebracht hebben, kan ook geen kwaad.
Niet mee eens. Ik hoop niet dat mijn kinderen zich ooit voor mij zouden opofferen, een hele dag in de week al helemaal niet.

En als je al zo denkt, dan is dit de taak van haar man, aangezien het zijn moeder is.
ladym3 schreef:
02-07-2018 15:31
Ouders/schoonouders dringen zich niet op in je leven, zij zouden bij je leven moeten horen.

Bij mij komt het omdat dit vanuit mijn opvoeding helemaal niet zo is bijgebracht. Ik zie mijn ouders weinig, opa’s en oma’s vroeger heel weinig. Ik ben zo’n verweven leven niet gewend.

Het betekent trouwens niet dat ik met mijn ouders geen goede band heb. We kunnen heel goed en diepgaand praten en zien elkaar als het ertoe doet. Kwaliteit over kwantiteit.
stokske wijzigde dit bericht op 02-07-2018 15:37
18.13% gewijzigd
ladym3 schreef:

op een gezonde manier zeker, maar niet op deze manier. bah
Soulsista schreef:
02-07-2018 15:33
Als schoonmoeder er niet was geweest had To nu ook haar man niet gehad en zij staat ook paraat zodra To en co haar nodig hebben. Wat een koele kikkers zitten hier toch. Je zorgt toch gewoon voor elkaar en helemaal als familie zijnde?
Ik heb nog meer over voor mijn bejaarde buurvouw dan sommige mensen hier voor hun bloedeigen ouders overhebben.
Welja, TO doe niet zo moeilijk, die vrouw is eenzaam, neem haar in huis. Hop, jij en je man kunnen best op de zolder slapen, dan kan schoonmoeder op jullie kamer.

Kom nou, TO lijkt vanalles voor die moeder over te hebben, maar niet dat er consequent over haar heen gewalst wordt en over haar grenzen gegaan wordt.
ladym3 schreef:

Je bent pas egoïstisch als je iedere week urenlang op bezoek wil en de signalen dat het niet uitkomt negeert. Dan stel je jouw eigen behoefte (aandacht, gezelschap, vermaak) boven die van het gezin van je zoon.
Hm, hysterisch, het is wel respectloos om het gedrag van je schoonmoeder zo te noemen, sowieso.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
3thee schreef:
02-07-2018 15:45
Je bent pas egoïstisch als je iedere week urenlang op bezoek wil en de signalen dat het niet uitkomt negeert. Dan stel je jouw eigen behoefte (aandacht, gezelschap, vermaak) boven die van het gezin van je zoon.
:cheer: eens!
TO, ik zou eens een kijkje nemen op de website van deze seniorenorganisatie.
Zij hebben ook een heel dossier over eenzaamheid: https://www.kbo-pcob.nl/eenzaamheid

Eenzaamheid is echt een heel groot probleem onder senioren overigens. Onderschat dat niet.

(Overigens niet alleen onder senioren: ik ben 47 en sinds dit voorjaar alleen en merk dat het leven van de mensen om me heen vooral in de weekenden nogal om gezinsleven en kinderen draait. Zelf m’n beste vrienden hebben nog geen tijd om me te helpen met verhuizen omdat iedereen zo druk druk druk is met banen en kinderen.)
florence13 schreef:
02-07-2018 15:35
Welja, TO doe niet zo moeilijk, die vrouw is eenzaam, neem haar in huis. Hop, jij en je man kunnen best op de zolder slapen, dan kan schoonmoeder op jullie kamer.

Kom nou, TO lijkt vanalles voor die moeder over te hebben, maar niet dat er consequent over haar heen gewalst wordt en over haar grenzen gegaan wordt.
Wat een hysterie.
We hebben het over één dag in de week, wat voor een last is zo een oud vrouwtje nou werkelijk? Laat haar lekker tegen je aan ouwehoeren en ondertussen de kinderen vermaken, geeft To ook weer tijd om dingen aan te pakken in het huis waar ze moeilijk aantoe komt. Jullie doen net alsof ze een dagtaak aan schoonmoeder heeft.
Dat mens is gewoon opzoek naar gezelschap en een praatje, nou poe poe. Opgave!
Twee dingen:
-schoonmoeder stimuleren activiteiten buiten huis te zoeken (vereniging/sport/hobby). Desnoods breng je haar de eerste keer.
-gewoon doorgaan met de dingen doen die je die dag gepland had. "Leuk dat je er bent, Lies. Ik moet zo even naar de glasbak. Daarna ga ik even stofzuigen en dweilen. "
Soulsista schreef:
02-07-2018 15:53
Wat een hysterie.
We hebben het over één dag in de week, wat voor een last is zo een oud vrouwtje nou werkelijk? Laat haar lekker tegen je aan ouwehoeren en ondertussen de kinderen vermaken, geeft To ook weer tijd om dingen aan te pakken in het huis waar ze moeilijk aantoe komt. Jullie doen net alsof ze een dagtaak aan schoonmoeder heeft.
Dat mens is gewoon opzoek naar gezelschap en een praatje, nou poe poe. Opgave!
met dit soort dingen is het toch altijd: dat jij het geen opgave vindt betekent niet dat anderen voor anderen ook geldt. Hoeveel last je daarvan hebt: jij blijkbaar geen, ik ook niet met mijn schoonmoeder (maar die is ook niet zo drammerig) maar TO blijkbaar wel. Zij voelt zich overwelmd en over haar grenzen heen gegaan, en dat is niet fijn. Een dag in de week is heel erg veel voor iets waar je je echt niet prettig bij voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven