Claimerige schoonmoeder

02-07-2018 14:11 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is alleen, sinds anderhalf jaar met persioen en we worden gek van haar.

Het is geen vrouw waar je diepe gesprekken mee kan hebben, maar praat de hele dag. (De zus van de vriendin van de buurvrouw is ziek,kijk een foto van de vakantie van de buurvrouw haar zus, waarom staat die auto daar. etc)

Ze komt standaard 1 dag per week naar ons toe. Ze appt dan een avond van tevoren dat ze morgen even langs komt. In de praktijk staat ze dan 11 uur voor de deur en blijft tot na het eten.

Op zich kan ik nog wel een dag vrijmaken, maar ze verzint daarnaast nog allerlei smoesjes om extra langs te komen. (Ik heb dit gekocht, kom ik even langsbrengen). Als ik zeg dat het niet uit komt blijft ze maar drammen. Een keer gaf ze aan, als ik vandaag niet kom heb ik 3 dagen niks te doen. Kortom een heel arsenaal aan appjes komen er wekelijks langs,( drammen of we op de koffie komen, woonden we maar dichter bij elkaar, ik ben eenzaam, ik mis de kleinkinderen)

Ik geloof oprecht dat ze eenzaam is en de kleinkinderen mist en het liefst elke dag langskomt, maar ik trek dit niet. Ook al vinden we het ook erg zielig voor haar.Ik zie mijn eigen ouders een keer in de 3 weken en dat vind ik precies goed.

We proberen het af te houden, maar door die smoesjes en onverwachte bezoekjes is er geen houden aan. Met haar praten wordt een hele zure appel omdat ze dan gelijk hysterisch wordt en de volgende week gewoon weer op de stoep staat.

Ik heb een jaar geleden een postnatale depressie gehad en kon haar gewoon niet om mij heen hebben toen, ze zoog alle energie uit mij. Ze blijft maar stug doordenderen op haar level en dit is nog steeds gevoelig voor mij omdat ik nog niet zo sterk ben als vroeger. Ik kan er niet tegen als onze levens zo met ouders verweven zijn, het benauwd mij zo.

Aan de andere kant, ze heeft het hart op de goede plaats en het is ook zielig voor haar.

Wat zouden jullie adviseren te doen? Of hebben jullie zo iets meegemaakt? Of zeuren ik en is dit contact heel gangbaar.

Mijn man denkt er trouwens precies hetzelfde over. We zitten soms samen op de telefoon, wat gaan we nu weer antwoorden.....

Als je zegt het komt niet uit vandaag zegt ze gewoon dan kom ik morgen..
Oud vrouwtje? Sinds wanneer is iemand van een jaar of 66 een oud vrohwtje?
3thee schreef:
02-07-2018 16:00
Oud vrouwtje? Sinds wanneer is iemand van een jaar of 66 een oud vrohwtje?
Die van mij is jonger en wel degelijk een oud vrouwtje.
Soulsista schreef:
02-07-2018 15:53
Wat een hysterie.
We hebben het over één dag in de week, wat voor een last is zo een oud vrouwtje nou werkelijk? Laat haar lekker tegen je aan ouwehoeren en ondertussen de kinderen vermaken, geeft To ook weer tijd om dingen aan te pakken in het huis waar ze moeilijk aantoe komt. Jullie doen net alsof ze een dagtaak aan schoonmoeder heeft.
Dat mens is gewoon opzoek naar gezelschap en een praatje, nou poe poe. Opgave!

+1
TO werkt niet, dus tijd zat om schoonmoeder een dag in de week te entertainen.
Voor je schoonmoeder zijn jullie heel belangrijk, geef haar de tijd en de ruimte.
En de liefde. Waarom niet?
karin12345 schreef:
02-07-2018 16:02
+1
TO werkt niet, dus tijd zat om schoonmoeder een dag in de week te entertainen.
Voor je schoonmoeder zijn jullie heel belangrijk, geef haar de tijd en de ruimte.
En de liefde. Waarom niet?
Ga toch weg. Jullie zijn hetzelfde als schoonmoeder: over iemand heen walsen die aangeeft iets niet te willen.

En liefde verstikt niet. Dat doet schoonmama wel.
Joostisandersgeaard2 schreef:
02-07-2018 16:04
Ga toch weg. Jullie zijn hetzelfde als schoonmoeder: over iemand heen walsen die aangeeft iets niet te willen.

helemaal mee eens (en opeens heel blij met mijn schoonmoeder)

TO geeft niets aan, niet aan schoonmoeder in ieder geval.

Helemaal mee eens!
karin12345 schreef:
02-07-2018 16:06
TO geeft niets aan, niet aan schoonmoeder in ieder geval.
jawel. dat doet ze wel, ze zegt dat het niet uitkomt en dat ze niet wil, maar schoonmoeder blijft drammen en komt gewoon toch. als er dan een gesprek komt negeert schoonmoeder alles wat er gezegd wordt. Staat allemaal in de openingspost en vervolgpost van TO.
Soulsista schreef:
02-07-2018 15:53
Wat een hysterie.
We hebben het over één dag in de week, wat voor een last is zo een oud vrouwtje nou werkelijk? Laat haar lekker tegen je aan ouwehoeren en ondertussen de kinderen vermaken, geeft To ook weer tijd om dingen aan te pakken in het huis waar ze moeilijk aantoe komt. Jullie doen net alsof ze een dagtaak aan schoonmoeder heeft.
Dat mens is gewoon opzoek naar gezelschap en een praatje, nou poe poe. Opgave!
Voor mij zou het een heel grote last zijn. Ik zou me er heel ongemakkelijk bij voelen, dat gepraat over niks de hele dag. Dat soort geneuzel kost mij al mijn energie en dat van TO zo te horen ook.
florence13 schreef:
02-07-2018 15:57
met dit soort dingen is het toch altijd: dat jij het geen opgave vindt betekent niet dat anderen voor anderen ook geldt. Hoeveel last je daarvan hebt: jij blijkbaar geen, ik ook niet met mijn schoonmoeder (maar die is ook niet zo drammerig) maar TO blijkbaar wel. Zij voelt zich overwelmd en over haar grenzen heen gegaan, en dat is niet fijn.
Ja hoor, overwelmd door een oud vrouwtje die geen vlieg kwaad doet.
Dit topic bewijst maar weer hoe ongastvrij en uptight wij hier in Nederland zijn.
Er hoeft maar iemand onverwachts aan te bellen en sommige moeten alweer een week bijkomen van de spanning en stress.
Relax...
Schoonmoeder verwacht heus niet dat je de hele tijd dat ze er is met haar gaat zitten kleppen en beppen.
Ik denk dat ze allang blij is om mensen om zich heen te hebben zodat ze heel even niet het gevoel heeft dat ze in haar ééntje zit weg te rotten.
Zelf ben ik geen moeder/schoonmoeder die haar kinderen overstelpt met telefoontjes of bezoekjes. Ik heb daar geen behoefte aan en gun mijn kinderen hun privacy.
Mijn moeder was wel zo en ik heb daar nog nooit op geen enkel moment vervelend over gevoeld.
Ik begreep haar behoefte wel.
Sterkte TO!
Ik zou emigreren ;-D
Soulsista schreef:
02-07-2018 16:08
Dit topic bewijst maar weer hoe ongastvrij en uptight wij hier in Nederland zijn.
Er hoeft maar iemand onverwachts aan te bellen en sommige moeten alweer een week bijkomen van de spanning en stress.
Relax...
Schoonmoeder verwacht heus niet dat je de hele tijd dat ze er is met haar gaat zitten kleppen en beppen.
Ik denk dat ze allang blij is om mensen om zich heen te hebben zodat ze heel even niet het gevoel heeft dat ze in haar ééntje zit weg te rotten.
ja, TO voelt zich blijkbaar zo, kun je een hoop van vinden, maar dat verandert niets aan hoe TO zich voelt. Ik kan het goed vinden met mijn schoonmoeder maar ik zou er ook niet van gediend zijn als mijn schoonmoeder zo zou drammen als die van TO.

Ik vraag me aan de andere kant trouwens ook wel af hoe leuk dit voor de schoonmoeder is, ik zou het echt niet leuk vinden om een volle dag in de week ergens te moeten zitten waar mensen eigenlijk last van me hebben, ik zou dan toch echt heel snel een andere bezigheid gaan zoeken.
florence13 schreef:
02-07-2018 16:14

Ik vraag me aan de andere kant trouwens ook wel af hoe leuk dit voor de schoonmoeder is, ik zou het echt niet leuk vinden om een volle dag in de week ergens te moeten zitten waar mensen eigenlijk last van me hebben, ik zou dan toch echt heel snel een andere bezigheid gaan zoeken.

Misschien heeft ze dat niet in de gaten.
Soulsista schreef:
02-07-2018 16:08
Relax...
Jij bent vast niet zo fijn besnaard en niet introvert. Mensen die dat wel zijn kunnen erg slecht tegen dit soort energieslurpers.
Ikigai schreef:
02-07-2018 16:16
Jij bent vast niet zo fijn besnaard en niet introvert.
Tuurlijk joh.
Mensen die het opnemen voor schoonmoeder zijn extraverte lomperds. :facepalm:
karin12345 schreef:
02-07-2018 16:16
Misschien heeft ze dat niet in de gaten.
zou kunnen, als ik er geld op moest inzetten (op basis van helemaal niets buiten de informatie die TO geeft) denk ik dat die vrouw gewoon echt eenzaam is, en dat voor haar elk contact beter is dan helemaal alleen thuis zitten. En dat is zo super jammer, want er zijn nog zo veel dingen te doen op die leeftijd waar ze wel gewenst is, en waar ze veel meer uit zou kunnen halen dan bij schoondochter zitten die haar eigenlijk een last vindt.
Ik denk echt dat dit hele gedoe voor alle betrokken partijen echt niet optimaal is.
Ik snap TO wel hoor. Mijn schoonmoeder komt ook 1 keer in de week langs, om mij te helpen. Echt heel lief, en meestal ook heel gezellig. Maar daarnaast kan ze gerust ook nog 3 keer in de week bellen. Gewoon, om te vragen hoe het gaat. Eh.... net zoals gisteren? En juist omdat je je schoonmoeder waardeert en aardig vindt slik je elke kleine irritatie in, maar het pot wel op.
En als je man dan ook nog gewoon weg gaat en wel zijn eigen ding doet.... Ik zou daar wel een ruzie met man aan wijden.
En een dag van 's ochtends tot 11 uur 's avonds vind ik ook wel lang. Ik zou dan liever hebben dat ze bijvoorbeeld 2 of 3 keer in de week korter komt (bv mee eten 's avonds of 's middags koffie drinken). Misschien is dat voor jou ook zo TO en zou je dat voor kunnen stellen? Om 11 uur 's avonds wil ik namelijk gewoon in bed liggen, nadat ik tegen man aan heb gehangen op de bank, netflix heb gekeken en in m'n pyjama een zak chips leeg heb gegeten. En dat doe ik liever zonder (schoon)moeder erbij.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
stokske schreef:
02-07-2018 14:11

Het is geen vrouw waar je diepe gesprekken mee kan hebben, maar praat de hele dag. (De zus van de vriendin van de buurvrouw is ziek,kijk een foto van de vakantie van de buurvrouw haar zus, waarom staat die auto daar. etc)
Dit doet mijn schoonmoeder ook! Lief mens, maar man en ik worden en echt helemaal gek van op den duur.
Ik begrijp schoonmoeder ook wel, die van jarenlang hard hollen naar op eens een stil leven.zonder collega's en aanspraak.
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 02-07-2018 16:26
2.83% gewijzigd
.
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 02-07-2018 16:25
98.98% gewijzigd
Soulsista schreef:
02-07-2018 15:17
Nee maar een handje helpen en jezelf een dagje opofferen, voor de mensen die jou verzorgd en grootgebracht hebben, kan ook geen kwaad.
Dat mag man dan toch zeker doen? Het is zijn moeder..

Ik snap TO volledig, ik zou er ook gek van worden als mijn schoonouders mij en mijn gezin als levensvulling zagen. Het is niet mijn/onze taak om hen van dagbesteding te voorzien.
lolly-pop schreef:
02-07-2018 14:30
En als jij een baan hebt en zij komt bij jullie aan huis oppassen? Vind ze dat leuk? Dan hebben jullie oppas, heeft zij een daginvulling, 2 vliegen in één klap.

En waarom maak je geen afspraak met haar dat ze één vaste dag in de week langs mag komen en dat ze je dan meehelpt? De was en de strijk wegwerkt bijvoorbeeld, ramen lapt of ik noem maar wat?
Bij dit type (schoon)moeder loop je dan wel weer een risico dat ze dan die vinger aannemen en de rest van de hand ook pakken. Ze zijn dan geen oma meer maar voelen zich mede-opvoeders en gaan jouw gezag ondermijnen (het is vandaag oma-dag dus mamma-straf telt niet)en/of zich met jouw huishouden bemoeien. Kom je thuis van je werk, zijn je kasten ineens verplaatst en vervolgens opnieuw ingedeeld.
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
florence13 schreef:
02-07-2018 16:20
zou kunnen, als ik er geld op moest inzetten (op basis van helemaal niets buiten de informatie die TO geeft) denk ik dat die vrouw gewoon echt eenzaam is, en dat voor haar elk contact beter is dan helemaal alleen thuis zitten. En dat is zo super jammer, want er zijn nog zo veel dingen te doen op die leeftijd waar ze wel gewenst is, en waar ze veel meer uit zou kunnen halen dan bij schoondochter zitten die haar eigenlijk een last vindt.
Ik denk echt dat dit hele gedoe voor alle betrokken partijen echt niet optimaal is.
Of schoondochter accepteert de ene dag in de week en de telefoontjes en probeert daar haar weg in de vinden, zodat zowel schoonmoeder als zij zich senang kunnen voelen (samen iets ondernemen, twee keer in de week kortere bezoekjes enz.)
Of ze probeert schoonmoeder met eventueel hulp van haar man te bewegen andere activiteiten te gaan ondernemen, los van het gezin van TO.
laylalala schreef:
02-07-2018 16:25
Het is niet mijn/onze taak om hen van dagbesteding te voorzien.

Het gaat om een dag in de week!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven