Contact zus verbroken

13-08-2019 17:03 358 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu bijna een jaar geen contact met mijn zus. Ze was al sinds kind af aan fysiek agressief, stal geld van mijn ouders, en nu ze volwassen is, is er weibnig veranderd. De druppel was toen ze mij op straat een klap gaf, omdat ik aangaf dat ik het raar vond dat ze haar studie na 10 jaar nog niet had afgemaakt en of dit wel was wat ze wilde.


Het probleem is nu dat ik weer thuis woon. Ik betaal mee aan het huishouden, huur willen ze niet betaald hebben ondanks dat ik het aandrong. Ik woon er nu om te sparen voor een koophuis, zie ander topic. Ik heb een baan, maak schoon, etc. Net een gewone huisgenoot. Mijn zus leeft in een studentenhuis terwijl ze 28 is, laat mijn ouders nog vanalles voor zich betalen en werken wil ze niet. Ook dat vind ik vrij apart en is een reden dat ik geen contact meer wil.


Maar nu ik thuis woon betekent het dat zij er met kerst gewoon zal zijn. Verjaardagen heeft ze tot nu toe gemeden maar met de grote feestdagen kan ik niet om haar heen. Gezien ze agressief is en een kort lontje heeft weet ik dat ze weer drama zal maken. Niet gaan vind ik ook weer zo wat, ik ga niet mijn eigen woning uit omdat zij er is. Ook moet ik dan een kado voor haar kopen, dat zit me ook dwars.


Mijn zus heeft overigens geen ziektes/diagnoses waardoor ze zo is. Ze is gewoon een naar mens.

Wat doe ik?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 15:13
Drammen is zeuren zodat je iets krijgt. Nergens doe ik dat.

Je zeurt omdat je gelijk wil krijgen. Ergo: je dramt.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
16-08-2019 14:38
Of je verbreekt het contact.
Dat kan uiteraard ook, maar dan moet je dus niet in huis gaan wonen bij mensen die jouw zus over de vloer halen. En dan zal je ook kerst moeten doorbrengen daar waar je zus niet is.
Dat zijn dan de consequenties van je keuzes.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
16-08-2019 15:08
Dat kan uiteraard ook, maar dan moet je dus niet in huis gaan wonen bij mensen die jouw zus over de vloer halen. En dan zal je ook kerst moeten doorbrengen daar waar je zus niet is.
Dat zijn dan de consequenties van je keuzes.
Natuurlijk gaat zij het contact niet verbreken. Dat is de schuld van de ouders. Die moeten dochter maar opzij zetten. Dat snap je toch wel ;)
Althans daar is ze met haar gedrag lijkt het wel op uit door zus de hele tijd zwart te maken.
Alle reacties Link kopieren
Rozentuin234 schreef:
16-08-2019 15:12
Natuurlijk gaat zij het contact niet verbreken. Dat is de schuld van de ouders. Die moeten dochter maar opzij zetten. Dat snap je toch wel ;)
Althans daar is ze met haar gedrag lijkt het wel op uit door zus de hele tijd zwart te maken.
Alleen gaat dat niet werken, dus TO komt geen steek verder met dit gedrag.
TO, je kunt je ouders niet dwingen om niet met je zus om te gaan. Je kunt hen niet veranderen, al maken ze nog een half miljoen naar haar over dan is dat hún halve miljoen en dus ook hún zaak.
Als jij daar niet mee om kan gaan (en dat kan je niet) zal je dus veranderingen moeten aanbrengen op het enige punt waarop je invloed hebt: jouzelf.

Zit de huizenmarkt op slot in de Randstad? Ga je elders wonen. Groningen, de Achterhoek, je kijkt maar. Voor je werk hoef je niet hier te blijven, je kan blijkbaar geen baan houden dus na een jaar sta je weer op straat. Voor je vriend hoef je ook niet hier te blijven, want die heb je niet. En voor je ouders is het waarschijnlijk ook een stuk prettiger als je je focus eens van je zus afhaalt.

Kom uit die slachtofferrol en ga een leven zoeken Kandijsuiker!
In het dagelijks leven zul je ook moeten dealen met lastige(re) mensen, bijv collega’s op het werk of klanten (je andere topic). Deze mensen hoor en/of zie je dagelijks en kun je ook niet uit je leven bannen.

Je hebt met je zus het contact verbroken en ziet haar dus weer met Kerst. Haar 2 dagen tolereren lijkt mij dus niet zo moeilijk en anders zorg je dat je 1 Kerstdag bij vrienden door kunt brengen!
Alle reacties Link kopieren
TO, zodra jij je leven gaat inrichten naar je beperkingen en je kwaliteiten zul je zien dat dingen WEL lukken en raak je hopelijk ook je negatieve focus op je omgeving kwijt. Er zijn genoeg mensen die autistisch zijn en gewoon een normaal en goed leven hebben. In mijn omgeving zijn twee mannen met autistische neigingen die het roer, na totaal te zijn vastgelopen, hebben omgegooid. de een heeft zich laten omscholen in de automatisering om zo min mogelijk met mensen te maken moeten hebben en zijn kwaliteiten in abstract denken te gaan benutten. Heeft nu een mega carriere. De andere heeft zich laten omscholen in de radiodiagnostiek om dezelfde redenen. Heeft vast contact, koophuis, vrouw en kind. Zelfs vrienden. Die heeft hij gemaakt bij de hardloopvereniging. Hij komt ook op feestjes, al is het nooit lang en zit hij altijd wel een uur buiten zogenaamd een sigaar te roken. Wij weten dat hij daar eigenlijk zit bij te komen en laten hem lekker met rust. Mijn punt is dat dit lieve mannen zijn die hun leven in eigen hand hebben genomen en er iets van gemaakt hebben. Dat kan jij ook, TO. Ga een nieuw pad op, investeer en pluk daar de vruchten van
.
anoniem_638f50dc2d41e wijzigde dit bericht op 29-11-2020 23:15
98.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hamlap schreef:
16-08-2019 21:03
Wat ik vreemd vind is dat je ouders het agressieve gedrag van je zus lijken te tolereren. Spreken ze haar erop aan?
Of zijn je ouders meer het type van de lieve vrede bewaren?
Het laatste, plus zij is het jongste kind.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Waaaat?! Ik dacht dat jij de jongste was maar jij bent gewoon 28+?! :woa:
En jij woont op jouw leeftijd bij je ouders, hebt geen vaste baan, maar ondertussen kijk je neer op je zus? En je zit in augustus te flippen over kerst? 8-.

Jee, ik ken er plenty die op jouw leeftijd al getrouwd zijn en kleine kinderen hebben, ipv zich nog zelf als een klein kind te gedragen. Sowieso wonen ze allemaal op zichzelf. In de Randstad, met de huizenmarkt van nu. Misschien doe je iets toch minder perfect dan dat je zelf denkt? :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-08-2019 14:21
Afbeelding

Dit is de beste samenvatting die ik ooit op het forum heb gelezen :rofl:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eerlijk gezegd dat TO er nu wel vaak genoeg op gewezen is dat ze zelf ook niet perfect is. Eens dat een verhaal altijd twee kanten heeft en dat iedereen dient te beschikken over enige zelfreflectie om verder te komen in het leven, maar als we het dan toch over drammen hebben, vind ik dat hier ook wel continu hetzelfde wordt gezegd.
Alle reacties Link kopieren
LieveMona schreef:
17-08-2019 08:35
Ik vind eerlijk gezegd dat TO er nu wel vaak genoeg op gewezen is dat ze zelf ook niet perfect is. Eens dat een verhaal altijd twee kanten heeft en dat iedereen dient te beschikken over enige zelfreflectie om verder te komen in het leven, maar als we het dan toch over drammen hebben, vind ik dat hier ook wel continu hetzelfde wordt gezegd.
Ja dat vind ik ook!
En wat moet er mee bereikt worden vraag ik me af, dat door te blijven roepen hoe erg ze wel niet bezig is dat ze dan 'het licht' ziet.
Alle reacties Link kopieren
LieveMona schreef:
17-08-2019 08:35
Ik vind eerlijk gezegd dat TO er nu wel vaak genoeg op gewezen is dat ze zelf ook niet perfect is. Eens dat een verhaal altijd twee kanten heeft en dat iedereen dient te beschikken over enige zelfreflectie om verder te komen in het leven, maar als we het dan toch over drammen hebben, vind ik dat hier ook wel continu hetzelfde wordt gezegd.

Maar TO doet dit al zo lang (ik kan me in ieder geval 1 eerdere nick herinneren): ze opent topics en kan vervolgens helemaal niets met alle adviezen, omdat ze weigert naar haar eigen aandeel te kijken en haar (soms vreemde) kijk op dingen aan te passen. Ik snap wel dat mensen het zat zijn en steeds harder gaan reageren.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
17-08-2019 08:45
Maar TO doet dit al zo lang (ik kan me in ieder geval 1 eerdere nick herinneren): ze opent topics en kan vervolgens helemaal niets met alle adviezen, omdat ze weigert naar haar eigen aandeel te kijken en haar (soms vreemde) kijk op dingen aan te passen. Ik snap wel dat mensen het zat zijn en steeds harder gaan reageren.
Je kunt het ook zat zijn en niet reageren :lightbulb: de nare karakters komen wel boven drijven dan zeg.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
17-08-2019 08:48
Je kunt het ook zat zijn en niet reageren :lightbulb: de nare karakters komen wel boven drijven dan zeg.
Ik vind het ook best ver gaan. We moeten niet vergeten dat wij ook aannames doen en TO (en haar zus) niet persoonlijk kennen.
Ik ben echt geen geitenwollensok, maar krijg in dit topic wel een beetje buikpijn van hoe er tegen TO wordt 'opgetreden'.
mater_matuta schreef:
17-08-2019 07:16
Waaaat?! Ik dacht dat jij de jongste was maar jij bent gewoon 28+?! :woa:
En jij woont op jouw leeftijd bij je ouders, hebt geen vaste baan, maar ondertussen kijk je neer op je zus? En je zit in augustus te flippen over kerst? 8-.

Jee, ik ken er plenty die op jouw leeftijd al getrouwd zijn en kleine kinderen hebben, ipv zich nog zelf als een klein kind te gedragen. Sowieso wonen ze allemaal op zichzelf. In de Randstad, met de huizenmarkt van nu. Misschien doe je iets toch minder perfect dan dat je zelf denkt? :sarcastic:
Is dat echt zo raar? Ik ken best veel twintigers zonder vast contract of die af en toe thuis wonen omdat het best lastig is een vaste baan te krijgen of de huur op te kunnen blijven brengen in bepaalde delen van dit land (en geen spaargeld opbouwen mede daardoor voor koop). Ook alleenstaande mensen van in de 30 komen niet makkelijk aan een leuke hypotheek voor een simpel appartementje door bv studieschuld of een laag maar nog net modaal inkomen, laat staan dat sociale huur erin zit als je dan wel weer een redelijk inkomen hebt maar niet 3 tot 5x de vrije huurprijs verdient (dat eisen veel vrije verhuurders). Als ik het daarover heb met mijn ouders vinden zij dat gek maar ik hoor eigenlijk niet anders, zeker bij alleenstaande twintigers die net 'tussen wal en schip verdienen'. Die lijken echt een soort vast te zitten in een vicieuze cirkel van baan naar baan en/of van huurhuis naar huurhuis omdat de huren snel veel hoger worden terwijl het inkomen achterblijft.
Alle reacties Link kopieren
Oh apart, ik ken dus echt juist niemand die na zijn/haar 25e nog thuis woont. Misschien zit het verschil m wel in het feit dat veel van die twintigers die ik ken, gescheiden ouders hebben? Oftewel die ouders hebben dan vaak ook weer een nieuwe partner, en die zit er niet op te wachten om een meerderjarig stiefkind onder zijn/haar dak te nemen. (Los van het feit dat het stiefkind in kwestie daar meestal net zo min zin in heeft).

Ik zit n.a.v. jouw post nog eens iedereen de revue te laten passeren, maar echt, zelfs de alleenstaanden zijn toch wel rond hun 24e de deur uitgegaan. Desnoods huren ze een kamer of bovenwoning, of delen ze een appartement met een vriend of vriendin. Maar goed, ik woon dan wel in de Randstad maar niet in een van de echt grote plaatsen als Utrecht, Rotterdam, Den Haag etc dat scheelt wellicht ook.
Alle reacties Link kopieren
En zo zie je dus maar weer dat we allemaal aannames doen vanuit onze eigen referentiekaders.
Uiteindelijk kunnen wij niet door een scherm zien wie er welke rol precies heeft.

Wat ik alleen niet snap is dat TO ondersteuning krijgt en maar in dit cirkeltje blijft lopen. Ik heb een maatschappelijk werkster en het belangrijkste wat ze mij misschien wel geleerd heeft is dat het enige wat je soms kan is kiezen tussen twee kwaden.

Je kan je ouders en je zus niet veranderen TO. Je kan alleen veranderen hoe je er zelf mee omgaat. Oftewel je gaat iets anders doen wanneer je zus langs komt. Of je houd je mond en bemoeid je niet met haar leven zodat de boel niet escaleert. Dat is nou eenmaal de realiteit, onafhankelijk van wie er gelijk heeft.
.
anoniem_638f50dc2d41e wijzigde dit bericht op 29-11-2020 23:17
99.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
17-08-2019 10:03
Oh apart, ik ken dus echt juist niemand die na zijn/haar 25e nog thuis woont. Misschien zit het verschil m wel in het feit dat veel van die twintigers die ik ken, gescheiden ouders hebben? Oftewel die ouders hebben dan vaak ook weer een nieuwe partner, en die zit er niet op te wachten om een meerderjarig stiefkind onder zijn/haar dak te nemen. (Los van het feit dat het stiefkind in kwestie daar meestal net zo min zin in heeft).

Ik zit n.a.v. jouw post nog eens iedereen de revue te laten passeren, maar echt, zelfs de alleenstaanden zijn toch wel rond hun 24e de deur uitgegaan. Desnoods huren ze een kamer of bovenwoning, of delen ze een appartement met een vriend of vriendin. Maar goed, ik woon dan wel in de Randstad maar niet in een van de echt grote plaatsen als Utrecht, Rotterdam, Den Haag etc dat scheelt wellicht ook.
Al woont iemand onder een brug, wie ben jij dan om iemand uit te jauwen voor zijn of haar levensomstandigheden of dingen die nog niet lopen, zeker onder de dertig kun je nog alle kanten op en al was het niet zo pff
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
17-08-2019 10:16
Al woont iemand onder een brug, wie ben jij dan om iemand uit te jauwen voor zijn of haar levensomstandigheden of dingen die nog niet lopen, zeker onder de dertig kun je nog alle kanten op en al was het niet zo pff
Op zich moet die persoon dat dan helemaal zelf weten. Maar wat ik apart vind is dat Kandijsuiker neerkijkt op haar zus omdat die "maar" in een studentenhuis woont op haar 28e. Terwijl zijzelf ouder is (zo ver onder de 30 zal ze trouwens niet zijn met een jongere zus van 28, denk eerder 30+) en bij haar ouders woont. Zus woont tenminste zelfstandig.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
17-08-2019 10:48
Op zich moet die persoon dat dan helemaal zelf weten. Maar wat ik apart vind is dat Kandijsuiker neerkijkt op haar zus omdat die "maar" in een studentenhuis woont op haar 28e. Terwijl zijzelf ouder is (zo ver onder de 30 zal ze trouwens niet zijn met een jongere zus van 28, denk eerder 30+) en bij haar ouders woont. Zus woont tenminste zelfstandig.
Van haar ouders geld heb ik half gelezen maar goed het is ook niet aan haar om te oordelen maar ze heeft nog altijd meer recht om te oordelen over een zus die ze haar hele leven kent dan jij op to terwijl je haar niet kent en iedereen het haar al in 50 verschillende talen heeft toegeschreeuwd.. wat was het nut ervan vraag ik me af.
MissMaran schreef:
17-08-2019 10:16
Al woont iemand onder een brug, wie ben jij dan om iemand uit te jauwen voor zijn of haar levensomstandigheden of dingen die nog niet lopen, zeker onder de dertig kun je nog alle kanten op en al was het niet zo pff
Zeg je dit dan ook tegen TO? :facepalm:
MissMaran schreef:
17-08-2019 10:55
Van haar ouders geld heb ik half gelezen maar goed het is ook niet aan haar om te oordelen maar ze heeft nog altijd meer recht om te oordelen over een zus die ze haar hele leven kent dan jij op to terwijl je haar niet kent en iedereen het haar al in 50 verschillende talen heeft toegeschreeuwd.. wat was het nut ervan vraag ik me af.
Neerkijkende familie steekt veel harder hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven