date heeft zwaar accent

21-03-2012 22:27 348 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

ik heb gisteren een gezellige date gehad met een jongen. Ik woon zelf in Brabant en hij woont in de Achterhoek bij Doetinchem. Het was echt een gezellige avond en we hebben 3 uur lang gekletst over vanalles. We hebben dan ook weer volgende week afgesproken voor een tweede date.

Hij is leuk genoeg dus om vaker te zien. Alleen het puntje is: hij heeft een zwaar Achterhoeks dialect. Ik vind het opzich niet erg (versta hem natuurlijk wel), maar ik vraag me af of ik dit niet vervelend ga vinden als hij in mijn woonplaats zal zijn. Ik merk dat ik toch een beetje negatief tegenover een accent/dialect sta. Meer omdat ik me dan afvraag wat anderen ervan denken... Mijn familie enz.

Wat zouden jullie hiervan vinden?
Pffff..................

Als mijn (Haarlemse) vriend destijds een probleem had gemaakt van mijn (Twentse) accent zou ik denken; sjonge wat ben jij oppervlakkig.
quote:Yavanna schreef op 21 maart 2012 @ 23:45:

[...]

Zij hebben alle leuke mensen er tussenuit gepikt, nu woont er alleen nog k*tvolk
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:miepje1971 schreef op 21 maart 2012 @ 23:34:

En ik heb OOK een accent! Daor zal ik oe es efkes met komm'n ploagen.
noord-hollands accent is niet echt sexy trouwens.

dan vind ik dat achterhoeks toch leuker, lekker smeuiig.
wij slapen nooit.
quote:isabellajosephine schreef op 21 maart 2012 @ 23:44:

Ah, Yavanna, zoiets dacht ik ook inderdaad.

Het lijkt me overigens sterk dat de Romeinen nu nog zo veel invloed hebben op onze taal; kijk eens hoe veel Australisch-Engels na nog geen tweehonderd jaar verschilt van Engels-Engels, en Amerikaans-Engels.

Nou, maar australisch engels en amerikaans engels is natuurlijk wel heel erg beinvloed door verschillende groepen mensen.

Romeinen hebben ook geen invloed meer. Die zijn dood...
anoniem_143193 wijzigde dit bericht op 21-03-2012 23:52
Reden: Ijs eten en typen is lastig
% gewijzigd
Foutje.
manji wijzigde dit bericht op 21-03-2012 23:57
Reden: foutje.
% gewijzigd
quote:secondhandsuus schreef op 21 maart 2012 @ 23:51:

[...]

Nou, maar australisch engels en amerikaans engels is natuurlijk wel heel erg beinvloed door verschillende groepen mensen.

Romeinen hebben ook geen invloed meer. Die zijn dood... Ik kwam toevallig net nog een verhaal tegen over een Romeinse geest die mensen lastig viel. Dus ze proberen het nog wel! Kan het nu niet meer vinden via google dat verhaal, helaas...
Achterhoeks is op zich wel te verstaan, het klinkt alleen oliedom. Kan me voorstellen dat je je er na een tijdje aan gaat ergeren.
quote:Yavanna schreef op 21 maart 2012 @ 23:53:

[...]

Ik kwam toevallig net nog een verhaal tegen over een Romeinse geest die mensen lastig viel. Dus ze proberen het nog wel! Kan het nu niet meer vinden via google dat verhaal, helaas...Hei hallo! Wil jij niet de hele tijd mijn hersenspinsels, complottheorieën, verdraaiingen van het verloop van de geschiedenis, lopen ontkrachten? Zo neemt niemand mij meer serieus...
quote:bloedje schreef op 21 maart 2012 @ 23:54:

Achterhoeks is op zich wel te verstaan, het klinkt alleen oliedom. Kan me voorstellen dat je je er na een tijdje aan gaat ergeren.

Over oliedom gesproken, ik zit in je andere topic al klaar voor advies.

Kom maar op met die mail!
quote:secondhandsuus schreef op 21 maart 2012 @ 23:56:

[...]

Hei hallo! Wil jij niet de hele tijd mijn hersenspinsels, complottheorieën, verdraaiingen van het verloop van de geschiedenis, lopen ontkrachten? Zo neemt niemand mij meer serieus... Haha sorry hoor, moest ook erg lachen want ik had net dat verhaal gelezen!
Als vrouw zou ik er zeker op afknappen.

Maar ik ben een man, en in een meisje vind ik het juist wel schattig (heb ik ook bij Vlamingen. Vlaamse meisjes vind ik heel schattig, terwijl ik Vlaamse mannen niet helemaal serieus neem). Maar als ik echt serieus iets zou willen opbouwen met een meisje, dan zou ik wel willen dat ze ABN spreekt.
quote:Yavanna schreef op 21 maart 2012 @ 23:53:

[...]

Ik kwam toevallig net nog een verhaal tegen over een Romeinse geest die mensen lastig viel. Dus ze proberen het nog wel! Kan het nu niet meer vinden via google dat verhaal, helaas...Oh, nou dat verklaart het. En dan vooral de mensen in de Achterhoek?
quote:martin81 schreef op 21 maart 2012 @ 23:59:

Als vrouw zou ik er zeker op afknappen.

Maar ik ben een man, en in een meisje vind ik het juist wel schattig (heb ik ook bij Vlamingen. Vlaamse meisjes vind ik heel schattig, terwijl ik Vlaamse mannen niet helemaal serieus neem). Maar als ik echt serieus iets zou willen opbouwen met een meisje, dan zou ik wel willen dat ze ABN spreekt.Martin, hoe weet je dat nou? En waarom zou een vrouw er wel op afknappen en een man niet?
nieuwe wet van martin, als je als vrouw geen serieuze relatie wilt, neem dan een man uit de achterhoek.
wij slapen nooit.
Thaise vrouwen spreken geen ABN hoor martin.
@Yvanna: als ik een Achterhoekse man zie, en dan denk hoe vrouwen daar over denken, dan kan ik me eerlijk gezegd niet goed voorstellen hoe ze dat aantrekkelijk zouden kunnen vinden.

Maar in een vrouw kan dat boerse juist wel wat hebben, het is toch weer eens wat anders. En ook minder intimiderend.
Pfff wat is dit een nondiscussie. Ik ben geboren Amsterdamse uit Rotterdamse ouders, als puber opgegroeid in de Achterhoek en daarna jaren in Brabant gewoond en momenteel woon ik op de Veluwe, daarnaast een schoonfamilie die uit Almelo afkomstig is.

Ik spreek ABN, soms komt er iets plats door en soms een zachte 'g', als ik echt blij ben,hoor je iets Amsterdams en wanneer ik kwaad ben, komt die onvervalste Rotterdamse tongval naar boven. Maar bovenal heb ik mij nooit druk gemaakt over welk accent ik of de mensen om mij heen hebben . En zij volgens mij over mijn accenten ook niet. En daarnaast heb ik overal aardige en minder aardige mensen ontmoet.

Dus TO, als JIJ hem leuk genoeg vindt om hem vaker te zien, maak je dan vooral niet druk om wat andere mensen denken. Ze wennen er over het algemeen snel aan.
martin, als je dat al intimiderend vindt is jouw eigen abn waarschijnlijk niet je van het?

wat maakt het eigenlijk uit hoe iemand praat?
wij slapen nooit.
Achterhoeks is geen accent, maar een officieel dialect! Mijn moeder is een echte Achterhoeker, maar heeft op de basisschool gewoon ABN leren spreken (of iets wat er op moet lijken althans...). Ze is dus een soort van twee-talig opgevoed. Neem aan dat dat bij jouw date toch ook wel het geval is?

En spreek je zelf wel gewoon NL eigenlijk? Want Brabo's praten vaak toch ook met een zwaar accent ( met een zachte /g/, of "Houdoe" ipv "doei", etc.)...;)
Volgens mij is het Brabants ook een dialect? Weet het eigenlijk niet, maar heb wel gemerkt dat er veel woorden zijn die toch anders zijn dan het ABN.
Om het even welke taal of welk dialect je ook spreekt, er is altijd wel iemand te vinden die dat of niet verstaat of niet mooi vindt of weet ik veel...

Voortaan dus maar allemaal onze mond houden dan?
quote:Princi schreef op 22 maart 2012 @ 00:06:

Pfff wat is dit een nondiscussie. Ik ben geboren Amsterdamse uit Rotterdamse ouders, als puber opgegroeid in de Achterhoek en daarna jaren in Brabant gewoond en momenteel woon ik op de Veluwe, daarnaast een schoonfamilie die uit Almelo afkomstig is.

Ik spreek ABN, soms komt er iets plats door en soms een zachte 'g', als ik echt blij ben,hoor je iets Amsterdams en wanneer ik kwaad ben, komt die onvervalste Rotterdamse tongval naar boven. Maar bovenal heb ik mij nooit druk gemaakt over welk accent ik of de mensen om mij heen hebben . En zij volgens mij over mijn accenten ook niet. En daarnaast heb ik overal aardige en minder aardige mensen ontmoet.

Dus TO, als JIJ hem leuk genoeg vindt om hem vaker te zien, maak je dan vooral niet druk om wat andere mensen denken. Ze wennen er over het algemeen snel aan.

Dit doet me denken aan mijn topic over de sociologie van taalgebruik.

Feit is dat de mensen met een Achterhoeks accent bij McKinsey en dergelijke werkgevers dun gezaaid zijn. Zonder een waardeoordeel te willen vellen, zegt het gewoon iets over iemand.

(En voordat iedereen zegt dat het onzin is, zou ik eerst wel eens TO willen horen over opleiding en/of baan van haar love-interest)
quote:leentjedb schreef op 22 maart 2012 @ 00:11:

Om het even welke taal of welk dialect je ook spreekt, er is altijd wel iemand te vinden die dat of niet verstaat of niet mooi vindt of weet ik veel...

Voortaan dus maar allemaal onze mond houden dan?Nou, die kans lijkt me bij ABN toch een stuk kleiner.
Waarom doe ik nog moeite? Martin gaat toch niet op reacties in die niet in zijn straatje passen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven