Date verteld over mijn ADD
woensdag 26 augustus 2020 om 17:00
Hoi iedereen,
Laatst heb ik een date gehad met een man die ik heel erg leuk vond/vind. Toen we elkaar leerde kennen was er zo'n goede klik en aantrekkingskracht.. Tot onze date. Het ging allemaal goed en was heel gezellig, totdat ik ineens begon te vertellen over dat ik ADD heb (het kwam ineens ter sprake). Hij vroeg wat dat precies inhield, dus begon ik het uit te leggen. Ineens merk ik dat hij zeer kortaf is en op WhatsApp eigenlijk niets meer zegt. Heel eerlijk gezegd doet dit me best pijn en merk dat hij daarvoor echt steeds het initiatief nam om met me te praten en wat af te spreken.. Misschien vindt hij me nu 'raar'.. Maarja wat is 'normaal'??! Spijt dat ik veel te open ben geweest over mezelf. Hoe kunnen jullie iemand vergeten waar je gevoelens voor hebt?
Bedankt alvast voor de reacties.
Groetjes
Laatst heb ik een date gehad met een man die ik heel erg leuk vond/vind. Toen we elkaar leerde kennen was er zo'n goede klik en aantrekkingskracht.. Tot onze date. Het ging allemaal goed en was heel gezellig, totdat ik ineens begon te vertellen over dat ik ADD heb (het kwam ineens ter sprake). Hij vroeg wat dat precies inhield, dus begon ik het uit te leggen. Ineens merk ik dat hij zeer kortaf is en op WhatsApp eigenlijk niets meer zegt. Heel eerlijk gezegd doet dit me best pijn en merk dat hij daarvoor echt steeds het initiatief nam om met me te praten en wat af te spreken.. Misschien vindt hij me nu 'raar'.. Maarja wat is 'normaal'??! Spijt dat ik veel te open ben geweest over mezelf. Hoe kunnen jullie iemand vergeten waar je gevoelens voor hebt?
Bedankt alvast voor de reacties.
Groetjes
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:38
Mijn vader heeft Asperger en broertje ook, dat bestond ook nog niet en beide gestudeerd en carrière, weliswaar met strubbelingen maar dat hadden ze in iedere situatie gehad.samarinde schreef: ↑28-08-2020 16:26Ja! Het scheelt natuurlijk dat er in mijn jeugd niets (?) bekend was over ADD, je was gewoon een dromer en een beetje 'vaag', wat mensen wel leuk vonden, dus ik begreep pas toen mijn kinderen door hun mentor op ADD werden gewezen dat er blijkbaar een naam voor was. Toen de psychiater van mijn kinderen tegen mij zei dat de kans heel groot was dat ik het ook had - en inderdaad, dat was zo - begreep ik ineens dat mijn eigen vader óók ADD had gehad. Hij heeft een prachtige carrière gehad en enorm veel bereikt, ondanks zijn 'stoornis', en dat heeft natuurlijk mijn beeld beïnvloed. Je moet iets harder vechten, misschien, en je moet echt leren hoe je in elkaar zit (toch wel anders dan de gemiddelde mens), maar het is precies zoals jij zegt: iedereen heeft wel iets. Dat geloof ik écht, en eerlijk gezegd lijkt het me veel lastiger om een zwartkijker te zijn (geen stoornis), of een zeurpiet (geen stoornis), dan om ADD te hebben en gewoon op je eigen manier je dromen na te jagen.
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:38
Mooi gezegd, zo ervaar ik het ook. Mijn wereld is zoveel beter geworden nu ik medicatie krijg. Ik ben sowieso een enorme doorzetter en kan mij heel erg goed concentreren als het echt moet, maar ik begreep nooit waarom ik in bepaalde zaken (wat de gemiddelde mens blijkbaar fluitend voor elkaar krijgt) zo slecht was. Ik voelde mij altijd dom (terwijl ik een universitaire opleiding met goede resultaten heb afgerond), nu niet meer omdat ik dat gevoel van 'dommigheid' en 'traagheid' eindelijk kan plaatsen. Ik ben nog steeds chaotisch, gelukkig helpt de medicatie mij erg goed en heb ik daarnaast in de loop van de jaren mij vaardigheden aangeleerd om de ergste chaos te compenseren. Maar het heeft helaas wel een negatief effect op mijn zelfbeeld gehad, aan de andere kant waardeer ik mijn opleiding des te meer. Studeren met ADD kan namelijk best lastig zijn.sprokkelientje schreef: ↑28-08-2020 16:00Ik ken heel veel mensen die het zwaar hebben met hun ADD/ADHD, ik ken ook zat mensen die dat niet hebben of een die tegen dingen aanlopen maar er anders mee omgaan.
Mijn beste vriend heeft ADHD maar gebruikt geen medicatie, is heel erg gedisciplineerd en sport zich tig slagen in de rondte wat bij hem de nodige onrust naar de achtergrond doet verdwijnen zo ook de nodige stoffen aanmaakt.
Ik zelf gebruik wel medicatie en voor mij is het een zegen (kortwerkende ritalin),als ik mijn leven vergelijk met 10 jaar geleden en de manier waardoor ik mede daardoor anders met dingen om kan gaan, dingen die eerder niet lukte, maar nu wel.
Ik vind medicatie dus geen pleister maar een hechting. En ja ik accepteer mijn brein, mijn stoornis en hoe ik zelf ben, maar ik zal ook moeten meedraaien in een maatschappij die (helaas en soms ook gelukkig) nog altijd uitgaat van het gemiddelde. Daar kan ik als individu niets aan veranderen, wat ik wel kan is het voor mezelf wat draaglijker maken om mee te kunnen draaien, uiteraard tot op zekere hoogte en voor mij zijn dat pillen, CGT (inmiddels afgerond) en er inderdaad vaak keihard om lachen.
On topic: ik vertel het wel eens aan mensen als ADD of ADHD ter sprake komt. Mij valt juist op dat ik geen tot weinig reacties krijg.
vrijdag 28 augustus 2020 om 21:49
Ik wil de mensen met een “ diagnose “
Een hart onder de riem steken.
De definitie van “ziekte” vanuit de medische visie is bepaald door de DSM. Kijk daar eens naar. Dat is eigenlijk meer een hele beperkte benadering.
Als je nu een persoon bent met een afwijkend wat excentriek persoonsprofiel is de maatschappij dat geneigd te zien als stoornis. Dat gebeurt ook met ADD. En ADHD. Uiteindelijk betreft het slechts een statistische afkap op cijfers. Dus als je net wat meer afwijkt dan gemiddeld heb je een stoornis of ben je ziek. Tegen die onmenselijke benadering van alles dat wat anders is verzet ik mij.
De definitie van “ziekte” vanuit de medische visie is bepaald door de DSM. Kijk daar eens naar. Dat is eigenlijk meer een hele beperkte benadering.
Als je nu een persoon bent met een afwijkend wat excentriek persoonsprofiel is de maatschappij dat geneigd te zien als stoornis. Dat gebeurt ook met ADD. En ADHD. Uiteindelijk betreft het slechts een statistische afkap op cijfers. Dus als je net wat meer afwijkt dan gemiddeld heb je een stoornis of ben je ziek. Tegen die onmenselijke benadering van alles dat wat anders is verzet ik mij.
vrijdag 28 augustus 2020 om 21:51
Deze link geeft een mooi beeld net een positieve mensvisie;
https://www.addkenmerken.net/category/inspiratie/
https://www.addkenmerken.net/category/inspiratie/
vrijdag 28 augustus 2020 om 22:02
Meer specifiek voor allen met ADD. Of voor allen met oordelen over “ons “
https://youtu.be/OPR3GlpQQJA
https://youtu.be/OPR3GlpQQJA
zaterdag 29 augustus 2020 om 07:31
Dat vind ik erg mooi geschreven.MisterHansome schreef: ↑28-08-2020 21:49Ik wil de mensen met een “ diagnose “
En wil me hier zeker bij aansluiten.
zaterdag 29 augustus 2020 om 10:42
Maar je denkt wel dat mensen met een diagnose dat zelf niet kunnen bedenken?MisterHansome schreef: ↑28-08-2020 21:49Ik wil de mensen met een “ diagnose “
zaterdag 29 augustus 2020 om 12:41
Fijn voor jou zeg en je post is ook herkenbaar in die zin...Maar niet snappen waarom je bepaalde zakenlieden voor elkaar kreeg.Whateffa schreef: ↑28-08-2020 18:38Mooi gezegd, zo ervaar ik het ook. Mijn wereld is zoveel beter geworden nu ik medicatie krijg. Ik ben sowieso een enorme doorzetter en kan mij heel erg goed concentreren als het echt moet, maar ik begreep nooit waarom ik in bepaalde zaken (wat de gemiddelde mens blijkbaar fluitend voor elkaar krijgt) zo slecht was. Ik voelde mij altijd dom (terwijl ik een universitaire opleiding met goede resultaten heb afgerond), nu niet meer omdat ik dat gevoel van 'dommigheid' en 'traagheid' eindelijk kan plaatsen. Ik ben nog steeds chaotisch, gelukkig helpt de medicatie mij erg goed en heb ik daarnaast in de loop van de jaren mij vaardigheden aangeleerd om de ergste chaos te compenseren. Maar het heeft helaas wel een negatief effect op mijn zelfbeeld gehad, aan de andere kant waardeer ik mijn opleiding des te meer. Studeren met ADD kan namelijk best lastig zijn.
On topic: ik vertel het wel eens aan mensen als ADD of ADHD ter sprake komt. Mij valt juist op dat ik geen tot weinig reacties krijg.
Had dat ook en gaandeweg zodanig uitgeput en onzeker met burnout tot gevolg.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
zaterdag 29 augustus 2020 om 21:36