Downdaten?

02-02-2012 18:52 283 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vast een vaker besproken onderwerp, maar omdat ik een jonger (3jr) én iets lager (ik universitair, afgestudeerd, hij HBO) opgeleid vriendje heb, houdt het me toch bezig.

Hoe denken jullie over downdaten en tegen welke dingen lopen jullie aan? Ik kan met mijn vriend uren praten over intermenselijke relaties, theater en gevoelens, maar waar ik wel tegenaan loop, is een verschillende levensinstelling. Ik ben een harde werker, doorzetter en perfectionist, terwijl hij meer voor de makkelijke en relaxte weg gaat.

Hoe belangrijk zouden jullie dit vinden? Zou dit nog naar elkaar toe kunnen groeien? Moet ik dit verschil leren te accepteren, gezien het feit dat het tussen ons totaal niet speelt? Of loop ik nu toch tegen een te groot verschil aan? Of heb je altijd zulke verschillen in relaties?

kortom..een hoop vragen.
quote:martin81 schreef op 03 februari 2012 @ 19:30:

[...]

Dat is geen universitaire studie (als ik dat pleonasme mag gebruiken)Hahaha, elitaire grap ! Op meerdere niveaus ;)
quote:PartlyCloudy schreef op 03 februari 2012 @ 19:36:

[...]

Hahaha, elitaire grap ! Op meerdere niveaus ;)Hij is gevat.
"down-daten" ?

wow , wat de hell denk jij wel niet van jezelf topic starter ?

Beetje eng hoor ;)
quote:PartlyCloudy schreef op 03 februari 2012 @ 19:36:

[...]

Hahaha, elitaire grap ! Op meerdere niveaus ;)Thanks. Ik was er zelf mee in mijn nopjes, maar bang dat hij niet opgemerkt zou worden...
quote:martin81 schreef op 03 februari 2012 @ 18:00:

[...]

En nog meer ongelofelijke bullshit....Een typische reactie vind ik persoonlijk. Wellicht gemaakt door een wereldvreemde wereldburger met een universitaire opleiding ? Gaarne de volgende keer inhoudelijk ergens op ingaan.
quote:manmetvraag schreef op 03 februari 2012 @ 19:43:

"down-daten" ?

wow , wat de hell denk jij wel niet van jezelf topic starter ?

Beetje eng hoor ;)Waarom vind je dat? Ze beschrijft hier de realiteit: een vrouw die date met iemand met een lagere opleiding wordt gezien als een downdater.
quote:iris1969 schreef op 03 februari 2012 @ 20:06:

[...]

Waarom vind je dat? Ze beschrijft hier de realiteit: een vrouw die date met iemand met een lagere opleiding wordt gezien als een downdater.OMG, de discussie begint opnieuw
Omg downdaten... Had er nog nooit van gehoord, wat een vreselijke term!

En intelligentie en wijsheid zijn echt twee verschillende dingen. Hoe je presteert op school geeft niet weer wie je bent en hoe je in het leven staat.

Yughh ik krijg echt kriebels van dit soort mensen.
quote:dreamer01 schreef op 03 februari 2012 @ 20:14:

Omg downdaten... Had er nog nooit van gehoord, wat een vreselijke term!

En intelligentie en wijsheid zijn echt twee verschillende dingen. Hoe je presteert op school geeft niet weer wie je bent en hoe je in het leven staat.

Yughh ik krijg echt kriebels van dit soort mensen.Heerlijk politiek correct van je, maar toch zoeken de meeste mensen een passende partner qua uiterlijk, humor, intelligentie, opleiding, milieu e.d. Dat is de realiteit.
quote:iris1969 schreef op 03 februari 2012 @ 20:17:

[...]

Heerlijk politiek correct van je, maar toch zoeken de meeste mensen een passende partner qua uiterlijk, humor, intelligentie, opleiding, milieu e.d. Dat is de realiteit.Jup, maar de topic starter zegt zelf dat het geen probleem is in hun relatie en niet speelt. Alleen het feit dat hij Hbo doet is een probleem. Nou sorry hoor, maar ik denk (hoop) niet dat de meeste mensen zo zijn.
quote:dreamer01 schreef op 03 februari 2012 @ 20:26:

[...]

Jup, maar de topic starter zegt zelf dat het geen probleem is in hun relatie en niet speelt. Alleen het feit dat hij Hbo doet is een probleem. Nou sorry hoor, maar ik denk (hoop) niet dat de meeste mensen zo zijn.TO verwart karkterverschillen (waar ze last van heeft) met downdaten, want haar downdaten is praktisch marginaal.
Tjeemig, wat hebben jullie veel geschreven!

Los van dat Iris, denk ik nog steeds dat TO twee dingen met elkaar verwart. Ze kan namelijk uren met vriendlief over voor haar belangrijke onderwerpen praten, maar hij heeft een andere levensinstelling zegt ze. Dat staat in mijn ogen volledig los van zijn opleidingsniveau. Het lijkt me in dit geval zelfs een voordeel voor TO omdat hij haar wat rust zou kunnen brengen.
quote:iris1969 schreef op 03 februari 2012 @ 20:28:

[...]

TO verwart karkterverschillen (waar ze last van heeft) met downdaten, want haar downdaten is praktisch marginaal.Ja inderdaad
Ha! Dachten we toch maar mooi hetzelfde
quote:iris1969 schreef op 03 februari 2012 @ 20:28:

[...]

TO verwart karkterverschillen (waar ze last van heeft) met downdaten, want haar downdaten is praktisch marginaal.Dat zei ik.
quote:beautifulpeople schreef op 03 februari 2012 @ 20:38:

[...]

Dat zei ik.Nee want jij beweert dat intelligentie en opleiding geen enkele link hebben.
downdaten.. er zullen ook wel weer vlakken zijn waarin hij dan weer 'downdate'.

Of ben je óveral beter in?

En levensvisie heeft idd niet te maken met opleidingsniveeau. Ik heb universitair, hbo, mbo, ja zelfs lbo geschoolde mensen in mijn sociale netwerk die een redelijk gelijke levensvisie hebben. En/of politieke voorkeur, lievelingseten, etc.
quote:iris1969 schreef op 03 februari 2012 @ 20:45:

[...]

Nee want jij beweert dat intelligentie en opleiding geen enkele link hebben.

Is ook niet zo.

Wat jij zegt heb ik ook gezegd.
quote:mademoisellelexie schreef op 03 februari 2012 @ 20:14:

[...]

OMG, de discussie begint opnieuw En nogmaals...
quote:beautifulpeople schreef op 03 februari 2012 @ 20:59:

[...]

Is ook niet zo.

Wat jij zegt heb ik ook gezegd.

Intelligentie en opleiding hebben wel een link, dat is gewoon een feit.

Verder ben ik het ook eens met zwolleneesje.
@ TO: ons verschil was best wel groot, omdat hij ook nog uit het buitenland kwam, het (openbare) schoolsysteem is daar heel slecht. Sowieso maar 3 uur per dag, maar ook kwalitatief niet goed. Hij was ook de enige man in huis, dus moest al vroeg geld gaan verdienen. Dat ging hem ook vrij aardig af, dus hij vond het niet nodig om verder te studeren.

Hij was ook altijd iemand die overal kansen zag (=positief), maar moeilijk aan iets kon bouwen op de langere termijn. Terwijl ik daar juist wel heel erg mee bezig was.

Daarnaast was onze 'algemene ontwikkeling' ook heel anders ontwikkeld, wat daar bekend is, is hier onbekend en omgekeerd. Vooral ik had daar veel moeite mee (weinig geduld, geen zin om dingen uit te leggen). Hij is wat dat betreft veel makkelijker.

Als laatste (en dat heeft wel echt met school/opleiding) te maken, miste hij echte bepaalde vaardigheden die je in NL op de middelbare school leert (discussieren, teksten scannen, een bepaalde georganiseerde manier van denken, planmatig werken etc.).

Ook daar was ik diegene die daar niet altijd goed tegen kon.

Wat is er veranderd? Gaandeweg zijn we steeds meer naar elkaar toegegroeid, ik heb bij hem gewoond en hij bij mij, waardoor onze kennis steeds meer overeenkwam qua onderwerpen, maar ook qua levensinstelling. Ik ben een stuk makkelijker geworden en meer leef bij de dag, terwijl hij wat meer lange termijn is gaan denken. (Uiteindelijk ben ik nog steeds de planner en is hij een pluk de dag typ, maar het ligt nu een stuk dichter bij elkaar). Hij heeft mij geleerd om wat geduldiger te zijn en hij is hier in nederland naar school geweest, wat hem (of eigenlijk mij :p)heel erg veel heeft geholpen mij bovengenoemde vaardigheden en de algemene ontwikkeling van Nederland.
Het is een grappige discussie geworden

Ik denk wel dat de universiteit (en zeker sommige studies) niet zo heel veel (meer) voorstellen maar ik denk ook weer niet dat je er alleen maar met doorzettingsvermogen komt

Misschien met een heeeeele lange omweg en dan nog alleen bepaalde studies.

Trouwens, ik denk ook niet dat een kind uit groep 8 met een laag IQ op het gymnasium terecht komt omdat ie als 12-jarige ineens een enorme drive voelt om later naar de uni te gaan

Ook vind ik niet alle WO-geschoolden wereldvreemd. Wel lijken het soms - wat iemand hier ook schreef - op verschillende werelden en sommige WO-opgeleiden die ik ken, komen hun wereldje nooit uit.

Zo dacht een vriendin van mij laatst dat bijstand 2000 euro netto was, ik viel bijna van mijn stoel. Sommige WO-ers kennen ook echt alleen maar WO-ers, dat verbaast me wel.

Andersom trouwens ook, ken ook mensen uit mijn volksbuurtje die nog nooit een boek hebben gelezen of nog nooit in een museum zijn geweest.

Vind het allebei onvoorstelbaar, maar goed, wie ben ik.

Downdaten is inderdaad een naar woord. TO heeft hem niet verzonnen trouwens, waren hier al eerder topics over

Princess, bedankt voor je antwoord
quote:beautifulpeople schreef op 03 februari 2012 @ 18:16:

[ De Mastertitel geeft tegenwoordig slechts aan dat je de status van analfabeet ontgroeid bent. Tegenwoordig gaat vrijwel iedereen die de tafel van 3 kent naar de universiteit.

Wat een onzin. Maar wel zo grappig, je zou journalistiek moeten gaan studeren of heb je dan al gedaan?
quote:dotje10 schreef op 02 februari 2012 @ 18:54:

Ik had nog nooit van het woord downdaten gehoord?

Daten op de grond, op je knieen of zo??
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
Zo, na een dag niet gekeken te hebben, zie ik dat het barst van de (veelal) verongelijkte reacties! In ieder geval bedankt voor de vele reacties, al was het niet direct wat ik verwachtte bij het plaatsen van mijn oriënterende vraag over verschillen binnen een relatie. Even een paar punten vooraf:

Ik snap de aversie tegen de term 'downdaten'. Het klinkt vreselijk, alsof de ene beter is dan de ander en dit is ook absoluut niet wat ik bedoel. In het NRC-handelsblad van vorige week werd deze term geïntroduceerd (voor mij ook compleet nieuw) dus ik veronderstelde dat dit een voor velen bekend begrip zou zijn :S Wat ik enkel bedoel is dat mijn vriend én iets lager is opgeleid, én een stuk jonger is, hetgeen ertoe leidt dat ik nu werk en hij nog studeert, ik al bepaalde ervaringen heb (reizen, relaties) die hij nog niet heeft en meer van dit soort verschillen.

Ten tweede: ook ik weet dat een verschil in opleiding absoluut geen verschil in intelligentie betekent. Sterker nog: ik vind mijn vriend in bepaalde opzichten intelligenter dan ik, terwijl ik op andere punten weer slimmer ben.

Ook vind ik de eigenschap perfectionisme niet beter dan relaxt in het leven staan en kunnen leven in het hier en nu. Sterker nog: ik kan er veel van leren en we kunnen elkaar aanvullen.

Kortom: ik voel me niet beter, maar merk de laatste tijd wel verschillen tussen ons. Het feit dat er zo heftig op dit topic gereageerd wordt, bewijst wat mij betreft wel hoe gevoelig dit voor sommigen ligt. Uit mijn vorige bericht blijkt in geen enkel opzicht dat ik mijn vriend veroordeel of minder vind.

Uit jullie reacties haal ik in ieder geval dat het verschil in levensinstelling meer op de voorgrond staat dan het verschil in opleiding. Zelf zie ik wel een relatie tussen beiden (uitzonderingen daargelaten), maar ik ben met jullie eens dat dit eigenlijk niet eens van belang is. Het probleem is dan het verschil in levensvisie (waar dit dan ook door veroorzaakt wordt) en daarvan is de vraag of dat werkt tussen ons.

Gelukkig hebben een paar mensen ook inhoudelijk op dit aspect gereageerd en daar kan ik zeker wat mee. Misschien dat anderen, nadat hun allergie/ophef/verontwaardiging over dit topic wat is afgezakt, hier ook nog nog een mening over hebben

Dus een poging tot herformulering: herkent iemand dit/deze verschillen binnen de relatie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven