Downdaten?

02-02-2012 18:52 283 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vast een vaker besproken onderwerp, maar omdat ik een jonger (3jr) én iets lager (ik universitair, afgestudeerd, hij HBO) opgeleid vriendje heb, houdt het me toch bezig.

Hoe denken jullie over downdaten en tegen welke dingen lopen jullie aan? Ik kan met mijn vriend uren praten over intermenselijke relaties, theater en gevoelens, maar waar ik wel tegenaan loop, is een verschillende levensinstelling. Ik ben een harde werker, doorzetter en perfectionist, terwijl hij meer voor de makkelijke en relaxte weg gaat.

Hoe belangrijk zouden jullie dit vinden? Zou dit nog naar elkaar toe kunnen groeien? Moet ik dit verschil leren te accepteren, gezien het feit dat het tussen ons totaal niet speelt? Of loop ik nu toch tegen een te groot verschil aan? Of heb je altijd zulke verschillen in relaties?

kortom..een hoop vragen.
quote:martin81 schreef op 03 februari 2012 @ 19:05:

[...]

Gaat al weer over uitzonderlijke gevallen.

De (absurde, compleet onhoudbare) stelling is dat er geen correlatie is tussen opleidingsniveau (even gesteld dat we dat als een metrische variabele kunnen beschouwen) en intelligentie....Klopt, het was maar een voorbeeld om aan te geven dat het voor de hand ligt dat motivatie een belangrijke factor is.
quote:iris1969 schreef op 03 februari 2012 @ 19:05:

[...]

Niet mee eens. Als je niet slim genoeg bent kun je blokken tot je een ons weegt, maar dan ga je het echt niet redden.Juistem.
quote:iris1969 schreef op 03 februari 2012 @ 19:07:

[...]

Ik weet hoe het onderwijs van nu werkt. Mijn nichtje is nu 13 en zit op het gymnasium en daar kom je toch echt alleen als je slim bent.Onzin. Ik heb ook op het gymnasium gezeten (wat een prestatie) en zo ontzettend intelligent ben ik niet.
quote:beautifulpeople schreef op 03 februari 2012 @ 19:07:

[...]

Hoe kunnen al die onnoemelijk onnozele straatratten (om maar een voorbeeld te geven) dan een rijbewijs hebben? Daar moet je ook keihard voor blokken, wil je de auto theorie halen. Heel veel feiten die je moet opslaan in je hoofd. Je mag maar weinig fouten hebben en je hebt instinkers.

Als je echt wil en er echt voor gaat; al kost het veel tijd, lukt het.Nu ga je er dingen bij slepen om je gelijk te halen. Blokken voor 1 theorie examen is niet gelijk aan het halen van je universitaire diploma.
Dames en heer. Dit is niet echt een bijster intelligente discussie aan het worden . Ik geloof dat iedereen hier wel een punt heeft. De 'waarheid' is (zoals bijna altijd) een combinatie van alles...
quote:beautifulpeople schreef op 03 februari 2012 @ 19:09:

[...]

Onzin. Ik heb ook op het gymnasium gezeten (wat een prestatie) en zo ontzettend intelligent ben ik niet.

Blijkbaar wel want je deed het op je sloffen, al laat je nu wel een bijzondere onnozele indruk achter.

Je doet me denken aan Ikbenlief.

[...]

Als je echt wil en er echt voor gaat; al kost het veel tijd, lukt het.

Neem van mij aan dat 999 van de 1000 mensen sowieso NOOIT een studie als natuurkunde zou kunnen halen, zelfs als ze er een leven over zouden mogen doen.

Sommige andere studies zijn misschien wel met heel veel doorzettingsvermogen te halen door een substantieel percentage van de Nederlandse bevolking, maar die studies zijn denk ik meer uitzondering dan regel.

[...]

Hoe kunnen al die onnoemelijk onnozele straatratten (om maar een voorbeeld te geven) dan een rijbewijs hebben? Daar moet je ook keihard voor blokken, wil je de auto theorie halen. Heel veel feiten die je moet opslaan in je hoofd. Je mag maar weinig fouten hebben en je hebt instinkers.

Als je echt wil en er echt voor gaat; al kost het veel tijd, lukt het.Omdat de "opleiding" in je voorbeeld gericht is op het gemiddelde, en niet op universitair geschoolden.
quote:iris1969 schreef op 03 februari 2012 @ 19:09:

[...]

Nu ga je er dingen bij slepen om je gelijk te halen. Blokken voor 1 theorie examen is niet gelijk aan het halen van je universitaire diploma.

Het gaat erom dat wanneer jij écht wil het simpelweg lukt. Tenzij je zwakzinnig/gehandicapt bent. Het zal de nodige moeite en energie kosten maar het lukt wel, zoveel stelt een universitaire studie nou ook weer niet voor.

Ik snap de mensen die daar zo overrated over doen ook niet trouwens. Zoals die Sanderijn ook; ze koppelt eigenschappen van een persoon aan een opleidingsniveau, ook niet al te intelligent.
Moest ik ook aan denken Iris.

In dat geval, kansloze discussie.

quote:martin81 schreef op 03 februari 2012 @ 19:10:

[...]

Neem van mij aan dat 999 van de 1000 mensen sowieso NOOIT een studie als natuurkunde zou kunnen halen, zelfs als ze er een leven over zouden mogen doen.

Sommige andere studies zijn misschien wel met heel veel doorzettingsvermogen te halen door een substantieel percentage van de Nederlandse bevolking, maar die studies zijn denk ik meer uitzondering dan regel.Dat geloof ik wel trouwens maar een studie als rechten wel.
quote:beautifulpeople schreef op 03 februari 2012 @ 19:13:

[...]

Dat geloof ik wel trouwens maar een studie als rechten wel.En wat dacht je van journalistiek?
Ik vermoed dat er tegenwoordig eigenlijk een sterkere correlatie is tussen opleiding en intelligentie dan vroeger... want nu kan iedereen doorstuderen en niet alleen mensen uit bevoorrechte milieus zoals in de tijd van mijn ouders nog het geval was...

Het kan ook best zijn dat het niveau van universitaire opleidingen gezakt is, maar dat neemt het verband tussen intelligentie en opleiding niet weg, het suggereert alleen dat we 'universiteit' niet meer mogen gelijkstellen met 'hoge opleiding'.
quote:iris1969 schreef op 03 februari 2012 @ 19:10:

[...]

Blijkbaar wel want je deed het op je sloffen, al laat je nu wel een bijzondere onnozele indruk achter.

Je doet me denken aan Ikbenlief.Ik laat een onnozele indruk achter omdat ik het niet eens ben met jou. Getuigt wel weer van een volwassen houding, dit.
quote:gaia9 schreef op 03 februari 2012 @ 19:15:

[...]

En wat dacht je van journalistiek?Daar heb je weer talent voor nodig.
quote:beautifulpeople schreef op 03 februari 2012 @ 19:15:

[...]

Ik laat een onnozele indruk achter omdat ik het niet eens ben met jou. Getuigt wel weer van een volwassen houding, dit.Nee het gaat er mij niet om dat je het niet met me eens bent, graag zelfs, maar je argumenten zijn onnozel omdat je iets probeert aan te tonen wat niet klopt.
quote:iris1969 schreef op 03 februari 2012 @ 19:18:

[...]

Nee het gaat er mij niet om dat je het niet met me eens bent, graag zelfs, maar je argumenten zijn onnozel omdat je iets probeert aan te tonen wat niet klopt.Het klopt wel. Wellicht moet jij eens naar de tijd van nu kijken en niet zo blijven hangen in vroeger.
quote:beautifulpeople schreef op 03 februari 2012 @ 19:16:

[...]

Daar heb je weer talent voor nodig.Maar dat geldt evenzeer voor een goeie automonteur.
quote:beautifulpeople schreef op 03 februari 2012 @ 19:19:

[...]

Het klopt wel. Wellicht moet jij eens naar de tijd van nu kijken en niet zo blijven hangen in vroeger.

Kijk gewoon eens naar de cijfers over het aantal mensen dat universiteit doet. Dan zie je dat dit een hele kleine groep is.

Kijk ook eens naar de gemiddelde intelligentie van de Nederlander en ook naar hun opleiding en dan zie je dat het gros lager opgeleid is en een wat lager IQ heeft.

Dat wil niet zeggen dat Uni-studenten niet onnozel zijn (dat bewijs jij als geen ander ), maar ze zijn toch wel een stuk intelligenter dan je denkt.
quote:gaia9 schreef op 03 februari 2012 @ 19:20:

[...]

Maar dat geldt evenzeer voor een goeie automonteur.Dat is ook gewoon zo.
Goed, dan zijn we er wel zo'n beetje over uit, niet?

quote:iris1969 schreef op 03 februari 2012 @ 19:22:

[...]

Kijk gewoon eens naar de cijfers over het aantal mensen dat universiteit doet. Dan zie je dat dit een hele kleine groep is.

Kijk ook eens naar de gemiddelde intelligentie van de Nederlander en ook naar hun opleiding en dan zie je dat het gros lager opgeleid is en een wat lager IQ heeft.

Dat wil niet zeggen dat Uni-studenten niet onnozel zijn (dat bewijs jij als geen ander ), maar ze zijn toch wel een stuk intelligenter dan je denkt.

Waar zijn die cijfers dan? Volgens mij zijn die cijfers er niet. Of ze stammen uit de jaren 80/90, ja.

En wat is ''lager'' opgeleid?
quote:gaia9 schreef op 03 februari 2012 @ 19:15:

[...]

En wat dacht je van journalistiek?Dat is geen universitaire studie (als ik dat pleonasme mag gebruiken)
quote:beautifulpeople schreef op 03 februari 2012 @ 19:26:

[...]

Waar zijn die cijfers dan? Volgens mij zijn die cijfers er niet. Of ze stammen uit de jaren 80/90, ja.

En wat is ''lager'' opgeleid?Pfft, duik eens in de wondere wereld van Google zou ik zo zeggen.
Journalistiek is zeker wel een universitaire studie. Het kan alleen ook op hbo- en mbo-niveau.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven