financien

18-02-2012 11:09 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
(...)
Sommige mensen vinden me een zeur, oke dat kan, ieder zijn mening (en die vroeg ik ook dus allemaal prima).

Van anderen heb ik het idee dat ze de situatie misschien niet helemaal snappen (en misschien leg ik het ook niet goed uit, sorry!) Maar je moet het als volgt zien:

Ik 'run' een huishouden (als je daar bij 1 persoon van mag spreken) met erg weinig geld. Ik zorg desondanks dat er toiletpapier, mayonaise, shampoo, douchegel, deodorant, handcreme, tandpasta, bakboter, olijfolie, drinken, brood, broodbeleg, melk, limonade, yoghurt, fruit etc. is/zijn. Ik heb dit uiteraard zelf nodig, maar hij gebruikt dit ook allemaal.

Zijn enige bijdrage is als hij mee-eet (circa 4x per week) dat hij de helft betaalt van 300gr broccoli of de helft betaalt van een stukje vlees van 1,20. Dat is het enige.
quote:ster89 schreef op 18 februari 2012 @ 11:38:

[...]

Dan gooi je toch bij die avondboodschappen een pak melk, sinaasappelsap en een blok kaas erbij en zeg je 'dat was op'. Klaar is kees. Geen gesprek voor nodig in mijn ogen..Ja inderdaad, ik zou het niet zo krampachtig gaan brengen waarbij ik elke euro uitleg.
quote:ster89 schreef op 18 februari 2012 @ 11:38:

[...]

Dan gooi je toch bij die avondboodschappen een pak melk, sinaasappelsap en een blok kaas erbij en zeg je 'dat was op'. Klaar is kees. Geen gesprek voor nodig in mijn ogen..Deze dus.
quote:aurelie26 schreef op 18 februari 2012 @ 11:40:

Sommige mensen vinden me een zeur, oke dat kan, ieder zijn mening (en die vroeg ik ook dus allemaal prima).

Van anderen heb ik het idee dat ze de situatie misschien niet helemaal snappen (en misschien leg ik het ook niet goed uit, sorry!) Maar je moet het als volgt zien:

Ik 'run' een huishouden (als je daar bij 1 persoon van mag spreken) met erg weinig geld. Ik zorg desondanks dat er toiletpapier, mayonaise, shampoo, douchegel, deodorant, handcreme, tandpasta, bakboter, olijfolie, drinken, brood, broodbeleg, melk, limonade, yoghurt, fruit etc. is/zijn. Ik heb dit uiteraard zelf nodig, maar hij gebruikt dit ook allemaal.

Zijn enige bijdrage is als hij mee-eet (circa 4x per week) dat hij de helft betaalt van 300gr broccoli of de helft betaalt van een stukje vlees van 1,20. Dat is het enige.Mijn reactie gaat meer om het feit dat jouw frustraties nu zo erg zijn opgelopen zonder dat je het bespreekbaar hebt gemaakt, of zoals ster opperde gewoon eens van die extra dingen in het winkelmandje gooit als je tóch samen de boodschappen aan het halen bent. Ik vind het in ieder geval heel krampachtig overkomen, terwijl je in een relatie toch zulke dingen normaal met elkaar kunt bespreken?

Zijn enige bijdrage is als hij mee-eet (circa 4x per week) dat hij de helft betaalt van 300gr broccoli of de helft betaalt van een stukje vlees van 1,20. Dat is het enige.Maar doet hij dat bewust zo? Of heb je nooit brood bij die boodschappen neergelegd?
quote:aurelie26 schreef op 18 februari 2012 @ 11:34:

[...]

Van mij. Hij eet mijn brood, mijn pindakaas, mijn kaas, drinkt mijn melk, mijn sinaasappelsap etc.

Dus als jullie boodschappen gaan doen dan halen jullie sec avondeten en dat delen jullie 50/50? Dan stuur je hem dus de volgende keer naar de supermarkt voor het avondeten en een brood en een pak melk en een liter cola, want dat is ook op.

En de volgende keer betaal jij weer en de keer daarna haalt hij het eten en neemt hij ook een fles deo voor jou mee want jij hebt gezegd dat je die nodig hebt en dan haalt hij ook even een pakje ham want die is ook op.
Maar reageer eens op de oplossingen die aangedragen worden?

Zijn enige bijdrage is als hij mee-eet (circa 4x per week) dat hij de helft betaalt van 300gr broccoli of de helft betaalt van een stukje vlees van 1,20. Dat is het enige.

Dat snap ik, zo ben ik ook. Wil altijd voldoende in huis hebben en doe aan het begin van de week de standaard boodschappen zoals brood, eieren, melk etc. Op de dag zelf of voor twee dagen koop ik avondeten.

Misschien is het dus slimmer als je voortaan niet die ene keer per week (bij wijze van) die dingen allemaal haalt, maar gewoon tijdens het shoppen bij de appie in de avond meteen haalt wat op is.

Zo doe ik het in ieder geval. Ik heb altijd melk, brood etc. in huis maar als het op is gooi ik het erbij in de 'avondmandje'. Soms betaal ik het, soms vriend. Maar als jullie nu al die dingen 50/50 betalen kan ik me niet voorstellen dat hij dan alleen de bief en broccoli afrekent.
Aurelie, reageer nou eens op de oplossing die hier wordt aangedragen! Waarom bijt je je zo vast in je eigen ''gelijk''? Wil je ruzie met je vriend of wil je een oplossing voor het probleem?

Oja, ik snap je heel goed hoor. Dat betekent echter niet dat ik het met je eens hoef te zijn en ben.
Wat ster zegt dus (maar die heeft er wel veel minder woorden voor nodig).
Brr, sorry hoor maar ik ben echt heel blij dat vriend gewoon eens af en toe de boodschappen haalt en af en toe ik en of de één dan een biefstukje haalt en de ander een goedkope kipschnitzel zal me een worst wezen. Dan komt dat wel weer in de vorm van een keertje bios betalen of wat dan ook.

Ik heb ook wel eens krappere periodes gehad en dan gaf ik gewoon aan dat ik het deze week even rustig aan moet doen omdat ik anders niet rond kan komen. Nou dan komt vriend bijv. zelf wel met boodschappen aangezet (gewoon omdat het normaal bespreekbaar is en de frustraties niet zijn opgelopen)
Gouden deal, to betaald het vlees ( wel 3x in de week biefstuk van de scharrel) en to krijgt van de vriend een tubetje euro tandpasta.

Gouden deal toch?
Als je dan toch bezig bent:

-pak de elektriciteitsrekening en bereken hoeveel minuten hij bij jou is, hoe vaak knipt hij het licht aan en uit, kaarsen kosten ook geld : betalen zal hij

-idem voor aantal minuten per douche, en toiletbezoeken, water is immers ook niet gratis

- pot mayo betalen? Dan ook gas voor het koken van de aardappelen

- wat dacht je van kosten voor tv abonnement?

-gebruikt hij jouw internet? Oei, elektriciteit, wifi abonnement..dat tikt toch aan!

Wat studeer je? Je zou een goede zijn voor uurtje factuurtje baan!
Ik krijg een beetje rillengen er van, van dit soort "verdelingen".

Maar goed dat er nog geen kinderen zijn, wie betaald de luier, en wie de zwitsalzalf.
quote:aurelie26 schreef op 18 februari 2012 @ 11:29:

Ik denk dat hij per dag nog niet eens 2 euro kwijt is aan ontbijt, lunch, avondeten en drankjes. Dit omdat hij dus eigenlijk alles bij mij nuttigt. Dat betekent dus 56 euro per maand. Heb je ooit iemand gekend die rondkomt van 56 euro per maand en 'gewoon' volwaardige maaltijden eet? De rest van zijn geld geeft hij uit aan drank, uitgaan, kleding, telefoon etc.

Misschien nu iets duidelijker?

Als ik dit lees gaat het je niet om wat hij van jou eet, maar meer om dat jij het niet eerlijk vind dat hij meer over houd. Lijkt hetzelfde probleem maar is het niet. Het eerste probleem is gemakkelijk op te lossen door alle boodschappen samen te doen. Het andere probleem dat hij meer overhoudt heeft te maken met jaloers zijn en dat is minder gemakkelijk op te lossen. Ook al gaat hij meer boodschappen betalen, hij blijft meer overhouden! Dus zul jij iets moeten doen aan die jaloerse gevoelens wil je deze relatie nog een kans geven.

Sandtman en ik hebben altijd heel verschillende inkomens gehad en sinds zeven jaar is de verhouding 100%/0% maar dat heeft hier nooit voor problemen gezorgd.
Ik denk dat jouw vriend zich hier niet van bewust is. En ik denk dat jij je nu veel meer in je hoofd haalt dan dat er daadwerkelijk aan de hand is.

Ik zou het gewoon een keer mededelen, 'goh pietje ik merk dat omdat je hier. wel bent mijn boodschappen ineens veel harder gaan, en aangezien ik financieel niet zo ruim zit wordt me dat toch net te gek. Zou je misschien willen meedelen in die kosten? of vind je het Goed om die ook mee te nemen met het avondeten?'
Commentaar van mijn vriend: Als je daarover al raad moet vragen op het viva forum moet je maar eens nadenken of dit wel de relatie is die je door moet zetten, dit moet je toch gewoon kunnen bespreken. Wat een gezeur. Die kerel denkt daar helemaal niet over na.
Je vraagt onze mening en zegt deze te accepteren maar ondertussen blijf je maar benadrukken dat de mensen die vinden dat je zeurt het niet snappen..

Maar weet je, als hij zo vaak bij je is als dat je zegt dan ga je op zaterdag de weekboodschappen doen en zeg je, he je bent de hele week bij mij geweest. Deze kar is dit keer voor jouw rekening.

Je kan het jezelf natuurlijk ook lastig maken.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Wat ik overigens ook vreemd vind is dat krampachtig 50/50 delen van boodschappen.. Ik neem de bon vaak niet eens mee, laat staan dat ik uberhaupt weet wat het avondeten exact heeft gekost. Willen we pasta eten, halen we bijvoorbeeld alleen tomaten, gehakt en knoflook omdat ik al spaghetti, uien en peper en zout in huis heb. De ene keer betaal ik dat, de andere keer vriend.

Weet ik dat ik geen melk meer in huis heb dan gooi ik die in datzelfde mandje. Komt dus regelmatig voor dat ik de melk die vriend heeft betaalt op drink, en hij veegt zijn kont af met het door mij betaalde wc-papier.

Ik heb bijvoorbeeld ook een nespresso. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hem mee te laten betalen aan de (niet heel goedkope) cups daarvoor. Die euro die hij per week drinkt aan koffie, dat gun ik hem want lekkerder dan de Senseo op zijn werk
quote:loulouise schreef op 18 februari 2012 @ 11:19:

Panadol over welke hoge kosten heb je het in vredesnaam?? Denk je dat die vriend zich elke dag helemaal in wc-papier wikkelt, zich daarna overgiet met 4 liter douchegel en 3 tubes tandpasta om daarna een uur te gaan douchen?

Ja, TO opener heeft moeite met de kosten en ze kan daar het beste met haar vriend over praten.

4 liter douchegel en 3 tubes tandpasta zou ik ook niet van wakker liggen,maar TO wel dus moet ze het maar gewoon met vriend overleggen.Het zal wel een afknappertje zijn, maar goed ieder zijn keus.
quote:achnein schreef op 18 februari 2012 @ 11:44:

Maar reageer eens op de oplossingen die aangedragen worden?Nah
of open een gezamelijke rekening / boodschappen pot waar jullie netjes iets 50% aan betalen. kunnen jullie daar ee boodschappen van doen en veen scheve blikken meer.
quote:daydream schreef op 18 februari 2012 @ 11:43:

[...]

Maar doet hij dat bewust zo? Of heb je nooit brood bij die boodschappen neergelegd?Ik zie dat heel veel mensen als optie noemen dat ik dingen extra moet kopen als we samen boodschappen doen. Misschien is dat iets wat ik moet gaan doen, maar dan moet ik eerst beginnen met het samen doen van de boodschappen. Die doen we nooit samen. Meestal beslist hij last minute of hij mee eet en dan zeg ik dat dat prima is, als hij even een stukje vlees extra haalt ofzo (voor hem). En daar betaal ik dus de helft van.Of hij zegt: laat maar zitten en als ik dan de volgende keer het eten heb gehaald (als ik dus wel van te voren wist dat hij mee zou eten) en ik wist dat hij mee zou eten, dan wil hij daar niet de helft van betalen "want hij heeft de vorige keer al dat vlees betaald" (wat dus voor hem alleen was, ik had al vlees voor mezelf...)
quote:aurelie26 schreef op 18 februari 2012 @ 11:50:

[...]

Ik zie dat heel veel mensen als optie noemen dat ik dingen extra moet kopen als we samen boodschappen doen. Misschien is dat iets wat ik moet gaan doen, maar dan moet ik eerst beginnen met het samen doen van de boodschappen. Die doen we nooit samen. Meestal beslist hij last minute of hij mee eet en dan zeg ik dat dat prima is, als hij even een stukje vlees extra haalt ofzo (voor hem). En daar betaal ik dus de helft van.Of hij zegt: laat maar zitten en als ik dan de volgende keer het eten heb gehaald (als ik dus wel van te voren wist dat hij mee zou eten) en ik wist dat hij mee zou eten, dan wil hij daar niet de helft van betalen "want hij heeft de vorige keer al dat vlees betaald" (wat dus voor hem alleen was, ik had al vlees voor mezelf...)

Jullie klinken echt beiden als mierenneukers, sorry, maar dit klinkt mij zeer onvolwassen in mijn oren.

Als hij zich écht zo gedraagt als jij hier boven beschrijft zou ik lekker ontbijt voor mezelf maken en hem zeggen maar even naar de appie te lopen voor een boterham en een pot pindakaas.

Misschien kunnen jullie beiden een keukenkasje nemen waar jullie je eigen spullen in leggen?
quote:sandt schreef op 18 februari 2012 @ 11:47:

[...]

Als ik dit lees gaat het je niet om wat hij van jou eet, maar meer om dat jij het niet eerlijk vind dat hij meer over houd. Lijkt hetzelfde probleem maar is het niet. Het eerste probleem is gemakkelijk op te lossen door alle boodschappen samen te doen. Het andere probleem dat hij meer overhoudt heeft te maken met jaloers zijn en dat is minder gemakkelijk op te lossen. Ook al gaat hij meer boodschappen betalen, hij blijft meer overhouden! Dus zul jij iets moeten doen aan die jaloerse gevoelens wil je deze relatie nog een kans geven.

Sandtman en ik hebben altijd heel verschillende inkomens gehad en sinds zeven jaar is de verhouding 100%/0% maar dat heeft hier nooit voor problemen gezorgd.Oh nee, ik ben totaal niet jaloers. Dat zie je echt verkeerd. Waar het mij om gaat is dat je mij niet wijsmaakt dat iemand rond kan komen met nog niet eens 56 euro per maand (en daar dan de dingen eten die wij eten, dus gewoon gezonde maaltijden). Dat kan hij alleen omdat ik de rest betaal. En dat vind ik niet fair.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven