financien

18-02-2012 11:09 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
(...)
Volgens mij moet je niet hier met ons in discussie gaan, maar thuis met je vriend.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:aurelie26 schreef op 18 februari 2012 @ 12:23:

[...]

Nee, want dat brengt ons ook terug op mijn vraag uit de openingspost :-) Feit is dat als je met 2 personen bent, dingen sneller op gaan. Maar het is moeilijk om in te schatten hoeveel dat is. Daarom is de meest handige manier natuurlijk om alles 50-50 te doen en dat is waarom de meeste mensen het zo doen. Maar dat heb ik wel eens aan hem voorgesteld, maar dan is zijn argument dat hij bijv. niet altijd mee eet (4x per week) dus dat wilde hij niet. Terwijl hij er wel 7 dagen per week is (maar soms met vrienden eet bijv.)

Eerlijk gezegd vind ik het nogal vreemd dat je wel claimt veel meer geld aan hem kwijt te zijn, maar geen flauw idee hebt hoeveel dat nou daadwerkelijk is. Ga dat eerst een uitzoeken en kijken of het de discussie waard is.

Waar haal jij trouwens vandaan dat de meeste mensen het 50/50 doen? Als ex-vriend hier was deed ik alle boodschappen. Ik haalde zelfs speciaal dingen die hij extra lekker vond. Wij waren nooit bij hem thuis. Toch is het nooit in me opgekomen hem een bijdrage in de boodschappen te vragen, ondanks dat ik ook student ben en geen wereldbedragen binnen hark per maand. Hij nam me af en toe schandelijk luxe mee uit eten, en ik nam hem dan mee naar een iets schappelijker geprijsd restaurant.

Hoe wil je dit later trouwens gaan doen? Jullie willen gaan samenwonen, hij kan een groot huis betalen en jij maar een heel kleintje. Ga je dan weigeren bij hem in dat grote huis te wonen?
quote:Atelier_madame schreef op 18 februari 2012 @ 12:24:

[...]

Ik vind het jammer dat je niet ingaat op een oplossing die ik eerder noemde. Waarom stel je niet voor om een boodschappenpot of gezamelijke rekening te openen? Dan is het voor jullie beide inzichtelijk wat jullie uitgeven aan de dagelijkse boodschappen. Jullie wonen zo goed als samen, dan is dat echt niet gek.Sorry, die heb ik denk ik over het hoofd gezien! Was niet expres ofzo. Ik heb dat voorgesteld. Sterker nog, heb een potje neergezet en daar zelf 20 euro ingestopt. Alleen van zijn kant kwam er niets want hij vond dat niet oke omdat hij niet 7 dagen per week bij mij eet, maar slechts 4. Toen ik aangaf dat het me niet alleen om avondeten ging, maar ook om andere dingen (ontbijt, lunch etc.) beloofde hij beterschap en zou hij zelf ook eens wat meer kopen en op die manier wat bijdragen. Dat is alleen nooit gebeurd (daarom wil ik nu opnieuw erover praten).
quote:aurelie26 schreef op 18 februari 2012 @ 12:29:

[...]

Sorry, die heb ik denk ik over het hoofd gezien! Was niet expres ofzo. Ik heb dat voorgesteld. Sterker nog, heb een potje neergezet en daar zelf 20 euro ingestopt. Alleen van zijn kant kwam er niets want hij vond dat niet oke omdat hij niet 7 dagen per week bij mij eet, maar slechts 4. Toen ik aangaf dat het me niet alleen om avondeten ging, maar ook om andere dingen (ontbijt, lunch etc.) beloofde hij beterschap en zou hij zelf ook eens wat meer kopen en op die manier wat bijdragen. Dat is alleen nooit gebeurd (daarom wil ik nu opnieuw erover praten).

Ik vrees dat er niet zoveel over te praten valt. Je bent erg duidelijk geweest. Je hebt oplossingen aangedragen. En dat was het.

What you see is what you get.
quote:aurelie26 schreef op 18 februari 2012 @ 12:26:

[...]

Huh? Dat doe ik toch ook niet. En het loopt niet de spuigaten uit (nog niet) maar daarom wil ik het er juist nu met hem over hebben, voordat het mij zou gaan irriteren. Ik ben nu niet geirriteerd, ik vind de huidige situatie alleen niet ideaal en die wil ik graag aanpassen. Ik vind niet dat ik zeur als ik boodschappen doe voor 2 met een inkomen voor 1.

Ik vind ook niet dat je zeurt. Ik denk dat je vriend een beetje misbruik van je maakt. Jij ruimt op, jij maakt je druk over het huishouden, en af en toe roept hij wel "o wat vervelend dat ik alles opdrink" maar concreet de situatie verbeteren, daar heeft hij geen zin in. "want hij eet ook wel eens bij vrienden".

Kortom: veel beter grenzen gaan stellen!
quote:aurelie26 schreef op 18 februari 2012 @ 12:26:

[...]

Huh? Dat doe ik toch ook niet. En het loopt niet de spuigaten uit (nog niet) maar daarom wil ik het er juist nu met hem over hebben, voordat het mij zou gaan irriteren. Ik ben nu niet geirriteerd, ik vind de huidige situatie alleen niet ideaal en die wil ik graag aanpassen. Ik vind niet dat ik zeur als ik boodschappen doe voor 2 met een inkomen voor 1.

Zit ook wel wat in. Maar het hangt er vanaf waarover het gaat. Ontbijt hij vier keer in de week bij jou van jouw geld terwijl hij aan het mierenneuken is over een stukkie vlees omdat hij de vorige keer al wat anders heeft betaalt vind ik dat je best wat mag vragen.

Maar voor tandpasta, wc-papier en dergelijke? Tsja.. Toen ik single was deelden de relaties van mijn huisgenoten ook mee in het wc papier, de bakboter en het afwasmiddel. Daar een vergoeding om vragen vind ik te ver gaan.

Het gaat er om wat als normaal wordt beschouwd. De één vind 50/50 delen niets vreemds aan, terwijl de ander alles voor de 'visite' betaalt wat in zijn of haar huis wordt verorberd.

Het probleem is denk ik het tot op de cent uitrekenen van jullie beiden. Dat deden ik en mijn vriendinnen als pubers ook. Nu betaal ik de ene keer en zij de andere keer. Zo ook met mijn vriend. Hij verdient veel meer als ik maar is vaker bij mij. De boodschappen betalen we redelijk om en om maar daar hoeft niet over te worden gepraat, dat gebeurt gewoon. Is hij veel bij mij geweest komt hij een keer met wat lekker aanzetten uit zichzelf bijvoorbeeld.
quote:loulouise schreef op 18 februari 2012 @ 12:28:

[...]

Eerlijk gezegd vind ik het nogal vreemd dat je wel claimt veel meer geld aan hem kwijt te zijn, maar geen flauw idee hebt hoeveel dat nou daadwerkelijk is. Ga dat eerst een uitzoeken en kijken of het de discussie waard is.

Waar haal jij trouwens vandaan dat de meeste mensen het 50/50 doen? Als ex-vriend hier was deed ik alle boodschappen. Ik haalde zelfs speciaal dingen die hij extra lekker vond. Wij waren nooit bij hem thuis. Toch is het nooit in me opgekomen hem een bijdrage in de boodschappen te vragen, ondanks dat ik ook student ben en geen wereldbedragen binnen hark per maand.

Oke, maar dat is jouw keuze en voor jou misschien niet meer dan normaal. Ik respecteer die, alleen je kunt niet zeggen dat dat (qua geld) een 'eerlijke' verdeling is. Dat geeft niet, als je dat niet erg vindt. Ik wil het wel graag op een eerlijke verdeling laten uitkomen (dat is een keuze die je maakt, voor mij persoonlijk is dat dan weer niet meer dan normaal). Dus mijn topic was ook niet bedoelt als een "vind je me een zeikerd of niet" want daar kijkt iedereen anders tegen aan. Mijn topic is meer van: ik wil graag dat het eerlijk(er) wordt verdeeld, hebben jullie tips voor hoe ik dat kan doen. En de tip over het samen boodschappen doen neem ik zeer zeker mee en ga ik (hopelijk) ook iets mee doen.

Ik snap dat niet iedereen 'achter' mijn standpunt staat en dat hoeft ook niet. Maar iedereen gaat uit van zijn eigen standpunt en ook van de eigen financiele situatie. Voor mij is dit belangrijk en ik vraag niet of jullie het daarmee eens zijn, ik vraag om praktische tips
Grappig dat je niet mijn hele post quote Aurelie....volgens mij wis je daarmee een heel belangrijk punt uit.

Vreemd trouwens ook dat je claimt om praktische tips te vragen, terwijl je ongeveer elke gegeven oplossing hier in het topic consequent negeert.
Aurelie, ik vind dat je wel een punt hebt. Kun je hier niet gewoon met je vriend over praten? Ook in het kader van je toekomstplannen? Hebben jullie ook al gezamenlijke toekomstplannen?

Jij hebt bepaalde doelen in je leven en je werkt en studeert hard om die te bereiken. Ik heb daar veel bewondering voor! Zoals jij de situatie beschrijft profiteert jouw vriend een beetje van jouw harde werk en je gastvrijheid maar ik denk niet dat hij dat bewust doet. Jij kent de waarde van geld denk ik veel beter dan hij omdat je niks kado krijgt.
quote:aurelie26 schreef op 18 februari 2012 @ 12:34:

[...]

Oke, maar dat is jouw keuze en voor jou misschien niet meer dan normaal. Ik respecteer die, alleen je kunt niet zeggen dat dat (qua geld) een 'eerlijke' verdeling is. Dat geeft niet, als je dat niet erg vindt. Ik wil het wel graag op een eerlijke verdeling laten uitkomen (dat is een keuze die je maakt, voor mij persoonlijk is dat dan weer niet meer dan normaal). Dus mijn topic was ook niet bedoelt als een "vind je me een zeikerd of niet" want daar kijkt iedereen anders tegen aan. Mijn topic is meer van: ik wil graag dat het eerlijk(er) wordt verdeeld, hebben jullie tips voor hoe ik dat kan doen. En de tip over het samen boodschappen doen neem ik zeer zeker mee en ga ik (hopelijk) ook iets mee doen.

Ik snap dat niet iedereen 'achter' mijn standpunt staat en dat hoeft ook niet. Maar iedereen gaat uit van zijn eigen standpunt en ook van de eigen financiele situatie. Voor mij is dit belangrijk en ik vraag niet of jullie het daarmee eens zijn, ik vraag om praktische tips Die heb je in overvloed gekregen en veel zijn er door jou beantwoordt met: 'Ja, maar' antwoorden. Daarom denk ik dat er veel meer speelt. Als dit alleen om een praktisch probleem ging kon het in minder dan vijf minuten de wereld uit zijn. Het gevoel dat je jaloers bent op zijn inkomen blijf ik houden na al je reacties gelezen te hebben, dat gevoel wordt bij mij steeds sterker zelfs. Ik zou je aanraden zelf eens heel goed te gaan nadenken over waarom je nu echt die kosten wilt delen. Waarom het voor jou zo belangrijk is.
quote:ster89 schreef op 18 februari 2012 @ 12:32:

[...]

Zit ook wel wat in. Maar het hangt er vanaf waarover het gaat. Ontbijt hij vier keer in de week bij jou van jouw geld terwijl hij aan het mierenneuken is over een stukkie vlees omdat hij de vorige keer al wat anders heeft betaalt vind ik dat je best wat mag vragen.

Maar voor tandpasta, wc-papier en dergelijke? Tsja.. Toen ik single was deelden de relaties van mijn huisgenoten ook mee in het wc papier, de bakboter en het afwasmiddel. Daar een vergoeding om vragen vind ik te ver gaan.

Het gaat er om wat als normaal wordt beschouwd. De één vind 50/50 delen niets vreemds aan, terwijl de ander alles voor de 'visite' betaalt wat in zijn of haar huis wordt verorberd.

Het probleem is denk ik het tot op de cent uitrekenen van jullie beiden. Dat deden ik en mijn vriendinnen als pubers ook. Nu betaal ik de ene keer en zij de andere keer. Zo ook met mijn vriend. Hij verdient veel meer als ik maar is vaker bij mij. De boodschappen betalen we redelijk om en om maar daar hoeft niet over te worden gepraat, dat gebeurt gewoon. Is hij veel bij mij geweest komt hij een keer met wat lekker aanzetten uit zichzelf bijvoorbeeld.Zo'n oplossing (die jij aan het einde noemt) zou ik ook meer dan prima vinden, echt Maar dat gebeurt dus nooit. Het is de situatie zoals jij hem in het begin van je post schetst. Hij zal nooit iets uit zichzelf meenemen en als hij eens toevallig een paar (extra) boodschapjes zou betalen, dan krijg ik dat de 3 keren daarop in de supermarkt te horen ("ja maar ik heb toen toch al betaald") terwijl dat geen drol kostte.
Goed oplossingen opgesomt:

- Ga het gesprek aan en zeg dat je meer bijstand van hem verwacht qua standaard boodschappen

- Maak een potje, koop daar alles van en als hij er niets in stopt betekent dat geen ontbijt voor hem

- Stuur hem naar huis om het daar te halen als hij iets uit de kast wil pakken

- Gooi andere boodschappen in het mandje en deel dat 50/50

- Zet hem water voor terwijl je zelf lekker aan de warme chocomel gaat
quote:aurelie26 schreef op 18 februari 2012 @ 12:40:

[...]

Zo'n oplossing (die jij aan het einde noemt) zou ik ook meer dan prima vinden, echt Maar dat gebeurt dus nooit. Het is de situatie zoals jij hem in het begin van je post schetst. Hij zal nooit iets uit zichzelf meenemen en als hij eens toevallig een paar (extra) boodschapjes zou betalen, dan krijg ik dat de 3 keren daarop in de supermarkt te horen ("ja maar ik heb toen toch al betaald") terwijl dat geen drol kostte.

Hoe meer je over zijn reacties en gedrag vertelt, hoe meer hij op mij overkomt als nog een jochie in zijn doen en laten. Zoals iemand hier net al opperde, de kans is groot dat hij de waarde van geld niet ziet omdat hij minder geldzorgen heeft dan jij.

Kun je niet, als hij met zijn "ja maar dat heb ik toen al betaalt" gaat strooien, zeggen: "Ja schat en dat waardeer ik ook. Maar besef je dat jij je reet hier afveegt met het door mij betaalde wc-papier, je elke ochtend dat je hier opstaat ontbijt met het door mij gekochte brood, boter en kaas? Ja? Niet zeuren en lappen dus!"
quote:sandt schreef op 18 februari 2012 @ 12:40:

[...]

Die heb je in overvloed gekregen en veel zijn er door jou beantwoordt met: 'Ja, maar' antwoorden. Daarom denk ik dat er veel meer speelt. Als dit alleen om een praktisch probleem ging kon het in minder dan vijf minuten de wereld uit zijn. Het gevoel dat je jaloers bent op zijn inkomen blijf ik houden na al je reacties gelezen te hebben, dat gevoel wordt bij mij steeds sterker zelfs. Ik zou je aanraden zelf eens heel goed te gaan nadenken over waarom je nu echt die kosten wilt delen. Waarom het voor jou zo belangrijk is.

Ik heb toch al meerdere malen 50-50 voorgesteld, ik heb een potje neergezet waar nota bene alleen mijn geld in terecht kwam, ik ben op zijn "ik voel me schuldig dat ik alles op eet" ingegaan met een praktisch voorstel etc. Ik heb ook geprobeerd het voor jullie in geld uit te drukken. Ik heb de tip over samen boodschappen doen heel serieus genomen en die ga ik ook echt uitproberen, hopen dat dat werkt. What more do you want? Niets ja maar, ik leg uit hoe het zit, ik leg uit wat er gebeurde toen ik zoiets voorstelde, ik vertel jullie zijn reactie. Dat is geen ja maar!

En dat jaloers zijn is echt onzin by the way. Het boeit me geen zak en dat heb je me ook nooit horen verkondigen. Ik baal alleen van het feit dat ik WEET dat hij het kan betalen maar het niet DOET/WIL. Dat is niet iets om jaloers op te zijn, dat zorgt ervoor dat ik me enigzins gebruikt voel.
Wat een gedoe zeg.

Het komt er dus opneer dat jullie elkaar elke dag zien in jouw kamer en dat jullie de helft van de week samen eten. Wanneer jouw vriend voor zichzelf een stukje vlees ophaalt betaal jij daar nog de helft van! Gaat dat niet veel te ver?

Ik zou in elk geval niet meer de avondmaaltijdboodschappen zo krampachtig gaan delen... Wellicht is het een idee dat jouw vriend die nu in het vervolg altijd gewoon gaat doen? Hij weet immers wanneer hij bij jou komt eten. Dan zorg je er voor jezelf voor dat je altijd wat dingetjes op voorraad hebt voor het geval jij alleen moet eten.

Verder laat je hem een toilettas met zijn eigen toiletartikelen bij jou in huis zetten. Dat lijkt me sowieso wel handig als hij zoveel bij jou is.

En tot slot zou ik geen spullen meer in huis halen die jij toch niet eet of drinkt. Als vriend dan aangeeft wat te missen in huis, dan kan hij dat zelf ophalenn. Hij leeft toch niet bij zijn ouders waar hij altijd maar de kasten leeg kan halen zonder daar iets voor te betalen?

Ik vind het jammer voor jou dat je vriend niet uit zichzelf wat meer bijdraagt en ook zo krampvastig vast houdt aan de huidige booschappenverdeling. Als jij het echt vervelend vindt dat hij zo weinig inbrengt, dan kun je ook altijd een huishoudpotje voorstellen. Stop daar allebei per maand 75 euro in pp en zie maar hoe het loopt...
Hoe is jullie relatie verder, TO? Ik kan me namelijk voorstellen dat je zo'n kleuter op een gegeven moment behoorlijk zat gaat worden met zijn "ja maars" en ontplofte eigen kamer.
quote:ster89 schreef op 18 februari 2012 @ 12:41:

Goed oplossingen opgesomt:

- Ga het gesprek aan en zeg dat je meer bijstand van hem verwacht qua standaard boodschappen

- Maak een potje, koop daar alles van en als hij er niets in stopt betekent dat geen ontbijt voor hem

- Stuur hem naar huis om het daar te halen als hij iets uit de kast wil pakken

- Gooi andere boodschappen in het mandje en deel dat 50/50

- Zet hem water voor terwijl je zelf lekker aan de warme chocomel gaat

Thanks!!

1. gesprek wil ik graag, ook omdat ik denk dat hij door een gesprek misschien wat meer inziet dat ik het belangrijk vind (hiervoor ging het altijd even snel tussendoor, of in de rij bij de kassa haha).

2. Potje zou ik graag willen, maar is hij heel erg op tegen. Ik zal het nog wel eens voorstellen, je weet maar nooit.

3. haha dat is misschien wel een goede! Zo ver bij mij vandaan woont ie nou ook weer niet dus dat kan prima

4. jaa boodschappen is denk ik de beste, ga proberen om vaker samen boodschappen te doen (misschien dat hij ook niet eens weet wat je allemaal nodig hebt om te eten wat wij eten... Zijn koelkast is namelijk altijd nagenoeg leeg dus misschien beseft hij het zich niet?)

5. geniaal, maar dat wordt denk ik pas een laatste redmiddel :p haha
De volgende keer als hij mee eet een hij vraagt wat hij mee moet nemen zeg dan: een kipschnitzel en broccoli voor het avondeten. En kun je ook brood, melk, ham en cola meenemen? Dat is op.

Ik snap jou echt wel, maar je moet het gesprek met hem aangaan. Als hij zegt dat hij 's avonds niet altijd mee eet, zeg dan dat hij wel 5 dagen brood eet, koffie en cola drinkt.

Ik heb ook op kamers gewoond en was vaak bij mijn vriend. Nu was het zo dat wij gewoon op zaterdag boodschappen gingen doen en naar rato een pot hadden. Daar legde ik dan ¤25 in en hij ¤40 ofzo. Als er door de week iets op was, dan ging een van ons naar de super om dat te halen.

Als ik een maand wat minder geld had gaf ik dat aan en kocht hij dingen of hij gaf me wat geld waarmee ik naar de super ging.

Maar wij hebben er dan nooit gezeik mee gehad, omdat we er beiden hetzelfde in staan en geld niet zo belangrijk vinden. Bovendien verdiende mijn vriend meer dan ik en vond hij zolang ik niet van hem profiteerde (in de zin dat ik ook gewoon werkte naast mijn studie als dat kon) hij gewoon meer bijlegde.

Zonde om geld zo'n rol te laten spelen. Maar ik snap jouw redenering wel. Kunnen anderen miereneukerig vinden, maar je hebt gewoon weinig geld.

Kortom: praten met je vriend!
TO, wat ik van je vriend lees klinkt niet leuk. Hij vindt dat hij niet de helft van de boodschappen hoeft te betalen omdat hij een paar keer per week niet warm mee eet. Hij vergeet gemakshalve dat hij waarschijnlijk wel meer van zaken als brood, beleg, pasta, ed gebruikt.

Ik zou dit gewoon aangeven en uitspreken dat je verwacht dat hij in het vervolg gewoon de helft betaalt. Wil hij dat niet, dan mag hij gaan eten en slapen in zijn eigen puinzooi.

Jij zeurt niet, hij profiteert en is de krentenkakker.
quote:aurelie26 schreef op 18 februari 2012 @ 12:45:

[...]

Ik heb toch al meerdere malen 50-50 voorgesteld, ik heb een potje neergezet waar nota bene alleen mijn geld in terecht kwam, ik ben op zijn "ik voel me schuldig dat ik alles op eet" ingegaan met een praktisch voorstel etc. Ik heb ook geprobeerd het voor jullie in geld uit te drukken. Ik heb de tip over samen boodschappen doen heel serieus genomen en die ga ik ook echt uitproberen, hopen dat dat werkt. What more do you want? Niets ja maar, ik leg uit hoe het zit, ik leg uit wat er gebeurde toen ik zoiets voorstelde, ik vertel jullie zijn reactie. Dat is geen ja maar!

En dat jaloers zijn is echt onzin by the way. Het boeit me geen zak en dat heb je me ook nooit horen verkondigen. Ik baal alleen van het feit dat ik WEET dat hij het kan betalen maar het niet DOET/WIL. Dat is niet iets om jaloers op te zijn, dat zorgt ervoor dat ik me enigzins gebruikt voel.

Je laat jezelf gebruiken!

Het is tijd om niet meer te proberen en te hopen, maar te eisen en dat vol te houden. Bepaald gedrag heeft bepaalde consequenties. Als hij niet betaalt, krijgt hij niet te eten. Zo simpel is het.

Je kan wel verwachten dat hij dat niet leuk gaat vinden; dan kan je de discussie thuis aangaan. Wijk dan niet af van je (nieuwe) principes.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:ster89 schreef op 18 februari 2012 @ 12:47:

Hoe is jullie relatie verder, TO? Ik kan me namelijk voorstellen dat je zo'n kleuter op een gegeven moment behoorlijk zat gaat worden met zijn "ja maars" en ontplofte eigen kamer.Ik reageer zo eventjes verder, ga nu even eten want ik val bijna flauw!
quote:aurelie26 schreef op 18 februari 2012 @ 12:49:

4. jaa boodschappen is denk ik de beste, ga proberen om vaker samen boodschappen te doen (misschien dat hij ook niet eens weet wat je allemaal nodig hebt om te eten wat wij eten... Zijn koelkast is namelijk altijd nagenoeg leeg dus misschien beseft hij het zich niet?)

Dit doet me erg denken aan thuiswonende vrienden van mij. Als ze bij mij op bezoek komen denken ze ook dat brood altijd vers is, eieren onbeperkt en cola uit de kraan komt.

Toen ik er een keer mee op vakantie ging vonden de alles maar belachelijk duur, terwijl het dezelfde prijzen waren als in Nederland...
Is het anders een idee om eens een week bij hem te bivakkeren? Dat hij kan zien wat het allemaal kost om normaal te kunnen leven?
Een hele kinderachtige:

- echt vrouwendoucheschuim kopen de volgende keer, iets wat hij niet lekker vindt.

- broodbeleg kopen dat hij niet lust

- brood kopen dat hij niet lust

- geen drinken in huis halen behalve water uit de kraan

Maar dit alleen doen als overige tips niet helpen.
Je stoort je eraan dat hij niet wil bijdragen, je ruimt zijn rotzooi op, je voelt je gebruikt.

Je hebt nu n kleuter als vriend. Ik zou m dumpen en bij de volgende gegadigde geen moederrol meer op je nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven