Foute relatie vriendin
zondag 6 januari 2019 om 13:20
Hoi!
Het volgende speelt inmiddels ruim een jaar, maar ik merk dat ik het niet meer van me af kan zetten en dat ik er steeds bozer om word.
Een vriendin van mij heeft een vreselijk foute relatie met iemand. Ik zal er i.v.m. herkenning niet teveel over uitweiden, maar denk bijvoorbeeld aan een behandelaar met cliënt of docent met leerling. Het is begonnen toen de ander ook nog eens minderjarig was. Nog niet volledig, maar het broeide al wel. Ik was hier uiteraard ontzettend kwaad over, het druist tegen alles in waar ik voor sta. Haar zwakke excuus was dat je niet kiest op wie je verliefd wordt. Mijn reactie: Dat is waar, maar het is wel een keuze wat je er vervolgens mee doet. En zij heeft willens en wetens deze relatie doorgezet. De ander is vanwege een reis nu een redelijke tijd uit beeld geweest, maar er bloeit weer wat. En ik merk dat ik het niet meer kan. Wat zij gedaan heeft is strafbaar, maar los daarvan... Zoals ik al zei, dit druist tegen al mijn principes in. Ze weet hoe ik erover denk, dat zeg ik haar keer op keer, maar ze kan het niet laten om het toch over hem te hebben. Soms op eens 'slinkse' wijze, soms gewoon recht voor zijn raap. En nu is het op. Tijd om de vriendschap te stoppen? Er is zelfs een klein deeltje van mij dat haar werkgever wil vertellen wat er speelde. Ik doe het niet hoor, maar soms.....
Het volgende speelt inmiddels ruim een jaar, maar ik merk dat ik het niet meer van me af kan zetten en dat ik er steeds bozer om word.
Een vriendin van mij heeft een vreselijk foute relatie met iemand. Ik zal er i.v.m. herkenning niet teveel over uitweiden, maar denk bijvoorbeeld aan een behandelaar met cliënt of docent met leerling. Het is begonnen toen de ander ook nog eens minderjarig was. Nog niet volledig, maar het broeide al wel. Ik was hier uiteraard ontzettend kwaad over, het druist tegen alles in waar ik voor sta. Haar zwakke excuus was dat je niet kiest op wie je verliefd wordt. Mijn reactie: Dat is waar, maar het is wel een keuze wat je er vervolgens mee doet. En zij heeft willens en wetens deze relatie doorgezet. De ander is vanwege een reis nu een redelijke tijd uit beeld geweest, maar er bloeit weer wat. En ik merk dat ik het niet meer kan. Wat zij gedaan heeft is strafbaar, maar los daarvan... Zoals ik al zei, dit druist tegen al mijn principes in. Ze weet hoe ik erover denk, dat zeg ik haar keer op keer, maar ze kan het niet laten om het toch over hem te hebben. Soms op eens 'slinkse' wijze, soms gewoon recht voor zijn raap. En nu is het op. Tijd om de vriendschap te stoppen? Er is zelfs een klein deeltje van mij dat haar werkgever wil vertellen wat er speelde. Ik doe het niet hoor, maar soms.....
mockturtle wijzigde dit bericht op 06-01-2019 13:22
2.56% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
zondag 6 januari 2019 om 19:16
Ja? Dat kind heeft ook een eigen keuze. Net zoals ieder mens keuzevrijheid heeft in dit land. Ergens niet mee eens zijn en iets verboden / de grond in boren zijn 2 verschillende dingen.
Is het ongewoon? Wellicht.
Zou ik het zelf doen? Hoogstwaarschijnlijk niet.
Maar ieder mens heeft zelf de keuze niet waar? En om nou als een klein kind de baas op de hoogte te stellen... Ik lees niets wat TO aangeeft dat strafbaar is...
zondag 6 januari 2019 om 19:18
Precies dit...Delhi23 schreef: ↑06-01-2019 17:58Waarom bemoeien mensen zich eigenlijk zo met andermans zaken?
Het is haar (liefdes)leven, al ben je het er niet mee eens.
Zij zal zelf de keuze moeten maken tussen haar gevoel of haar verstand.
18 en 40, je hoort het niet vaak, maar als ze gelukkig zijn?
Ze zal zelf de consequenties moeten dragen en haar verantwoording moeten nemen.
zondag 6 januari 2019 om 19:20
Je moet hier echter wel uitgaan van een norm... wie zijn wij om daar wat van te vinden?Ms_Jingles schreef: ↑06-01-2019 18:12Wat zijn er veel mensen die echt geloven dat een 18-jarige met een getroubleerd verleden, die al een ongezonde afhankelijkheids/liefdesrelatie met deze vrouw had toen hij nog minderjarig was, 'gewoon' volwassen is en dus een weloverwogen keuze kan maken over het contact met haar. En je je er 'dus' gewoon buiten moet houden. Ik snap dat echt niet.
zondag 6 januari 2019 om 19:20
Het is een knul van 18, geen 12.
...
zondag 6 januari 2019 om 19:21
Ben je echt zo dom? 'Als mensen hulp nodig hebben laten ze dat wel merken'? Wat leef jij in een utopische wereld. Volledig verstookt van enige mensenkennis. En die laatste zin: doe je zelf iets anders dan? Introspectie is kennelijk erg lastig voor je.Santaaa schreef: ↑06-01-2019 19:01Ja? Kansloze individualistische visie? Laat me niet lachen. Als mensen hulp nodig hebben dan laten se dat wel merken en dan zijn er tal van instanties die hun helpende hand uit zullen reiken. Ik verwacht dat personen zelf een brein hebben en zelf een mond hebben, en ik zie deze mensen niet als hulpeloze wezens. Kom op zeg. Afgeven op andermans reacties is de eerste teken van zwakte in een onderbouwing...
zondag 6 januari 2019 om 19:22
zondag 6 januari 2019 om 19:25
Nou nee. Ik ben niet dom. Wellicht ja.. ik heb wel is dom gedaan tegen een aantal liefdes... maar eey.. je kiest niet op wie je verliefd word toch?Ms_Jingles schreef: ↑06-01-2019 19:21Ben je echt zo dom? 'Als mensen hulp nodig hebben laten ze dat wel merken'? Wat leef jij in een utopische wereld. Volledig verstookt van enige mensenkennis. En die laatste zin: doe je zelf iets anders dan? Introspectie is kennelijk erg lastig voor je.
En mensen dom noemen voor de rest... tja... Het geeft het denkniveau wel aan.
Je lijkt net iets te hoog in je emotie te zitten om hier een objectief beeld over te kunnen vormen. Ik snap best dat het niet gewoon of normaal is, maar dat hoeft ook niet.
Wat deze mensen doen is prima. En als de persoon in kwestie hulp nodig heeft zal hij toch echt zelf om hulp moeten vragen. Zonder een aangifte geen veroordeling... Het is een casus tussen 2 personen en niet tussen meerdere.
zondag 6 januari 2019 om 19:27
Niet ok en strafbaar zijn 2 verschillende dingen lieverd...Ms_Jingles schreef: ↑06-01-2019 19:22Er staat letterlijk dat ze als vrouw van bijna 40 vorig jaar heeft GEZOEND met haar 17-jarige (vertrouwens)leerling, terwijl er sprake was van een afhankelijkheidsrelatie. Dat is gewoon niet ok.
Je mag een (sexuele) relatie hebben met een 16, 17 jarige... Je mag als 17 jarige zoenen met een 40 jarige... Dat is gewoon toegestaan...
zondag 6 januari 2019 om 19:32
Noem me geen lieverd. En ik heb het woord 'strafbaar' toch niet genoemd? Ik zeg zelf 'niet ok'. Dat je kan schrijven 'wat deze mensen doen is prima' geeft aan dat je het nooit gaat begrijpen. Prima, ik hoop alleen dat een hulpbehoevende tiener jou nooit hoeft te treffen. Ik reageer verder niet meer op je, het hoog in mijn emotie zitten klopt.
zondag 6 januari 2019 om 19:37
https://www.schoolenveiligheid.nl/veelg ... strafbaar/
zondag 6 januari 2019 om 19:37
De ene 18-jarige is de andere niet. Aangezien er sprake is van een vertrouwenspersoon en daarmee dus vertrouwens-relatie zal hij mentaal/emotioneel wellicht minder weerbaar zijn.
TO, wat een valse slang die 'vriendin' van je. Ik zou woest zijn en haar nooit meer hoeven spreken en zou haar ook heel precies vertellen waarom. Niet alleen omdat er een grote kans bestaat dat ze die jongen mentaal (nog verder) de afgrond in duwt, misbruik maakt van haar machtspositie en zijn kwetsbare positie, maar ook omdat ze jou deelgenoot heeft gemaakt van haar misselijkmakende situatie.
Vele reacties in dit topic zeggen dat jij geen haar beter bent dan zij als je hier verder niets mee doet, in de zin van een melding maken. Lekker dan, heeft ze jou dus in een nare positie gebracht en ben jij straks de paria nog ook mocht het uitkomen dat jij hiervan wist en er verder niets mee hebt gedaan. Woest zou ik zijn op dat mens. Echt, met zulke 'vriendinnen' heb je serieus geen vijanden meer nodig.
zondag 6 januari 2019 om 20:19
Niet overdrijven hoor.
Ze dwingt die knul nergens toe en hij is 18
Frankly my dear, I don"t give a damn
Niet overdrijven hoor.
Niet overdrijven hoor.
zondag 6 januari 2019 om 20:21
Nehemah schreef: ↑06-01-2019 19:37TO, wat een valse slang die 'vriendin' van je. Ik zou woest zijn en haar nooit meer hoeven spreken omdat ze jou deelgenoot heeft gemaakt van haar misselijkmakende situatie.
Vele reacties in dit topic zeggen dat jij geen haar beter bent dan zij als je hier verder niets mee doet, in de zin van een melding maken. Woest zou ik zijn op dat mens. Echt, met zulke 'vriendinnen' heb je serieus geen vijanden meer nodig.
Applaus voor Nehemah, wat mij betreft, beschrijft ze ook helemaal mijn gedacht! (maar ik kan het zo goed niet uitleggen)
zondag 6 januari 2019 om 20:28
Zelfverzekerde, verbaal sterke jongelui komen niet zo snel in dit soort situaties terecht. Dat overkomt vooral degenen die niet zo stevig in hun schoenen staan. Vervolgens worden ze nòg onzekerder als iemand die ze gewoonlijk helpt en voor hun belangrijk is, te ver gaat.Santaaa schreef: ↑06-01-2019 19:01Ja? Kansloze individualistische visie? Laat me niet lachen. Als mensen hulp nodig hebben dan laten se dat wel merken en dan zijn er tal van instanties die hun helpende hand uit zullen reiken. Ik verwacht dat personen zelf een brein hebben en zelf een mond hebben, en ik zie deze mensen niet als hulpeloze wezens. Kom op zeg. Afgeven op andermans reacties is de eerste teken van zwakte in een onderbouwing...
Mijn kind heeft niet meteen uit zichzelf gepraat. Was in verwarring, bang, verdrietig, werd gemanipuleerd. Lag uiteindelijk wekenlang kotsmisselijk en doodmoe in bed voor het verhaal eruit kwam.
Als iemand eerder in had gegrepen, was veel leed voorkomen.
Fijn om te weten dat jij in elk geval niks zou hebben gedaan omdat je vindt dat mijn hulpbehoevende minderjarige zelf een brein en mond heeft
Of ben je gewoon bang om irl je nek uit te steken?
Echt hoor, als je het dan toch hebt over brein en mond gebruiken ... laat zo'n volwassene zijn/haar brein en mond maar gebruiken om het uit te leggen!
zondag 6 januari 2019 om 20:28
Mockturtle, waarom heeft jouw 'vriendin' jou destijds in vertrouwen genomen, wat was de reden dat ze dat aan jou opbiechtte? Geen gewetensnood denk ik, fierheid? macht?
Want hoe langer ik erover denk, het is niet alleen die jongen over wie ze macht uitoefent (zowel letterlijk als figuurlijk) maar ook over jou. Zij heeft jou in een parket gebracht waardoor je niet meer weet of je nu vooruit of achteruit moet. Zelf mocht ze er over praten, maar wat zij mocht, mag jij niet: jij MOET zwijgen. Tot je er zelf geen blijf meer mee weet, tot je er zelf van in de problemen geraakt.
Want hoe langer ik erover denk, het is niet alleen die jongen over wie ze macht uitoefent (zowel letterlijk als figuurlijk) maar ook over jou. Zij heeft jou in een parket gebracht waardoor je niet meer weet of je nu vooruit of achteruit moet. Zelf mocht ze er over praten, maar wat zij mocht, mag jij niet: jij MOET zwijgen. Tot je er zelf geen blijf meer mee weet, tot je er zelf van in de problemen geraakt.
zondag 6 januari 2019 om 20:38
Yette, echt heel erg wat jouw dochter is overkomen. Ik denk ook dat niemand dat hier zomaar zou laten gebeuren als ze ervan wisten. Ik zelf in elk geval niet.
Wat wij echter niet weten, en ik vermoed TO ook niet, of dit echt een hulpbehoevende kwetsbare jongen is, of een jongen die toevallig voor het een of ander bij haar op gesprek moest en het uiteindelijk wel geil vond om het met een lekkere milf te doen.
Klinkt heel plat, maar die jongens zijn er ook genoeg. En dat is dan een totaal ander geval dan van Yette.
Verder is de fysieke relatie begonnen toen hij 18 was en ze geen schoolgerelateerd contact meer hadden.
Dus je kunt hier heel weinig mee.
Wat wij echter niet weten, en ik vermoed TO ook niet, of dit echt een hulpbehoevende kwetsbare jongen is, of een jongen die toevallig voor het een of ander bij haar op gesprek moest en het uiteindelijk wel geil vond om het met een lekkere milf te doen.
Klinkt heel plat, maar die jongens zijn er ook genoeg. En dat is dan een totaal ander geval dan van Yette.
Verder is de fysieke relatie begonnen toen hij 18 was en ze geen schoolgerelateerd contact meer hadden.
...
zondag 6 januari 2019 om 20:38
Nou, ze begon met vage appjes sturen over een persoon, zo noemde hem op dat moment ook echt... Maar dat ze omwille van zijn privacy nog niet kon zeggen om wie het ging. Toen dacht ik in eerste instantie dat ze wellicht een getrouwde man aan de haak had geslagen. Dat heeft een paar maanden geduurd en ik heb haar daar toen naar gevraagd, maar ze bleef ontwijken. Ergens in dat tijdsbestek begon ze ook over deze leerling te praten. Maar aangezien ze over veel leerlingen praat, nooit een link gelegd. Op een ochtend was ze bij mij op de koffie en ik zag dat haar iets dwarszat. Gevraagd wat er aan de hand was en toen zei ze dat ze toch iets wilde vertellen over die relatie. Een beetje vissen. Wat bleek: het leeftijdsverschil zat haar dwars. En vraag me niet hoe of waarom, maar ineens viel het kwartje. Ik vroeg het of het om "Piet" ging en dat beaamde ze. Vond het vooral gek dat het leeftijdsverschil haar dwarszat en niet de vertrouwensrelatie waaruit dit ontstaan was.mammezel schreef: ↑06-01-2019 20:28Mockturtle, waarom heeft jouw 'vriendin' jou destijds in vertrouwen genomen, wat was de reden dat ze dat aan jou opbiechtte? Geen gewetensnood denk ik, fierheid? macht?
zondag 6 januari 2019 om 20:40
Ik weet 100% zeker dat dit een kwetsbare jongen is. Vanuit haar rol binnen het onderwijs heeft ze hem ook op deze manier 'ontmoet'.Anárion schreef: ↑06-01-2019 20:38Yette, echt heel erg wat jouw dochter is overkomen. Ik denk ook dat niemand dat hier zomaar zou laten gebeuren als ze ervan wisten. Ik zelf in elk geval niet.
zondag 6 januari 2019 om 20:53
Oh ja, over of het wel allemaal mag zodra de jongere 18 is ...
Op basis van wetsartikel 249 uit het wetboek van Strafrecht kan de rechter oordelen dat er sprake is van misbruik van een aan zijn ‘zorg toevertrouwde leerling’. Dit geldt ook voor meerderjarige leerlingen omdat het een afhankelijkheidsrelatie betreft.
Bron
Op basis van wetsartikel 249 uit het wetboek van Strafrecht kan de rechter oordelen dat er sprake is van misbruik van een aan zijn ‘zorg toevertrouwde leerling’. Dit geldt ook voor meerderjarige leerlingen omdat het een afhankelijkheidsrelatie betreft.
Bron
zondag 6 januari 2019 om 20:54
Ik heb hierboven ook ergens een link geplaatst over school en veiligheid. Daar staat dat inderdaad ook vermeld. Ik vond het vrij logisch, maar gezien enkele reacties, begon ik daar toch aan te twijfelen.yette schreef: ↑06-01-2019 20:53Oh ja, over of het wel allemaal mag zodra de jongere 18 is ...
Bron
zondag 6 januari 2019 om 21:00
Probleem is alleen dat hij nu geen leerling van haar meer is.yette schreef: ↑06-01-2019 20:53Oh ja, over of het wel allemaal mag zodra de jongere 18 is ...
Bron
Vandaar ook mijn vraag of die vriendin dit vaker heeft gedaan.
Zo ja, absoluut melden bij werkgever