Gescheiden ouders

26-09-2021 21:36 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend zijn ouders zijn gescheiden na veel ruzies. Mijn vriend was 11 jaar. Vanaf dat hij 13 jaar was zag hij zijn vader niet meer. Verhaal van moeder: "vader liet zijn kinderen in de steek".
10 jaar later kreeg mijn vriend weer contact met zijn vader. Verhaal van zijn vader: "moeder stookte zo erg dat hij om het welzijn van de kinderen zich terug trok".
Mijn vriend heeft een tijd geen contact gehad met zijn moeder, dit gaat sinds een tijdje weer goed. Zijn relatie met beide ouders is goed.
Nu hebben we voor het eerst, nadat ze elkaar 15 jaar niet gezien hebben, beide ouders op visite gehad op een verjaardag. Mijn vriend zag er enorm tegenop. Het is hem meegevallen maar heeft er nog wel last van.
Zijn vader is best aanwezig en mijn vriend gaat met hem om als 'best buddies '. Ze zijn dikke mik. Zijn moeder is normaal ook wel aanwezig maar nu zat ze stil in een hoekje. De vriendin van de vader probeert het allemaal een beetje te sussen door gezellig met moeder in gesprek te zijn. Het geheel was een beetje ongemakkelijk.
Ikzelf steun mijn vriend in al zijn gevoelens maar ik leef ook mee (vanbinnen) met zijn ouders omdat ik zelf ook gescheiden ouder ben.

Mijn vriend wil dat beide ouders kunnen laten zien dat ze zonder schreeuwen in dezelfde ruimte kunnen zijn. En hij gelooft niet na 1x dat dat ook echt kan. Dus de volgende verjaardag dezelfde situatie. Net zolang tot hij er vertrouwen in heeft dat beide ouders zich ooit op ons huwelijk zullen gedragen.

Ik steun mijn vriend door dik en dun maar ergens vraagt een stemmetje in mijn hoofd zich af of we dit wel moeten willen.
Hoe doen kinderen van gescheiden ouders dit als ze volwassen zijn? Nodigen jullie beide ouders uit? Ook als er veel oud zeer nog in de lucht hangt?
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben we (ik, broer en zus) meteen nadat we op onszelf gingen wonen gezegd dat we geen verdeelde verjaardagen/feestdagen enz vieren, dus geen aanpassingen gingen doen en dat vader en moeder beiden met hun partners welkom zijn. Wie dat niet aan kan komt dan maar niet..

Dit is nu al meer dan 20 jaar geleden. Hoe mijn ouders dit ervaren hebben heb ik nooit interessant gevonden.. hun scheiding, mijn verjaardag kort gezegd.

Eerste keren waren wat ontwenning, maar gaf er weinig aandacht aan. Nu hebben we allemaal gezinnen.. en hebben de mooiste bruiloften, feestdagen, geboortes met elkaar. Alsin dat wij ook écht kerst met elkaar vieren op dezelfde dag en zelfs familieweekenden hebben met onze gezinnen en ouders met hun partners.
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Er wordt nogal wat geëist zeg!!.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het maar even laten voor wat het is en je niet al druk gaan maken over een verjaardag volgend jaar, of een huwelijk ergens in de toekomst.
Respecteer de keuze van je vriend, het zijn immers 'zijn' ouders.
Alle reacties Link kopieren
Spiri123 schreef:
27-09-2021 06:30
Mee eens, maar mijn mening over de vriendin van zijn vader is al niet zo positief. Ze bedoelt het goed maar ik vind dat ze te veel haar neus in andermans zaken steekt😅.
Ik ken de casus natuurlijk niet, maar wil je uit eigen ervaring wel meegeven dat de positie van de partner van de vader van je vriend ook lastig voor haar is (zoals dat soms voor mij ook lastig is). Zeker op verjaar- en feestdagen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ga niet met mijn ex op de verjaardag van de kinderen zitten. Niet omdat ik mij niet kan gedragen. Maar die onderhuidse spanning is voor niemand leuk.
Diplomeringen, huwelijken kun je wat verder uit elkaar gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
27-09-2021 08:18
Ik ken de casus natuurlijk niet, maar wil je uit eigen ervaring wel meegeven dat de positie van de partner van de vader van je vriend ook lastig voor haar is (zoals dat soms voor mij ook lastig is). Zeker op verjaar- en feestdagen.
Ik had ook niets moeten zeggen over dat ik haar niet aardig vindt. Had hier niets mee te maken. En zegt ook zeker niet of ze iets fout doet. Ze deed haar best en dat is een pluim waard. Het is voor niemand makkelijk.
Mijn vriend had in de uitnodiging aan iedereen gezegd dat dit de eerste keer zou zijn dat zij ouders elkaar zouden ontmoeten voor het eerst na de scheiding. Dus vermoedelijk was het voor iedereen een beetje ongemakkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vier mijn verjaardag niet echt, maar op mijn huwelijk waren ze allebei. En kinderverjaardagen ga ik niet in twee delen vieren dus daar nodig ik ze gewoon allebei tegelijk uit. Dan zitten ze vaak wel ieder aan andere kant van de ruimte.
Diploma, bruiloft, andere bijzondere gebeurtenissen die 1x voorkomen en ook niet gesplitst kunnen worden.
Dat zijn de enige gelegenheden waarbij ik het van mijn ouders vraag - en dan nog zorg ik ervoor dat partij die er het meeste moeite mee heeft uit de buurt van de ander wordt gehouden en geëntertaind wordt.


Verder geloof ik überhaupt niet meer zo in verjaardagen/feestjes waarbij mensen die elkaar niet goed kennen en weinig met elkaar hebben in één ruimte zet en vervolgens zelf maar aan 1 persoon tegelijk aandacht kan geven (en een groot deel van de tijd gaat die aandacht naar de koffie, thee, taart en hapjes).

Ik houd zelf niet van dat soort feestjes en wil het een ander ook niet aandoen.
Alle reacties Link kopieren
Spiri123 schreef:
26-09-2021 22:26
Ja, dat inderdaad. Hij wil geen verjaardagen 2x moeten vieren. En wil niet moeten kiezen wie hij ergens voor uitnodigt.

Maar iedereen is het er in ieder geval over eens dat zijn verzoek heel gewoon is. Alleen nog even de vraag of op ten duur het ongemak eraf gaat.
Die ouders zijn niet voor niets gescheiden en dan een middag met elkaar optrekken terwijl ze elkaar niet kunnen luchten of zien begrijp ik uit de openingspost is blijkbaar niet goed voor de verjaardagssfeer.
Ik zou ze niet bij elkaar zetten dat lijkt mij ook een stuk gezelliger.
En ook niet gaan roddelen over elkaar vader heeft dit gedaan en moeder heeft dat gedaan.
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
27-09-2021 08:35
Diploma, bruiloft, andere bijzondere gebeurtenissen die 1x voorkomen en ook niet gesplitst kunnen worden.
Dat zijn de enige gelegenheden waarbij ik het van mijn ouders vraag - en dan nog zorg ik ervoor dat partij die er het meeste moeite mee heeft uit de buurt van de ander wordt gehouden en geëntertaind wordt.


Verder geloof ik überhaupt niet meer zo in verjaardagen/feestjes waarbij mensen die elkaar niet goed kennen en weinig met elkaar hebben in één ruimte zet en vervolgens zelf maar aan 1 persoon tegelijk aandacht kan geven (en een groot deel van de tijd gaat die aandacht naar de koffie, thee, taart en hapjes).

Ik houd zelf niet van dat soort feestjes en wil het een ander ook niet aandoen.
Herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Spiri123 schreef:
27-09-2021 08:25
Ik had ook niets moeten zeggen over dat ik haar niet aardig vindt. Had hier niets mee te maken. En zegt ook zeker niet of ze iets fout doet. Ze deed haar best en dat is een pluim waard. Het is voor niemand makkelijk.
Mijn vriend had in de uitnodiging aan iedereen gezegd dat dit de eerste keer zou zijn dat zij ouders elkaar zouden ontmoeten voor het eerst na de scheiding. Dus vermoedelijk was het voor iedereen een beetje ongemakkelijk.
En dan op een verjaardag bij elkaar zetten met een hoop oud zeer er tussen.
Alle reacties Link kopieren
Hier gescheiden ouders en gescheiden schoonouders. Mijn ouders kunnen prima met elkaar door een deur. Kwamen naar ouderavonden, hebben samen gezellig geklust is ons huis etc. Mijn schoonouders is een ander verhaal. Ondanks dat ze al meer dan 20 jaar uit elkaar zijn, zit daar nog veel oud zeer. Verjaardagen kwamen ze altijd apart.
Op onze bruiloft ging het wonderbaarlijk goed en hebben ze zelfs een hele tijd staan praten met elkaar.
Over 1,5 maand wordt onze dochter 1 jaar. Bij alle ouders hebben we aangegeven dat we het 1 keer vieren. Kinderverjaardagen in de avond en later ook gespeid kaarsjes uitblazen, daar passen we voor. Schoonouders kunnen dan zelf bepalen of ze er bij willen zijn of niet.
Ik denk dat je vriend het zou kunnen vergelijken met ergens uitgenodigd worden waar ook een paar van zijn aartsvijanden komen, met wie hij ooit innig bevriend was maar die zijn vertrouwen enorm beschaamd hebben en/of hem enorm pijn hebben gedaan en zijn leven ingrijpend hebben veranderd. Hoe lekker zit hij op zo'n feestje?
Alle reacties Link kopieren
Een bruiloft is meestal een wat grotere setting dan een verjaardag. Bij ons ging dat heel goed. Ze konden allebei aan een andere kant zitten.

Op verjaardagen heb ik mijn ouders ook liever niet tegelijk. Een beetje om die reden vier ik het eigenlijk nooit.

Dit jaar willen we voor onze zoon sinterklaas vieren. Met alle opa's en oma's erbij.
Het voelt ongemakkelijk (voor mij), maar ik wil ook niet kiezen tussen m'n vader of m'n moeder.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriendin van mij moest haar ouders ook altijd apart uitnodigen. Reden waarom ze niet wilde trouwen. Tot dat de vriendin van haar vader ter ore kwam. Die vond dat het nu maar klaar moest zijn en ze normaal moesten doen (vooral de vader koesterde veel wrok). De eerstvolgende verjaardag kwamen ze dus beide. Ik was erbij en het was inderdaad nogal gekunsteld, maar het went. En de bruiloft kwam er daarna ook. Jaren later overleed de man van mijn vriendin, haar ouders konden gelukkig samen aan haar zijde staan.
Alle reacties Link kopieren
Maak het niet onnodig 'groot'.
Alle reacties Link kopieren
Ik vier mijn verjaardag meestal niet voor familie, maar ze zouden zeker beide komen. Aantal jaar geleden vierde ik het bij mijn moeder en mijn vader kwam ook, ongemakkelijk was het ook niet.
Eventuele bruiloft zou ook geen enkel probleem zijn.

Lijkt me dan ook een hele redelijke eis van je vriend.
Alle reacties Link kopieren
Hexopbezemsteel schreef:
27-09-2021 07:49
Mijn ex en ik praten zo min mogelijk met elkaar. Hij heeft mij verlaten, loog al jaren alles aan elkaar, maar gedraagt zich als de beledigde majesteit. Omwille van de kinderen kunnen wij wel in één ruimte zijn. En of dat ongemakkelijk is of niet, dat is niet het probleem van de kinderen. Hij is hier ook gewoon welkom als de kinderen hem binnen willen vragen of willen uitnodigen om welke reden dan ook. Hij blijft hun vader.

Maar ik ben wel blij dat ik hem zelden zie. Hoe minder hoe beter.
Herkenbaar. 12 jaar lang om mijn ex heen getippeld voor de co-ouderschap, super veel geslikt want anders weet ik het zeker: een vechtscheiding. Maar kind is nu tweede klas middelbare en ik kon het echt niet meer opbrengen (altijd mij subtiel in de grond boren bij docenten/therapeuten/aan de deur/noem maar op), en ik viel tegen hem uit (beschaafd hoor). En ja hoor, daar ging hij, meteen de omgangsregeling dwarsbomen, hij heeft mij zelf geblokkeerd (hoe hip) etc. Precies de reden waarom ik dat dus maar sporadisch deed: tegen hem in gaan. Dus ik zit de jaren af te tellen tot het moment dat ik zijn hoofd niet meer hoef te zien. Op verjaardagen/partijen/afstuderen zal ik mij zeer netjes gedragen (geen moeite want bakken met ervaring), dat is namelijk peanuts vergeleken wat ik de afgelopen jaren heb gedaan qua aanpassing.

Ik doe trouwens niet mee met de ruzie van mijn ex. Hij moet en zal excuses hebben anders doet hij dit of dat niet. Ga ik niet in mee, wel heb ik een gesprek voorgesteld waarin wij dit kunnen bespreken, gaat hij niet op in. Ook goed, geen drama van mijn kant. Ik app nu maar met zijn vrouw als ik iets voor mijn kind moet langsbrengen. Ik zal altijd mijn uiterste best doen voor mijn kind, maar alles pikken, nee dat doe ik niet meer. Maar ik maak er verder ook geen punt van en ga zo naast hem zitten op een verjaardag, geen probleem, het is geen vriendschap maar gedeeld ouderschap.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen makkelijke scheiding maar als ik dit zo lees heb ik het zo slecht nog niet. Gelukkig kunnen we wel samen bij oudergesprekken en feestjes van gezamenlijke vrienden gaan zitten. Door dit alles ben ik mijn kinderen nu alvast aan het voorbereiden dat ik het totaal geen probleem vind als ik later met hun vader bij ze op verjaardag zit. Dan voelt het hopelijk tegen die tijd niet zo ongemakkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn bijna 15 jaar gescheiden en ze zien elkaar niet meer. Ik zie mijn vader ook niet meer. Hij verliet mijn moeder voor een ander met veel liegen en bedriegen. Met die vrouw ging hij direct samenwonen na de scheiding. Het eerste half jaar tot op de bruiloft bracht ik nog bezoekjes. Vader-dochtermomenten vond hij niet meer nodig. Altijd moest "zij" er ook bij. Om die reden stopte ik mijn bezoekjes. Daarna is ons contact ver verwaterd. We chatten een paar keer per jaar en dat is het. We komen sinds 2007 niet meer bij elkaar over de vloer, ook niet op verjaardagen. Dus dat gedoe tussen vader en moeder speelt hier niet. Met moeder heb ik goed contact, stiefvader is ook oké. Maar ze zegt wel dat als ik weer met vader zou omgaan en hem wil uitnodigen: apart van elkaar. Ze wil niet met hem in 1 ruimte. Omdat hij haar teveel pijn heeft gedaan. Ik ben single en zie mezelf niet trouwen. Nogal een einzelgänger.
Maar stel al zou het wel zo ver komen dan weet ze nog niet hoe ze dat gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Verjaardagen zijn meestal niet heel leuk. Dat hoeft toch ook niet?
Ik denk wel dat het minder ongemakkelijk wordt met de tijd. Je draagt daar zelf ook aan bij door mee te gaan in de spanning en meningen en gevoelens de ruimte te geven en in mijn ogen toch best hoge verwachtingen te hebben.

Familie hoef je niet aardig te vinden, en het hoeft niet leuk te zijn, ze horen bij je, en daar heb je het mee te doen.
Dan rest je alleen nog om zo goed mogelijk met de gegeven omstandigheden om te gaan.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
27-09-2021 08:45
Ik denk dat je vriend het zou kunnen vergelijken met ergens uitgenodigd worden waar ook een paar van zijn aartsvijanden komen, met wie hij ooit innig bevriend was maar die zijn vertrouwen enorm beschaamd hebben en/of hem enorm pijn hebben gedaan en zijn leven ingrijpend hebben veranderd. Hoe lekker zit hij op zo'n feestje?
Dit vind ik wel een goede.
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
27-09-2021 08:45
Ik denk dat je vriend het zou kunnen vergelijken met ergens uitgenodigd worden waar ook een paar van zijn aartsvijanden komen, met wie hij ooit innig bevriend was maar die zijn vertrouwen enorm beschaamd hebben en/of hem enorm pijn hebben gedaan en zijn leven ingrijpend hebben veranderd. Hoe lekker zit hij op zo'n feestje?
Zo dramatisch hoeft het na een flink aantal jaar en een beetje wijsheid niet te zijn. Soms kom je ergens overheen, hoe naar ook. Of kun je de realiteit van niet bij elkaar passen, of je eigen aandeel, beter zien.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
27-09-2021 16:44
Zo dramatisch hoeft het na een flink aantal jaar en een beetje wijsheid niet te zijn. Soms kom je ergens overheen, hoe naar ook. Of kun je de realiteit van niet bij elkaar passen, of je eigen aandeel, beter zien.
Hoeft niet nee, ik kan me er ook weinig bij voorstellen, maar het kan soms toch echt zo zijn. En dan lijkt het mij echt totaal niet een leuk samenzijn.
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
27-09-2021 16:44
Zo dramatisch hoeft het na een flink aantal jaar en een beetje wijsheid niet te zijn. Soms kom je ergens overheen, hoe naar ook. Of kun je de realiteit van niet bij elkaar passen, of je eigen aandeel, beter zien.
Mooie post(s)! En het scheelt ook dat je niet op elke slak zout legt of elk incident gaat analyseren n.a.v. zo’n bijeenkomst.

Heus - ik word ook wel eens geconfronteerd met stomme opmerkingen van de ex (niet eens uit boos opzet overigens, gewoon uit naïviteit) en zij wordt geconfronteerd met mijn aanwezigheid (en natuurlijk die van haar ex) en dat zal voor haar ook niet altijd makkelijk zijn. En toch probeer je er vaak toch het beste van te maken… Is gewoon zo veel makkelijker. Zijn er momenten dat ik het moeilijk vind? Ja heus, maar besef mij ook dat dit ook voor de ex geldt.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven