Hij weigert uit elkaar te gaan, wat nu?

13-04-2019 09:06 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van meelezer naar TO, nu heb ik ook eens advies nodig, maar toch ook een beetje bang voor de reacties.

De situatie: ik woon al 15 jaar samen met mijn vriend (geen samenlevingscontract oid), we hebben 3 jongens (13,12,10) waarvan hij de erkende vader is, en ik wil uit elkaar. Het loopt al langer niet lekker tussen ons, we hebben erover gesproken, ik heb relatietherapie voorgesteld (wil hij niet aan), en ik hebt het echt gehad. 2 weken geleden heb ik het hem gemeld, dat ik dus uit elkaar wil, maar hij doet alsof zijn neus bloed en er niets is gebeurd.
Hoe krijg ik hem in beweging? Welke stappen kan ik zetten?
Ik wil dus: de kinderen informeren en naar de mediator voor het ouderschapsplan, familie informeren, naar de hypotheker om te kijken wat de mogelijkheden zijn om het huis over te nemen (ik denk dat ik het kan betalen).
En hij doet niets! Hij stapt gewoon naast mij in bed, doet normaal tijdens ontbijt/avondeten (wat ik voor de kinderen dan wel rustig vind), maar er gebeurt niets. En als ik niets doe, zie ik de situatie zo nog wel een jaar duren.
Wat nu?
Sloten veranderen heb je niets aan. Er wonen ook nog kinderen he. Dat soort drama's moet je voorkomen.

Ik zou overigens niet (tijdelijk) zelf uit huis gaan. Ik zou wel apart gaan slapen. Kan hij alvast wennen.
RikM schreef:
13-04-2019 10:28
Daarom zeg ik: sloten vervangen. Wat gaat hij doen dan?
Maak van jouw probleem maar zijn probleem.
Dan gaat hij naar de rechter en wint.

TO heeft voor deze strijd een prima startpositie. Die niet benutten is dom. Die verpesten door dit soort adviezen te volgen is nog dommer.

Sorry :biggrin:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
sugarmiss schreef:
13-04-2019 10:30
Niet ze zijn alleen erkent
Nogmaals lezen! Ze heeft al wel zo’n 3x geschreven dat er erkenning EN gezag is.
Bel een advocaat. En probeer het nog 1x bij de ex, dat je het echt niet zo wil. Dus jullie gaan samen kijken naar oplossingen en mediator voor kinderplan ect. Of je gaat helaas de advocaat inschakelen.
Enn schreef:
13-04-2019 10:29
Mag dit?
Nee.
(Dead Kennedys)
Als hij al die jaren niet heeft meebetaald aan de hypotheek, maar die staat wel voor de helft op zijn naam dan zou ik proberen om hem via de rechter alsnog zijn deel met terugwerkende kracht te laten betalen.
Dat kan hij niet, dus zal hij zijn helft van het huis moeten inzetten om deze schuld aan jou af te dragen. (Of denk ik nu te simpel?)
2019 schreef:
Maar hij heeft ook nooit aan andere dingen mee betaald? Een huishouden voer je samen en rekeningen betaal je ook zoveel mogelijk samen.
Het gaat niet alleen om de hypotheek.
Het geld dat hij verdient, geeft hij uit aan zijn hobby. En soms koopt hij er iets voor de kinderen van.
In principe leven we van mijn salaris. Hij heeft ook een bankpas van mijn rekening. Hmm... misschien moet ik die intrekken, of is dat te agressief?
Nummer987 schreef:
13-04-2019 10:33
Het geld dat hij verdient, geeft hij uit aan zijn hobby. En soms koopt hij er iets voor de kinderen van.
In principe leven we van mijn salaris. Hij heeft ook een bankpas van mijn rekening. Hmm... misschien moet ik die intrekken, of is dat te agressief?
o_o dat had ik als eerste gedaan!!!!
Lotus90 schreef:
13-04-2019 10:31
Oh jawel hoor. Sterker nog, ik zou maar één keer in gesprek gaan en direct een datum met hem afspreken dat hij vertrekt. Werkt hij niet mee, zou ik de kinderen uit logeren brengen, de sloten laten vervangen, zijn spullen netjes inpakken en buiten de deur zetten. Daaaag. Hij regelt maar iets. En dat is toch écht zijn probleem.
Nee, dat maakt hij dan moeiteloos jouw probleem
(Dead Kennedys)
Nummer987 schreef:
Natuurlijk trek je die pas in.
Er mag zoveel niet. Maar je moet toch íets doen om hem in beweging te krijgen. Hij speelt het vuil, dan ga jij het ook vuil spelen.

En anders inderdaad naar een advocaat. Maar in ieder geval rigoreuze stappen nemen.
Theamuts schreef:
Als hij al die jaren niet heeft meebetaald aan de hypotheek, maar die staat wel voor de helft op zijn naam dan zou ik proberen om hem via de rechter alsnog zijn deel met terugwerkende kracht te laten betalen.
Dat kan hij niet, dus zal hij zijn helft van het huis moeten inzetten om deze schuld aan jou af te dragen. (Of denk ik nu te simpel?)
Behalve als hij bijvoorbeeld de de kosten van anders een kinderdagopvang heeft opgevangen. Maar dat is dan aan hem om te bewijzen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Nummer987 schreef:
Hij is huisvader geweest en jij hebt gewerkt?
2019 schreef:
Maar hij heeft ook nooit aan andere dingen mee betaald? Een huishouden voer je samen en rekeningen betaal je ook zoveel mogelijk samen.
Het gaat niet alleen om de hypotheek.
Al zou hij helemaal nergens aan meebetalen doordat hij bijvoorbeeld te lui is om te werken. Niemand bepaald bij samenwonen wie wat betaalt. Moet je ook niet raar staan te kijken dat je er dan zeer bekaaid vanaf komt na een breuk.
Nummer987 schreef:
Ja natuurlijk is dat nogal agressief nu.

Zoek eerst een advocaat en bespreek welke stappen je wanneer moet zetten.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-04-2019 10:35
0.11% gewijzigd
loisnvt schreef:
13-04-2019 09:44
Dit!

Hij laat zich dus niet zomaar uit huis zetten en wil wellicht ook in het huis blijven en het overnemen. Dit gebeurt er dus als je helemaal niets hebt geregeld en er ook kinderen zijn. Ik zou, als ik TO was, zelf op zoek gaan naar andere woonruimte, want vlgs mij gaat hij niet zomaar vertrekken.
Mwah, dit had ook kunnen gebeuren als ze getrouwd waren hoor.
Nummer987 schreef:
Dat als goede vrienden uit elkaar gaan kan je toch wel vergeten.
Enn schreef:
13-04-2019 10:32
Ja, kan zomaar kloppen. Of is helemaal de weg kwijt want er is bijvoorbeeld ooit in goed overleg besloten dat hij thuis bleef voor dekinderen en zij het leeuwendeel van de geldstroom voor haar rekening zou nemen. Niet vastgelegd natuurlijk. Zoiets TO?
We zorgen nu samen voor de kinderen. Hij is gewoon passief en hangt graag voor de tv. Plus hij heeft een hobby waar hij wat tijd (en geld) aan besteed.
Nooit afgesproken dat hij thuis zou blijven voor de kinderen. Die "doen" we echt samen. Daarom denk ik ook dat ze graag 50-50 willen wonen.
Enn schreef:
13-04-2019 10:35
Behalve als hij bijvoorbeeld de de kosten van anders een kinderdagopvang heeft opgevangen. Maar dat is dan aan hem om te bewijzen.
Ik vraag me af of hij dat in een verweer mee zou kunnen nemen omdat dat niets met de hypotheek te maken heeft.
Ik snap het even niet zo goed allemaal eerlijk gezegd. Uit dit bericht:

Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:45
De acties die ik heb genomen zijn:
- ouderschapsplan opgesteld en gevraagd of hij daar naar wil kijken;
- afspraak met mediator ingepland, hij komt niet opdagen;
- afspraak met hypotheker ingepland, idem.

Ik heb dus het gevoel dat ik er wel mee bezig ben, maar hij niets doet.

Begrijp ik dat jij binnen die 2 weken na die mededeling al een afspraak bij een mediator en een Hypotheker hebt gehad, en dat hij in beide gevallen niet is komen opdagen.
Ik dacht nog: wat fijn voor je dat je er zo snel al terecht kon! Ik ben ook pas bij een financieel adviseur geweest, en bij hem kon ik pas na 2 weken terecht.

Maar dan lees ik dit bericht:

Nummer987 schreef:
13-04-2019 10:13
Dank voor je praktische tips!

We wonen niet zo groot dat we een logeerkamer hebben, maar om en om op de bank, is wel een mogelijkheid.
Hypotheker, begrijp ik uit meerdere reacties, kan ik zelf regelen, ga ik dus ook doen!
Partneralimentatie dacht ik dat niet van toepassing was aangezien we niet getrouwd zijn. Of klopt dat niet?

En daaruit begrijp ik dat je nog niet bij een Hypotheker bent geweest? Want dan had je al geweten dat je dat zelf kon regelen.

Mocht ik het verkeerd begrepen hebben en zou je dus al bij een Hypotheker zijn geweest: wat was de inschatting die werd gemaakt, zou je inderdaad de hypotheek alleen op jouw naam kunnen krijgen, inclusief uitkoopbedrag voor je vriend?
Nummer987 schreef:
Wat je moet doen is nu al vele malen gezegd, maar dat negeer je. Zelf weten, de schade is voor jou.
(Dead Kennedys)
RikM schreef:
Er mag zoveel niet. Maar je moet toch íets doen om hem in beweging te krijgen. Hij speelt het vuil, dan ga jij het ook vuil spelen.

En ander7s inderdaad naar een advocaat. Maar in ieder geval rigoreuze stappen nemen.
Wat is er vuil aan willen blijven wonen en niet willen scheiden? Hoeveel vrouwen hebben dit (ooit) wel niet gedaan? Draai de zaken eens om.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
loisnvt schreef:
Al zou hij helemaal nergens aan meebetalen doordat hij bijvoorbeeld te lui is om te werken. Niemand bepaald bij samenwonen wie wat betaalt. Moet je ook niet raar staan te kijken dat je er dan zeer bekaaid vanaf komt na een breuk.
TO zegt dat ze maar net iets meer verdiend dan vriend.
TO, moet je hem niet gewoon éven tijd geven? Hij weet nèt dat je uit elkaar wilt. Bij ons duurde het, vanaf het moment dat ex zei dat hij ermee wilde stoppen, nog een half jaar voordat hij feitelijk verhuisde. En nog een paar maanden langer voordat de hypotheek op mijn naam stond. En het kostte mij ook behoorlijk energie om hem in beweging te krijgen (terwijl hij wilde scheiden), maar we hebben wel sámen de afspraken gemaakt en het ouderschapsplan opgesteld (met een mediator).
En reken er inderdaad op dat je kinderalimentatie moet betalen/ meer moet bijdragen aan de kinderen dan hij, neem dat mee in je financiële plaatje.

En ga op de bank slapen. Niet om en om, nu eerst jij, jij wilt dit...
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
loisnvt schreef:
In geval van TO ex zeker niet. Vandaar dat hij nu ook niks wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven