Lieve papa

02-12-2008 15:37 328 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve papa 15-5-1998

Ik zit nog steeds met dezelfde vragen als toen we elkaar voor het eerst schreven.

Waarom heb jij mij geen kaartje gestuurd op mijn verjaardagen en waarom heb je toen je ging verhuizen niet een verhuisbericht gestuurd?

Ik hoop dat dit niet al te moeilijk is voor je om te beantwoorden,

Liefs Ambrosia

P.S. Ik hoop dat je de laatste zin niet verkeerd opvat, dat is namelijk niet zo bedoeld

Tien jaar later, nog steeds geen antwoorden, maar wel zo veel verdriet.
De kaart ligt er, zijn naam staat erop, nou nog een tekst

Ik had dit bedacht:

Beste (naam),

Ik wil je hele fijne kerstdagen wensen en natuurlijk ook een gelukkig nieuwjaar. In dat nieuwe jaar zou ik graag met je willen afspreken. Voor mij komt het op de volgende data goed uit. (data) Het liefst spreek ik ergens tussen ons in af en dan in een dierentuin of een andere openbare plek waar we ook kunnen wandelen.

Ik hoor graag van je of je dit ook wil en zo ja, wanneer het jou ook goed uitkomt.

Groetjes Ambrosia
Goed, da's alweer een stap verder!

Ik ga er vanuit dat je hier feedback op wilt.

Ik vind het wel erg formeel eigenlijk.

Concreet: 'natuurlijk ook' een gelukkig nieuwjaar klinkt wel erg zuinig. Waarom niet gewoon het cliche: Ik wens je fijne feestdagen en een gelukkig 2009?

en zou 'openbare plek' schrappen, en ip daarvan: in een dierentuin ofzo, waar we ook kunnen wandelen. (oid)

En dan misschien wat minder beladen: Ik hoor graag van je of, en wanneer, je dit uitkomt.

Je laat waarschijnlijk bewust in het midden waarom je hem wilt zien. Maar door je ongemakkelijkheid om met hem te communiceren (en dat neem ik je niet kwalijk natuurlijk!) heeft het toch iets dreigends. Ik weet niet of dit zo'n aantrekkelijke uitnodiging is. Misschien kun je een korte hint geven wat je wilt met de ontmoeting? Iets in de trant van: Ik zou je binnenkort weer eens willen zien, want dat is al weer zo lang geleden. Vrij neutraal, en daardoor minder bedreigend voor hem misschien.

Ik hoop dat je het niet vervelend vindt dat ik met allerlei commentaar kom. En ik hoop vooral dat je een leuke reactie krijgt! Mooi om te lezen over je aanstaande naamsverandering, fijn dat je toch een echte pa hebt!
MissMara, hartstikke bedankt voor je feedback. Ik ben het er ook wel mee eens, maar ik vind het zo ontzettend moeilijk om het liever of anders neer te zetten. Ik gun hem op dit moment helemaal geen gelukkig 2009, ik ben ook echt boos van binnen. Ja die openbare plek kan ik beter weglaten, het is ook wel duidelijk als ik een plaats aangeef.

De zin dat ik hem graag zou willen zien, want het is al weer zo lang geleden, hakt er in, ik heb helemaal geen zin om het op de een of andere manier smekend te vragen. Ik ben heel erg bang dat ik mezelf te kwetsbaar opstel, dat als hij weigert, hij weet dat hij me pijn heeft gedaan, dat plezier gun ik hem niet. En ik weet rationeel gezien ook wel dat hij daar geen plezier in zal hebben, toch kan ik die gedachten niet laten. Daarom misschien mijn zakelijke insteek, een luchtig aanbod, waarvan hij niet weet hoeveel moeite het mij kost en hoeveel het betekend. Gewoon een dikke muur om mezelf heen plaatsen ofzo...

Ik snap het meissie...

Schrijf nog eens een versie. Of stuur deze gewoon op, net wat je wilt. Neem er nog maar even tijd voor. Het is nog geen kerst!
Ambrosia, nu snap ik de afstandelijke toon van je kaart. Je staat er eigenlijk niet achter, je meent niet echt wat je schrijft.

Er zijn echt wel woorden waar je wel achter kunt staan en die je toch op kan schrijven zonder hem te kwetsen. Gelukkig nieuwjaar schrijf je dan gewoon niet. Je kan ook wachten tot na de feestdagen, er is geen tijdsdruk.

Misschien helpt het als je voor jezelf opschrijft wat je het liefst zou willen schrijven (inclusief scheldwoorden indien gewenst). Dan kun je daar misschien de kern uithalen van wat je wil zeggen.

Ik denk dat je jezelf beter beschermt tegen een teleurstellende reactie door eerlijk te zijn (en bijvoorbeeld te schrijven dat het je moeite kost dit te schrijven, dat je het lastig vindt de juiste toon te vinden) dan met zakelijke woorden een muur om jezelf op te trekken. Want hoe zal hij reageren als hij tegen een muur aankijkt?
Ga in therapie!
Ik heb hele stukken op papier geschreven wat ik allemaal zou willen zeggen en dat is echt een soort wir war van gevoelens en verwijten en vooral veel vragen. Het is heel moeilijk om dat te filteren naar een tekst waarin ik me niet te kwetsbaar op stel, maar waar mee ik hem ook niet afschrik. Ik ben niet bang om hem te kwetsen, juist niet, zou graag willen zien dat hij gevoel heeft. Waar ik wel bang voor ben is dat ik hem afschrik en dat hij niet wil afspreken.

Ik moet een balans vinden in de woorden die ik gebruik, ik wil me niet te kwetsbaar opstellen en zeker niet afhankelijk of smekend, maar ik wil me ook weer niet te zakelijk en hard opstellen...
Beste (naam),

Aan het einde van 2008 overdenk ik het afgelopen jaar. Wat ging er goed, wat kon beter en wat heb ik gemist.

Een ding kwam bij mij met name naar boven; wij hebben elkaar lang niet gezien en gesproken.

Ik zou daarom in het nieuwe jaar een afspraak met je willen maken om over vroeger te praten en om te onderzoeken wat wij nog voor elkaar betekenen.

Voor mij komt het op de volgende data goed uit. (data)

Ik hoor graag van je of je dit ook wil en zo ja, wanneer het jou ook goed uitkomt.

Groetjes Ambrosia

Ik heb even in je brief zitten knippen/plakken en aanvullen. Komt dit beter in de buurt van wat je wilt zeggen?

ps. heel goed dat je toch steeds een stapje erbij zet.
anoniem_70707 wijzigde dit bericht op 16-12-2008 16:04
Reden: toch een zinnetje anders
% gewijzigd
Het blijft een klote situatie Ambrosia

En ik denk dat Dubiootje een punt heeft. Als hij die muur ziet in je tekst, kan dat hem weerhouden om af te spreken en dat is niet de bedoeling. Natuurlijk hoef je je ook niet helemaal bloot te geven, maar die eerlijkheid klinkt wel ok. Is dat een optie voor je?
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
quote:Starshine schreef op 16 december 2008 @ 16:03:

Beste (naam),

Aan het einde van 2008 overdenk ik het afgelopen jaar. Wat ging er goed, wat kon beter en wat heb ik gemist.

Een ding kwam bij mij met name naar boven; wij hebben elkaar lang niet gezien en gesproken.

Ik zou daarom in het nieuwe jaar een afspraak met je willen maken om over vroeger te praten en om te onderzoeken wat wij nog voor elkaar betekenen.

Voor mij komt het op de volgende data goed uit. (data)

Groetjes Ambrosia

Ik heb even in je brief zitten knippen/plakken en aanvullen. Komt dit beter in de buurt van wat je wilt zeggen?

ps. heel goed dat je toch steeds een stapje erbij zet.

Dit komt zeker dichter in de buurt van wat ik eigenlijk wil zeggen. Toch heb ik het gevoel dat ik me dan veel te kwetsbaar opstel, ik wil niet dat hij denkt dat ik hem mis, dat ik te veel aan hem denk, stom he? Heel erg bedankt voor je moeite, en ik denk ook zeker dat ik dit briefje ga gebruiken, al is het als basis. Ben er nog niet aan toegekomen om iets beters te schrijven namelijk. Niks wat ik schrijf is beter, blijft afstandelijk. Nu kerstvakantie dus ook tijd zat om over na te denken.

@Zusje, ik wil best eerlijk zijn, maar ik wil niet dat hij mijn verdriet ziet. Ik wil me niet te kwetsbaar opstellen, dan is het voor hem alleen maar makkelijk om me nog veel meer pijn te doen, die muur heb ik niet voor niks. Ik wil em wel laten zakken, maar ben gewoon heel voorzichtig.

Dankjewel voor al jullie lieve berichtjes, heb ik sowieso echt veel aan
Is ook heel begrijpelijk Ambro, die balans vinden is ook heel moeilijk.

Ik denk dat het stukje dat je net quote, met die zin geschrapt, best een goede brief kan zijn. Ik vind het wel ok. Je stelt je daarin niet te kwetsbaar op, met name door het stukje 'wat wij nog voor elkaar betekenen'. Daarin geef je aan dat er misschien wel niets meer is (of misschien wel), maar dat dat op dit moment een vraagteken is, ook voor jou.

Hmm, moeilijk om onder woorden te brengen wat ik precies bedoel merk ik. Maar ik denk dat je zo iig een goede basis te pakken hebt.

En geniet nu maar lekker van je vakantie meid
Ik heb de tekst op een kaart gezet, maar hij ligt er nog wel, misschien doe ik hem op de bus, misschien niet. Nu eerst de kerstdagen door.

Hele fijne kerstdagen voor jullie, en bedankt voor al die lieve en wijze woorden!
Jij ook mooie dagen gewenst Ambro

fijne kerst allemaal en wat het nieuwe jaar ook moge brengen; maak er het beste van!
Lieve Ambrosia,

Met verwijten gaat de deur niet open. Als je je vader mist, zeg hem dat dan. Misschien mist hij jou ook.
Heb je het topic wel gelezen?
Nee alleen de openingspost.
dat blijkt
Sorry Bronny, ik heb niet echt wat aan jouw reactie.

Ik heb de kaart nog niet opgestuurd. Ik heb wel heel erg fijn met mijn (stief)vader gepraat, ook omdat ik bezig ben om zijn naam aan te nemen en te zorgen dat ik ook op papier zijn dochter ben. Hij is zo lief, en hij steunt me zo goed. We hebben echt gepraat over hoe alles is gegaan toen ik nog zo klein was en hoe hij denkt dat mijn vader dacht op dat moment. Er kwam ook uit dat mijn vader en moeder heel naar uit elkaar zijn gegaan en elke keer dat hij kwam was het verschrikkelijk ongemakkelijk, schijnt. Ik zit er over te denken om eens met mijn oom te praten, die was toen heel betrokken bij mijn ouders, dus misschien kan ik zijn verhaal eens horen. Soort van objectieve buitenstaander.
Wat fijn dat je zo goed kan praten met je stiefvader. Ik ben echt blij voor je dat die de rol van je vader zo goed heeft kunnen overnemen. Het werpt wel een ander licht op de zaak dat je moeder hier wellicht ook een rol in heeft gespeeld. Wil je ook niet eens met haar praten over hoe het toen gegaan is? Het zou niet de eerste keer zijn dat de moeder het de vader na een scheiding erg moeilijk maakt contact met zijn kind te houden.

Misschien is het wel beter om die kaart even te laten liggen totdat je deze dingen zelf wat beter op een rijtje hebt. Misschien hoeven wel niet alle antwoorden van je vader te komen, maar kom je al verder met wat je oom en eventueel je moeder kunnen vertellen.
Ga in therapie!
Wat ik weet van mijn moeder is dat ze een erg slechte relatie hadden. Ik weet dat hij mijn moeder tijdens haar zwangerschap van mij in haar buik heeft getrapt bijvoorbeeld. Dat heb ik overigens niet als eerst van haar gehoord. Ze wilde eigenlijk niet dat ik dat zou weten. Toen ze uit elkaar gingen vond ze het moeilijk om mij mee te geven omdat ze hem niet vertrouwde, maar ze vond het belangrijker dat ik mijn vader kende dus ging ik om de week met hem mee. Als ze me dan terugkreeg had ik een vieze luier, die duidelijk allang verschoond had moeten worden, snotneuzen, ongekamde haren etc. Dat was voor haar moeilijk. Toen ontmoette ze mijn (stief) vader en gingen we verhuizen, hij bleef toch komen tot mijn derde jaar en verdween toen dus plotseling zonder ooit iets te laten weten. Ze heeft hem meerdere keren geschreven en geprobeerd te bellen, maar nooit antwoord gehad.

Ze heeft altijd opengestaan voor contact en ze heeft mij geholpen met het zoeken naar zijn adresgegevens etc. Ze had een fotoboek van foto's van mij en hem samen en heeft dat doorgegeven aan mij, dat vond ze zo belangrijk. Dus ik heb niet het idee dat ze het contact heeft verboden of onmogelijk gemaakt. Ik denk wel dat het contact tussen hem en mijn moeder heel slecht was, mede door hun geschiedenis.

Ik denk dat ik later even met mijn oom ga bellen, heb het er nog nooit met hem over gehad namelijk. En ik denk dat hij een ander licht op de situatie kan werpen.
Hoi Ambrosia, ik postte net iets zonder dat ik je laatste bericht had gelezen en dat blijkt niet zo van toepassing nu ik dat heb gelezen.

Het klinkt alsof je moeder er alles aan heeft gedaan om de band tussen jou en je vader, ondanks haar eigen gevoelens tegenover hem, in stand te houden. Ik herken me wel in haar, ik zit in een enigszins vergelijkbare positie. Het feit dat zij jou niet wilde vertellen dat je vader haar tijdens de zwangerschap in de buik schopte, is wel veelzeggend. Het feit dat hij dat heeft gedaan, helaas ook. Hij is ongetwijfeld een moeilijke man.

Misschien heb je er iets aan eens op het oogkleppen-topic te lezen. Relaties waarin lichamelijk en/of psychisch geweld speelt, hebben een heel eigen karakter. Misschien geeft het lezen daar je een idee van hoe het voor je moeder moet zijn geweest. Wellicht krijg je ook enig inzicht in het gedrag van je vader, hoewel op het topic alleen vrouwen schrijven. Er zijn bepaalde eigenschappen die deze mannen met elkaar gemeen lijken te hebben, zoals vaak een gebrekkig verantwoordelijkheidsgevoel en weinig inlevingsvermogen. Ik wil niet zeggen dat dat ook voor je vader opgaat en misschien herken je er ook helemaal niets in. Maar misschien kun je sommige puzzelstukjes zo wel iets beter plaatsen.

Door wat je schrijft, krijg ik wel bewondering voor je moeder dat ze uit deze relatie is gestapt en heeft gekozen voor wat voor jou en haar waarschijnlijk het beste was. Ze heeft beslist niet de makkelijkste weg gekozen, maar naar mijn indruk wel altijd jouw belang vooropgesteld.
anoniem_13400 wijzigde dit bericht op 30-12-2008 14:44
Reden: posting was mosterd dus aangepast
% gewijzigd
Ga in therapie!
Dubiootje, je verwoordt alles zo precies en zo mooi, dank je daarvoor. Ik ga lezen op het oogkleppen-topic, misschien dat het me meer inzicht geeft in hoe hun relatie geweest is.

Ik heb mijn oom even gesproken, maar kon het niet echt uitspreken, hij was heel erg over zichzelf aan het kletsen. Misschien is het beter om dat 1 op 1 te doen, over de telefoon is het gewoon lastig.

Ondertussen is mijn (stief)vader druk bezig om alles uit te zoeken rond mijn naamswijziging en te kijken hoe hij mij kan echten. Dat doet me heel veel goed.
Ambrosia, je vader is gewoon een lul. Het is eigenlijk zonde om er zoveel tijd in te stoppen. Wees blij dat je zo'n lieve vader hebt aan je stiefvader en dat je daardoor weet hoe het eigenlijk zou moeten zijn met je biologische vader.

Misschien is je moeder wel te vriendelijk geweest over bio en heeft ze daardoor toch bepaalde verwachtingen gewekt waardoor je nu toch hoop blijft houden.

Ik heb zelf ook eigenlijk geen band met mijn vader en ik vind het jammer dat mijn moeder nu pas gaat scheiden en dat ze dat niet eerder heeft gedaan voor haar kinderen.

En toch het wordt mij vast niet in dank afgenomen dat ik dit ga zeggen.. ik heb nu zelf een kind met heel veel gedoe eromheen en ik denk dat als ik een man was geweest en het kind was 'niet uit mij gekomen' zeg maar dan was ik er ook vandoor gegaan.

Hoe zit de situatie eigenlijk tussen jouw ouders? Als ik dingen lees over in de buik van je moeder trappen dan lijkt het me toch zo dat hij liever geen kinderen wilde?

Ik hoop dat het gesprek wat op gaat leveren voor je, dat je hoop uit gaat komen of dat je je verwachtingen bij kunt stellen en het los kunt laten.
Sorry Yora, maar jouw reactie doet mij vooral pijn. Ik weet ook echt niet wat ik er mee moet. Ik heb geen idee of hij wel of geen kinderen wilde, ik weet alleen dat hij erg blij was met mij toen ik geboren werd, verder niet.
Ambroos;

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven