ongeneeslijk ziek

03-04-2012 09:41 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik gehoord dat mijn vader van net 70 jaar niet meer door de artsen geholpen kan worden. Hij ligt nu in het ziekenhuis en komt hoogstwaarschijnlijk niet meer thuis.

We weten niet hoelang dit gaat duren, maar ik zie ontzettend op

tegen het moment dat ze uit het ziekenhuis bellen dat het zo slecht met hem gaat dat we geroepen worden.

Ik heb geen behoefte aan een afscheid, ik hoef hem niet aan te raken of nog te kussen. Er zijn nog al wat onbesproken issues die

niet meer opgelost kunnen worden. Tenminste van mijn kant dan.

Kan je het maken om niet naar het ziekenhuis te gaan en te wachten tot het 'te laat'. Dit klinkt verschrikkelijk, ik weet het, maar het is voor mij echt vreselijk om daar bij die zieke man te zitten en te wachten tot hij zijn laatste adem uitblaast.
Goed besluit TO. Sterkte.
Herkenbaar.............zo schijnheilig om als je laatste dagen zijn geteld dan nog even wat dingen uit te praten.

Sterker nog.......als mijn moeder komt te overlijden weet ik niet eens of ik zal gaan.......het doet mij echt niets.

Nu niet en straks ook niet........................

Dat krijg je he, als je geen goede moeder bent geweest.
quote:poezekind schreef op 03 april 2012 @ 10:59:

Ben het trouwens niet met Nastik eens. Ook na iemands dood kunnen je gevoelens veranderen en het contact blijft gewoon.

Banden worden niet verbroken door de dood.Mmmm..nou okay. Dan is de dood in jouw ogen dus niet definitief, geen echt afscheid of einde? Lijkt me best fijn om te geloven. Sterkte met je vader.

Ben het trouwens niet met Nastik eens. Ook na iemands dood kunnen je gevoelens veranderen en het contact blijft gewoon.

Banden worden niet verbroken door de dood.

Contact blijft gewoon? Hoe dan?

Dat banden niet verbroken worden door de dood, daar ben ik het wel mee eens.

Helpt het verder om je vader gewoon als mens te zien, met fouten en vervelende karakter eigenschappen, zoals iedereen die heeft.
Lief, ik heb nergens gezegd dat ik nu geen contact had, alleen die laaste uren zijn voor mij problematisch.

Ik ben al die tijd gewoon op bezoek geweest en ik heb ook gebeld.
quote:SeptemberGirl schreef op 03 april 2012 @ 09:48:

Ik weet niet wat er gebeurd is, maar als je op iemands sterfbed nog gaat zit jeremiëren over 'wat onbesproken issues die

niet meer opgelost kunnen worden', pfoeh, dan koester je wel erg veel wrok. Zo zou ik niet in het leven willen staan, denk ik.Ze komt hier niet voor het laatste oordeel.
quote:reisa1978 schreef op 03 april 2012 @ 11:09:

[...]

Contact blijft gewoon? Hoe dan?

Dat banden niet verbroken worden door de dood, daar ben ik het wel mee eens.

Helpt het verder om je vader gewoon als mens te zien, met fouten en vervelende karakter eigenschappen, zoals iedereen die heeft.

Daarmee bedoel ik dat als het in mijn hart veranderd, ook de relatie met mijn vader veranderd, ook al is hij dan dood.

Overledenen weten heel goed wat er hier gaande is. Soms begeleiden ze ook mensen.
quote:poezekind schreef op 03 april 2012 @ 11:12:

Lief, ik heb nergens gezegd dat ik nu geen contact had, alleen die laaste uren zijn voor mij problematisch.

Ik ben al die tijd gewoon op bezoek geweest en ik heb ook gebeld.Maar waarom zijn die laatste uren zo problematisch?
Ik heb geen behoefte om daar bij te zijn hekje.

Maar het kan zijn dat anderen wel willen dat ik er bij ben.
Dit is wel je laatste kans he, spreek even als dochter van een man die mijn vader had moeten zijn, zoveel dingen onopgelost, ik heb geen kans meer gehad, zou graag ruilen. Hij gaat dood, als je nog iets wil zeggen, vergeven, doe dat dan nu. Want als je het niet doet, er komt geen tweede kans.
Oooh ik begrijp je verkeerd. Ik kan me voorstellen dat je er niet bij wil zijn. Doe het op jouw manier.
Als je twijfelt: doen. Want deze kans krijg je nooit meer.
quote:poezekind schreef op 03 april 2012 @ 11:12:

Ik ben al die tijd gewoon op bezoek geweest en ik heb ook gebeld. Oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen, sorry.

Ik moet wel eerlijkheidshalve vermelden dat ik de dag zelf wat traumatisch vond, maar dat heeft ook te maken met het feit dat het gewoon niet leuk is om welk persoon dan ook zoveel pijn te zien lijden. Door omstandigheden ben ik niet bij het overlijden zelf aanwezig geweest. Voor mij was hij al dood toen hij het bewustzijn verloor. Toen was het voor mij alleen nog het omhulsel dat er lag. Een paar uur later is hij overleden. Mijn broer, die daarbij was, vond dat juist traumatisch. Eigenlijk om dezelfde reden, het is niet fijn om welk persoon dan ook echt te zien doodgaan.
quote:poezekind schreef op 03 april 2012 @ 11:25:

Ik heb geen behoefte om daar bij te zijn hekje.

Maar het kan zijn dat anderen wel willen dat ik er bij ben.Maar je weet niet hoe het de komende tijd gaat lopen. Hoe z'n sterfbed eruit komt te zien. Ik zou het per dag bekijken en t.z.t., als de vraag eventueel komt (mogelijk wil hij alleen z'n vrouw erbij, mogelijk sterft ie 's nachts onverwachts, raakt hij in coma etc.), kijken wat goed voelt voor jezelf en je vader.
Daar heb je gelijk in hekje. We weten het niet.

Misschien gaat hij nog naar een hospice.

Maar het kan ook zijn dat ik bij wijze van spreke

vanmiddag gebeld wordt.

Het zou voor hem en zijn vrouw wel fijn zijn als hij nog

naar een hospice kan, want zo'n ic met 3x een half uur

is toch ook maar niets.
quote:poezekind schreef op 03 april 2012 @ 11:53:

Daar heb je gelijk in hekje. We weten het niet.

Misschien gaat hij nog naar een hospice.

Maar het kan ook zijn dat ik bij wijze van spreke

vanmiddag gebeld wordt.

Het zou voor hem en zijn vrouw wel fijn zijn als hij nog

naar een hospice kan, want zo'n ic met 3x een half uur

is toch ook maar niets.Zou je eventueel z'n vrouw kunnen vragen wat zijn wensen zijn? Mijn vader gaf specifiek aan op het laatst alleen z'n vrouw naast zich te willen aan het bed.
Dat zou kunnen. Ik weet niet of ze dit soort zaken bespreken of het gewoon laten komen zoals het komt.

Zelf weten ze het ook nog maar heel kort dus ze hebben ook even tijd nodig om aan de nieuwe situatie te wennen en te bedenken wat er allemaal gebeuren moet.
quote:mali30 schreef op 03 april 2012 @ 09:45:

Ben je niet bang dat je spijt krijgt van de onuitgesproken niet uit praten? Als hij er niet meer is, kan je dat nooit meer doen.

Dit dus.

Zet je trots opzij en praat de dingen uit met hem!
quote:poezekind schreef op 03 april 2012 @ 12:04:

Dat zou kunnen. Ik weet niet of ze dit soort zaken bespreken of het gewoon laten komen zoals het komt.

Zelf weten ze het ook nog maar heel kort dus ze hebben ook even tijd nodig om aan de nieuwe situatie te wennen en te bedenken wat er allemaal gebeuren moet.Nou, in elk geval veel sterkte gewenst. Persoonlijk vond ik het elk geval erg fijn om m'n vader nog dag te kunnen zeggen. Een onvergetelijk moment.
Hoezo....... je trots opzij en praat dingen uit!!

wat een onzin zeg...........Als mensen fouten maken, moet je dat niet op een sterbed uitpraten.........

Lekker makkelijk.........

Ik heb tegen mij vader aan zijn sterfbed gewoon de waarheid gezegt.........dat het een zak van een vader was.
quote:truffelmaffia schreef op 03 april 2012 @ 12:08:

[...]

Dit dus.

Zet je trots opzij en praat de dingen uit met hem!Niet alles is uit te praten.
quote:truffelmaffia schreef op 03 april 2012 @ 12:08:

[...]

Dit dus.

Zet je trots opzij en praat de dingen uit met hem!

Die kansen zijn geweest truffel. En toen werd mijn gevoel ook niet serieus genomen. Dan wordt ik bestempeld als jaloers, of overgevoelig, of wat dan ook. Dus ik heb hier geen zin meer in.

Hij heeft altijd zijn eigen zinnetje gedaan en de gevoelens van anderen was hun probleem.

Mettertijd komt misschien wel vergeving, maar nu kan ik het helaas niet opbrengen. Ik ben ook bang dat hij mij op zijn sterfbed dingen gaat vertellen die ik toch in twijfel trek, want ik geloof niet dat mensen op hun sterfbed ineens heel eerlijk gaan worden.
Wat maakt dit topic me verdrietig, mijn vader is onlangs, onverwchts overleden, wat had ik graag nog even wattijd met hem gehad

Banden worden niet verbroken door de dood.

Overledenen weten heel goed wat er hier gaande is. Soms begeleiden ze ook mensen.

Maak dat de kat wijs,sorry hoor.

Mijn moeder (waar ik een sterke band mee had ) is nu twee jaar (op 42jarige leeftijd)geleden overleden,ik kan haar niet zien/voelen/horen,ik kan wel tegen haar praten maar een antwoord zal er niet komen.

Dan is er toch sprake van een verbroken band lijkt mij?

Ik hou haar levend in mij hart,met herinneringen en foto's,je hebt denk ik(gelukkig) geen idee hoe leeg dit voelt.

*sorry voor de off topic,ik voelde gewoon zoveel verdriet opkomen na het stukje te hebben gelezen,maar dat ligt compleet aan mij.*

On topic,alleen jij kunt de beslissing nemen om naar je vader te gaan of daar van af te zien.

Ik begrijp dat het moeilijk is om iemand zo te zien,maar vergeet niet dat het een moment is wat maar één keer komt,en gemist is voor altijd gemist.

Ik wens je veel sterkte met de keuze die je moet maken.
quote:peecee schreef op 03 april 2012 @ 12:13:

Hoezo....... je trots opzij en praat dingen uit!!

wat een onzin zeg...........Als mensen fouten maken, moet je dat niet op een sterbed uitpraten.........

Lekker makkelijk.........

Ik heb tegen mij vader aan zijn sterfbed gewoon de waarheid gezegt.........dat het een zak van een vader was.Dus zijn sterfbed was blijkbaar wel de juiste plek om je zegje te doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven