ongeneeslijk ziek

03-04-2012 09:41 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik gehoord dat mijn vader van net 70 jaar niet meer door de artsen geholpen kan worden. Hij ligt nu in het ziekenhuis en komt hoogstwaarschijnlijk niet meer thuis.

We weten niet hoelang dit gaat duren, maar ik zie ontzettend op

tegen het moment dat ze uit het ziekenhuis bellen dat het zo slecht met hem gaat dat we geroepen worden.

Ik heb geen behoefte aan een afscheid, ik hoef hem niet aan te raken of nog te kussen. Er zijn nog al wat onbesproken issues die

niet meer opgelost kunnen worden. Tenminste van mijn kant dan.

Kan je het maken om niet naar het ziekenhuis te gaan en te wachten tot het 'te laat'. Dit klinkt verschrikkelijk, ik weet het, maar het is voor mij echt vreselijk om daar bij die zieke man te zitten en te wachten tot hij zijn laatste adem uitblaast.
quote:kadanz schreef op 03 april 2012 @ 15:29:

[...]

En je moeder? Heeft ze je gemist? Zie, het gaat nu even niet om jou, of om Poezekind...Dat weet ik niet, maar ik had mijn reden om die keuze te maken. Ik hoef niemand verantwoording af te leggen om de reden
quote:poezekind schreef op 03 april 2012 @ 15:41:

@Kadanz

Je woordkeus past helemaal niet bij wat ik gezegd heb.

Ik ben helemaal niet bezorgd over mijn imago.

Het is alleen wel zo dat ik misschien geen behoefte mag hebben, anderen dat misschien wel hebben en steun hebben aan

mijn aanwezigheid en dat ik daarom wellicht wel zou moeten

gaan.

Het heeft verder ook helemaal niets met trots te maken.

Het spijt me als ik je woorden enigszins verdraaid heb maar het staat er toch echt. Ik was te lui om letterlijk te quoten.

Veel sterkte Poezekind, mocht je het nodig hebben.
quote:bankje schreef op 03 april 2012 @ 15:45:

[...]

Dat weet ik niet, maar ik had mijn reden om die keuze te maken. Ik hoef niemand verantwoording af te leggen om de redenWhow, easy tiger, ik roep je niet ter verantwoording. Ik zeg alleen dat het op dat moment niet nou een keer niet om jou gaat maar om de stervende.
Ik raad je aan echt te doen wat voor jezelf goed voelt. Maar kan je er niet nog met een goede vriendin oid over praten? Ik bedoel; iemand die weet wat er gebeurd is of aan wie je het zou willen vertellen. Soms helpt het als een ander wat op een rijtje kan zetten voor je / je er even hardop met iemand over kan praten.

Maar dat kunnen wij hier niet aangezien je (begrijpelijk) niet je hele verhaal vertelt.
quote:missverrektekoekwaus schreef op 03 april 2012 @ 15:26:

Poezekind zegt nergens dat ze er nu niet is voor haar vader. Ze wil alleen liever niet op het laatste moment aan zijn sterfbed staan. Ik begrijp dat er gebeld wordt en dat ze hem ook gewoon bezoekt. En hoopt dat hij een hospice mag bezoeken om zijn laatste tijd met dierbaren door te brengen inplaats van de enkele uren in een ziekenhuis.

Ik vind je niet hard, Poezekind, ik denk dat je juist heel bewust omgaat met het komende afscheid van je vader. Doe wat je hart ke ingeeft, jij moet verder na het overlijden van je vader. Hij is niet alleen en denk je niet dat hij al weet hoe je over jullie band denkt? Zalhij verwachten dat je er bent of weet hij dat je het hier moeilijk mee hebt?

Ik heb geen idee hoe hij er verder tegenover staat.

Ik zie dat Hekje ok al noemt dat : als dat de wens is van de stervende, maar ik weet helemaal niet of dat zo is.

En inderdaad is er gewoon contact geweest middels bezoek en bellen. Maar ik heb moeite met het sterfbed ja.

Sommige vinden dat ik daar een redelijke verklaring voor dien te geven maar dat is best moeilijk. Ik wil ook geen afscheid nemen.
quote:Spoken schreef op 03 april 2012 @ 15:53:

Ik raad je aan echt te doen wat voor jezelf goed voelt. Maar kan je er niet nog met een goede vriendin oid over praten? Ik bedoel; iemand die weet wat er gebeurd is of aan wie je het zou willen vertellen. Soms helpt het als een ander wat op een rijtje kan zetten voor je / je er even hardop met iemand over kan praten.

Maar dat kunnen wij hier niet aangezien je (begrijpelijk) niet je hele verhaal vertelt.

Wel met je eens dat ze kan kijken om met een goede vriendin te praten maar ik blijf van mening dat ze een beslissing moet nemen vanuit haar eigen gevoel.

Die vriendin kan ook wel zeggen, je moet dit of dat doen maar feit blijft dat iedereen anders is. En ook is het anders als je je indenkt wat een ander zou hebben meegemaakt of dat je het zelf hebt meegemaakt.

Wel kan het zijn door alle reacties, voor en tegens dat TO een beslissing kan nemen waar ze achter staat.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:poezekind schreef op 03 april 2012 @ 15:55:

[...]

Sommige vinden dat ik daar een redelijke verklaring voor dien te geven maar dat is best moeilijk. Ik wil ook geen afscheid nemen.Je bent niemand verantwoording schuldig!
quote:poezekind schreef op 03 april 2012 @ 15:55:

[...]

Ik wil ook geen afscheid nemen.Toch nog een vraag. Je zegt dit nu een paar keer: je wilt geen afscheid nemen. Wat bedoel je daar eigenlijk mee?
Het helpt wel om hier de reacties te lezen.

Ook de minder leuke.

Ik snap best dat het het ergste is voor diegene die gaat overlijden en dat dat een worsteling is met hunzelf en dat alle aandacht daarop gericht is op dat moment.

En natuurlijk speelt de onbekendheid met het proces mee.

Maar als ik niet kan steunen of troosten, voel ik me daar te veel

en ongepast aanwezig.

Sterven is een heilig moment. Als ik daar geen liefde bij kan voelen kan ik misschien maar beter niet aanwezig zijn.
quote:poezekind schreef op 03 april 2012 @ 16:09:

Als ik daar geen liefde bij kan voelen kan ik misschien maar beter niet aanwezig zijn.Ik denk dat je hier een belangrijk punt maakt.
Ik herinner me mijn laatste blik op mijn stervende vader. Met wie ik ook hele slechte relatie had.

Ik herinner me het laatste oogcontact nog als de dag van gisteren. Er kwamen geen woorden aan te pas maar het was alles zeggend. Het was heel erg naar, koud en afstandelijk.

Als je geen woorden hebt of kunt geven zoals ik toen niet kon .. dan had ik liever helemaal niet gegaan. Erg heh. Sterkte..
quote:poezekind schreef op 03 april 2012 @ 16:09:

Sterven is een heilig moment. Als ik daar geen liefde bij kan voelen kan ik misschien maar beter niet aanwezig zijn.Vraag het dan aan je pa: Pa, je weet dat we het moeilijk met elkaar hebben gehad, wil je dat ik erbij ben? Laat hem daarover oordelen.
quote:Mylene_Valerie schreef op 03 april 2012 @ 15:58:

[...]

Wel met je eens dat ze kan kijken om met een goede vriendin te praten maar ik blijf van mening dat ze een beslissing moet nemen vanuit haar eigen gevoel.

Die vriendin kan ook wel zeggen, je moet dit of dat doen maar feit blijft dat iedereen anders is. En ook is het anders als je je indenkt wat een ander zou hebben meegemaakt of dat je het zelf hebt meegemaakt.

Wel kan het zijn door alle reacties, voor en tegens dat TO een beslissing kan nemen waar ze achter staat.Je hebt gelijk. Ik bedoel meer een soort vertrouwenspersoon in je omgeving. Of misschien een keer naar maatschappelijk werk oid? Iemand die naar je luistert en wat dingen op een rijtje kan zetten, maar niet zijn/haar eigen mening 'opdringt'.
quote:luna30v schreef op 03 april 2012 @ 16:11:

Ik herinner me mijn laatste blik op mijn stervende vader. Met wie ik ook hele slechte relatie had.

Ik herinner me het laatste oogcontact nog als de dag van gisteren. Er kwamen geen woorden aan te pas maar het was alles zeggend. Het was heel erg naar, koud en afstandelijk.

Als je geen woorden hebt of kunt geven zoals ik toen niet kon .. dan had ik liever helemaal niet gegaan. Erg heh. Sterkte..Wat naar voor je. Was die afstand wederzijds? Voelde je geen enkele affectie van zijn kant, zelfs op dat moment?
quote:mienbillekesjeuken schreef op 03 april 2012 @ 16:14:

[...]

Wat naar voor je. Was die afstand wederzijds? Voelde je geen enkele affectie van zijn kant, zelfs op dat moment?Ik kan natuurlijk geen gedachten lezen. Dat maakt het nog lastiger. Ik heb er nu nog last van. Probeer terug te denken aan wat zijn ogen mij misschien wilde vertellen. Ik weet het gewoon niet, blijft moeilijk hoor. Maar ik had dat laatste contact liever niet gehad.
quote:luna30v schreef op 03 april 2012 @ 16:19:

[...]

Ik kan natuurlijk geen gedachten lezen. Dat maakt het nog lastiger. Ik heb er nu nog last van. Probeer terug te denken aan wat zijn ogen mij misschien wilde vertellen. Ik weet het gewoon niet, blijft moeilijk hoor. Maar ik had dat laatste contact liever niet gehad.Wat ontzettend naar zeg. Zeker omdat je er nog steeds last van hebt. Kan je er met iemand over praten?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Luna@ dank je

en ja, zo wil ik het ook niet.
Bij het sterfbed van mijn vader........hoopte ik echt dat heel veel pijn zou lijden........dat hij terecht zou komen in een soort hel.

Even goed maken op je laatse dag.....................mooi niet!

Waarom ben ik geweest......zullen sommige zich afvragen.

Om nog 1 keer deze man in zijn ogen te kijken en de woede te voelen. Ik voelde een afkeer..........haat..........ik was blij dat hij dood ging.........
quote:Mylene_Valerie schreef op 03 april 2012 @ 16:21:

[...]

Wat ontzettend naar zeg. Zeker omdat je er nog steeds last van hebt. Kan je er met iemand over praten?

Nee ik praat er eigenlijk nooit over. Ik verbaas mezelf er ookmee dat ik reageer op dit topic haha. Zit toch minder lekker dan ik dacht. Ik heb volgens mij nog nooit iemand verteld over dat laatste moment.

Maar goed, ik wil TO in ieder geval meegeven er heeeel goed over na te denken. Mij werd het laatste bezoek min of meer opgedrongen want daar ' hoor' je nu eenmaal bij te zijn.
quote:peecee schreef op 03 april 2012 @ 16:22:

Bij het sterfbed van mijn vader........hoopte ik echt dat heel veel pijn zou lijden........dat hij terecht zou komen in een soort hel.

Om nog 1 keer deze man in zijn ogen te kijken en de woede te voelen. Ik voelde een afkeer..........haat..........ik was blij dat hij dood ging.........

Jammer dat het leven zo gegaan is voor jullie twee.

Aan het einde is het een gelopen race en valt er weinig meer te veranderen.

Ik heb ook veel woede bij me en onbegrip. Dat zal straks wel langzaam slijten, maar voor nu nog even niet.

Poezekind, doe waar jij je het beste bij voelt. Maar denk niet aan wat andere ervan zullen denken of wie je ermee zult kwetsen. Het gaat om wat jij wilt. Jij moet verder.

Woede of haat heb ik niet meer voor m'n vader. Dat is omgeslagen in medelijden voor hoe hij zijn leven heeft geleefd. De keuzes die hij heeft gemaakt waarschijnlijk uit onvermogen van zijn kant.

Ik herken een hoop van hem in mijzelf nu ik ouder word en zelf moeder ben. Ik snap nu hoe makkelijk het soms is om in bepaalde valkuilen te trappen. De makkelijke weg te kiezen en jezelf en anderen te verloochenen.

Het blijft verdomde lastig.
Heftige verhalen... dan kun je alleen naar je eigen gevoel luisteren.
quote:peecee schreef op 03 april 2012 @ 16:22:

Om nog 1 keer deze man in zijn ogen te kijken en de woede te voelen. Ik voelde een afkeer..........haat..........ik was blij dat hij dood ging.........Alsnog een
Fouten maken we allemaal Luna, maar je kunt ze altijd erkennen als je erop gewezen wordt.
quote:luna30v schreef op 03 april 2012 @ 16:26:

[...]

Nee ik praat er eigenlijk nooit over. Ik verbaas mezelf er ookmee dat ik reageer op dit topic haha. Zit toch minder lekker dan ik dacht. Ik heb volgens mij nog nooit iemand verteld over dat laatste moment.

Maar goed, ik wil TO in ieder geval meegeven er heeeel goed over na te denken. Mij werd het laatste bezoek min of meer opgedrongen want daar ' hoor' je nu eenmaal bij te zijn.

Ik vind het een hele waardevolle bijdrage je postings. We willen maar van het goede uitgaan maar dat is het niet altijd. En wat al gezegd was, de nabestaanden moeten daar nog lang mee verder leven. Gewoon kippenvel.

Ook het verhaal van Peecee. Het zal door andere wel hard genoemd worden maar achter die woorden zit gewoon verdriet. En misschien zelfs wel haat.

De laatste adem uitademen is niet altijd mooi en vredevol als je in films ziet. Nee hoor, er zijn gevallen dat je zegt, nu kies ik voor mijzelf en ga niet nog meer trauma in mijn rugzakje stoppen, het is genoeg nu.

Luna, Pc, misschien hulp of een vriendin te hulp vragen zodat je wat er gebeurd is achter je kan laten? Dan zonder een naar gevoel. Deze bagage wil je toch ook niet de rest van je leven meesjouwen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven