Profiteert mijn vriend van mijn geld?
woensdag 3 mei 2023 om 22:03
Mijn vriend en ik hebben een liefdevolle relatie sinds 2 jaar. Vanaf het moment dat hij ontdekte dat ik een leuk spaarcentje heb, werd het voor hem vanzelfsprekend dat ik de uitjes/vakanties en boodschappen betaal. Hij heeft veel vaste lasten en leeft erg zuinig om rond te komen. Dus vond ik het niet erg om wat bij te springen. Ik heb echter ook een laag inkomen door ziekte en het spaargeld is mijn enige buffer voor de toekomst. Ik gebruik dus het spaargeld om leuke dingen mee te doen. Nu oppert hij het idee om een andere auto te kopen en ik heb het idee dat hij van mij ook een bijdrage verwacht want met die auto zouden we dan meer gaan rijden (ik heb mijn eigen auto). Ik vind het lastig: tot hoever deel je je geld met je partner? We zijn niet officieel samenwonend of getrouwd en dat wil hij in de toekomst ook niet.
zaterdag 6 mei 2023 om 23:16
Zo is het. Het wordt in sommige reacties in het belachelijke getrokken maar moet je perse pronken met je bankrekening? Dat trekt juist foute types aan. Ik ben gewoon mezelf gebleven, verzorgd maar niet poenerig.Elfilin schreef: ↑06-05-2023 23:08Niks mis mee toch? Hoewel ik dat zelf denk ik niet per se zou doen om er armoedig uit te zien, maar meer omdat ik geen gevoel voor stijl/smaak heb en ook geen zin zou hebben daar bij een date echt moeite voor te doen. Maar 't kan dan misschien bij iemand wel armoedig(er) over komen dan je bent en zeker als je dan niet een dikbetaalde baan hebt tot vragen leiden als jij toch gewoon zonder enkel probleem kan bijdragen aan een leuk uitstapje of etentje.
Ik vermoed dat er bij TO zoiets is gebeurd. Dat hij niet bewust heeft gevraagd naar haar spaargeld en zij het niet bewust open op tafel heeft gelegd, maar dat zij in eerste instantie niet de looks/leefstijl heeft die ze zich financieel wel zou kunnen permitteren en hij daar beetje bij beetje wel achter is gekomen.
zaterdag 6 mei 2023 om 23:20
Je verdiend naar eigen zeggen het minimum loon en je bent chronisch ziek. Een uitkering leek me aannemelijk.Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 23:12Woon je officieel samen als je in het buitenland op vakantie bent? Heb ik gezegd dat ik een uitkering heb? En wat de woning betreft, daar blijft mijn volwassen kind gewoon wonen. En die is daar maar al te blij mee.
Goed, geen uitkering. Maar 180 dagen per jaar op vakantie?
Is jouw volwassen kind medehuurder van jouw sociale huurwoning? Want als jij zo lang in het buitenland zit en je kind is geen medehuurder heb je ook een probleem. Want de (hoofd)huurder woont er dan niet. In sommige steden gooien ze je er dan gewoon uit.
Edit: en mocht je kind geen medehuurder zijn dan zou in dat maar eens gaan regelen. Als jij overlijd staat je kind op straat als er niks geregeld is.
maris_90 wijzigde dit bericht op 06-05-2023 23:32
9.65% gewijzigd
zaterdag 6 mei 2023 om 23:31
Dat half jaar in het buitenland is sowieso op de lange termijn want nu kan dat nog niet. Mijn kind is medehuurder ja.Maris_90 schreef: ↑06-05-2023 23:20Je verdiend naar eigen zeggen het minimum loon en je bent chronisch ziek. Een uitkering leek me aannemelijk.
Goed, geen uitkering. Maar 180 dagen per jaar op vakantie?
Is jouw volwassen kind medehuurder van jouw sociale huurwoning? Want als jij zo lang in het buitenland zit en je kind is geen medehuurder heb je ook een probleem. Want de (hoofd)huurder woont er dan niet. In sommige steden gooien ze je er dan gewoon uit.
zaterdag 6 mei 2023 om 23:33
TO, ik zou ook echt uitkijken met die beslissingen die jullie "samen" aan willen gaan. Of dat nou gaat over de eventuele verkoop van zijn koopwoning hier, gedeeltelijk samenwonen in het buitenland, bepaalde kosten samen delen.
Jullie hele situatie lijkt me te ingewikkeld en een recept voor problemen. Zowel op emotioneel als op financieel gebied verwacht ik (waarschijnlijk wederzijdse) conflicten, of in elk geval gevoelens van wroeging/spijt/onvrede.
Je gaat samen geen gezin meer starten, je hebt allebei een verleden en volwassen kinderen. Ik zou echt alles heel dicht bij jezelf houden. Ook niet steeds iedere vakantie naar zijn land van herkomst gaan bijvoorbeeld. Denk ook aan wat jij zelf wil qua invulling voor jouw vakantiedagen en van jouw eigen spaargeld. Zeker omdat je schrijft dat je gezondheid kwetsbaar is. Kijk heel goed naar de manier waarop je je leven invulling wil geven.
Jullie hele situatie lijkt me te ingewikkeld en een recept voor problemen. Zowel op emotioneel als op financieel gebied verwacht ik (waarschijnlijk wederzijdse) conflicten, of in elk geval gevoelens van wroeging/spijt/onvrede.
Je gaat samen geen gezin meer starten, je hebt allebei een verleden en volwassen kinderen. Ik zou echt alles heel dicht bij jezelf houden. Ook niet steeds iedere vakantie naar zijn land van herkomst gaan bijvoorbeeld. Denk ook aan wat jij zelf wil qua invulling voor jouw vakantiedagen en van jouw eigen spaargeld. Zeker omdat je schrijft dat je gezondheid kwetsbaar is. Kijk heel goed naar de manier waarop je je leven invulling wil geven.
anoniem_6470b8cd81c7d wijzigde dit bericht op 06-05-2023 23:34
0.67% gewijzigd
zaterdag 6 mei 2023 om 23:34
Het is per per gemeente en woningbouwvereniging verschillend maar gemiddeld mag je 6 maanden in het buitenland verblijven. Of eigenlijk moet je zorgen dat je het grootste gedeelte van het jaar in de woning woont. Wat met 180 dagen buitenland zo is.
Uitkering kan gewoon mee.
zaterdag 6 mei 2023 om 23:37
Dat kan... Iedereen is anders. Maar ik ging toch echt niet in armoede leven om een huis aan te kunnen houden. Mensen verhuizen. Dat niet willejnsi toch geen reden om op je partners zak te gaan teren.OlleGrieze schreef: ↑06-05-2023 21:08Geen idee hoe oud de kinderen zijn, maar het huis waarin je opgegroeid bent, is niet 'zomaar' een plek. Ik vond het als 50-tiger best heftig om dat huis te verkopen. Het huis dat mijn (al lang overleden) vader ontwierp en bouwde voor het gezin, waar we - ook na allemaal uitgevlogen te zijn - als gezin samen kwamen voor feestdagen en bezoek aan moeder. Waar ik de kastjes opentrok en logeerde in mijn oude kamertje als ik op bezoek kwam.
zaterdag 6 mei 2023 om 23:40
Zeker waar. Ik ga nooit mijn huis opgeven en zal nooit een gezamenlijke rekening openen. Ik ga ook naar andere landen hoor en ga in zijn 2e huis niets investeren. Het komt misschien niet goed uit de verf in mijn verhaal maar ik blijf wel bij mezelf.Elfilin schreef: ↑06-05-2023 23:33TO, ik zou ook echt uitkijken met die beslissingen die jullie "samen" aan willen gaan. Of dat nou gaat over de eventuele verkoop van zijn koopwoning hier, gedeeltelijk samenwonen in het buitenland, bepaalde kosten samen delen.
zaterdag 6 mei 2023 om 23:44
Dat vind ik ook. Ik zou persoonlijk ook nooit in een te duur huis blijven zitten met geen cent te makken. Dat hij daar wel voor kiest moet mijn probleem niet zijn. Daar ben ik dankzij deze topic wel achter. Ik trek mijn eigen financiële plan nu en of hij al zijn plannen gaat waarmaken zal blijken. Maar niet meer op mijn kosten.
zaterdag 6 mei 2023 om 23:48
Het blijft mijn woning waar ik blijf wonen. Met uitzondering van de momenten in het buitenland. Maar het staat dus ook niet leeg en mijn kind vindt het wel een goede manier om alvast te wennen aan een eigen plekje.
zaterdag 6 mei 2023 om 23:59
Dat is een misverstand. Ik bedoel in een toekomstige situatie waarbij we evenveel tijd in elkaars huizen wonen. Nu stop ik met sponsoren. Ik zie door deze topic in dat het uiteindelijk niet gaat om wat hij doet/gaat doen maar wat ik zelf doe. Het wordt tijd dat ik de financiële regie weer in handen neem.Hoerabanaan schreef: ↑06-05-2023 23:54Je zegt zelf dat jullie hebben afgesproken dat je blijft betalen voor wanneer hij bij jou is. En aangezien hij het merendeel van de tijd bij jou is, blijf je toch betalen? Wat lees ik hier verkeerd aan?
zondag 7 mei 2023 om 00:20
Hoe gaan jullie dat concreet uitvoeren?Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 23:59Dat is een misverstand. Ik bedoel in een toekomstige situatie waarbij we evenveel tijd in elkaars huizen wonen. Nu stop ik met sponsoren. Ik zie door deze topic in dat het uiteindelijk niet gaat om wat hij doet/gaat doen maar wat ik zelf doe. Het wordt tijd dat ik de financiële regie weer in handen neem.
Ik zou als ik jou was een gezamenlijke rekening openen waar jullie beiden maandelijks een vast bedrag inleggen voor de boodschappen en de uitjes.
En dat bedrag is dan uiteraard 50-50.
Dat zou ik hem voorstellen en vanaf juni in laten gaan.
zondag 7 mei 2023 om 00:28
Je hebt zwart op wit dat je kind medehuurder is? Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 23:31Dat half jaar in het buitenland is sowieso op de lange termijn want nu kan dat nog niet. Mijn kind is medehuurder ja.
zondag 7 mei 2023 om 08:56
Je kan bij mijn woningbouwvereniging daarvoor een schriftelijk verzoek doen en dat us goedgekeurd. Het kon toen ze 18 werd. Geen idee of dat bij andere woningbouwverenigingen ook kan.
zondag 7 mei 2023 om 09:01
Een gezamenlijke bankrekening wordt gezien als een gezamenlijke huishouding. Ik ben daar huiverig voor, zeker gezien alle vaagheden. Ben bang dat dat toch onvoorzien een nadeel kan worden, belastingtechnisch ofzo. Ik ben van plan cash te lappen wat ik beheer want ik doe toch het meest de boodschappen.Peertjes schreef: ↑07-05-2023 00:20Hoe gaan jullie dat concreet uitvoeren?
Ik zou als ik jou was een gezamenlijke rekening openen waar jullie beiden maandelijks een vast bedrag inleggen voor de boodschappen en de uitjes.
En dat bedrag is dan uiteraard 50-50.
Dat zou ik hem voorstellen en vanaf juni in laten gaan.
zondag 7 mei 2023 om 09:48
Je kunt ook de app ‘wie betaalt wat’ gebruiken. Daar zet ieder in wat hij/zij betaalt. Dan heb je in elk geval overzicht. En krijg je inzicht in wat hij en wat jij vindt vallen onder gezamenlijke kosten.Mostar1971 schreef: ↑07-05-2023 09:01Een gezamenlijke bankrekening wordt gezien als een gezamenlijke huishouding. Ik ben daar huiverig voor, zeker gezien alle vaagheden. Ben bang dat dat toch onvoorzien een nadeel kan worden, belastingtechnisch ofzo. Ik ben van plan cash te lappen wat ik beheer want ik doe toch het meest de boodschappen.
zondag 7 mei 2023 om 10:01
Met een uitkering mag je helemaal niet zo lang naar het buitenland, hoe kom je daarbij? Max een paar weken en als ze er achterkomen dat je er veel vaker zit dan houden ze je uitkering insende schreef: ↑06-05-2023 23:34Het is per per gemeente en woningbouwvereniging verschillend maar gemiddeld mag je 6 maanden in het buitenland verblijven. Of eigenlijk moet je zorgen dat je het grootste gedeelte van het jaar in de woning woont. Wat met 180 dagen buitenland zo is.
Uitkering kan gewoon mee.
zondag 7 mei 2023 om 10:07
Dit klopt niet.
Dit geldt niet voor alle uitkeringen.
lorrelies wijzigde dit bericht op 07-05-2023 10:08
2.71% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
zondag 7 mei 2023 om 10:08
Dat is wel een goede tip vind ik. Al vrees ik wel dat het richting einde verhaal gaat op het moment dat je heel specifiek je kosten uit gaat schrijven. Met een ex kreeg ik op een bepaald moment ook dat soort conflicten dat zelfs tot in detail ging over welke producten in huis wel/niet door wie genuttigd werden. Jij eet vlees, dat is een grote kostenpost. Ja, maar jij snoept meer...
zondag 7 mei 2023 om 10:12
Ik denk niet dat dit klopt. Kind voldoet toch niet aan de wettelijke vereisten voor medehuur?Mostar1971 schreef: ↑07-05-2023 08:56Je kan bij mijn woningbouwvereniging daarvoor een schriftelijk verzoek doen en dat us goedgekeurd. Het kon toen ze 18 werd. Geen idee of dat bij andere woningbouwverenigingen ook kan.
zondag 7 mei 2023 om 12:10
TO is chronisch ziek, ik neem aan dat ze met haar uitkering wel bijv zou mogen overwinteren of anderszins lang in het buitenland verblijven als ze dat wil. Het is niet zo dat ze hier nog sollicitatieverplichtingen heeft of zo.
zondag 7 mei 2023 om 12:24
Ik heb helemaal nergens gelezen dat TO een uitkering heeft. Ze schrijft dat ze een minimaal inkomen heeft. Dat kan bijvoorbeeld ook een vrijwilligersbijdrage zijn of inkomsten vanuit een 8-12-urige werkweek? Dan staat het haar neem ik aan geheel vrij om zo kort of lang naar het buitenland te gaan als ze wil. Ik zou het alleen niet doen als ik haar was.Marianneke schreef: ↑07-05-2023 12:10TO is chronisch ziek, ik neem aan dat ze met haar uitkering wel bijv zou mogen overwinteren of anderszins lang in het buitenland verblijven als ze dat wil. Het is niet zo dat ze hier nog sollicitatieverplichtingen heeft of zo.
zondag 7 mei 2023 om 12:41
Ik heb geen uitkering, ik werk gewoon maar niet veel vanwege mijn ziekte. We gaan pas in de toekomst langer daar verblijven, AOW leeftijd.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in