samen wonen met schoonouders

17-02-2012 12:28 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen, ik zou graag eens advies willen van onpartijdige mensen (geen familie en vrienden dus)

Ik ben een vrouw van 31, woon samen met mn vriend en dochter van 15 maanden, in een woning die wij delen met mn schoonouders.Al va dag 1 klikt het niet zo goed met tussen hen en mij.Er zijn veel ruzies geweest, die nooit uitgesproken zijn omdat zij alles graag in de doofpot stoppen, ik heb aleens gepoogd te praten en die gesprekken hebben we in de afgelopen 5 jaar ongeveer 6 keer gevoerd met telkens tijdelijk resultaat (max. 4 maanden goed ging )en dan begon het geroddel weer.De belangrijkste dingen die gezegd en gebeurd zijn:negatief over mij praten met jan en alleman dit zodanig hard dat je door de wanden heen alles kunt horen.Inbreken op mijn emailaccount en daar emails vanaf halen en mij hiermee confronteren waar mijn familie bij is.Mijn (alleenstaande) moeder benaderen dat ik mijn hyves pagina's aan moet passen (hier stonden bv foto's op van mn vriend en mij samen uit onze verkeringstijd)tevens heeft mn schoonmoeder een vriendin gehad die werkzaam was bij bureau jeugdzorg, die vriendin heeft gedreigd dat zij in de positie was binnen haar baan om ons kind af te laten pakken ( terwijl er bij ons geen gekke dingen spelen waardoor dit noodzaak zou zijn) zij deed dit alleen maar om mij te stangen en mijn vriend en mij uit elkaar te drijven.(inmiddels is ook mede door roddel en stokerij die vriendschap kapot, wat in mijn ogen ook wel wat wil zeggen, want die vriendin heeft wel haar baan op t spel gezet, ondanks dat ze wist dat het niet klopte of waar was wat ze speculeerde)Onderhand zou je toch denken ?? waarom mijn vriend dit allemaal pikt??? ik weet het inderdaad ook niet meer waarom hij oogkleppen op zet en aangeeft dat het allemaal wel mee valt.

Als ik advies vraag aan familie en vrienden zeggen zij allemaal (maar dit zeggen ze al jaren) dat ik daar weg moet gaan. Ik durf niet goed de stap te zetten omdat ik enorm bang ben de verkeerde stap te zetten.Als zijn ouders niet thuis zijn of op vakantie zijn gaat het namelijk tussen ons heel erg goed en zijn we een zeer goed team, ook ben ik bang dat ik egoistisch ben om mijn kind haar vader af te pakken! En ook niet onbelangrijk ik ben bang dat ik het financieel niet red.ik heb een baan maar verdien niet veel, en de banen liggen niet voor t oprapen! mijn spaargeld zit allemaal in mijn pas opgestarte bedrijf, wat nog niet genoeg inkomen binnen haalt helaas. Twee jaar geleden heb ik al serieus op het punt gestaan te vertrekken , (ik was toen 6 maanden zwanger)ik had al een andere woning gevonden, ik had nog twee weken de tijd voordat ik de sleutel zou krijgen, in die week hebben we met zn vieren (mijn vriend, ik en zijn ouders+ een vriend van hun<geen idee waarom hij erbij zat) een heel goed gesprek gehad waardoor het 6 maanden lang goed gegaan is en gezellig is geweest. mijn zoontje heeft astma en mijn schoonmoeder heeft in die 6 maanden steeds buiten gerookt.Ineens begion zij weer binnen te roken, wat mij als moeder hels maakte! het was de zoveelste opeenstapeling (vond ik) waardoor het bij mij geknapt is.... ik wil eigenlijk nog maar een ding en dat is daar weg! maar is dit zo realistisch?? mijn vriend gaat niet met me mee ivm het bedrijf wat hij met zijn ouders heeft, ook wil hij zijn ouders niet het huis uit zetten (snap ik ergens ook wel) hij wil het liefste dat alles blijft zoals het is en dat ik niet moet zeuren.... maar heb ik na 31 jaar (zware puberteit, moeilijke/mishandelde relatie met ex, vader op jonge leeftijd verloren,zware zwangerschap-ivm alle ruzies en stress en daardoor een dysmatuur baby) ook niet eens recht op geluk en onafhankelijkheid, privacy..want daar verlang ik zooo ontzettend naar!

Graag jullie advies, hoe confronterend ook..en als je vragen hebt..stel ze aub ik sta overal voor open.

lfs Shelly
quote:redband schreef op 17 februari 2012 @ 13:05:

Jullie weten geen van alle welke constructie er is bedacht dat iedereen in de zelfde woning bleef wonen.

En TO wist waar ze aan begon vanaf het begin.

Ja? Wist ze dat ze ging samenwonen met een vrouw die haar zou terroriseren? Of dacht ze 'van te voren' dat ze ging samenwonen met hem en zijn ouders? Want daar zit nogal een verschil in.

Ik vermoed dat ze namelijk niet wist dat haar schoonmoeder een vliegende bezem had.
quote:shelly31 schreef op 17 februari 2012 @ 13:02:

lughnasadh: ik heb best even moeten lachen om je uitspraak van een een weggewaaid dakraam en geamputeerde ruggengraat Je hebt ook gelijk... maar moeilijk vind ik het wel.. ik hou zo ontzettend veel van hem en vind het daardoor nog het meest moeilijke dat hij het eea niet inziet en maar steeds de lieve vrede wil bewaren.

Jullie hebben overigens allemaal gelijk.... ik moet opstaan, niet meer achterom kijken en vechten voor mijn toekomst en die van onze dochter! Hebben jullie misschien ook advies over bij welke instantie ik aan kan kloppen: ik zou graag eens willen dat iemand mijn financiele toestand eens onder ogen krijgt en mij kan vertellen bij wie ik aan moet kloppen(zonder uiteraard dat mij dit veel geld kost), ik sta al 9 jaar ingeschreven bij een woninginstantie en weet dat ik binnen 3 maanden ongeveer een woning kan krijgen.

Maatschappelijk werk zou je moeten helpen te kijken naar je financiele toestand en weet ook voor welke toeslagen en voordeeltjes je in aanmerking komt. Eventueel kunnen ze ook iets zeggen over de kinderalimentatie die je vriend zou moeten betalen over je dochter.

Vertel je vriend dat je je aan het orienteren bent omdat je het echt niet anders trekt, wees open en eerlijk en vertel hem ook wat hij moet doen om er voor te zorgen dat je toch blijft
Ik snap best dat hij zijn ouders niet zomaar het huis uit wil zetten, maar dit is toch geen leefbare situatie meer? Ik neem aan dat hij ook wel snapt dat iemands e-mail account hacken en dat soort dingen gewoon echt veel te ver gaat?! Ook al waren het mijn bloedeigen ouders, ik zou dit niet van ze pikken. Als hij niet voor jou en jullie kind wil kiezen, dan zou ik mijn conclusies trekken en zelf vertrekken. Het feit dat jouw familie en vrienden dit ook tegen je zeggen, zegt genoeg lijkt mij.
quote:Pompadoer schreef op 17 februari 2012 @ 13:07:

[...]

Ja, en nu het niet blijkt te werken moet ze de rest van haar leven maar op de blaren zitten?Oh, de ouders van haar man uit huis zetten mag van vele blijkbaar wel?
quote:[message=11236228,noline]wordtel schreef op 17

Ik heb gelukkig hele lieve schoonouders, maar ik weet zeker dat mijn vriend 100% achter mij zou staan in zo'n situatie.zo hoort het ook te gaan!
Maar Shelly, waar is het zoontje met astma in het hele verhaal gebleven?
quote:Pompadoer schreef op 17 februari 2012 @ 13:07:

[...]

Ja, en nu het niet blijkt te werken moet ze de rest van haar leven maar op de blaren zitten?

Dat niet alleen. Wat eerst op afstand een goede verstandhouding kan zijn, kan enorm veranderen als je met z'n allen op elkaars lip gaat wonen.

Goed met je schoonouders om kunnen gaan kan dan eindigen als hierboven en dat valt helemaal van te voren niet te voorspellen.
Juist Flip,

Als mijn schoonmoeder e-mails uit mijn inbox haalde en deze voor zou gaan lezen als er familie bij is van mij (of zelfs als die er niet bij zijn) dan pakt ie d'r bij kop en kont en geeft hij haar vliegles naar buiten..... Zonder te twijfelen.
Ga eens goed het gesprek met je vriend aan, zorg dat hij zijn ouders terug fluit. En anders heerlijk zonder ruzie met je kind samen ergens anders wonen.

En anders zijn ouders in een huurhuis, of op het erf een opa en oma huis laten bouwen (als dat geld er is) of een gedeelte van de stal.

Maar iedereen heeft privacy nodig, anders ga je er echt aan onderdoor.
Het is van het begin af aan een slechte start bij je schoonouders intrekken.
quote:shelly31 schreef op 17 februari 2012 @ 13:02:

lughnasadh: ik heb best even moeten lachen om je uitspraak van een een weggewaaid dakraam en geamputeerde ruggengraat Je hebt ook gelijk... maar moeilijk vind ik het wel.. ik hou zo ontzettend veel van hem en vind het daardoor nog het meest moeilijke dat hij het eea niet inziet en maar steeds de lieve vrede wil bewaren.

Jullie hebben overigens allemaal gelijk.... ik moet opstaan, niet meer achterom kijken en vechten voor mijn toekomst en die van onze dochter! Hebben jullie misschien ook advies over bij welke instantie ik aan kan kloppen: ik zou graag eens willen dat iemand mijn financiele toestand eens onder ogen krijgt en mij kan vertellen bij wie ik aan moet kloppen(zonder uiteraard dat mij dit veel geld kost), ik sta al 9 jaar ingeschreven bij een woninginstantie en weet dat ik binnen 3 maanden ongeveer een woning kan krijgen.Het maatschappelijk werk kan je in heel veel dingen helpen.
quote:redband schreef op 17 februari 2012 @ 13:09:

[...]

Oh, de ouders van haar man uit huis zetten mag van vele blijkbaar wel?Nou, niet als het normale, aardige mensen zijn. Maar het gaat hier om mensen die dreigen TO's kind bij hen weg te laten halen en om mensen die in TO's e-mail account hebben ingebroken en mails hebben voorgelezen aan anderen, om maar iets te noemen. Ook al zijn het zijn ouders, mensen die zoiets flikken hebben naar mijn mening helemaal geen recht om bij mij in huis te wonen! Het moet niet gekker worden zeg!
En wij horen wederom één kant van het geheel, waar twee vechten hebben er twee schuld.

( en ja schoonouders hebben het altijd gedaan hier dat weet ik)

[...]

Oh, de ouders van haar man uit huis zetten mag van vele blijkbaar wel?

Niks uit huis zetten. De situatie is nu klaarblijkelijk niet leefbaar voor TO. Misschien is er een oplossing te vinden waarbij ouders elders gaan wonen. Anders kan ze zelf vertrekken. op deze manier voortmodderen lijkt me geen optie. Zo te lezen zijn er de nodige grenzen ver overschreden.

(en ja, ik weet dat we maar een kant van het verhaal horen)

[...]

Oh, de ouders van haar man uit huis zetten mag van vele blijkbaar wel?Ja hoor, als vriend het huis heeft gekocht heeft hij dus blijkbaar zijn ouders uitgekocht en hebben die dus prima de financiele middelen om ergens in een seniorenwoningkje te gaan zitten.
Bovendien is het op het platteland een doodnormale constructie dat de ouders een eigen huis op het erf, of een stukje verderop in het dorp krijgen als de zoon de boerderij overneemt. Of denk je dat alle boeren inwonende ouders/schoonouders hebben?
quote:Oriane schreef op 17 februari 2012 @ 13:14:

[...]

Ja hoor, als vriend het huis heeft gekocht heeft hij dus blijkbaar zijn ouders uitgekocht en hebben die dus prima de financiele middelen om ergens in een seniorenwoningkje te gaan zitten.Mijn idee (ook).
quote:Oriane schreef op 17 februari 2012 @ 13:14:

[...]

Ja hoor, als vriend het huis heeft gekocht heeft hij dus blijkbaar zijn ouders uitgekocht en hebben die dus prima de financiele middelen om ergens in een seniorenwoningkje te gaan zitten.Je kent niet alle in's en out's.
Ben trouwens ook wel benieuwd naar dat zoontje met astma dat een dochtertje blijkt te zijn.
redband, tuurlijk heeft het verhaal twee kanten. Maar zelfs ALS de TO zelf een draak zou zijn, vind ik de voorbeelden van het achteroverdrukken van E-mails en deze voorlezen, Moeder van TO bellen over de Hyves van TO en dreigen het kind weg te nemen voor mij voldoende reden om mijn eigen draak naar boven te halen (als ik de TO was). En wat voor een.

Overigens waar was dat lulletje rozewater van TO toen met die dreiging van de vriendin van schoonmoeder om het kind weg te halen? Ik kan me echt niet voorstellen dat hij dat allemaal wel 'prima' vond.... Zo ja, is hij geen stuiver waard. Je weet in ieder geval wel zeker dat je een vent hebt waar je niet op kunt bouwen.
Het is tijd om op je strepen te gaan staan zowel naar je vriend als schoonouders. Korte metten maken met roddel en dat soort zaken. En roken, desnoods de sigaret zelf uitdrukken.

En eis van je vriend dat hij je steunt. Hij hoeft niet te kiezen tussen jullie maar hij moet wel duidelijk maken dat hij jou heeft uitgekozen als partner en dat zijn ouders jou moeten respecteren.

En zo snel mogelijk de verbouwing regelen! Je kan volgende maand al beginnen als het moet. En volgens mij moet het;-)

Het huis is van jullie niet van je schoonouders dus jullie bepalen hoe het eruit gaat zien. Je schoonouders mogen aangeven wat zij ervan vinden maar het is aan jullie om te besluiten.

Ja het is zwaar voor je maar jij bent degene die het moet veranderen, je schoonouders en je vriend zullen die stap niet zetten. Laat zien en merken dat ze rekening met je moeten houden!

En nee ik zou niet de relatie beëindigen. Zoals jezelf zegt, jullie kunnen een heel goed team zijn.
TO: antwoord op je vraag: maatschappelijk werk.
quote:redband schreef op 17 februari 2012 @ 13:13:

En wij horen wederom één kant van het geheel, waar twee vechten hebben er twee schuld.

( en ja schoonouders hebben het altijd gedaan hier dat weet ik)Dat is in principe ook zo, maar mensen in TO's omgeving die de situatie kennen, denken er blijkbaar ook allemaal zo over als wij. Dus ik neem aan dat het verhaal wel zo is als TO het schetst.
quote:redband schreef op 17 februari 2012 @ 13:15:

[...]

Je kent niet alle in's en out's.Nope en dat hoeft niet... Als ik man was en ze terroriseren mijn vrouw dan zal het me echt aan mijn aars roesten waar ze terecht komen. Maar in mijn huis zijn ze niet meer welkom. Al hadden ze geen rooie cent. Mijn huis, mijn regels. NIet daarnaar willen luisteren is exit.
quote:Oriane schreef op 17 februari 2012 @ 13:17:

redband, tuurlijk heeft het verhaal twee kanten. Maar zelfs ALS de TO zelf een draak zou zijn, vind ik de voorbeelden van het achteroverdrukken van E-mails en deze voorlezen, Moeder van TO bellen over de Hyves van TO en dreigen het kind weg te nemen voor mij voldoende reden om mijn eigen draak naar boven te halen (als ik de TO was). En wat voor een.

Overigens waar was dat lulletje rozewater van TO toen met die dreiging van de vriendin van schoonmoeder om het kind weg te halen? Ik kan me echt niet voorstellen dat hij dat allemaal wel 'prima' vond.... Zo ja, is hij geen stuiver waard. Je weet in ieder geval wel zeker dat je een vent hebt waar je niet op kunt bouwen.Precies!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven