(Schoon) Ouders financieel ondersteunen?

13-09-2022 21:38 280 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gezien de hoge gas prijzen etc hebben sommige mensen het financieel wat zwaarder.
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hun (schoon) ouders financieel ondersteunen.

Bij ons is dt op dit moment nog niet aan de orde maar lijkt in de nabije toekomst wel noodzakelijk. Dit heeft met name te maken met vervroegd pensioen en interen op spaargeld. Nu hebben mijn partner en ik nogal verschillende meningen. Hij is van mening dat ouders hun uitgavenpatroon zelf mogen bepalen en wij dan eventueel bij springen in maandelijkse lasten. Ik ben van mening dat er gekeken moet worden naar mogelijkheden om te bezuinigen en exhorbitante uitgaven vermeden. ( Het gaat hierbij niet om boodschappen etc, maar luxe producten denk aan vakanties, uitjes, nieuwste iphone met abbo etc)

Ouders hebben afgelopen jarig het er flink van genomen, 2 nieuwe autos, dure reisjes, nieuwe keuken, ebikes etc. Ik gun het ze van harte maar toen al gewaarschuwd dat het geld niet oneindig is.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
In de geschetste casus gaat het om mensen die prima zelf maatregelen kunnen nemen om hun financiële situatie te verbeteren. Ik spring wel bij voor mijn ouder met alleen AOW als dat nodig is. Dat gaat dan om een paar tientjes, niet structureel honderden euro’s.
Als wij het breder zouden hebben dan mijn ouders (wat nu niet zo is) en zij zouden in de problemen komen zou ik graag helpen. Zij hebben mij ook altijd financieel gesteund als het nodig was.

Wat me hier tegenstaat is dat ze er al op anticiperen dat jullie bijspringen - en je man ook. Van tevoren zeggen dat ze gewoon doorgaan met het huidige uitgavenpatroon en er dan op rekenen dat jullie bijbetalen vind ik raar. Wat ze van jullie verwachten, het overnemen van de hypotheek, vind ik echt absurd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
m-april schreef:
13-09-2022 22:05
Het is ook oneerlijk en ik zou het dus ook echt niet doen. Ik snap überhaupt niet dat zij dat zouden willen! Mijn ouders en schoonouders verkopen nog liever hun huizen dan dat ze van ons geld zouden willen.
En terecht
No-way dat ik mijn kinderen op laat draaien voor mijn financiën
m-april schreef:
13-09-2022 22:05
Het is ook oneerlijk en ik zou het dus ook echt niet doen. Ik snap überhaupt niet dat zij dat zouden willen! Mijn ouders en schoonouders verkopen nog liever hun huizen dan dat ze van ons geld zouden willen.
En terecht
No-way dat ik mijn kinderen op laat draaien voor mijn financiën
Frizz schreef:
13-09-2022 22:04
Wordt zij dan niet op haar uitkering gekort?
Idd. Sprookje80, heb je duidelijk dat dit mag? Gezien de berichten dat sommigen al gekort worden door een wekelijkse tad met boodschappen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Natuurlijk ga je niet de hypotheek van een ander betalen. Eerst maar eens de dure gadgets op marktplaats als ze hun rekeningen niet meer kunnen betalen.
Creatieveling schreef:
13-09-2022 21:56
No way dat ik zou helpen. Ze doppen hun eigen boontjes maar of passen hun uitgaven aan.

Hoezo weten jullie wat er aan inkomsten is een wat er uitgaat?

Dit wordt gedeeld, aangezien er dus zorgen zijn. Vraag om mee te denken naar oplossingen. De oplossingen zitten echter niet in het zelf minder uitgeven. Want nu nog gezond etc, nu kan het nog.

Het is geen cultuurding, maar wel het nooit geleerd hebben leven met minder.

Ik heb zelf een periode het echt krap gehad en heb meer moeite met grote uitgaven dan de omgeving. Ik zie dit bij vriendinnen ook, veel dingen op afkoop zodat de maandlasten de pan uit reizen.
Vekl schreef:
13-09-2022 22:06
Dit wordt gedeeld, aangezien er dus zorgen zijn. Vraag om mee te denken naar oplossingen. De oplossingen zitten echter niet in het zelf minder uitgeven. Want nu nog gezond etc, nu kan het nog.
Maar dat is het toch juist? Het kan toch níét?

Ik bedoel, je kan ook zeggen dat je qua leeftijd en gezondheid in staat bent om een rondreis van een maand door de Verenigde Staten te maken, maar als je daar het geld niet voor hebt doe je het toch ook niet? Ik vind dat van "nu kan het nog" echt een kulargument eerlijk gezegd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Vekl schreef:

Ik heb zelf een periode het echt krap gehad en heb meer moeite met grote uitgaven dan de omgeving. Ik zie dit bij vriendinnen ook, veel dingen op afkoop zodat de maandlasten de pan uit reizen.
Hebben zij eerder voor jullie (mee)betaald?
Vekl schreef:

Als minder uitgeven geen optie is, dan blijft er voor hun nog maar één andere optie over en dat is meer geld genereren en dus toch weer aan het werk gaan. Ze geven zelf aan dat ze nu nog gezond zijn, dus dan kunnen ze ook best een paar uurtjes gaan werken om hun levensstijl te kunnen blijven betalen. 👍🏻
Vekl schreef:

Door het te helpen, houd je het probleem in stand
Niet vraag om mee te denken dus, maar vraag om mee te betalen... nee dus echt niet aan beginnen, en onthouden dat je de erfenis niet aanvaardt want dat zullen dan ook alleen maar schulden zijn...
anoniem_655778c911c2f wijzigde dit bericht op 13-09-2022 22:16
0.51% gewijzigd
Vekl schreef:

Dat je als ouder je uitgaven niet wilt aanpassen maar verwacht dat je kinderen je financieel sponsoren is echt de omgekeerde wereld. Hoe breien ze dat in hun gedachten recht?
Susan schreef:
13-09-2022 22:10
Maar dat is het toch juist? Het kan toch níét?

Ik bedoel, je kan ook zeggen dat je qua leeftijd en gezondheid in staat bent om een rondreis van een maand door de Verenigde Staten te maken, maar als je daar het geld niet voor hebt doe je het toch ook niet? Ik vind dat van "nu kan het nog" echt een kulargument eerlijk gezegd.
Het probleem is inderdaad dat zij dat dus wel doen. En dat geld gaat dan af van de "buffer" waardoor het te kort aan inkomen minder lang aangevuld kan worden door die buffer. Het idee is dan om de maandlasten te minderen, waardoor de buffer mee kan tot het pensioen/AOW.

Ik zou zelf kiezen om de grote uitgaven weg te laten en zo de buffer te sparen.

Als ze zoals nu doorgaan, is er niet genoeg buffer wat betekend dat er nog 1 a 2 jaar overbrugd moet worden. Door de steigende prijzen gaat dit natuurlijk nog harder.
Dit overbruggen kan op meerdere manieren, maar zoals nu lijkt heeft de voorkeur om dit te laten sponsoren door de kids...

Het wegdoen van auto of fietsen is bijvoorbeeld geen optie..
Frizz schreef:
13-09-2022 22:11
Hebben zij eerder voor jullie (mee)betaald?
Er is 4 jaar collegegeld betaald toen er nog gestudeerd werd. En gratis thuis wonen tot een jaar of 20.

Daarna op eigen houtje.
Toevallig hadden wij het hier laatst over en zei ik voordat mijn man iets zei dat ik indien nodig zo 100 of 200 euro per maand aan ze zou geven. Maar met wat jij beschrijft: echt niet. Ik ga niet betalen voor hun pleziertjes. Van mijn schoonouders weet ik dat ze heel zorgvuldig met hun geld omgaan (en dit niet eens zouden willen als het niet echt moet).

Dat zij zich moeten verantwoorden aan jou vind ik bullshit. Als jij nu al weet dat ze dus onzin kopen is het hun probleem en niet de jouwe. Gaan ze eerst die auto en iPhone maar verkopen. En btw, als je genoeg in de shit zit komt de overheid je redden.
Ik snap niet dat jouw man dit overweegt, of wil jij ook ondersteunen?

Laten ze eerst maar eens aan budgetbeheer doen. Humanitas en gemeentes hebben hier deskundige vrijwilligers voor. Het is anders de investering waard. Als je dure dingen kan kopen en op vakantie hebben ze niet te weinig inkomen, maar een probleem met uitgeven. Budgetbeheer brengt inkomen/vaste lasten en netto in kaart. Na 3 maanden kan je dan een aardige conclusie trekken.
Dan kunnen ouders ook teruggefloten worden. Max zoveel euro per maand voor boodschappen, aankopen en leuke dingen.

Als jullie dan toch financieel gaan ondersteunen, hoef je alleen maar het excel bestand/document erbij te halen om te kijken of jullie bedrag nog noodzakelijk en actueel is. Cijfers bieden weinig ruimte voor interpretatie.

Of bedoelt je man dat hij ze alsnog wil ondersteunen ondanks dat ouders op te grote voet leven?

Ik vind het trouwens nogal wat, als je hier eenmaal aan begint kan je moeilijk terug. Reken maar eens uit wat je na 10 jaar kwijt bent.
hetjuistebesluit wijzigde dit bericht op 13-09-2022 23:34
11.63% gewijzigd
Wtf. Maar jullie kunnen toch geen 2 jaarsalarissen neerleggen? Snappen ze dat zelf niet??
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Vekl schreef:
13-09-2022 22:19
Er is 4 jaar collegegeld betaald toen er nog gestudeerd werd. En gratis thuis wonen tot een jaar of 20.

Daarna op eigen houtje.
Dat hoort bij het hebben van kinderen. Dit lijkt me heel normaal. Dat is niet meebetalen voor jullie, maar gewoon normaal zorgen voor je kinderen.
Vekl schreef:
13-09-2022 22:16
Het probleem is inderdaad dat zij dat dus wel doen. En dat geld gaat dan af van de "buffer" waardoor het te kort aan inkomen minder lang aangevuld kan worden door die buffer. Het idee is dan om de maandlasten te minderen, waardoor de buffer mee kan tot het pensioen/AOW.

Als ze zoals nu doorgaan, is er niet genoeg buffer wat betekend dat er nog 1 a 2 jaar overbrugd moet worden. Door de steigende prijzen gaat dit natuurlijk nog harder.
Dit overbruggen kan op meerdere manieren, maar zoals nu lijkt heeft de voorkeur om dit te laten sponsoren door de kids...

Natuurlijk is dat wel een optie. Als jullie niets overmaken zullen ze wel moeten. Wat geen optie is is geld blijven uitgeven wat je niet hebt, daar komen ze vanzelf achter hoor.
Ik ben van mening; of je geeft geld of je geeft het niet. Maar niet onder voorwaarden, dat is garantie voor gezeik.

Hebben ze problemen met hun budget te beheren, dan zou ik ze liever richting een financieel coach sturen.
Vekl schreef:

Het wegdoen van auto of fietsen is bijvoorbeeld geen optie
..
Sorry, maar dit is compleet mesjokke van jullie (schoon)ouders en dan nog financiële oplossing verwachten van jullie. Ik weet echt niet wat ik lees.

Als ze nou met een klein pensioen moeten doen, geen overbodige luxe hebben ed ja dan is het niet meer dan logisch je elkaar helpt daar waar kan en mogelijk is maar dat is hier overduidelijk niet aan de orde.
peertjes wijzigde dit bericht op 13-09-2022 22:25
0.44% gewijzigd
Die mensen zijn echt raar. En je man ook, dat ie dit overweegt. Betaal lekker je eigen luxe.
Vekl schreef:

Dus ze zijn nog niet AOW-gerechtigd maar voor eigen rekening en risico gestopt met werken?

Terwijl ze hier eigenlijk niet genoeg reserves voor hadden?

Lekker dan!
Vekl schreef:

Ik zou heel duidelijk zijn dat jij hen in ieder geval niet gaat sponsoren. En ook tegen je man heel duidelijk zijn dat het sponsoren van ouders niet geen invloed mag hebben op wat jullie gezamenlijk sparen voor jullie huis etc. en ook niet op jullie gezamenlijke uitgaven voor bijvoorbeeld vakanties, etc. Dus als hij dat wil doen, hij dat zal moeten doen van zijn eigen geld.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven