Schoonfamilie..
maandag 23 februari 2026 om 12:01
Hoi allemaal,
I.v.m. herkenbaarheid durf ik niet helemaal in detail te treden, maar ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk te formuleren.
Mijn schoonmoeder en schoonzus praten heel slecht over mij achter mijn rug om. Echt hele gemene dingen en onwaarheden. Nu gaat het zelfs zover dat schoonmoeder mijn moeder een brief heeft gestuurd waar allemaal aparte, vreemde leugens in staan en ik begrijp ook niet waarom je zulke onwaarheden durft te verspreiden terwijl iedereen weet dat het niet zo is.. Mijn moeder heeft haar opgebeld om verhaal te halen. Ze zou mij nog maar 1x gezien hebben wat echt een leugen is, dankzij mij zijn hun familietradities naar de maan (vriend zegt dat deze tradities er nooit zijn geweest), ik zal hebben verzwegen dat mijn vader nog in beeld is? Ze hebben mijn vader zelfs ontmoet en ga zo maar door. Het stond vol met aparte, bizarre en rare verwijten. Mijn ouders zijn er ook slecht van en vragen zich af waarom je zoiets zou doen. Mijn ouders willen in gesprek gaan, maar ik ben volwassen en wil hen hier ook niet mee belasten. Ik merk dat het in mijn familie ook voor spanningen zorgt, niet perse onderling, maar mijn ouders vragen zich vooral af: waarom lieg je over dingen waarvan iedereen al weet hoe het zit? Dan spoor je toch niet?
Nu moest ik van collega's en vrienden van mijn partner horen wat er wel niet achter mijn rug om is gezegd en ik ben er echt kapot van. Het zijn onwaarheden en ik kan mij hier totaal niet in vinden. Het klopt gewoon echt niet en ik vreet me enorm op aan het feit dat ik mezelf niet kan verdedigen. Het is echt enorm lelijk en gemeen.
Ik heb er alles aan gedaan om een leuke en normale band met hen op te bouwen. Ik ben altijd enorm gastvrij geweest en ik heb ze overal bij proberen te betrekken.
Ik vind het vooral vervelend voor mijn partner want hij ziet wat het met mij doet en dat ik er kapot van ben. Hij is er voor me, maar hij durft hen ook niet te stoppen uit angst dat de hele familie zich ermee bemoeit en ik snap dit ook wel. Maar het moet echt een keer klaar zijn want ik merk dat ik afstand neem van mijn partner om hen hun zin te geven.. diep van binnen weet ik dat dat is waar hun op uit zijn, maar dit is echt niet meer gezond en mentaal kan ik het ook echt niet meer aan.
We wonen samen dus niet heel gek dat we buitenom werk vaak samen zijn, maar hij gaat en staat waar hij wilt. Ik zal hem nooit dingen verbieden.
Ik weet even niet wat de beste stap is. Mijn gevoel zegt afkappen en nooit meer gaan. Anderzijds wil ik mijn partner dit ook niet aan doen, maar ik slaap er niet van en ik heb last van paniekaanvallen door de stress.
Heeft iemand tips wat ik (nog) kan doen?
I.v.m. herkenbaarheid durf ik niet helemaal in detail te treden, maar ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk te formuleren.
Mijn schoonmoeder en schoonzus praten heel slecht over mij achter mijn rug om. Echt hele gemene dingen en onwaarheden. Nu gaat het zelfs zover dat schoonmoeder mijn moeder een brief heeft gestuurd waar allemaal aparte, vreemde leugens in staan en ik begrijp ook niet waarom je zulke onwaarheden durft te verspreiden terwijl iedereen weet dat het niet zo is.. Mijn moeder heeft haar opgebeld om verhaal te halen. Ze zou mij nog maar 1x gezien hebben wat echt een leugen is, dankzij mij zijn hun familietradities naar de maan (vriend zegt dat deze tradities er nooit zijn geweest), ik zal hebben verzwegen dat mijn vader nog in beeld is? Ze hebben mijn vader zelfs ontmoet en ga zo maar door. Het stond vol met aparte, bizarre en rare verwijten. Mijn ouders zijn er ook slecht van en vragen zich af waarom je zoiets zou doen. Mijn ouders willen in gesprek gaan, maar ik ben volwassen en wil hen hier ook niet mee belasten. Ik merk dat het in mijn familie ook voor spanningen zorgt, niet perse onderling, maar mijn ouders vragen zich vooral af: waarom lieg je over dingen waarvan iedereen al weet hoe het zit? Dan spoor je toch niet?
Nu moest ik van collega's en vrienden van mijn partner horen wat er wel niet achter mijn rug om is gezegd en ik ben er echt kapot van. Het zijn onwaarheden en ik kan mij hier totaal niet in vinden. Het klopt gewoon echt niet en ik vreet me enorm op aan het feit dat ik mezelf niet kan verdedigen. Het is echt enorm lelijk en gemeen.
Ik heb er alles aan gedaan om een leuke en normale band met hen op te bouwen. Ik ben altijd enorm gastvrij geweest en ik heb ze overal bij proberen te betrekken.
Ik vind het vooral vervelend voor mijn partner want hij ziet wat het met mij doet en dat ik er kapot van ben. Hij is er voor me, maar hij durft hen ook niet te stoppen uit angst dat de hele familie zich ermee bemoeit en ik snap dit ook wel. Maar het moet echt een keer klaar zijn want ik merk dat ik afstand neem van mijn partner om hen hun zin te geven.. diep van binnen weet ik dat dat is waar hun op uit zijn, maar dit is echt niet meer gezond en mentaal kan ik het ook echt niet meer aan.
We wonen samen dus niet heel gek dat we buitenom werk vaak samen zijn, maar hij gaat en staat waar hij wilt. Ik zal hem nooit dingen verbieden.
Ik weet even niet wat de beste stap is. Mijn gevoel zegt afkappen en nooit meer gaan. Anderzijds wil ik mijn partner dit ook niet aan doen, maar ik slaap er niet van en ik heb last van paniekaanvallen door de stress.
Heeft iemand tips wat ik (nog) kan doen?
maandag 23 februari 2026 om 15:46
Heel begrijpelijk dat je dit zo wilt doen.Tess schreef: ↑23-02-2026 13:48Dat is wat ik ga en wil doen.
Ik wil het alleen op een goede manier aanpakken zonder hen onderuit te halen en mijn vriend niet voor een keuze zetten. Ik probeer met de al gegeven adviezen een manier te vinden hoe ik dit het beste aan kan pakken in een gesprek met hem.
Maar denk ook na over de toekomst. Hoe ga je om met dingen die kunnen gebeuren waar familie vaak een grote rol speelt? Denk aan eventueel trouwen, kinderen krijgen, ernstig ziek worden of overlijden. Hoe gaan jullie dan om met zijn familie? Wie mag er wel/niet op de bruiloft komen? Wil je zijn familie aan je kraambed? Wil je in contact staan met zijn familie als hij ernstig ziek is? Wil je met hem mee naar de uitvaart van zijn ouders om hem te steunen?
maandag 23 februari 2026 om 15:47
Nou ik voelde me bij zijn familie sowieso al niet comfortabel vanaf het begin en betrokken raken was ook heel snel al. Dus ik kwam daar gewoon minimaal over de vloer op initiatief van mijn vriend. Wij waren toen allebei nog thuiswonende tieners en mijn vriend is op kamers gegaan zodra hij kon.Tess schreef: ↑23-02-2026 14:56Heel fijn dat je partner grenzen is gaan stellen. Ik kan me goed voorstellen dat dit niet makkelijk is geweest, maar fijn dat jullie er goed uit zijn gekomen samen.
Waren er voordat je betrokken raakte al tekenen dat er iets speelde? Als je het niet vervelend vind dat ik het vraag tenminste.
Mijn vriend heeft geen professionele hulp nee.
In hoeverre erkent jouw vriend dit probleem met zijn familie en zou hij openstaan voor hulp?
prei wijzigde dit bericht op 23-02-2026 15:48
13.60% gewijzigd
maandag 23 februari 2026 om 15:48
Ik vrees het ook. Je moet echt goed naar de toekomst kijken in welke situaties je allemaal kan komen waarin contact met schoonouders wellicht toch aan de orde komt. Ziekte/overlijden/huwelijk/kinderen. Je moet echt goed doorspreken wat geen contact meer hebben met je schoonouders daadwerkelijk gaat beteken voor jullie toekomst samen. Geen contact dat zal je vast met gemak wel een jaartje of wat volhouden, maar moeilijke situaties gaan in de toekomst komen. Zit je dan nog op 1 lijn? Raak je elkaar dan toch kwijt?Lila-Linda schreef: ↑23-02-2026 15:33In de praktijk is dat ook einde relatie, alleen duurt het net wat langer
maandag 23 februari 2026 om 15:49
Eens met de mensen die het een taak voor je vriend overigens, maar wat versta je onder deze mensen 'onderuit halen' en waarom zou je aardig over of tegen ze moeten blijven doen als ze dat ook niet bij jou doen?Tess schreef: ↑23-02-2026 13:48Dat is wat ik ga en wil doen.
Ik wil het alleen op een goede manier aanpakken zonder hen onderuit te halen en mijn vriend niet voor een keuze zetten. Ik probeer met de al gegeven adviezen een manier te vinden hoe ik dit het beste aan kan pakken in een gesprek met hem.
Vind je bijvoorbeeld 'ze zijn gestoord en gemeen' ook al onderuit halen?
maandag 23 februari 2026 om 16:08
Zoals ik het lees is dit een groot probleem wat tussen júllie in staat.
Hier komen jullie samen niet uit omdat hij er te dicht opzit. Hij is in deze dynamiek opgegroeid. Heeft ws geen idee hoe het anders zou kunnen.
Ik zou in relatietherapie gaan.
Om te kijken hoe dit doorbroken kan worden.
Ik zou het zelfs van hem eisen.
Hier komen jullie samen niet uit omdat hij er te dicht opzit. Hij is in deze dynamiek opgegroeid. Heeft ws geen idee hoe het anders zou kunnen.
Ik zou in relatietherapie gaan.
Om te kijken hoe dit doorbroken kan worden.
Ik zou het zelfs van hem eisen.
maandag 23 februari 2026 om 16:11
Hij heeft geen exen.
Zijn vrienden wel, daarom kwamen ze ook niet graag bij hem thuis.
Meer de bemoeienissen van hun beiden, discussies aangaan met vrienden en hun meningen doordrammen is wat ik heb begrepen. De fijne details heb ik niet gevraagd.
maandag 23 februari 2026 om 16:12
Heeft je vriend eerder gezien hoe raar de situatie is? Of ben jij de eerste die hem erop wijst??
maandag 23 februari 2026 om 16:16
maandag 23 februari 2026 om 16:20
Zoals ik het lees wonen ze sinds een jaar samen.
En waarom eigenlijk niet? Een paar sessies kunnen soms al helpen om iets te doorbreken. Dat hoeft geen jaren te duren.
Zo doormodderen gaat iig niet helpen.
maandag 23 februari 2026 om 16:20
Je mag ook tijdens de relatietherapie er samen achter komen dat dit niet werkt en het samen afsluiten. Uiteraard mag TO ook nu al haar biezen pakken. Maar soms blijven mensen dan toch met een gevoel achter dat ze het niet goed kunnen verwerken. Wat als ik nou wel dit of dat had gedaan? Dit kan een fijne manier zijn om het samen goed af te sluiten en wellicht kan hij er daarna ook wat mee. Wat het is nogal wat om zulke ouders en zus te hebben dat blijkbaar je vrienden ze ook ontwijken.
Misschien helpt het om samen met een therapeut je gedachtes te ordenen.
De therapie is uiteraard niet om die schoonfamilie te veranderen. Daar heb je geen invloed op in deze therapie. Maar wel hoe je er samen mee om gaat en wat hun verwachtingen naar elkaar toe zijn en of dat eerlijk is om van elkaar te verwachten.
maandag 23 februari 2026 om 16:59
Dit inderdaad, geen relatietherapie. Zeker niet bij een relatie die nog best pril is. TO heeft een eigen psycholoog.Lila-Linda schreef: ↑23-02-2026 16:24Ik zou het meer zoeken in therapie voor hem, dan voor hen beiden.
Het probleem zit vooral tussen hem en zijn familie.
En dan kan soms een sessie met TO ook prima zijn, maar de basis is, zijn band met familie
maandag 23 februari 2026 om 17:00
Dat is nog maar heel kort. En nu al zit jij tot over je oren in de ellende. En heb je daar zelfs lichamelijke klachten van. Jouw vriend is hierin opgegroeid en wil of kan niet tussen jullie kiezen. Hij zal waarschijnlijk iedereen te vriend willen houden. Zijn vrienden konden dit probleem nog ontlopen. Maar zijn partner kan dat niet. Bedenk dat jij deze mensen niet kunt veranderen. Ga voor jezelf goed nadenken of jij jaren van ellende wilt. Jouw partner heeft nu al niet ingegrepen. Als hij dat na een gesprek met jou nog niet doet zou ik de relatie beëindigen. Wil jij schoonmoeder in de toekomst aan je kraambed en laten oppassen op toekomstige kinderen? Je kunt nu nog terug.
maandag 23 februari 2026 om 17:34
Hoe weten die dat dan ?Nu moest ik van collega's en vrienden van mijn partner horen wat er wel niet achter mijn rug om is gezegd
Hoe heeft je vriend gereageerd, toen hij die dingen - en over die brief - hoorde ?
Enig idee waarom je schoonouders je niet moeten ? Heeft je vriend nog andere broers / zussen dan die nare schoonzus ? En hebben je schoonouders nog meer schoonkinderen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 23 februari 2026 om 17:41
Ten overvloede maar laat het los laat het gaan. Ze zeggen domme dingen over je waarvan jij weet dat het niet waar is en de rest het blijkbaar ook makkelijk doorziet. Zuchten, zeggen 'oh doen ze het weer, gaat niet zo lekker met ze'. En door met je dag. Je hoeft ze niet te zien en nergens in te betrekken. Je hebt ook geen kant en klare invloed op partner, die moet zelf de keuze maken en die verantwoordelijkheid dan ook zelf dragen.
Heb ook een 'complexe' schoonmoeder die hele unhinged dingen kan zeggen. Niet zoals bij jou gelukkig. Heb er zelf geen last van en kan het van me afzetten. Als ze iets lullig zegt vraag ik drie keer vriendelijk wat ze bedoelt tot ze zichzelf klemlult. Als het echt rude ik zegt ik nou, dit is niet gezellig vandaag dus ik ga weer! Vriend heeft er last van en maakt zich heel langzaam los op zijn eigen tempo. Vraagt soms advies maar verder zeg ik er weinig van. Is een dynamiek die al jaren zo is, dat is ook niet zomaar weg natuurlijk.
Verschil is wel de heftigheid natuurlijk, een brief naar je ouders?! Ze zijn goed gek in ieder geval!
Heb ook een 'complexe' schoonmoeder die hele unhinged dingen kan zeggen. Niet zoals bij jou gelukkig. Heb er zelf geen last van en kan het van me afzetten. Als ze iets lullig zegt vraag ik drie keer vriendelijk wat ze bedoelt tot ze zichzelf klemlult. Als het echt rude ik zegt ik nou, dit is niet gezellig vandaag dus ik ga weer! Vriend heeft er last van en maakt zich heel langzaam los op zijn eigen tempo. Vraagt soms advies maar verder zeg ik er weinig van. Is een dynamiek die al jaren zo is, dat is ook niet zomaar weg natuurlijk.
Verschil is wel de heftigheid natuurlijk, een brief naar je ouders?! Ze zijn goed gek in ieder geval!
maandag 23 februari 2026 om 17:41
Dit is niet wat je wilt horen, maar mijn eerste ingeving is: ban heel die familie inclusief vriend uit je leven. Dit gaat op geen enkele manier goed komen. Wat zijn dit voor mensen? Ze hebben jou (en jouw naasten) ongelukkig maken blijkbaar tot hun levensinvulling gemaakt. Werken ze eigenlijk? Wat doen ze in hun dagelijks leven? Daar zitten bij diverse mensen een paar steekjes los. En dat komt niet goed.
Of je blijft bij je vriend en kapt met zijn familie, maar laat hem zijn gang gaan in de omgang. Dat gaan ze niet accepteren. Dan benaderen ze jouw familie, vrienden, werkgever.
Of hij kapt ook met zijn familie, maar dat gaan ze zeker niet accepteren, dan gaan ze nog harder hun best doen om jou/jullie kapot te maken via familie, vrienden, werkgevers, collega's.
Enige manier dat dit goed komt is dat jullie beide radicaal met zijn familie kappen en verhuizen naar Verweggistan, een ander telefoonnummer nemen, andere banen zoeken en onvindbaar worden op social media. Maar voordat je vriend tot deze stap komt ben jij er al lang aan onderdoor gegaan.
Helaas, sorry kan het niet mooier maken.
Of je blijft bij je vriend en kapt met zijn familie, maar laat hem zijn gang gaan in de omgang. Dat gaan ze niet accepteren. Dan benaderen ze jouw familie, vrienden, werkgever.
Of hij kapt ook met zijn familie, maar dat gaan ze zeker niet accepteren, dan gaan ze nog harder hun best doen om jou/jullie kapot te maken via familie, vrienden, werkgevers, collega's.
Enige manier dat dit goed komt is dat jullie beide radicaal met zijn familie kappen en verhuizen naar Verweggistan, een ander telefoonnummer nemen, andere banen zoeken en onvindbaar worden op social media. Maar voordat je vriend tot deze stap komt ben jij er al lang aan onderdoor gegaan.
Helaas, sorry kan het niet mooier maken.
maandag 23 februari 2026 om 17:51
Eens, maar dit moet de beste man zelf ook wel willen, dan. Dit ligt niet in to's controle.Lila-Linda schreef: ↑23-02-2026 16:24Ik zou het meer zoeken in therapie voor hem, dan voor hen beiden.
Het probleem zit vooral tussen hem en zijn familie.
En dan kan soms een sessie met TO ook prima zijn, maar de basis is, zijn band met familie
maandag 23 februari 2026 om 17:54
Het zal wel tegen hun gezegd zijn. Als ze achter haar rug om over haar spreken, dan zitten daar vast ook wel mensen bij die to zelf ook kent. Ik denk dat dat ook de bedoeling is, zelfs.blijfgewoonbianca schreef: ↑23-02-2026 17:34Hoe weten die dat dan ?
Hoe heeft je vriend gereageerd, toen hij die dingen - en over die brief - hoorde ?
Enig idee waarom je schoonouders je niet moeten ? Heeft je vriend nog andere broers / zussen dan die nare schoonzus ? En hebben je schoonouders nog meer schoonkinderen ?
maandag 23 februari 2026 om 18:38
Mensen die heel dichtbij mij staan hebben het volgende gedaan:
Familie van hem mochten zijn vrouw niet en er was veel onenigheid. Vrouw wilde niets meer met zijn familie te maken hebben en toen heeft hij alle banden verbroken. Nooit een probleem geweest verder. En dan bedoel ik, ze zagen en spraken zijn familie nooit meer en gaf onderling geen problemen (tussen hem en haar). Daar hebben ze nooit spijt van gehad. Hij en zijn vrouw zijn 40 jaar getrouwd geweest.
Familie van hem mochten zijn vrouw niet en er was veel onenigheid. Vrouw wilde niets meer met zijn familie te maken hebben en toen heeft hij alle banden verbroken. Nooit een probleem geweest verder. En dan bedoel ik, ze zagen en spraken zijn familie nooit meer en gaf onderling geen problemen (tussen hem en haar). Daar hebben ze nooit spijt van gehad. Hij en zijn vrouw zijn 40 jaar getrouwd geweest.
maandag 23 februari 2026 om 19:34
Er is natuurlijk wel verschil wat de schoonfamilie precies doet. Over een vervelende opmerking haal je je schouders op. Maar een complete hetze waarbij allerlei mensen worden betrokken is echt wat anders. In dit geval worden zelfs de ouders van to lastig gevallen!
Uiteindelijk gaat het erom wat die vriend doet. Het is een man van 29. Geen puber van 19. Als hij de relatie en to serieus neemt grijpt hij in. Uit zichzelf en duidelijk naar zijn familie. Doet hij dat niet dan moet to toch eens gaan nadenken. Blijkbaar is het voor haar vriend normaal dat zijn familie zijn partner slecht behandeld. En staat hij daar weerloos bij. Wil je echt zo'n slap figuur?
En hoeveel toekomst heeft dit. Ze eisen straks het recht op "hun" kleinkinderen op. Vertellen die ook leugens over hun slechte moeder en hun vader doet niets. Dan kan to weinig meer beginnen. Of ze staan gezellig op de voorste rij bij de bruiloft of verjaardagen van hun zoon.
Uiteindelijk gaat het erom wat die vriend doet. Het is een man van 29. Geen puber van 19. Als hij de relatie en to serieus neemt grijpt hij in. Uit zichzelf en duidelijk naar zijn familie. Doet hij dat niet dan moet to toch eens gaan nadenken. Blijkbaar is het voor haar vriend normaal dat zijn familie zijn partner slecht behandeld. En staat hij daar weerloos bij. Wil je echt zo'n slap figuur?
En hoeveel toekomst heeft dit. Ze eisen straks het recht op "hun" kleinkinderen op. Vertellen die ook leugens over hun slechte moeder en hun vader doet niets. Dan kan to weinig meer beginnen. Of ze staan gezellig op de voorste rij bij de bruiloft of verjaardagen van hun zoon.
maandag 23 februari 2026 om 21:56
Ze kwam hun tegen en heeft toen van alles verteld en gevraagd aan hun. Mijn vriend is gekwetst en snapt vooral niet waarom. Als hij naar de brief vraagt zegt zijn moeder dat het over zaken onder ouders onderling gaat en ze dit niet met hem wilt bespreken. Hij vraagt zich af waar het vandaan komt, maar een antwoord komt er niet uit.blijfgewoonbianca schreef: ↑23-02-2026 17:34Hoe weten die dat dan ?
Ik denk persoonlijk omdat hij voordien beschikbaar was en veel voor hen deed. Nu heeft hij een eigen leven, huis, verantwoordelijkheden, privacy en is hij gewoon niet altijd beschikbaar.
Schoonzus kan geen relatie houden, soms 1 a 2 maanden en dan is het weer uit.
Ze zijn met z'n 2.
maandag 23 februari 2026 om 21:59
Hij neemt al meer afstand dat is duidelijk. Hij gaat minder vaak en als hij gaat overduidelijk met tegenzin.Lila-Linda schreef: ↑23-02-2026 16:12Heeft je vriend eerder gezien hoe raar de situatie is? Of ben jij de eerste die hem erop wijst??
Zoals hij zelf aangeeft is dit haar karakter en botst ze met bijna iedereen. Met hem is het nooit echt tot een escalatie gekomen omdat ze is gewend dat hij ja zegt. Nu krijgt ze soms een nee en dat trekt ze op een of andere manier niet.
maandag 23 februari 2026 om 22:05
Hij erkent het probleem en ziet het zeker in. Ik heb meer het idee dat hij niet weet hoe hij de grenzen moet stellen. Het is gewoon rot omdat alles en iedereen erbij betrokken wordt als hij 1 keer nee verkoopt. Het is vaker voorgevallen dat vader, moeder, zus en zelfs tante begonnen te bellen omdat hij niet aanwezig was op een verjaardag waarvan al maanden daarvoor bekend was dat wij dit weekend in Parijs zaten. Vervolgens kregen we de wind van voren dat we de verjaardag van tante hadden verpest. Zo is het wel vaker voorgevallen dat iedereen boos werd en het vreet mijn energie al op terwijl het tegen hem gezegd word.Prei schreef: ↑23-02-2026 15:47Nou ik voelde me bij zijn familie sowieso al niet comfortabel vanaf het begin en betrokken raken was ook heel snel al. Dus ik kwam daar gewoon minimaal over de vloer op initiatief van mijn vriend. Wij waren toen allebei nog thuiswonende tieners en mijn vriend is op kamers gegaan zodra hij kon.
In hoeverre erkent jouw vriend dit probleem met zijn familie en zou hij openstaan voor hulp?
Met kerst 2023 zaten wij in Spanje bij vrienden die daar een appartement hebben. Hierna werd bij mij in mijn schoenen geschoven dat ik hem weg heb gehouden bij de familietraditie van het jaar.. want hij hoort thuis te zijn met kerst.. zulke dingen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in