Schoonfamilie..
maandag 23 februari 2026 om 12:01
Hoi allemaal,
I.v.m. herkenbaarheid durf ik niet helemaal in detail te treden, maar ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk te formuleren.
Mijn schoonmoeder en schoonzus praten heel slecht over mij achter mijn rug om. Echt hele gemene dingen en onwaarheden. Nu gaat het zelfs zover dat schoonmoeder mijn moeder een brief heeft gestuurd waar allemaal aparte, vreemde leugens in staan en ik begrijp ook niet waarom je zulke onwaarheden durft te verspreiden terwijl iedereen weet dat het niet zo is.. Mijn moeder heeft haar opgebeld om verhaal te halen. Ze zou mij nog maar 1x gezien hebben wat echt een leugen is, dankzij mij zijn hun familietradities naar de maan (vriend zegt dat deze tradities er nooit zijn geweest), ik zal hebben verzwegen dat mijn vader nog in beeld is? Ze hebben mijn vader zelfs ontmoet en ga zo maar door. Het stond vol met aparte, bizarre en rare verwijten. Mijn ouders zijn er ook slecht van en vragen zich af waarom je zoiets zou doen. Mijn ouders willen in gesprek gaan, maar ik ben volwassen en wil hen hier ook niet mee belasten. Ik merk dat het in mijn familie ook voor spanningen zorgt, niet perse onderling, maar mijn ouders vragen zich vooral af: waarom lieg je over dingen waarvan iedereen al weet hoe het zit? Dan spoor je toch niet?
Nu moest ik van collega's en vrienden van mijn partner horen wat er wel niet achter mijn rug om is gezegd en ik ben er echt kapot van. Het zijn onwaarheden en ik kan mij hier totaal niet in vinden. Het klopt gewoon echt niet en ik vreet me enorm op aan het feit dat ik mezelf niet kan verdedigen. Het is echt enorm lelijk en gemeen.
Ik heb er alles aan gedaan om een leuke en normale band met hen op te bouwen. Ik ben altijd enorm gastvrij geweest en ik heb ze overal bij proberen te betrekken.
Ik vind het vooral vervelend voor mijn partner want hij ziet wat het met mij doet en dat ik er kapot van ben. Hij is er voor me, maar hij durft hen ook niet te stoppen uit angst dat de hele familie zich ermee bemoeit en ik snap dit ook wel. Maar het moet echt een keer klaar zijn want ik merk dat ik afstand neem van mijn partner om hen hun zin te geven.. diep van binnen weet ik dat dat is waar hun op uit zijn, maar dit is echt niet meer gezond en mentaal kan ik het ook echt niet meer aan.
We wonen samen dus niet heel gek dat we buitenom werk vaak samen zijn, maar hij gaat en staat waar hij wilt. Ik zal hem nooit dingen verbieden.
Ik weet even niet wat de beste stap is. Mijn gevoel zegt afkappen en nooit meer gaan. Anderzijds wil ik mijn partner dit ook niet aan doen, maar ik slaap er niet van en ik heb last van paniekaanvallen door de stress.
Heeft iemand tips wat ik (nog) kan doen?
I.v.m. herkenbaarheid durf ik niet helemaal in detail te treden, maar ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk te formuleren.
Mijn schoonmoeder en schoonzus praten heel slecht over mij achter mijn rug om. Echt hele gemene dingen en onwaarheden. Nu gaat het zelfs zover dat schoonmoeder mijn moeder een brief heeft gestuurd waar allemaal aparte, vreemde leugens in staan en ik begrijp ook niet waarom je zulke onwaarheden durft te verspreiden terwijl iedereen weet dat het niet zo is.. Mijn moeder heeft haar opgebeld om verhaal te halen. Ze zou mij nog maar 1x gezien hebben wat echt een leugen is, dankzij mij zijn hun familietradities naar de maan (vriend zegt dat deze tradities er nooit zijn geweest), ik zal hebben verzwegen dat mijn vader nog in beeld is? Ze hebben mijn vader zelfs ontmoet en ga zo maar door. Het stond vol met aparte, bizarre en rare verwijten. Mijn ouders zijn er ook slecht van en vragen zich af waarom je zoiets zou doen. Mijn ouders willen in gesprek gaan, maar ik ben volwassen en wil hen hier ook niet mee belasten. Ik merk dat het in mijn familie ook voor spanningen zorgt, niet perse onderling, maar mijn ouders vragen zich vooral af: waarom lieg je over dingen waarvan iedereen al weet hoe het zit? Dan spoor je toch niet?
Nu moest ik van collega's en vrienden van mijn partner horen wat er wel niet achter mijn rug om is gezegd en ik ben er echt kapot van. Het zijn onwaarheden en ik kan mij hier totaal niet in vinden. Het klopt gewoon echt niet en ik vreet me enorm op aan het feit dat ik mezelf niet kan verdedigen. Het is echt enorm lelijk en gemeen.
Ik heb er alles aan gedaan om een leuke en normale band met hen op te bouwen. Ik ben altijd enorm gastvrij geweest en ik heb ze overal bij proberen te betrekken.
Ik vind het vooral vervelend voor mijn partner want hij ziet wat het met mij doet en dat ik er kapot van ben. Hij is er voor me, maar hij durft hen ook niet te stoppen uit angst dat de hele familie zich ermee bemoeit en ik snap dit ook wel. Maar het moet echt een keer klaar zijn want ik merk dat ik afstand neem van mijn partner om hen hun zin te geven.. diep van binnen weet ik dat dat is waar hun op uit zijn, maar dit is echt niet meer gezond en mentaal kan ik het ook echt niet meer aan.
We wonen samen dus niet heel gek dat we buitenom werk vaak samen zijn, maar hij gaat en staat waar hij wilt. Ik zal hem nooit dingen verbieden.
Ik weet even niet wat de beste stap is. Mijn gevoel zegt afkappen en nooit meer gaan. Anderzijds wil ik mijn partner dit ook niet aan doen, maar ik slaap er niet van en ik heb last van paniekaanvallen door de stress.
Heeft iemand tips wat ik (nog) kan doen?
maandag 23 februari 2026 om 13:48
Dat is wat ik ga en wil doen.
Ik wil het alleen op een goede manier aanpakken zonder hen onderuit te halen en mijn vriend niet voor een keuze zetten. Ik probeer met de al gegeven adviezen een manier te vinden hoe ik dit het beste aan kan pakken in een gesprek met hem.
maandag 23 februari 2026 om 13:49
Tess schreef: ↑23-02-2026 13:48Dat is wat ik ga en wil doen.
Ik wil het alleen op een goede manier aanpakken zonder hen onderuit te halen en mijn vriend niet voor een keuze zetten. Ik probeer met de al gegeven adviezen een manier te vinden hoe ik dit het beste aan kan pakken in een gesprek met hem.
Dan moet je het uitmaken.
maandag 23 februari 2026 om 14:02
Dit dus!Lila-Linda schreef: ↑23-02-2026 12:10De oplossing ligt bij je partner, alleen hij kan dit beter maken
En als hij dat niet wil/kan, of jij durft het niet van hem te vragen, kun je beter stoppen met de relatie.
Jij kunt en moet weinig doen. En jouw familie is hier al helemaal geen partij in. Jouw partner moet ingrijpen want het is zijn familie. Kan/wil/durft hij dat allemaal niet dan is dit een probleem in jullie relatie. En moet jij jezelf afvragen of je nog wel een relatie wilt met iemand die niet voor jou kiest en je niet kan beschermen.
maandag 23 februari 2026 om 14:02
Tess schreef: ↑23-02-2026 13:48Dat is wat ik ga en wil doen.
Breken met (schoon)familie gaat pijn doen en mensen gaan boos (op jou) worden. Ik zou bepalen wat mijn grenzen zijn en dat naar hem meedelen. Dat hou je het bij jezelf. Accepteer dat hij (nog) niet zo ver is. Als hij contact wil houden met zijn familie, sta jij daarbuiten. En als zijn familie negatief is over jou en je vriend vertelt dat, geef dan weer je grenzen aan bij hem. Je vriend is degene waar jij mee te maken hebt, niet zijn familie.
maandag 23 februari 2026 om 14:03
Het is heel naar voor je vriend dat zijn ouders zo raar doen, maar dat is nou eenmaal wat het is.Tess schreef: ↑23-02-2026 13:48Dat is wat ik ga en wil doen.
Ik zou geen energie meer besteden aan deze mensen en ze actief vermijden. Zoals al werd geschreven: niet meer bellen, appen, op visite. En dat met je vriend bespreken. En klaar.
Dit soort drama heb je toch niet nodig in je leven?
Wat eten we vanavond?
maandag 23 februari 2026 om 14:05
Dat kan niet. Dit gaat pijn doen en er moeten keuzes gemaakt worden. In een goede relatie laat je je partner niet kapot maken door anderen. Die bescherm je. Ook als dat het stellen van grenzen is naar anderen.Tess schreef: ↑23-02-2026 13:48Dat is wat ik ga en wil doen.
Als hij dat allemaal niet aankan is jullie relatie gewoon niet goed. Niets doen is namelijk ook een keuze maken.
maandag 23 februari 2026 om 14:17
Mijn man heeft ook zo'n manipulatieve familie. Voor hem werd de ernst daarvan pas echt duidelijk toen ze mij daarin betrokken. En vanaf toen is hij echt grenzen gaan stellen.
Dat werkte niet voldoende en op een gegeven moment heeft hij tijdelijk contact verbroken. Toen viel er zo'n enorme last van zijn schouders en hij ervaarde hoeveel invloed de manipulatie onbewust had dat het ondertussen permanent is.
Ik heb hem altijd gesteund, maar dat kon wel alleen omdat hij wel degelijk grenzen ging stellen, hoe moeilijk dat ook was. Anders waren wij nu echt niet meer samen geweest.
Je schrijft over je eigen psych, maar heeft je vriend ook professionele hulp?
Dat werkte niet voldoende en op een gegeven moment heeft hij tijdelijk contact verbroken. Toen viel er zo'n enorme last van zijn schouders en hij ervaarde hoeveel invloed de manipulatie onbewust had dat het ondertussen permanent is.
Ik heb hem altijd gesteund, maar dat kon wel alleen omdat hij wel degelijk grenzen ging stellen, hoe moeilijk dat ook was. Anders waren wij nu echt niet meer samen geweest.
maandag 23 februari 2026 om 14:26
Aanpakken? Voor een keuze zetten? Gesprek?Tess schreef: ↑23-02-2026 13:48Dat is wat ik ga en wil doen.
Het enige nodige gesprek is met je partner. Zijn ouders blokkeer je overal en je gaat er niet meer naartoe. Met zulke mensen kan je niet in gesprek gaan.
Je kan tegen je partner zeggen dat jij geen contact meer met hen wil en dat je van hem niet hoeft te horen welke kwalijke dingen ze allemaal nog tegen hem zeggen over jou.
Die mensen zijn niet normaal. Je had je je contact met je schoonfamilie waarschijnlijk helemaal anders voorgesteld..
maandag 23 februari 2026 om 14:27
Het is vooral je vriend die hierin de sleutelfiguur is. Maar het is ook zeer moeilijk voor hem. Je blijft steeds loyaal naar je ouders en ze weten hoe ze hem moeten manipuleren. Hij wordt gedwongen om te kiezen terwijl hij dit niet wil. De brief naar je ouders is wel een stap te ver en zou toch bij hem de ogen moeten openen. Vraag hem gewoon eens een week geen contact te hebben met iemand van zijn familie. Desnoods neemt hij een extra gsm waarvan niemand van zijn familie het nr heeft. Is maar een voorbeeld dat ik neem maar door die kleine stappen kan hij zijn afhankelijkheid misschien afbouwen.
maandag 23 februari 2026 om 14:52
Excuseer mijn Frans maar: je vriend is een slappe washand. Ik sluit me aan bij iedereen hierboven die zegt dat hij het probleem is. Als mijn familie zo tegen mijn man zou doen, dan maakte ik daar korte metten mee. Als hij niet nú op zijn strepen gaat staan en voor jou opkomt, heb je twee opties: het uitmaken of accepteren dat jij altijd het onderspit delft tegen zijn toxische familie. Meer smaken zijn er niet.
Begin alsjeblieft niet aan kinderen totdat dit is opgelost. Sterkte, en kijk niet naar wat je vriend zegt, maar naar wat hij dóét.
Begin alsjeblieft niet aan kinderen totdat dit is opgelost. Sterkte, en kijk niet naar wat je vriend zegt, maar naar wat hij dóét.
maandag 23 februari 2026 om 14:55
Hoe had je dat voor ogen dan?Tess schreef: ↑23-02-2026 13:48Dat is wat ik ga en wil doen.
maandag 23 februari 2026 om 14:56
Klinkt alsof jij het ook graag goed wil doen en iedereen te vriend houden. Maar wat je ook zegt of doet, je weet echt wel hoe je schoonfamilie gaat reageren. Ik zou dus per direct het contact stoppen, daar is geen plan van aanpak voor nodig.
Je vriend heeft een keuze, jij hebt een keuze. Je hoeft niet bij je vriend te blijven, je mag de relatie beëindigen.
Je vriend mag ook per direct het het contact verbreken, maar dat is heel ingewikkeld voor hem. Heeft hij professionele hulp? Dat is wel echt nodig.
Je vriend heeft een keuze, jij hebt een keuze. Je hoeft niet bij je vriend te blijven, je mag de relatie beëindigen.
Je vriend mag ook per direct het het contact verbreken, maar dat is heel ingewikkeld voor hem. Heeft hij professionele hulp? Dat is wel echt nodig.
maandag 23 februari 2026 om 14:56
Heel fijn dat je partner grenzen is gaan stellen. Ik kan me goed voorstellen dat dit niet makkelijk is geweest, maar fijn dat jullie er goed uit zijn gekomen samen.Prei schreef: ↑23-02-2026 14:17Mijn man heeft ook zo'n manipulatieve familie. Voor hem werd de ernst daarvan pas echt duidelijk toen ze mij daarin betrokken. En vanaf toen is hij echt grenzen gaan stellen.
Waren er voordat je betrokken raakte al tekenen dat er iets speelde? Als je het niet vervelend vind dat ik het vraag tenminste.
Mijn vriend heeft geen professionele hulp nee.
maandag 23 februari 2026 om 15:06
Nee ik ben zijn eerste serieuze relatie en ook de enige.justagirly schreef: ↑23-02-2026 14:57Heeft je vriend eerdere relaties gehad en speelde dit toen ook?
Zijn vrienden hebben mij ingelicht over de dingen die worden gedaan en gezegd achter mijn rug om. Hun gaven daarbij aan dat dit de reden is waarom zij niet graag bij hem thuis kwamen en dat ze voornamelijk elders afspraken om hun te vermijden. De details ervan weet ik niet.
maandag 23 februari 2026 om 15:16
Ja, daar heb je gelijk in. Ik probeerde alleen maar goed te doen en dat heeft ervoor gezorgd dat ik zwaar over mijn grenzen heen ben gegaan. Dat is mijn valkuil geweest.Phlox24 schreef: ↑23-02-2026 14:56Klinkt alsof jij het ook graag goed wil doen en iedereen te vriend houden. Maar wat je ook zegt of doet, je weet echt wel hoe je schoonfamilie gaat reageren. Ik zou dus per direct het contact stoppen, daar is geen plan van aanpak voor nodig.
maandag 23 februari 2026 om 15:20
Je moet hem juist wel voor de keuze zetten:Tess schreef: ↑23-02-2026 13:48Dat is wat ik ga en wil doen.
Hij moet jullie op plek 1 zetten en de rest van de familie daaronder
Wil hij dat niet? dan is het einde relatie
maandag 23 februari 2026 om 15:24
Niet helemaal eens. To kan er ook zelf voor kiezen om geen contact te hebben met zijn familie.Lila-Linda schreef: ↑23-02-2026 12:10De oplossing ligt bij je partner, alleen hij kan dit beter maken
En als hij dat niet wil/kan, of jij durft het niet van hem te vragen, kun je beter stoppen met de relatie.
To, er zijn twee mogelijkheden die ik zelf zou afwegen, afhankelijk van hoe die mensen in elkaar steken en hoe assertief je zelf bent:
1: samen met je partner in gesprek gaan met zijn familie en vragen om opheldering. Hoe het dan verder loopt, is afhankelijk van hoe dat gesprek gaat.
2: geen contact meer met deze mensen. Wat je partner doet, mag hij zelf weten, maar jij mag die keuze prima voor jezelf maken. Dat is niet zielig voor je partner.
maandag 23 februari 2026 om 15:32
Partner van TO mag ook zijn keuzes maken en zijn eigen gevoel hebben. Maar moet wel grenzen gaan stellen. Hij mag naar zijn familie blijven gaan, maar zonder TO en hij moet dan ook duidelijk zijn dat hij geen negatief woord over haar wilt horen tijdens zijn bezoeken alleen aan hen. Dat zij haar met rust laten en dat hij bijvoorbeeld de relatie met haar niet gaat verbreken.Lila-Linda schreef: ↑23-02-2026 15:20Je moet hem juist wel voor de keuze zetten:
Hij moet jullie op plek 1 zetten en de rest van de familie daaronder
Wil hij dat niet? dan is het einde relatie
maandag 23 februari 2026 om 15:33
In de praktijk is dat ook einde relatie, alleen duurt het net wat langerItsnojoke schreef: ↑23-02-2026 15:24Niet helemaal eens. To kan er ook zelf voor kiezen om geen contact te hebben met zijn familie.
To, er zijn twee mogelijkheden die ik zelf zou afwegen, afhankelijk van hoe die mensen in elkaar steken en hoe assertief je zelf bent:
1: samen met je partner in gesprek gaan met zijn familie en vragen om opheldering. Hoe het dan verder loopt, is afhankelijk van hoe dat gesprek gaat.
2: geen contact meer met deze mensen. Wat je partner doet, mag hij zelf weten, maar jij mag die keuze prima voor jezelf maken. Dat is niet zielig voor je partner.
maandag 23 februari 2026 om 15:33
Bespreek het met je psycholoog. Dit is een goede, tevens ingewikkelde oefening om je grenzen te bewaken.
Volg je gevoel, zoals in je laatste regel van je openingspost staat. Wees hierin ook heel stellig naar partner. Je ziet dan wel hoe hij reageert en of jij daarmee kunt en wilt leven.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in