Smachten op afstand

24-10-2009 14:03 1224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ben ik nou toch aan het doen? Ik ben volkomen uit mn doen door een man die ver weg woont. Écht ver weg: denk aan vele duizenden kilometers en een flinke oceaan ertussen. Iemand die ik twee keer kort heb ontmoet, met wie ik een superleuke avond had en de maand daarna een immens intens weekend heb beleefd. En waarvan het nu volkomen onwaarschijnlijk is dat we binnen afzienbare tijd nog eens toevallig in elkaars buurt zullen zijn.

Dus wat te doen?!

Ik zit hier maar een beetje te smachten op afstand en ik weet echt niet wat ik daarmee moet. Ik geniet er van hoor, dat wel, ik smacht en lach om mezelf. Dus het is geen drama, wat dat betreft is het alleen maar heerlijk.

Zijn er mensen die dit kennen? Een heftige liefde op afstand, als je iemand leert kennen die ver weg woont en je hebt niet veel tijd gehad om samen door te brengen, hoe doe je dat dan? Ga je moeite doen om diegene weer op te zoeken? (ik schreef zoenen in plaats van zoeken, zeer freudiaans want als ik een wens mocht doen nu was het dicht genoeg bij hem zijn om te zoenen)

Als ik iemand leer kennen is dat in het begin meestal casual aftasten. Je spreekt eens wat af en als het leuk is spreek je nog eens wat af. Beetje bellen, samen wat eten, elkaar leren kennen. Maar hoe doe je zoiets over een oceaan heen? Want het lijkt wel alsof het óf meteen heel serieus moet worden, óf maar beter volledig afgekapt kan worden.

Een beetje bellen is al meteen een euro per minuut, mailen kan natuurlijk wel maar je gaat niet meteen halve epistels schrijven aan iemand die je net een paar dagen kent, opzoeken (ja graag!) en je bent direct een kleine duizend euro verder. Allemaal niet erg casual daten imho...

Oh ik zit hier maar te zuchten, wat te doen wat te doen?!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
We slenteren de hele middag een beetje door de stad en halen ergens een grote hamburger. Aan het eind van de middag doen we boodschappen want nu hij zijn keukenspullen terug heeft wil hij voor me koken. We lopen door de supermarkt en zoals altijd als het over voedsel gaat krijgt hij die vrolijke opgewondenheid. Eten, dansen, seks en muziek maken dat hij op deze manier kijkt. Ik vind het leuk. Hij stapt van de ene kant van de groenteafdeling naar de andere kant, bedenkt zich 3 keer over wat hij wil gaan maken. Ik hobbel er achteraan met het mandje. Er is genoeg te zien; er liggen allerlei knollen die ik helemaal niet ken. En ziet kaas er hier zo uit? Bij ons is kaas niet vierkant en oranje maar rond en geel. En verkopen ze hier eieren in een pot Bassist, waar is dat nou goed voor? Hij wil de Nederlandse namen van de groentes weten en ze klinken leuk als hij ze uitspreekt. Ik vraag of we ook nog bier of wijn moeten kopen en hij kijkt me aan alsof ik zojuist voorstelde om de caissière te vragen of ze nog wat xtc achter heeft liggen. Alcohol in een supermarkt?! Oh nee, dom, dat is hier natuurlijk ondenkbaar.

Hij gaat me laten zien hoe het wel werkt. Bier koop je in: de bier winkel. Het staat groot op de gevel: Beer Store. Duidelijk is het in ieder geval wel. Binnen zijn er allerlei merken bier en ik kijk alweer mijn ogen uit. Anderhalve liter flessen heineken, wie heeft dat ooit gezien? Ik probeer het concept ‘kratje bier’ uit te leggen, want bier komt hier alleen in doosjes. Bassist denkt er even over na en concludeert dat het kratje een typisch Nederlandse uitvinding moet zijn. Door het kratje kan je genoeg bier voor een feestje op een fiets meenemen. Met hun doosjes met daarin zes flesjes zou je op de fiets een probleem hebben. Kratje en fiets, voor elkaar geschapen. En aangezien ze daar niet fietsen als normaal dagelijks vervoersmiddel, hebben ze ook geen krat. Onbetwistbare logica en ik beloof hem dat we, als hij in Nederland is, op de fiets naar de supermarkt zullen gaan om kratjes bier te kopen. Hij ziet het wel voor zich; vraagt me of ik hem wel in staat acht een beetje rond te cruisen door Amsterdam op zo’n fiets-met-krat. Ik zeg dat als hij de trams maar altijd en eeuwig voor laat gaan, dat het dan wel goed moet komen, en hij antwoordt dat hij wel veilig achter mij aan blijft fietsen dan.

Thuis vist hij uit een doos een paar pannen, een mes en een snijplank en hij kookt voor me. Ik zit op een stapel verhuisdozen en kijk. Hij vertelt me waarom hij doet wat hij doet, vertelt me over eten, over wijn. Hij ruimt de tafel leeg en dekt, met servetten, met mooie glazen. Als hij uit de keuken komt heeft hij niet gewoon het eten opgeschept zoals ik dat zou doen (hoppa, schep) maar zien de borden er uit zoals in een restaurant. Logisch, maar toch moet ik er om lachen.

We eten en opeens hebben we het over wereldvrede en over veiligheid en privacy en grootse onderwerpen. We zijn bijna klaar met eten als zijn telefoon gaat, en hij excuseert zich om die op te nemen want het is een goeie vriendin van hem die hem al eerder probeerde te bellen.

Hij praat met haar en kennelijk zit ze in de knoei. Als hij ophangt legt hij het uit: een ingewikkelde love-story want ze is zo verliefd en ze weet niet of die liefde wederzijds is.

Ineens hangen de woorden waar we al het hele weekend omheen draaien in de lucht.

Verliefd. Weet niet of het wederzijds is.

Ik kan ze bijna zien, alsof ze tussen de wijn en de lege borden op tafel staan. Hij ziet ze ook, hij kijkt alsof hij ze terug zou willen nemen. Maar ze zijn uitgesproken en ik wil ze ook uitspreken. Ze moeten er toch een keer uit.

Bassist, ik ben verliefd op je maar ik weet niet of het wederzijds is.

Hij kijkt me aan, hij zwijgt, ik zie dat hij twijfelt. Hij zwijgt. Hij zwijgt. Ik bijt op mijn lip: klotekloteklote. Dit moet niet het deel zijn waar hij zwijgt en twijfelt, dit moet het deel zijn waarop hij zegt: natuurlijk is het wederzijds, me op het aanrecht gooit en we wild tussen de vaat de liefde bedrijven. Maar hij zwijgt en slikt. Hij ademt in, kijkt me aan, doet zijn mond open om iets te zeggen, en doet zijn mond weer dicht. We kijken elkaar aan.

Hij begint een ingewikkeld verhaal. Dat het onwaarschijnlijk is dat we elkaar hebben ontmoet. Dat we zo bijzonder zijn. Dat hij het fijn vindt om bij me te zijn, dat hij iedere keer als hij naar me kijkt denkt dat ik het mooiste gezicht heb dat hij ooit heeft gezien. Dat er een vonk is, een spark. Dat hij alsmaar aan me heeft moeten denken. Dat we zo veel lol hebben samen. Maar ik hoor alleen maar wat hij niet zegt en hij weet heel goed wat hij niet zegt. Hij zegt niet: ik ook op jou.

Nu zwijg ik. Hij pakt mijn hand en neemt me mee naar de slaapkamer, we gaan even op bed liggen. Langzaam gebeurt toch wat ik niet wil; ik voel een grote snik en een dikke traan. Hij draait me op mijn zij en komt achter me liggen, dicht tegen me aan. Houdt me vast, houdt me heel stevig vast. Zijn vingers verstrengeld door de mijne en ik huil. Hij zoent mijn nek, houdt me nog steviger vast en fluistert in mijn oor: niet huilen Spijk, toe, niet huilen.

http://www.youtube.com/watch?v=aL8NGnvkpLE
Ben er stil van Spijker. Wat een mooi verhaal. En ik zweer het je (ik ben een watje) ik huil keurig met je mee op het moment dat jij huilt. Jij kunt echt schrijven! En wat zijn jij en Bassist intens.........

En nu? Het vervolg? Morgen??
Ja we zijn intens. Daarom was het na 4 maanden en 6000 km (6203 om exact te zijn) ook nog niet weg.

Ik zal wel even wachten met de rest tot morgen want er komt nog een droevig stukje

Intens vind ik een mooi woord.
Ik ben echt zó benieuwd wat jullie nou hebben afgesproken over het 'wat nu?'. Je motto en de belofte van nog een droevig stukje stemmen me niet hoopvol, maar Bassist hier in april (toch?) en jij bezig met een visum zegt het tegenovergestelde.

Al met al nog steeds onzekerheid? Of moet ik gewoon wachten op de rest van je relaas?
quote:Lunax schreef op 09 maart 2010 @ 17:42:

Oeh Spijker..... nou zit je gewoon te spoileren voor je eigen verhaal!

Ja, nee, nou geen spoilers meer hoor

Het is ook gewoon niet zo zwart-wit zoals je me nu vraagt, het wat nu.

Oh, dat motto had ik al voordat ik naar hem toeging. Is uit een liedje dat hij me toestuurde. Ja, het past wel bij ons. En ik denk in muziek soms en hij ook.
http://www.youtube.com/watch?v=lVmVLOL2LnA

Hier komt mn motto vandaan.
Straks in je boek zeker ook de bijbehorende liedjes vermelden! Paolo Nutini paste PRIMA bij het eind van je laatste 'hoofdstuk'... Goed gedaan. En thanx :-)
quote:Spijker schreef op 09 maart 2010 @ 19:45:

Vrolijkie, het is niet het werk van het invullen... Het is de guts verzamelen om die stap te nemen.Dat snapte ik Spijker... ik bedoelde ook eigenlijk net als de rest: DOEN!
Over dat intense he... (want dit is niet alleen een verhalentopic alsjeblieft, goed advies altijd welkom enzo) Dat intense is tegelijkertijd heerlijk en een beetje eng. Want ergens is dat echt wel een van de dingen die we zo leuk aan elkaar vinden.

Maar ik denk ook: ja natuurlijk is het intens. Daar kan je donder op zeggen als je elkaar in een half jaar maar 4x ziet, als je weet dat je maar 5 dagen hebt. Natuurlijk is een telefoongesprek intens als het maar een keer per week lukt om allebei tegelijkertijd tijd te maken om echt even te bellen. Alles is intens als het het in dit drukvat gooit, ja toch? Moet je nagaan als het nu al saai of oppervlakkig zou zijn.

Dus ik hoop dat wij intens zijn, dat het niet de situatie is die het intens maakt.

Maar ja, dat kan ik waarschijnlijk ook alleen maar weten door het te laten gebeuren.
Ik heb overigens steeds de klm-banner boven dit topic. Én bedankt he, vivaforum. Ik weet dat klm rechtstreeks naar hem toe vliegt, maakt het smachten niet makkelijker hoor die banner.
De adviezen komen vast als we de ontknoping hebben gelezen

En wat ik ervan gelezen heb waren jullie ook al intens toen het nog een gewone fling was. Een vluchtige ontmoeting in een verre stad. Dus als je het nu wilt overanalyseren... denk daar dan even aan terug.

Weltrusten
Bij mij gaat de banner over discreet vreemdgaan.... Geloof dat ik liever de KLM heb.
Ik ben niet discreet en ik ga niet vreemd, dus doe me dan inderdaad maar klm
Spijker, ik vind je dapper. Daar wilde ik maar eens even mee beginnen. t Viel me ook al op in een topic over acteeropleidingen, dat jij dingen onder ogen durft te zien waar veel mensen een jaar of 10 over doen, om die dingen onder ogen te dúrven zien. En dat doe je hier ook weer, met je post over de intensiteit.

Ja, natuurlijk wordt alles intenser als het zo moeilijk en onpraktisch is en in zo'n korte tijd moet. Hell, ik denk zelfs dat het romantischer voelt omdat jullie in het Engels communiceren, lijkt het nóg meer op een film Maar het feit dat jullie in de periode dat het echt over leek niet minder zijn gaan smachten, zegt toch wel een hoop denk ik. Misschien wordt het intensER en romantischER van de omstandigheden, maar je kunt jezelf niet wijsmaken dat dat uit niks ontstaan is. En ik ben bang dat je sowieso moet gaan uitvinden wat het nou precies is, mits hij daar ook echt voor in is, anders wordt dit typisch zo'n 'wat als'-ding dat op elk keerpunt in je leven terug blijft komen, lijkt me. Maar dat weet je zelf ook allemaal wel

Zet m op Spijker, ik kan me levendig voorstellen dat t allemaal doodeng is. Maar met die moed en nuchterheid van jou kom je er wel.
Zucht...ik huil mee spijk...
Wat lief Moosey, dank je wel!
Gewoon uit nieuwsgierigheid... willen alle meelezers zich eens melden?
*meldt*

Je schrijft prachtig trouwens Spijker!!! En ik duim voor 'n heul happy end!
Iets anders
joehoe.....meelezer meldt zich!

Tis zo'n leuk topic spijk!
meldt
...present...
.
yep....here....
Al langer meegelezen, pas sinds kort een profiel... maar... present hoor
Ja! ik lees zeker mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven