Verjaardagen
vrijdag 24 augustus 2018 om 19:33
Ik doe uitnodigingen de deur uit aan familie om te laten weten dat wij op 13 oktober verjaardag vieren van zoon (word 1).
Mijn zus reageert per app dat ze dan niet kan want die dag willen ze verjaardag van haar man oftewel mijn zwager vieren.
Ik werd daar een beetje verdrietig van en heb toen gevraagd of ze dan maar op 13 oktober in de ochtend willen komen maar daar geen reactie op gehad. Tegen moeder heb ik gezegd dat ze ook die ochtend kan komen want dan hoeft ze zich niet op te delen.
Ter info:
Zoon is 13-10 jarig en vieren t ook op die dag
Zwager is 12-10 jarig en viert t dus een dag later.
Relatie tussen mij en zus niet niet geweldig en familie is disfunctioneel in all opzichten.
(Ik heb dit net ook in een ander topic gemeld maar ik wilde er toch iets meer meningen over horen)
Mijn zus reageert per app dat ze dan niet kan want die dag willen ze verjaardag van haar man oftewel mijn zwager vieren.
Ik werd daar een beetje verdrietig van en heb toen gevraagd of ze dan maar op 13 oktober in de ochtend willen komen maar daar geen reactie op gehad. Tegen moeder heb ik gezegd dat ze ook die ochtend kan komen want dan hoeft ze zich niet op te delen.
Ter info:
Zoon is 13-10 jarig en vieren t ook op die dag
Zwager is 12-10 jarig en viert t dus een dag later.
Relatie tussen mij en zus niet niet geweldig en familie is disfunctioneel in all opzichten.
(Ik heb dit net ook in een ander topic gemeld maar ik wilde er toch iets meer meningen over horen)
vrijdag 31 augustus 2018 om 08:58
Loslaten ben ik mee bezig.MonicaG schreef: ↑31-08-2018 08:54Ik begin zus meer en meer te snappen TO, jij vindt dat je soepel bent doordat je haar voorstelt dat ze bij gods gratie in de voormiddag mag komen terwijl ze die dag zelf een verjaardag heeft.
Daar zou ik ook ontwijkend op antwoorden, want het lijkt mij dat er voor jou maar 1 juist antwoord is van je zus en dat is dat ze effectief komt op die dag.
Dat zus jou haar therapie probeert op te dringen is natuurlijk niet leuk, maar heb je het ooit al echt overwogen of gooi je automatisch je kont tegen de krib van zodra ze erover begint?
Misschien ziet zus iets wat jij niet ziet?
En voor het overige: laat het inderdaad los, hoe moeilijk ook, je gaat niet de zus krijgen die jij wil, en zeker niet op deze manier.
Verder volledig eens met Redbulletje en Lucifer.
Wat betreft de therapie:
- Ze volgt nu een opleiding tot therapeut;
- Ze wil mij als haar eerste patient want ze kan me goed behandelen;
- Ik kan haar niet wijsmaken dat dat niet echt professioneel is, familie die elkaar gaat lopen behandelen;
- Natuurlijk ziet ze wat, elk normaaldenkens mens ziet dat aan mij;
- Ik vind dat het alleen aan mij is hoe ik daar mee omga. Dat hoeft ze niet al 20 jaar op te dringen;
- Ik heb een vrij kritische vrouw dus als ik zo zou aanmodderen dan zou ik dat echt wel horen.
vrijdag 31 augustus 2018 om 08:59
Nou, precies. Daar gaat je enige rustmoment.Lucifer2018 schreef: ↑31-08-2018 08:41
2 verjaardagen op 1 dag is voor mij de hel, laat staan als er eentje bij mij thuis zou plaatsvinden. Ik zou ook de dag zelf kijken of ik dat red.
En misschien heeft ze wel voorbereidingstijd nodig voor de verjaardag bij haar thuis?
vrijdag 31 augustus 2018 om 09:00
Ze is dus niet geschikt voor dat beroep, want je behandelt geen familie/naasten.- Ze volgt nu een opleiding tot therapeut;
- Ze wil mij als haar eerste patient want ze kan me goed behandelen;
Ik zou dit contact gewoon stopzetten. Je haalt beiden het slechtste in elkaar naar boven en alleen maar omdat jullie toevallig dezelfde ouders hebben.
vrijdag 31 augustus 2018 om 09:01
Volgende is bedoeld als een open vraag:
Maar als zij een verjaardag voorbereid die om 15.00 begint dan kan je in de ochtend toch wel een uurtje langskomen? Of maak ik ergens een denkfout?
vrijdag 31 augustus 2018 om 09:01
Precies.Westerpaviljoen schreef: ↑31-08-2018 08:55Ik ben helemaal niet moeilijk! Het ligt altijd per definitie aan de andere partij![]()
Maar je hebt een punt ik kom in deze waarschijnlijk ook op een bepaalde manier over.
En al snap ik je verdriet over dit, want 1e verjaardag enzo...... Je bent wel echt aan het drammen.
Als je echt nog een soort van band wil ondanks hoe het nu gaat, zou ik voorstellen/aangeven dat je niet zo wilde drammen en dat ze een andere dag ook welkom is.
En dan zou ik het er eens goed over hebben. Je kan alvast afspreken dat jullie eerst elkaar bellen voor die verjaardagen om samen af te spreken wie wat waar.
vrijdag 31 augustus 2018 om 09:03
Ow, en je moet je inderdaad niet als patient laten behandelen. Kan je dat ook meteen duidelijk maken.
Loopt het op niks af dan zou ik gewoon echt loslaten. En dus niet gaan zeuren over verjaardagen en contact afdwingen. Misschien juist wel prettig als ze niet komen in de toekomst. Hou je het bij beleeft contact bij anderen.
Loopt het op niks af dan zou ik gewoon echt loslaten. En dus niet gaan zeuren over verjaardagen en contact afdwingen. Misschien juist wel prettig als ze niet komen in de toekomst. Hou je het bij beleeft contact bij anderen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 31-08-2018 09:04
52.69% gewijzigd
vrijdag 31 augustus 2018 om 09:03
Ik heb al voorgesteld om verjaardagen voortaan op elkaar af te stemmen.Lucifer2018 schreef: ↑31-08-2018 09:01Precies.![]()
En al snap ik je verdriet over dit, want 1e verjaardag enzo...... Je bent wel echt aan het drammen.
Als je echt nog een soort van band wil ondanks hoe het nu gaat, zou ik voorstellen/aangeven dat je niet zo wilde drammen en dat ze een andere dag ook welkom is.
En dan zou ik het er eens goed over hebben. Je kan alvast afspreken dat jullie eerst elkaar bellen voor die verjaardagen om samen af te spreken wie wat waar.
En point taken: ik vind het heel lastig om niet als een verongelijkt kind te reageren en gewoon te zeggen: nou sterf dan maar als je niet wil komen kut*****. Dus daar ligt nog wel een puntje voor me ja.
vrijdag 31 augustus 2018 om 09:05
Ja. Dat zou voor mij teveel drukte op 1 dag zijn. Zeker aangezien de verjaardag van haar man thuis is en ze s ochtends ongetwijfeld druk zijn met voorbereidingen.Westerpaviljoen schreef: ↑31-08-2018 09:01Volgende is bedoeld als een open vraag:
Maar als zij een verjaardag voorbereid die om 15.00 begint dan kan je in de ochtend toch wel een uurtje langskomen? Of maak ik ergens een denkfout?
vrijdag 31 augustus 2018 om 09:07
Dat zou ik persoonlijk niet zien zitten. Om dan eerst ook nog naar een andere verjaardag te moeten.Westerpaviljoen schreef: ↑31-08-2018 09:01Volgende is bedoeld als een open vraag:
Maar ik snap dat hele gedoe omtrent verjaardagen niet zo.
Soms heb ik het idee dat hoe minder goed de onderlinge band is hoe meer een verjaardag wordt gebruikt als pushmiddel.
vrijdag 31 augustus 2018 om 09:11
Hmm...zeg van 9 tot 10 weg voor boodschappen doen, van 10 tot 10.30 boodschappen opruimen en jezelf verjaardagsproof maken (indien nodig), van 11:00 tot 12:00 bij jou ('ohh ga je NU al weer weg?'), 12:30 lunchen, 13:00 opruimen en hapjes voorbereiden.... ik vind het best krap en weinig oplaadtijd.Westerpaviljoen schreef: ↑31-08-2018 09:01Volgende is bedoeld als een open vraag:
Dat is met een aantal aannames. Wanneer ze boodschappen doet, dat ze niet uitslaapt, dat ze niet het hele huis nog wil poetsen, dat er niemand in hun huis andere verplichtingen heeft op de zaterdagochtend.... het zou ook kunnen dat ze vanaf 7 uur 's morgens tot 15:00 op de bank tv zit te kijken
vrijdag 31 augustus 2018 om 09:16
Als het dan toch niet zoveel moeite is dat zus 's ochtends langskomt op een dag waarop ze zelf een feestje geeft, dan kan jij toch evengoed 's ochtends met de kleine naar zus gaan?
Of heb je dan wel wat anders aan je hoofd en te veel te doen?
Denk dat je mijn punt wel snapt.
Wat betreft zus die haar opleiding wil uittesten op jou vind ik dat je groot gelijk hebt je daar niet toe te lenen.
Sowieso ben ik geen voorstander van 'zakelijk' contact te hebben met mensen die je privé kent, en in deze vind ik dat helemaal geen goed idee.
Snap trouwens niet dat zus dat niet vanuit haar opleiding meekrijgt, kan me niet voorstellen dat ze geen stuk deontologie krijgt?
Als ze daarover begint kan je dat vriendelijk afkappen: 'fijn dat je zo met me begaan bent zus, maar ik krijg hulp van mensen die niet emotioneel betrokken zijn en daar voel ik me goed bij' en desnoods 1000 keer herhalen.
Niet verder uitleggen want dan voelt ze zich waarschijnlijk binnen no time persoonlijk afgewezen, maar gewoon bij jezelf houden.
Wat betreft zus die haar opleiding wil uittesten op jou vind ik dat je groot gelijk hebt je daar niet toe te lenen.
Sowieso ben ik geen voorstander van 'zakelijk' contact te hebben met mensen die je privé kent, en in deze vind ik dat helemaal geen goed idee.
Snap trouwens niet dat zus dat niet vanuit haar opleiding meekrijgt, kan me niet voorstellen dat ze geen stuk deontologie krijgt?
Als ze daarover begint kan je dat vriendelijk afkappen: 'fijn dat je zo met me begaan bent zus, maar ik krijg hulp van mensen die niet emotioneel betrokken zijn en daar voel ik me goed bij' en desnoods 1000 keer herhalen.
Niet verder uitleggen want dan voelt ze zich waarschijnlijk binnen no time persoonlijk afgewezen, maar gewoon bij jezelf houden.
vrijdag 31 augustus 2018 om 09:23
Ik vier mijn verjaardag vanaf 14 uur. Daarvoor is het echt een gestres. Het is zondag dus ik ga niet voor 09.30 uur op, ontbijten, opruimen, stofzuigen, kopjes en gebaksspullen klaarzetten. Dus nee, daar zou ik echt geen uurtje visite (wat nooit een uurtje is) in kunnen passen.Westerpaviljoen schreef: ↑31-08-2018 09:01Volgende is bedoeld als een open vraag:
vrijdag 31 augustus 2018 om 09:37
Ik zou bij haar langs kunnen gaan ja maar dan mag zij dat ook voorstellen, ik probeer ook mee te denken door in de ochtend bij mij voor te stellen (als snap ik van sommige commentaren dat dat niet handig is ik zou dat wel kunnen handelen).MonicaG schreef: ↑31-08-2018 09:16Als het dan toch niet zoveel moeite is dat zus 's ochtends langskomt op een dag waarop ze zelf een feestje geeft, dan kan jij toch evengoed 's ochtends met de kleine naar zus gaan?
vrijdag 31 augustus 2018 om 09:42
Westerpaviljoen schreef: ↑31-08-2018 08:30In mijn optiek probeer ik haar tegemoet te komen om de ochtend voor te stellen
Lange adem? Als ik een makkelijke gesloten vraag stel kan je gewoon even antwoorden lijkt me
Relatie met zus: relatie is al jaren gespannen.
Wij delen dezelfde niet fijne jeugd. Zus heeft een bepaalde therapie gekozen om daarmee om te gaan, doet ze al 20 jaar. Die therapie MOET ik van haar ook volgen want dan kom ik van alles los.
Ik vind het niet zo fijn als ik een bepaalde therapie MOET volgen. Ik kies liever mijn eigen pad. Ik respecteer wat zij doet zou fijn zijn als dat vice versa ook zo is. Dat laatste is dus niet het geval.
Ik heb aan zus voorgesteld om met een psycholoog (of iets dergelijks) eens een gesprek met zijn 2en aan te knopen om wat beter naar elkaar te kunnen luisteren maar daar heeft ze geen zin in (we moeten individueel therapie volgen en hoeveel gaat dat wel niet kosten en dat levert toch niks op etc etc etc).
Conclusie: ik moet ook die relatie gaan loslaten denk ik als zij niet wil en daar ben ik mee bezig en daar is dit topic een onderdeel van.
Niet meer vragen aan haar. Je maakt jezelf gek zo.
vrijdag 31 augustus 2018 om 09:43
Westerpaviljoen schreef: ↑31-08-2018 09:01Volgende is bedoeld als een open vraag:
Nee hoor, over het algemeen zou dat moeten kunnen, zeker gezien de 10 km afstand. Maar je schrijft ook dat ze altijd stress heeft van de verjaardag van haar man.
vrijdag 31 augustus 2018 om 09:46
Ik zou het echt proberen los te laten hoe moeilijk dat ook is. Ik heb echt van alles meegemaakt met de verjaardagen van mijn kinderen. Laatst moment afzeggen tot niet eens afzeggen en niks laten horen. Het is echt triest vaak. En heb me er ook heel vaak boos en verdrietig om gevoeld. Daarom probeer ik het vanaf nu ook maar andere, even kijken hoe dat gaat worden. Je hebt geen invloed op anderen, en dat is gewoon ook hele kl*te.. Succes! En heel veel plezier alvast met de verjaardag, tijd gaat veel te snel, geniet van de mooie en positieve dingen!
vrijdag 31 augustus 2018 om 10:19
Ik zou dat niet kunnen, ik ben druk met boodschappen, opruimen, dingen klaar zetten, nog wat hapjes maken die vers moeten zijn, omkleden ed. Een uurtje bij jou kost me minimaal 1,5 uur. Eerder 2 uur want je gaat ook nooit stipt na een uurtje weg, dat uurtje langs gaan duurt hier toch eigenlijk altijd minstens 2 uur.Westerpaviljoen schreef: ↑31-08-2018 09:01Volgende is bedoeld als een open vraag:
Daarnaast heeft ze in haar eerste reactie al voorgesteld om een andere dag af te spreken toch? (Tenminste ik dacht dat je dat ergens geschreven had) Waarom wil je het zo graag persé die dag? Wat is er mis met een week later nog een gebakje eten met hun, rustig de tijd hebben voor elkaar.
Ik vind je idd behoorlijk reageren als een verongelijkt kind. Bekijk het eems vam de andere kant. Jij geeft door wanneer je de verjaardag viert en zij bedenken dat dat voor hun niet kan omdat het voor hun het handigste is om dan zelf de verjaardag ook te vieren. Dat geven ze door en stellen voor dan een andere dag af te spreken. Jij blijft vervolgens maar vragen of ze die ochtend kunnen komen, ze voelen zich bezwaard om nee te zeggen maar zijn normaal altijd druk en gestresst de ochtend voor een feest. Ze zegt maar dat ze het aan kijken en nog laten weten, zo kunnen ze namelijk afzeggen als het niet lukt en komen ze je wel tegemoet als ze het rond krijgen. Ik kan me zo voorstellen dat zij het niet fijn vinden hoe jij hamert op de verjaardag bij jullie die persé die dag moet en ze persé bij moeten zijn ergens die dag.
Laat het toch gaan dat ze er die dag niet zijn, spreek een week later af en overleg de volgende jaren wie, wat, wanneer.
vrijdag 31 augustus 2018 om 10:35
Maar waarom wil je iemand met wie de band niet goed is ook nog met n kinderverjaardag opzadelen? Als je contact wil houden hou het dan bij jullie twee ipv de rest van de gezinnen er ook nog bij te betrekken.Westerpaviljoen schreef: ↑31-08-2018 09:37Ik zou bij haar langs kunnen gaan ja maar dan mag zij dat ook voorstellen, ik probeer ook mee te denken door in de ochtend bij mij voor te stellen (als snap ik van sommige commentaren dat dat niet handig is ik zou dat wel kunnen handelen).
vrijdag 31 augustus 2018 om 11:02
Persoonlijk had ik geen 3e keer gevraagd of zus kwam. Geen reactie had al voldoende reden geweest om te weten dat ze niet zou komen.
Dat je moeder naar zwagers verjaardag gaat en niet komt voor kleinzoon zijn 1e verjaardag....... het kan allerlei redenen hebben, maar vaak gaat het principe 'wie het eerst komt, het eerst maalt' op. Dan maken mensen gewoon keuzes en ook al is het familie, dan moet je dit accepteren ook al is het niet leuk en doet het pijn.
Je stelt dat je zus dan maar in de ochtend komt............. kan wel een avondmens zijn die in de ochtend moeilijk op kan staan en het lang duurt voor ze wakker is, kan in de ochtend ook andere verplichtingen hebben waar jij niets vanaf weet, kan in de ochtend al visite hebben (man zijn familie, vrienden)......... om maar wat te noemen.
Je wilt graag dat je moeder komt.......... maar als zij al naar schoonzoon en je zus gaat........... kan zijn dat dit al genoeg van haar vraagt én nog een verjaardag op dezelfde dag teveel van het goede is?
Vier de verjaardag van je zoontje met degenen die jullie genegen zijn en graag op die dag komen. Je zult nog vaak genoeg meemaken dat e.e.a. samenvalt waardoor mensen afzeggen. Je kunt niet iedereen tegemoet komen, ook niet met verjaardagen. Volg hierin je eigen gevoel en doe wat goed is voor jouw gezin.
Off-topic: een familielid als therapeut is absoluut not done. Bespreek dit eens met je eigen behandelaar om hier goed mee om te gaan ter bescherming van jezelf.
Dat je moeder naar zwagers verjaardag gaat en niet komt voor kleinzoon zijn 1e verjaardag....... het kan allerlei redenen hebben, maar vaak gaat het principe 'wie het eerst komt, het eerst maalt' op. Dan maken mensen gewoon keuzes en ook al is het familie, dan moet je dit accepteren ook al is het niet leuk en doet het pijn.
Je stelt dat je zus dan maar in de ochtend komt............. kan wel een avondmens zijn die in de ochtend moeilijk op kan staan en het lang duurt voor ze wakker is, kan in de ochtend ook andere verplichtingen hebben waar jij niets vanaf weet, kan in de ochtend al visite hebben (man zijn familie, vrienden)......... om maar wat te noemen.
Je wilt graag dat je moeder komt.......... maar als zij al naar schoonzoon en je zus gaat........... kan zijn dat dit al genoeg van haar vraagt én nog een verjaardag op dezelfde dag teveel van het goede is?
Vier de verjaardag van je zoontje met degenen die jullie genegen zijn en graag op die dag komen. Je zult nog vaak genoeg meemaken dat e.e.a. samenvalt waardoor mensen afzeggen. Je kunt niet iedereen tegemoet komen, ook niet met verjaardagen. Volg hierin je eigen gevoel en doe wat goed is voor jouw gezin.
Off-topic: een familielid als therapeut is absoluut not done. Bespreek dit eens met je eigen behandelaar om hier goed mee om te gaan ter bescherming van jezelf.
vrijdag 31 augustus 2018 om 11:35
Vervelend TO! Het gaat er natuurlijk om dat je gewoon wat meer inlevingsvermogen had verwacht. Dat ze iets had gezegd in de trant van: wat jammer dat ik de eerste verjaardag van jullie kleine uk moet missen. Ik snap dat je het belangrijk vind dat ik kom, maar helaas lukt dat niet. Zal ik een andere keer langskomen voor een kadootje voor de kleine?Westerpaviljoen schreef: ↑31-08-2018 08:05Ik stel zelf voor om in de ochtend te komen om haar tegemoet te komen en het een beetje rustig te houden.
Daar gaat zij vervolgens 1 week lang niet op antwoorden. Na 3 keer gevraagd te hebben: kom je in de ochtend antwoordt zij: daar kom ik nog op terug.
Tja dan ben ik er wel een beetje klaar mee.
Gewoon een aardig woord richting haar neefje/nichtje.
Nu komt ze ongeïnteresseerd over, alsof het haar niks kan schelen. Terwijl ze weet dat het voor jullie belangrijk is.
Ik zou stoppen mee aan haar te trekken. Alleen zeggen dat je het jammer vind dat ze niet kan en het daarbij laten.
Accepteren, hoe moeilijk ook, dat jullie elkaar niet goed begrijpen en geen goede band hebben.
vrijdag 31 augustus 2018 om 11:44
Natuurlijk kan dat, maar dat wil ze niet (tot nu toe) . Daarom ( zegt zij niet maar is mijn idee) wordt de verjaardag van zwager ook op die dag gevierd: hoeft zij niet naar de eerste verjaardag van je zoon en denkt ze ( zegt ze niet maar is mijn idee) dat jij niet op zwagers verjaardag komt.Westerpaviljoen schreef: ↑31-08-2018 09:01Volgende is bedoeld als een open vraag:
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
vrijdag 31 augustus 2018 om 12:27
appelientjex schreef: ↑31-08-2018 11:35Vervelend TO! Het gaat er natuurlijk om dat je gewoon wat meer inlevingsvermogen had verwacht. Dat ze iets had gezegd in de trant van: wat jammer dat ik de eerste verjaardag van jullie kleine uk moet missen. Ik snap dat je het belangrijk vind dat ik kom, maar helaas lukt dat niet. Zal ik een andere keer langskomen voor een kadootje voor de kleine?
Gewoon een aardig woord richting haar neefje/nichtje.
Nu komt ze ongeïnteresseerd over, alsof het haar niks kan schelen. Terwijl ze weet dat het voor jullie belangrijk is.
Ik zou stoppen mee aan haar te trekken. Alleen zeggen dat je het jammer vind dat ze niet kan en het daarbij laten.
Accepteren, hoe moeilijk ook, dat jullie elkaar niet goed begrijpen en geen goede band hebben.
Zoals ik TO hier lees zou ik zus haar plaats niet zo reageren zoals jij voorstelt, ik zou denken dat TO dan toch gaat blijven pushen.
Dan is een ontwijkend antwoord misschien niet zo leuk, maar een goede verstaander heeft maar een half woord nodig, zeker hun historiek indachtig.
Stoppen met trekken zou ik ook doen (en heb ik ook gedaan, ik weet dat dat moeilijker is dan het lijkt).
vrijdag 31 augustus 2018 om 12:31
Westerpaviljoen schreef: ↑31-08-2018 09:37Ik zou bij haar langs kunnen gaan ja maar dan mag zij dat ook voorstellen, ik probeer ook mee te denken door in de ochtend bij mij voor te stellen (als snap ik van sommige commentaren dat dat niet handig is ik zou dat wel kunnen handelen).
Ik denk dat je heel hard in de principes zit: 'ik heb het al gevraagd, nu mag zij het vragen' en je klinkt alsof jouw zienswijze ook per definitie die van je zus moet zijn.
Wat dat betreft zie ik wel herkenning tussen jouw gedrag en je zus haar gedram over de therapie
Stel jezelf de vraag of je gelijk wil krijgen of vooruit wil komen in de relatie met je zus.
Misschien is 'toegeven' door haar zelf te vragen of jij bij haar mag langskomen nu even je trots inslikken maar als zij daar positief op reageert dan heb je haar wel gezien op die voor jou zo belangrijke dag.
Weeg tegen elkaar af wat voor jou het meest waardevolle is.
vrijdag 31 augustus 2018 om 12:31