Verjaardagen
vrijdag 24 augustus 2018 om 19:33
Ik doe uitnodigingen de deur uit aan familie om te laten weten dat wij op 13 oktober verjaardag vieren van zoon (word 1).
Mijn zus reageert per app dat ze dan niet kan want die dag willen ze verjaardag van haar man oftewel mijn zwager vieren.
Ik werd daar een beetje verdrietig van en heb toen gevraagd of ze dan maar op 13 oktober in de ochtend willen komen maar daar geen reactie op gehad. Tegen moeder heb ik gezegd dat ze ook die ochtend kan komen want dan hoeft ze zich niet op te delen.
Ter info:
Zoon is 13-10 jarig en vieren t ook op die dag
Zwager is 12-10 jarig en viert t dus een dag later.
Relatie tussen mij en zus niet niet geweldig en familie is disfunctioneel in all opzichten.
(Ik heb dit net ook in een ander topic gemeld maar ik wilde er toch iets meer meningen over horen)
Mijn zus reageert per app dat ze dan niet kan want die dag willen ze verjaardag van haar man oftewel mijn zwager vieren.
Ik werd daar een beetje verdrietig van en heb toen gevraagd of ze dan maar op 13 oktober in de ochtend willen komen maar daar geen reactie op gehad. Tegen moeder heb ik gezegd dat ze ook die ochtend kan komen want dan hoeft ze zich niet op te delen.
Ter info:
Zoon is 13-10 jarig en vieren t ook op die dag
Zwager is 12-10 jarig en viert t dus een dag later.
Relatie tussen mij en zus niet niet geweldig en familie is disfunctioneel in all opzichten.
(Ik heb dit net ook in een ander topic gemeld maar ik wilde er toch iets meer meningen over horen)
zaterdag 25 augustus 2018 om 08:53
blijfgewoonbianca schreef: ↑25-08-2018 00:39Vind je dat echt gek?
Een slechte band met een schoonkind leidt tot een mindere band met je eigen kind.
Het werkt dan nog steeds beide kanten op. Dat verandert niet.
De band tussen mijn ex en moeder was ook slecht en heeft er nooit voor gezorgd dat mijn moeder en ik een slechtere band kregen. Dus dat is niet waar. Het zou kunnen leiden tot...
En dat de beste man mijn ex is staat helemaal los van mijn moeder of hun slechte band haha.
zaterdag 25 augustus 2018 om 08:56
appelientjex schreef: ↑25-08-2018 08:51Ik zou voor kleinkind kiezen. Pech gehad als schoonzoon zich beledigd zou voelen. Daar kan ik dan ook niks aan doen, is zijn probleem.
Zoals Bianca het schetste was het dat je echt iemand tekort deed. Dan zou ik niet gaan.
In de situatie van TO? Ik zou zeker naar mijn kleinkind gaan. Sterker nog ik zou mijn dochter en schoonzoon zeggen dat ze infantiel bezig zijn en vanaf nu toch echt rekening moeten houden met dit kindje. Maar goed ik bemoei dan ook overal mee. Ik zal mijn kinderen vast voorbereiden.
zaterdag 25 augustus 2018 om 09:01
Kijk, dat vind ik nou een normale reactie.Vixxen schreef: ↑25-08-2018 02:04Ik als normale tante uit een normale familie ben niet naar de eerste verjaardag van het kind van mijn zus geweest. Mijn zus en ik hebben een goede band, maar ik had al wat anders gepland die dag. Het kind krijgt er toch niets van mee en het is vooral een bijzondere dag voor de ouders. Ik vind dat er nogal een drama van wordt gemaakt zeg. Zeker omdat TO al zegt geen goede band met de zus te hebben. Daarnaast vind ik het bizar dat er nu al verjaardagen in oktober worden gepland terwijl het augustus (!) is.
zaterdag 25 augustus 2018 om 09:36
Ja tuurlijk. Het was een verwijzing naar een eerdere reactie van Simbalabimba met 5x het woord ‘normaal’ erin.
zaterdag 25 augustus 2018 om 10:08
Dit ja. Al die onnozele verwachtingen om overal op te komen draven. En dan ook nog bij familieleden die niets met elkaar hebben! Als je al geen band met elkaar hebt dan ga je toch zeker niet de kinderverjaardagen (of zwagerverjaardagen) aflopen. Dus beide gelegenheden kunnen prima op dezelfde dag bestaan. En volgend jaar is die baby op zondag jarig terwijl de zwager zijn partijtje vast altijd op zaterdagen houdt.
zaterdag 25 augustus 2018 om 10:15
Kan zij ook niet tegen kleine kinderen? Vind dat dan zieliger voor haar dat haar familieleven doordrenkt is met kleine kinderen die overal aanwezig zijn.lemoos2 schreef: ↑25-08-2018 00:31Mijn zoon wist van 1 iemand niet eens dat het een tante van hem is. Dat vindt zij nu vervelend (of ongemanierd). Ik vind het logisch. Ze is nog niet op één verjaardag van hem geweest in zijn 7-jarig bestaan, heeft nooit naar hem omgekeken op familiefeesten. Dat vond ik toen ook hartbrekend om te zien, zo’n peuter die een tekening maakt voor alle tantes en zij deed net alsof ze druk in gesprek was om het vervolgens in de papierbak te mieteren. Voor zoon is dat inmiddels een soort van vage buurvrouw van opa en oma. Zoon heeft twee tantes die wel graag tante zijn en soms een aspirant-tante (mijn broertje heeft nog niet de ware gevonden) op zijn verjaardag. Hij weet inmiddels dat het een tante is maar hij verrekt het om haar tante te noemen en blijft volhouden dat hij maar twee tantes heeft. En van mij hoeft hij haar ook geen tante te noemen want in principe heeft hij ook maar twee tantes. En drie ooms. Die vierde, die is het op papier maar die wordt hardnekkig ‘papa’s broertje’ genoemd. Meer is het ook niet.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 25-08-2018 10:50
0.20% gewijzigd
zaterdag 25 augustus 2018 om 10:49
appelientjex schreef: ↑25-08-2018 08:50Dat is zo.
Aan de andere kant: je gaat toch voor je broer/zus naar zo’n eerste verjaardag en niet voor het kind. Het is idd voor HEN heel bijzonder en dat is dus precies de reden dat ik naar de eerste verjaardag ga van kinderen van goede vriendinnen of van mijn (schoon)zus. Dat doe je voor de ouders.
Mijn zus en zwager zijn daar eigenlijk ook vrij nuchter in. De meeste mensen in mijn omgeving nu ik erover na denk. Die liggen er echt niet wakker van als ik toevallig niet op een eerste verjaardag kom.
Ik snap dat het voor ouders belangrijk is, maar sommigen reageren hier alsof het kind heilig is.
zaterdag 25 augustus 2018 om 11:41
Jouw mijlpaal (jullie mijlpaal als gezin), de eerste keer een verjaardag van je kind, is niet de mijlpaal van of voor een ander.
Natuurlijk wil je graag dat anderen dat met jou, met jullie, meebeleven.
Een afstandelijke reactie (een nee via app) geeft waarschijnlijk weer dat het contact ook afstandelijk is. Dat afstandelijke contact kun je hebben geaccepteerd en toch kan het dan zeer doen, als je daarmee wordt geconfronteeerd op een moment als dit. Zeker als je wel betrokkenheid voelt van de kant van de familie van je partner. Daar mag je je best rot over voelen. Dat is je gevoel.
Probeer het in praktische zin niet groter te maken dan het is: mensen kunnen zo vaak niet op een verjaardag komen. Ze komen dan op een ander moment, of niet. Bedenk of jij komen op een ander moment net zo waardevol kunt vinden in plaats van teleurgesteld te zijn over wat niet lukt. Dan maak je het jezelf een stuk makkelijker. En sommige mensen zullen er niet zijn.
Volgende keer kun je proberen te overleggen en je aanpassen, en wellicht kan je zus dan alsnog niet. Vier wat er te vieren valt met de mensen die dat leuk vinden om dat met jullie te doen. Dat is wat belangrijk is. Laat je gevoel over gemis niet overheersen.
Een afstandelijke reactie (een nee via app) geeft waarschijnlijk weer dat het contact ook afstandelijk is. Dat afstandelijke contact kun je hebben geaccepteerd en toch kan het dan zeer doen, als je daarmee wordt geconfronteeerd op een moment als dit. Zeker als je wel betrokkenheid voelt van de kant van de familie van je partner. Daar mag je je best rot over voelen. Dat is je gevoel.
Probeer het in praktische zin niet groter te maken dan het is: mensen kunnen zo vaak niet op een verjaardag komen. Ze komen dan op een ander moment, of niet. Bedenk of jij komen op een ander moment net zo waardevol kunt vinden in plaats van teleurgesteld te zijn over wat niet lukt. Dan maak je het jezelf een stuk makkelijker. En sommige mensen zullen er niet zijn.
Volgende keer kun je proberen te overleggen en je aanpassen, en wellicht kan je zus dan alsnog niet. Vier wat er te vieren valt met de mensen die dat leuk vinden om dat met jullie te doen. Dat is wat belangrijk is. Laat je gevoel over gemis niet overheersen.
zaterdag 25 augustus 2018 om 11:52
En als je wil, dat bepaalde mensen somen... Dan overleg je de datumlaverneb schreef: ↑25-08-2018 11:41Jouw mijlpaal (jullie mijlpaal als gezin), de eerste keer een verjaardag van je kind, is niet de mijlpaal van of voor een ander.
zaterdag 25 augustus 2018 om 12:00
Ik denk dat je gelijk hebt.laverneb schreef: ↑25-08-2018 11:41Jouw mijlpaal (jullie mijlpaal als gezin), de eerste keer een verjaardag van je kind, is niet de mijlpaal van of voor een ander.
Ik zit nu een half jaar bij een haptonoom met als doel om los te laten. Wat nu gebeurt zie ik als een soort teken dat ik dit ook nog moet leren loslaten. Want qua familie zit ik er bovenop. Het gaat met stapjes. Dat wel.
zaterdag 25 augustus 2018 om 12:30
Je kan verdrietig zijn om wat je niet hebt of je kan blij zijn om wat je wel hebt.
Ook hier eigen familie met wie de relatie onbestaande is, die nul interesse hebben in mijn kinderen.
Wel schoonouders die mijn kinderen (hun stiefkleinkinderen, dus niet de kinderen van hun eigen kind) behandelen als eigen bloed.
Ook de kinderen voelen dat zo aan.
Ik kan oprecht verdrietig zijn om de desinteresse van mijn eigen familie, het idee dat mijn kinderen de gevolgen ondervinden van dingen die heel lang geleden tussen familie en mij zijn gebeurd...
Dus ik snap je verdriet wel.
Maar ik kijk ook naar mijn schoonfamilie, die mijn kinderen en mij vanaf dag 1 als eigen hebben behandeld.
En ben ik dolgelukkig dat ik met man niet alleen de liefde van mijn leven maar ook een thuis en een familie heb cadeau gekregen, voor zowel mijn kinderen als mezelf.
Dus 'alleen maar de kant van mijn vrouw', ik snap heel goed dat dat wringt, het duwt je met de neus op het feit dat jij die basis niet hebt.
Maar je kan er ook voor kiezen om het verhaal anders te bekijken en blij te zijn met de mensen die wél actief betrokken in jullie leven zijn.
Ook hier eigen familie met wie de relatie onbestaande is, die nul interesse hebben in mijn kinderen.
Wel schoonouders die mijn kinderen (hun stiefkleinkinderen, dus niet de kinderen van hun eigen kind) behandelen als eigen bloed.
Ook de kinderen voelen dat zo aan.
Ik kan oprecht verdrietig zijn om de desinteresse van mijn eigen familie, het idee dat mijn kinderen de gevolgen ondervinden van dingen die heel lang geleden tussen familie en mij zijn gebeurd...
Dus ik snap je verdriet wel.
Maar ik kijk ook naar mijn schoonfamilie, die mijn kinderen en mij vanaf dag 1 als eigen hebben behandeld.
En ben ik dolgelukkig dat ik met man niet alleen de liefde van mijn leven maar ook een thuis en een familie heb cadeau gekregen, voor zowel mijn kinderen als mezelf.
Dus 'alleen maar de kant van mijn vrouw', ik snap heel goed dat dat wringt, het duwt je met de neus op het feit dat jij die basis niet hebt.
Maar je kan er ook voor kiezen om het verhaal anders te bekijken en blij te zijn met de mensen die wél actief betrokken in jullie leven zijn.
zaterdag 25 augustus 2018 om 12:45
En dat was ook weer een reactie op iemand
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
zaterdag 25 augustus 2018 om 12:50
"Als je wilt dat bepaalde mensen komen, dan overleg je. "
Als dit ook geldt voor zus, zou je kunnen denken dat zij niet wil dat jullie op dr mans verjaardag komen.
Jammer als dit zo is, ook voor de kinderen en oma en opa.
Als dit ook geldt voor zus, zou je kunnen denken dat zij niet wil dat jullie op dr mans verjaardag komen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
zaterdag 25 augustus 2018 om 12:58
Mwah, het is eind augustus, de verjaardag half oktober.simbalabimba schreef: ↑25-08-2018 12:50"Als je wilt dat bepaalde mensen komen, dan overleg je. "
TO is wel heel vroeg, met de datum vastleggen hoor.
zaterdag 25 augustus 2018 om 13:12
Ik snap dat je het jammer vind dat ze niet komen, maar ala je verwijten maakt dan maak je het niet aantrekkelijker om jou tegemoet te komen hierin.
Als je een neutrale reactie stuurt, zonder verwijten, maar waar je wel benadrukt dat je ze er graag bij hebt zou je voor volgend jaar mssn ander kunnen laten verlopen.
Iets als:
“ Jammer dat jullie niet kunnen, maar ik snap waarom.
Ik realiseer me nu pas dat het handiger is als we in het vervolg even afstemmen over wanneer welke verjaardag gevierd wordt. Mochten jullie ergens anders in de week toch nog ruimte zien om langs te komen, dan zijn jullie zeker welkom.”
Als je een neutrale reactie stuurt, zonder verwijten, maar waar je wel benadrukt dat je ze er graag bij hebt zou je voor volgend jaar mssn ander kunnen laten verlopen.
Iets als:
“ Jammer dat jullie niet kunnen, maar ik snap waarom.
Ik realiseer me nu pas dat het handiger is als we in het vervolg even afstemmen over wanneer welke verjaardag gevierd wordt. Mochten jullie ergens anders in de week toch nog ruimte zien om langs te komen, dan zijn jullie zeker welkom.”
zaterdag 25 augustus 2018 om 13:13
Hier hetzelfde meegemaakt afgelopen voorjaar.
Van mijn 3 broers /zussen kwam er slechts 1. De andere 2 hadden betere dingen te doen (denk aan hobbyclub die iedere week is).
Ik ben er ook verdrietig over, ik dacht dat onze band toch redelijk goed was.
Schoonfamilie kwam in grote getale, vrienden ook. Zelfs die vriend die op dat moment net in scheiding lag maar de 1e verjaardag van onze zoon niet wilde missen.
Daar ben ik dan ook blij mee, lieve vrienden en schoonfamilie.
Dus mijn tip: richt je energie op de lieve mensen om je heen die er wel zijn. Ook al had je het anders willen zien.
zaterdag 25 augustus 2018 om 13:23
Of dat ze er gewoon nog niet aan toe was om mensen uit te nodigen voor OKTOBER.simbalabimba schreef: ↑25-08-2018 12:50"Als je wilt dat bepaalde mensen komen, dan overleg je. "
Niet iedereen is een neuroot.
zaterdag 25 augustus 2018 om 13:31
het gaat natuurlijk niet sec om die verjaardagen, maar om de boodschap die door zus wordt uitgezonden: jij en je kind zijn niet belangrijk genoeg om rekening mee te houden. En dat is een pijnlijke conclusie, maar eentje die je volgens al heel lang kunt trekken, alleen wil je er nog niet echt aan.
Je bent op de goede weg denk ik en de laatste stap is om los te komen van je ideaalbeeld over hoe je ouderlijk gezin eruit had moeten zien. Sterkte
Je bent op de goede weg denk ik en de laatste stap is om los te komen van je ideaalbeeld over hoe je ouderlijk gezin eruit had moeten zien. Sterkte
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 25 augustus 2018 om 13:41
Ja voor OKTOBER, de maand waarin in 1 familie, 2 geboortedagen zijn, een dag na elkaar.
Uit de OP "Mijn zus reageert per app dat ze dan niet kan want die dag willen ze verjaardag van haar man oftewel mijn zwager vieren."
Als zus maar een beetje kan denken, kan ze vast bedenken dat de eerste verjaardag ( op zaterdag 13 oktober= gelijk aan de geboortedag) van t eerste kind van haar broer, voor broer belangrijk is.
Als je besloten hebt de verjaardag van zwager dan te vieren, kun je ook ong. op je houten klompen of Crocs aanvoelen, dat broer + gezin dan niet aanwezig zullen zijn.
zaterdag 25 augustus 2018 om 14:28
Als zwager al jarenlang zijn verjaardag viert op 'de eerste zaterdag na de dag-zelf', had TO daar ook rekening mee moeten houden.simbalabimba schreef: ↑25-08-2018 13:41Ja voor OKTOBER, de maand waarin in 1 familie, 2 geboortedagen zijn, een dag na elkaar.
Uit de OP "Mijn zus reageert per app dat ze dan niet kan want die dag willen ze verjaardag van haar man oftewel mijn zwager vieren."
Als zus maar een beetje kan denken, kan ze vast bedenken dat de eerste verjaardag ( op zaterdag 13 oktober= gelijk aan de geboortedag) van t eerste kind van haar broer, voor broer belangrijk is.
Als je besloten hebt de verjaardag van zwager dan te vieren, kun je ook ong. op je houten klompen of Crocs aanvoelen, dat broer + gezin dan niet aanwezig zullen zijn.
Het probleem is vooral, dat TO en zus niet communiceren. Binnenkort (september) hebben we hier een verjaardag, ik heb zelfs vrienden (die ik er graag bij heb) even geappt of een bepaalde dag uitkomt, en ben een weekend later gaan zitten.
TO en zus maken allebei problemen, die te voorkomen zijn, door met elkaar mee te denken en te overleggen.
In deze zijn TO en zus net zo dom bezig